Miten tämä kehysriihen päätös on vaikuttanut äänestyskäyttäytymiseenne?
Kommentit (78)
Persut ovat puolue johon äänestäjien tyytymättömyys kanavoituu. Vaikkei oletettaisi että he saavat asiat kuntoon, niin halutaan vain näpäyttää muita kun se on niin kauheaa jos persut saa ääniä. Kaikki oikein kauhistelevat että mihin oikein ollaan menossa Suomessa, mitä meistä ajatellaan ja tuleeko meistä 30-luvun Saksa. Siksi monet vittuillakseen vallanpitäjille sekä koko myötäelävvälle järjestelmälle äänestävät persuja. Nyt on kanava prostestoida.
Kepu ei ole vaihtoehto millekään. Maaseutu-kaupunki puolue, joka kadottanut itsensä. Vielä se jossain maaseutupaikkakunnilla jyrää, mutta persut lyömässä kiilaa siellä heille. Outo puolue oudoin aattein.
Vaikka persut saisivat yli puolet äänistä, he eivät uskalla mennä hallitukseen, jossa joutuisi oikeasti päättämään asioista eikä vaan huutelemaan. Sikäli heidän äänestäjänsäkin voivat olla tyytyväisiä kun eivät joudu vastuuseen
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:48"]
Vaikka persut saisivat yli puolet äänistä, he eivät uskalla mennä hallitukseen, jossa joutuisi oikeasti päättämään asioista eikä vaan huutelemaan. Sikäli heidän äänestäjänsäkin voivat olla tyytyväisiä kun eivät joudu vastuuseen
[/quote]
Jos viittaat nyt siihen, miksi persut eivät mennään tällä kaudella hallitukseen, niin se johtuu ihan yksin Kataisesta. Katainen ei antanut perussuomalaisille vaihtoehtoja, he eivät olisi saaneet äänestää esimerkiksi EU-tukipakettien hylkäämisen puolesta. Minusta persut tekivät ihan oikein tällöin, ei tuollaiseen ehtoon olisi voinut suostua, koska EU-tukipakettipolitiikan vastustaminen on yksi perussuomalaisten pääperiaatteita.
Niin kauan kuin persut ovat protestipuole he menestyvät. Edellyttäen että hallituksen toimet ovat tätä mitä ovat. Kaikki tyytymättömyys kanavoituu heihin kun eivät vain ole yhtä pataa hallituksen kanssa. Ei ole mitään väliä sillä muuttuuko heitä äänestämällä mikään, onko heidän ohjelmansa edes järkevä tai millaisia heidän edustajansa ovat. Pääasia on että he ovat mahdollisimman kaukana nykyisistä vallanpitäjistä. Silloin heitä äänestetään ja he keräävät protestiäänet. Niiden ääniä, jotka ilman heitä piirustaisivat äänestylippuun hävyttömän kuvan.
Persujen ei tarvitse edes tehdä mitään "hienoa" ohjelmaa, ei edustajien olla mallikkaita eikä tiedostusvälineiden kohdella heitä tasaveroisesti. Mitä rosoisemmpi kuva heistä on, sitä herkemmin protestiäänet kanavoituvat heille. Ja tällä menolla niitä saattaa tulla paljon.
Aku Ankka voittanee vaalit, mutta persut hyvänä kakkosena. Itse en aio heitä tosin äänestää, mutta en myöskään hallituspuolueita. Menköön ääni vaikka änkyräpuolueelle, ihan sama kunhan ehdokas ei ole valtakunnan politiikassa ryvettynyt.
Persuille lähtee minun ja mieheni ääni!
En ole oikein onnistunut löytämään puoluetta, joka sopisi mulle. Olen vähän pettynyt poliittiseen kenttään. Joku nyt hehkuttaa persuja kovasti, mutta mulle ei kyllä persut sovi lainkaan. Tykkään siitä, että asioita ja niiden vaikutusta toisiinsa pohditaan monelta kantilta, persuille taas on tärkeää antaa rafaavia lausuntoja.
Ehkä aikaisemmin persujen kautta protestoineen olivat jonkinlaisia nahkapäitä. Nyt hallituksen toimien vuoksi äänestäjiin liittynyt koko ajan enemmän tavallisia ihmisiä, äitejä ja isiä jotka eivät vain ole tyytyväisiä nykyiseen politiikkaan.
Protestipuolueen ongelma ei ole oma ohjelma, ei se miten tiedostusvälineet suhtautuvat eikä mikään julkisuus, vaan pahinta olisi se että maalla menisi hyvin. Ei olisi mitään protestoitavaa. Se kuihduttaa tuollaisen puolueen. Nyt näyttää siltä vielä että suosio räjähtää käsiin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:08"]Ei vaikuta. Äänestän jatkossakin persuja niin kauan, kunnes kokoomuksessa alkaa järjen valo voittaa. Nykyistä vasemmistokokoomusta en äänestä.
[/quote]millä tavoin vielä pitäisi olla kovempaa oikeistopolitiikkaa? Viedä köyhiltä, sairailta ja vanhuksilta viimeinen näkkileipä suusta? Perustetaan keskitysleirit johon internoidaan tietyt väestönosat ja kaasua päälle. Kuulostaako tutulta?
Ei vaikuta mitenkään, ihan ok päätöksiä tekivät. Voi olla, että äänestän taas vihreitä, ei siksi, että olisivat puolueena jotenkin ylitse muiden vaan koska muut ovat vielä kamalampia vaihtoehtoja.
Älkää vain luulko, että me jotka olemme persuja aikasemmin äänestäneet, olisimme kaikki jotain protestoijia. Minä itse olen kauan äänestänyt kokoomusta ja tarkoin harkinnut ääntäni. Löydän jokaisesta puolueesta jotakin hyvää, mutta politiikassa en äänestä sitä joka olisi paras, koska sellaista ei ole. Äänestän sitä puoluetta, joka on vähiten huono. Minun periaatteideni pohjalta se on perussuomalaiset.
Ei ole tosiaan persujen äänestäjät mitään rapajuoppuja tai protestiäänestäjiä. Kyllä minun tuntemani perussuomalaiset ovat ihan normaaleja korkeasti koulutettuja työssäkäyviä keski- ja hyvätuloisia ihmisiä.
Kokoomusta äänestän ensikerralla. Verotusta ei voi nostaa jatkuvasti.
Persuja en äänestäisi sen takia, että jättäytyivät hallituksen ulkopuolelle vaikka olisi ollut mahdollista päästä hallitukseen. Hyvin raukkamaista ja puolueesta joka toimii noin on tuskin ajamaan mitään asioita. Helppohan sen nyt on persujen vakuutella, että olisivat tehneet itse ihan toisin kun eivät mihinkään itse edes oppositiosta vaikuta.
Jos keski-luokka ryhtyy äänestämään persuja, niin ei jää muista puolueista kuin vihreät ja ruotsalaiset. Molemmissa niin jäärät kannattajat ettei heidän kantojaan muuta vaikka niistä ammuttaisiin ydinaseella läpi.
On aivan luonnollista että vasemmistosta sekä keskustasta loikataan persuihin sekä hyvin vähän myös kokoomuksesta.
Mutta sitä ei tehdä ellei olla tyytymättömiä vallitsemaan tilanteeseen. Kyllä persujen maine sekä heistä luotu sellaista kuvaa, että hieman täytyy olla takana tyytymättömyyttä entisen puolueen toimintaan. Joko EU:n asioissa tai kotimaan tasolla. Siihen koko persujen suosio perustuu. Ei hienoihin ohjelmajulistuksiin tai hyviin edustajiin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:29"]
Persuja en äänestäisi sen takia, että jättäytyivät hallituksen ulkopuolelle vaikka olisi ollut mahdollista päästä hallitukseen. Hyvin raukkamaista ja puolueesta joka toimii noin on tuskin ajamaan mitään asioita. Helppohan sen nyt on persujen vakuutella, että olisivat tehneet itse ihan toisin kun eivät mihinkään itse edes oppositiosta vaikuta.
[/quote]
Nimittelet persuja raukkamaisiksi. Sanoppas mielipiteesi tähän: Olisi esimerkiksi vasemmistoliitto ollut aikoinaan raukkamainen, jos se olisi jättäytynyt pois hallituksesta joka laskee rikkaiden verotusta ja leikkaa köyhimpien tukia?
Niimpä. Perussuomalaisilla ei ollut mahdollisuutta lähteä hallitukseen, koska Katainen saneli liian tiukat ehdot mm. EU:n tukipakettipolitiikan suhteen. Jossain menee raja että ei voi myydä omia periaatteitaan päästäkseen hallitukseen.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:52"]
[/quote]
Jos viittaat nyt siihen, miksi persut eivät mennään tällä kaudella hallitukseen, niin se johtuu ihan yksin Kataisesta. Katainen ei antanut perussuomalaisille vaihtoehtoja, he eivät olisi saaneet äänestää esimerkiksi EU-tukipakettien hylkäämisen puolesta. Minusta persut tekivät ihan oikein tällöin, ei tuollaiseen ehtoon olisi voinut suostua, koska EU-tukipakettipolitiikan vastustaminen on yksi perussuomalaisten pääperiaatteita.
[/quote]
Hallitukseen mennessä JOKAINEN puolue joutuu tekemään kompromisseja. Vaikka eivät olisi pystyneet tukipakettien läpimenoa estämäänkään (sehän tiedettiin, että varmasti menevät läpi ilman persuja hallituksessa) niin perussuomalaiset olisivat kyllä halutessaan voineet vaikuttaa hallituksessa ihan varmasti moniin poliittiseen agendaansa liittyviin asioihin.
Olisivat jopa voineet ehkä vaikuttaa osaltaan tukipakettien sisältöön ja siitä miten ne viedään läpi.
Ei oikeastaan mitenkään. Olen aina äänestänyt Vasemmistoa, joskus vastahakoisesti, joskus iloisemmin.
Nyt vakaumukseni on entistäkin vahvempi. Ei niinkään siksi, että Vas. lähti hallituksesta, vaan siksi, että seuraavalla vaalikaudella vain Vasemmistoliitto on uskottava oppositiovaihtoehto. SDP on oikeistolaistunut ja ehkä hajoamassa, maa marssii Kepun, Kokoomuksen ja PS:n tahdissa. Heidän go-go-tyttöinään ovat RKP (niinkuin aina) ja Vihreät. En usko että Vihreät lähtevät hallituksesta oli ydinvoimaluvan "täydennyspäätös" mikä tahansa. Tai jos lähtevät, sillä ei ole mitään merkitystä.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä teki hyvän päätöksen kun päättivät yksimielisesti jättää hallituksen nyt: saivat hyvät lähtöasetelmat sekä EU- että eduskuntavaaleihin. Fiksua strategiaa. Tätä vaalikautta on jäljellä niin vähän, ettei Vasemmiston tarvitse ryhtyä yhteiseen oppositiopolitiikkaan Kepun ja PS:n kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:24"]
Kyllä minun tuntemani perussuomalaiset ovat ihan normaaleja korkeasti koulutettuja työssäkäyviä keski- ja hyvätuloisia ihmisiä.
[/quote]
Ilmeisesti Teuvo Hakkarainen ei sitten kuulu tuttavapiiriisi?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:52"]
[/quote]
[/quote]
Hallitukseen mennessä JOKAINEN puolue joutuu tekemään kompromisseja. Vaikka eivät olisi pystyneet tukipakettien läpimenoa estämäänkään (sehän tiedettiin, että varmasti menevät läpi ilman persuja hallituksessa) niin perussuomalaiset olisivat kyllä halutessaan voineet vaikuttaa hallituksessa ihan varmasti moniin poliittiseen agendaansa liittyviin asioihin.
Olisivat jopa voineet ehkä vaikuttaa osaltaan tukipakettien sisältöön ja siitä miten ne viedään läpi.
[/quote]
Eiköhän tuo ole jo alakoululaisellekin selvää, että kompromisseja tekee jokainen hallituspuolue. Mutta kyllä se raja on mentävä jossakin mihin asti niitä kompromisseja tekee, perussuomalaisten politiikka perustuu myös pitkälti juuri siihen että se vastustaa tukipaketteja. Katainen antoi selkeät ehdot: perussuomalaiset eivät saa äänestää tukipaketteja vastaan. Ihan sama kuin vasemmistoliitto ei saisi äänestää köyhimpien tukien leikkaamista vastaan. Niin, he eivät olisi voineet tukipaketteja estää, mutta he olisivat joutuneet antamaan niille siunauksensa. Vähän samankaltaista tapahtui eilen. Vasemmistoliitto ei voinut tulevia kehysriihessä tehtyjä leikkauksia estämään, mutta he eivät voineet niille antaa siunaustaan, jonka vuoksi lähtivät hallituksesta.
Sinulla saa olla mielipiteesi, mutta minusta persut tekivät ihan oikein, etteivät tuollaiseen ehtoon suostuneet. Vaikka se tarkoittikin seuraavaa vaalikautta oppositiossa. Mitä järkeä on toimia puolueena, jolla on periaatteita, jos on ne heti valmis myymään?
Jatkan kokoomuksen äänestämistä ja toivon, että joskus myös näemme kokoomuslaista politiikkaa ilman että tarvitsee raahata hallituksessa koko työväentaloa mukana.