mitenköhän mun pienen kulinaristi kullannupun käy?
Minulla siis vuoden ikäinen kulinaristi. Olen ammatiltani kokki ja lapseni on saanut laadukasta ja maukasta ruokaa alusta esim tänään lounaalla tryffelirisottoa ja lohta, mmm. Mitkään valmisruuat ei kelpaa.
Pelkään ettei suostu tulevaisuudessa tarhassa syömään mautonta moskaa on tottunut niin hyvään.
onneksi siihen on vielä parivuotta aikaa kun sinne joutuu, ehkäpä tarhan ruokaan on osattu silloin jo panostaa.
miten muiden herkkupeput on pärjänny?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:14"]Omat tryffelieväät mukaan!
[/quote]
hyvä idea!
Hyvin on pärjännyt. Aika neutraalin makuista ruokaa siellä tarjotaan.
Onko kellään kokemusta omista eväistä? Pahastuuko muut lapset? Vai täytyykö sitten koko ryhmälle tehdä ruuat?
Et kai tarjoa lapselle Norjan kassilohta? Soijaproteiinilla kasvatettua ja karoteenilla värjättyä mössöä?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:17"]Et kai tarjoa lapselle Norjan kassilohta? Soijaproteiinilla kasvatettua ja karoteenilla värjättyä mössöä?
[/quote]
itämeren villiä lohta vain
Älä intoile vielä. Vuoden ikäinen ei vielä ronkeloi, mutta pian se alkaa karsastaa kaikkea, missä on makua tai suutuntumaa, jos on edes jokseenkin normaali lapsi. Sen jälkeen parasta ovat einekset, päiväkodin suurkeittiömoskakin menettelee, jos on nälkä, mutta vanhempien gurmeekokkaukset herättävät "yök" -reaktion.
Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä
T. Rakastava kokkiäiti
Meillä äidin gourmet ei herätä yök-reaktiota. Lapset nyt 13 ja 11.
huonoja puolia:
eivät suostuneet ayömään pilttejä.
kouluruokaa eivät suostu syömään. Ala-asteella pakolliseN Rkl:n, mutta yläasteella ei mene ruokalaan edes
kaupan pinaattiletut eivät kelpaa. Pitää olla oma tekemiä. helpot einekset siis vähiss...onneksi syövät maksalaatikkoa.
kun menevät kaverin luokse yökylään, niin jälkikäteen valitetaan kaverin äidin tekemiä huonoja ruokia. Ei tarpeeksi mausteita. Huonolaatuista lihaa.
pojat syövät hetkessä kaikki kalliit juustot yms kylmasavustetut leikkeleet, kun niitä itselle ostaa.
En ole kokki, mutta voisin vaikka olla. Tykkään hyvästä ruoasta.
Meinasin just tulla sanomaan, että 1-vuotias tosiaan voikin syödä ihan mitä vain, mutta jo 2-vuotiaana lapset ovat monesti paljon ennakkoluuloisempia. Ei se tietenkään tarkoita automaattisesti tuota, mitä kirjoittaja nro 9 sanoi, mutta tosiaan voimakkaammat maut voivat olla jossain vaiheessa myös pannassa.
Meillä on kyllä käynyt hyvä tuuri esikoisen suhteen, hänelle maistuu edelleen 1,2-vuotiaana lähes kaikki. Erilaisia vaiheita on kyllä ollut, esim. ennen kuin lapsi täytti 2, hänellä oli joku vaihe, jossa lautaselta katosivat vain tietyt ruuat (esim. peruan, en nyt enää muista, mitä muuta söi mielellään). Me emme reagoineet tähän käytökseen oikeastaan mitenkään, jossain vaiheessa aloimme sitten sanoa, että voithan sä tuonkin palan syödä.
Tällä hetkellä lapsi kiukuttelee ruokapöytään tulemisesta ja siinä istumisesta, mutta me ollaan nyt tarjottu sitten sitä vaihtoehtoa, että jos ei halua syödä, pitää mennä toiseen huoneeseen ja muuta ruokaa ei tarjota. Lapsi kyllä myös kokeilee sanoa hyi, pahaa, en syö jne., mutta sanon aina, että muuta ei ole ja tätä syödään nyt. Tiedän kyllä, että lapsi ei oikeasti pidä ruokaa pahanmakuisena.
Kyllä sitä tällaiselle isommallekin kermapeppuherkkusuulle nälän iskiessä uppoaa tarvittaessa jokin pakastekasviksista tehty sapuska. Ja ei, en syönyt muksuna lastenruokia (ei kelvannut kun äiti pari krt kokeili). Olin tottunut syömään kotonatehtyjä sapuskoja. Oma lapsikaan ei suostunut syömään lastenruokapurkkiruokaa paria lusikallista enempää, jos joskus koitin tarjota. Nyt kyllä maistuu makkara ja ranskalaiset, vaikkei mihinkään gourmetsafkaan olekaan tottunut. Eiköhän sunkin kullannuppusi tajua nopeasti hoidossa ollessaan, että on ikävä leikkiä tyhjällä masulla :) Ja perus nakit ja muusikin maistuu.
Lapsihan on viisas, jos ei suostu syömään pilttejä ja vastaavia mössöjä. Ystäväni kertoi, että hänen lapsensa kieltäytyi niistä ja sitten hän maistoi itse niitä eikä sen jälkeen enää yrittänytkään tarjota niitä. Maku oli kammottava. Oli ihan sama, mitä purkin kupeessa luki, mutta mössö ei kyllä maultaan vastannut sitä. Epämääräistä harmahtavaa massaa. Ystäväni alkoi tarjota lapselle samaa ruokaa, jota söi itse ja miehensäkin. Lapselle vain tietysti suolattomana ja keveämmin maustettuna. Tosin lapsi alkoi vaatia enemmän mausteita ja yksi suurista herkuista oli pienestä pitäen hapankaali!
Monet lapsethan pitävät siitä, että eri ruoka-aineet ovat selvästi nähtävissä, jolloin näkee mitä syö ja voi maistella eri aineksia kaikessa rauhassa. Jossain päiväkodissa ja koulussa on ruokittava suuri määrä lapsia ja nuoria. Ruokaa ei voi maustaa kovin kummoisesti, koska osa porukasta ei ole oppinut syömään maustettua ja osa taas on muuten vaan kranttuja. Keittäjillä on tosi urakka tehdä ruokaa, joka edes jollain tavalla maistuisi kaikille. Vuosikymmeniä kouluruokaa syöneenä sanoisin kuitenkin, että se on mainettaan huomattavasti parempaa. Useimmat kitisijät eivät edes ole tottuneet syömään kunnon ruokaa, ellei sellaiseksi lasketa roiskeläppäpitsaa ja einesmaksalaatikkoa.
Nuo bona valmisruuat kyllä kaikista pahempia, ei uppoo meidän lapsellekkaan, ihmeellinen sivumaku ja haju kaikissa ruuissa..
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]
Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä
T. Rakastava kokkiäiti
[/quote]
Muuten hyvä, mutta tuo kursivoitu meni överiksi. Olen varma, että vähemmän kuin yksi tuhannesta kuralätkää mutustavasta kouluikäisestä lapsesta kadehtisi kaverinsa kobe-lihaa ja ankanmaksaa saatuaan maistaa, että se on oudonmakuista ja -tuntuista tavaraa. Päinvastoin, säälisivät kaveria, jonka kahjot vanhemmat tekevät kamalia ihmesörsseleitä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]
T. Rakastava kokkiäiti
[/quote]
Muuten hyvä, mutta tuo kursivoitu meni överiksi. Olen varma, että vähemmän kuin yksi tuhannesta kuralätkää mutustavasta kouluikäisestä lapsesta kadehtisi kaverinsa kobe-lihaa ja ankanmaksaa saatuaan maistaa, että se on oudonmakuista ja -tuntuista tavaraa. Päinvastoin, säälisivät kaveria, jonka kahjot vanhemmat tekevät kamalia ihmesörsseleitä.
[/quote]
Lapsemme onkin Suomen valioyksilöiden ympäröimä, jotka eivät välitä kuralätkistä
Omat tryffelieväät mukaan!