Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitenköhän mun pienen kulinaristi kullannupun käy?

Vierailija
26.03.2014 |

Minulla siis vuoden ikäinen kulinaristi. Olen ammatiltani kokki ja lapseni on saanut laadukasta ja maukasta ruokaa alusta esim tänään lounaalla tryffelirisottoa ja lohta, mmm. Mitkään valmisruuat ei kelpaa.

Pelkään ettei suostu tulevaisuudessa tarhassa syömään mautonta moskaa on tottunut niin hyvään.

onneksi siihen on vielä parivuotta aikaa kun sinne joutuu, ehkäpä tarhan ruokaan on osattu silloin jo panostaa.

miten muiden herkkupeput on pärjänny?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:14"]Omat tryffelieväät mukaan!

[/quote]

 

hyvä idea!

[/quote]

 

Ikävä torpata tämä ajatus, mutta pelkään, että jostain hygieniasyistä ei tarhan keittiössä saa lämmittää omia eväitä.

Vierailija
22/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]

 

Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä

 

 

 

T. Rakastava kokkiäiti

 

[/quote]

 

 

 

Muuten hyvä, mutta tuo kursivoitu meni överiksi. Olen varma, että vähemmän kuin yksi tuhannesta kuralätkää mutustavasta kouluikäisestä lapsesta kadehtisi kaverinsa kobe-lihaa ja ankanmaksaa saatuaan maistaa, että se on oudonmakuista ja -tuntuista tavaraa. Päinvastoin, säälisivät kaveria, jonka kahjot vanhemmat tekevät kamalia ihmesörsseleitä.

[/quote]

 

Lapsemme onkin Suomen valioyksilöiden ympäröimä, jotka eivät välitä kuralätkistä

[/quote]

 

Ai kampasimpukka erottaa valioyksilöt muista, vai?

 

Et sitten lukenut sitä hesarin juttua, jossa todettiin, että kampasimpukat ja itse tehty makkara on juuri nyt ne jutut, joilla ne, jotka yrittämällä yrittää olla jotain eliittiä, koittaa erottua muista.

 

Ja siinä todettiin, että hetken päästä kampasimpukoita saa joka marketista Pirkka-tuotteena, kuten nyt sushia ja sitten sillä ei enää voikaan erottua.

 

Kampasimpukka on uusi kuralätkä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teitä ottaa niin paljon päähän ihmiset, jotka tekevät hyvää ruokaa? Minua ärsyttää liikunnalliset ihmiset, koska mua harmittaa kun en itse jaksa. Makaronilootamammoja ilmesesti ärsyttää parempaa ruokaa laittavat, koska he eivät itse jaksa panostaa. Sitten jos joku arvostelee heidän yksinkertaisia keitoksiaan, niin he ottavat kunnolla nokkiinsa. Ja nämä kulinaristeiksi itseänsä luokittelevat nauttivat sitä enemmän, mitä enemmän kinkkukiusausäipät keuhkoavat... Heille (ja mullekin) on turha sanoa vastaan. Mitä enemmän hyvän ruoan ystävää haukkuu teeskentelijäksi, sitä paremmalta hänestä tuntuu, koska silloin tietää, että mammaa asia on harmittanut niin paljon, että siitä pitää avautua. Kulinaristeille tilanne on aina win-win. Se vaan menee niin, että jos joku kokee tekevänsä jonkun asian paremmin kuin joku toinen, niin hän ottaa pilkat kateutena ja saa taas uuden kukan hattuunsa. Myönnän itsekin ajattelevani niin. Sanokaa vaan teeskentelijäksi, se kertoo mulle, että teitä ketuttaa :D

Vierailija
24/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat aina saaneet kotona ja matkoilla erinomaista ja myös ei-niin-tavallista ruokaa mutta eivät ole koskaan valittaneet tarhan tai koulun ruuista tai syötyään kavereiden luona. Toisaalta kaverit taas saavat meillä sellaisia ruokia mitä eivät ele ehkä koskaan saaneet maistaa ja osaavat iloita siitä. Pienet lapset eivät osaa olla kateellisia hanhenmaksast tai ankanrinnasta appelsiinikastikkeessa - kaikki käy kun on nälkä:)

 

Lapsen voi kasvattaa niinkin että arvostaa kaikkea mitä hänen vuokseen tehdään, sehän on ihan perusasioita!

Vierailija
25/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:20"]

Miksi teitä ottaa niin paljon päähän ihmiset, jotka tekevät hyvää ruokaa? [/quote]

 

Harrastan kokkausta itse eikä minua ota päähän ne, jotka tekevät hyvää ruokaa. Mutta olen myös 3 lapsen isä ja kokenut sen, että yleissääntönä toimii mitä "hienompaa" ruokaa lapsille yrittää tarjota sitä huonommin se uppoaa. Peruseinekset ja pikaruuat ovat pienten lasten mielestä parempia kuin gurmeekokkaukset melkein poikkeuksetta. Muistan sen myös omasta lapsuudesta. Meillä toimiva kompromissi on tavallinen peruskotiruoka yleensä, joskus hemmotellaan lapsia eineksillä tai mäkkärillä ja joskus lapset joutuvat maistamaan isän "hienoja" tekeleitä. Ala-asteikäiset kokkaavat myös itse yksinkertaisia ruokia ja leivonnaisia.

 

T: 9, 19

Vierailija
26/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:20"]

Miksi teitä ottaa niin paljon päähän ihmiset, jotka tekevät hyvää ruokaa? [/quote]

 

Harrastan kokkausta itse eikä minua ota päähän ne, jotka tekevät hyvää ruokaa. Mutta olen myös 3 lapsen isä ja kokenut sen, että yleissääntönä toimii mitä "hienompaa" ruokaa lapsille yrittää tarjota sitä huonommin se uppoaa. Peruseinekset ja pikaruuat ovat pienten lasten mielestä parempia kuin gurmeekokkaukset melkein poikkeuksetta. Muistan sen myös omasta lapsuudesta. Meillä toimiva kompromissi on tavallinen peruskotiruoka yleensä, joskus hemmotellaan lapsia eineksillä tai mäkkärillä ja joskus lapset joutuvat maistamaan isän "hienoja" tekeleitä. Ala-asteikäiset kokkaavat myös itse yksinkertaisia ruokia ja leivonnaisia.

 

T: 9, 19

[/quote]

Et vaan tee tarpeeks hyvää "hienompaa" ruokaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva provo.

Vierailija
28/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:05"]

Et vaan tee tarpeeks hyvää "hienompaa" ruokaa

[/quote]

 

En niin, lapsen mielestä. Oleellinen ongelma on se, että pidämme eri asioita, minä ja lapseni. Mieluummin annan lapsille tavallista ruokaa, mistä he pitävät ja  teen minulle ja vaimolle hifimpää huomioiden vain meidän mieliteot. Se on win-win-tilanne parhaimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]

Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä

[/quote]

Tämä on tietysti vitsi, mutta tällaista ruokaa kyllä ihan oikeasti syödään monessa kodissa, meilläkin. Paitsi ei foieta, kun en pidä sen tuotantoa riittävän eettisenä.

Vierailija
30/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:20"]

Älä intoile vielä. Vuoden ikäinen ei vielä ronkeloi, mutta pian se alkaa karsastaa kaikkea, missä on makua tai suutuntumaa, jos on edes jokseenkin normaali lapsi. Sen jälkeen parasta ovat einekset, päiväkodin suurkeittiömoskakin menettelee, jos on nälkä, mutta vanhempien gurmeekokkaukset herättävät "yök" -reaktion.

[/quote]

 

Näin ainakin meillä. Parivuotiaasta herkkua on ollut kuiva makaroni ja lempiruoka leipä ilman voita. Ihan sama teenkö ruuaksi mietoja tai vahvoja makuja, tutuista tai tuntemattomista aineksista ja onko lapsi mukana valmistamassa tai ei. Mikään ei sen suuremmin uppoa. Päiväkodin ruuat kyllä menevät kiltisti alas, kiusaukset, keitot ja muut laitosruuat :)

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]

Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä

[/quote]

Tämä on tietysti vitsi, mutta tällaista ruokaa kyllä ihan oikeasti syödään monessa kodissa, meilläkin. Paitsi ei foieta, kun en pidä sen tuotantoa riittävän eettisenä.

[/quote]

 

Ethän vaan paista kobea tryffeliöljyssä?? Öljy härskiintyy helposti kuumenettaessa ja pilaa lihan!! Kobe paistetaan ihan ilman rasvaa parilalla! Olis kyllä kiva tietää mistä sitä Suomesta saa, ei ole vielä tullut vastaan...?

 

Belgian Aarendonkissa on ihana ravintola mistä saa erinomaisesti tehtyä kobea!

 

Meillä käytetään hapankaalta tuossa kermamuhennoksessa kuten Saksassakin, harvemmin siellä tavallista kaalia käytetään siihen:) Harmi ettei Suomesta saa enää kunnollista thüringerin makkaraa, se olisi parasta tuon kanssa. Bratwurstikin toki kelpaa.

 

Ankan- ja hanhenmaksamoussea tuodaan aina reissuilta, ihanaa aperitivoina kunnon kuohuvan kanssa.

Vierailija
32/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]

Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä

[/quote]

Tämä on tietysti vitsi, mutta tällaista ruokaa kyllä ihan oikeasti syödään monessa kodissa, meilläkin. Paitsi ei foieta, kun en pidä sen tuotantoa riittävän eettisenä.

[/quote]

 

Luuletko tuon perusteella olevasi jotenkin huippuerityinen?

 

Meilläkin syödään välillä erikoisempia ruokia, välillä ihan tavallista kotiruokaa. Uskoisin näin olevan useimmissa perheissä - tänään voi olla niitä kampasimpukoita, huomenna lihapullia ja ylihuomenna strutsia. Niitä saa jo ihan perusmarketeista kaikkialta Suomesta. Minusta tuon perusteella ei ole vielä mitään ihmeellistä.

 

Mullakin on yksi ruokahifistikaveri, joka tekee aina kamalan numeron siitä, että eilen hän keittikin päärynöitä punaviinissä jälkiruoaksi! Eikö ole E-RI-KOIS-TA. Sellainen on naurettavaa. Noita ohjeitahan on jo joka Pirkassa ja Yhteishyvässä. Onhan se kiva, että ihmiset on kiinnostuneet ruoanlaitosta. Mutta ei se silti tarkoita, että oltaisiin nyt joku superfiiniperhe, kun meillä on pöydässä kobe-lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:20"]

Älä intoile vielä. Vuoden ikäinen ei vielä ronkeloi, mutta pian se alkaa karsastaa kaikkea, missä on makua tai suutuntumaa, jos on edes jokseenkin normaali lapsi. Sen jälkeen parasta ovat einekset, päiväkodin suurkeittiömoskakin menettelee, jos on nälkä, mutta vanhempien gurmeekokkaukset herättävät "yök" -reaktion.

[/quote]

 

Näin ainakin meillä. Parivuotiaasta herkkua on ollut kuiva makaroni ja lempiruoka leipä ilman voita. Ihan sama teenkö ruuaksi mietoja tai vahvoja makuja, tutuista tai tuntemattomista aineksista ja onko lapsi mukana valmistamassa tai ei. Mikään ei sen suuremmin uppoa. Päiväkodin ruuat kyllä menevät kiltisti alas, kiusaukset, keitot ja muut laitosruuat :)

 

[/quote]

 

Uskoisin, että tuossa vaikuttaa samanikäisten esimerkki. Kun muut ympärillä kauhoo pöperöä naamaan, ei muksulle tule edes mieleen päättää, että mä en syö.

Vierailija
34/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]

Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä

[/quote]

Tämä on tietysti vitsi, mutta tällaista ruokaa kyllä ihan oikeasti syödään monessa kodissa, meilläkin. Paitsi ei foieta, kun en pidä sen tuotantoa riittävän eettisenä.

[/quote]

 

Ethän vaan paista kobea tryffeliöljyssä?? Öljy härskiintyy helposti kuumenettaessa ja pilaa lihan!! Kobe paistetaan ihan ilman rasvaa parilalla! Olis kyllä kiva tietää mistä sitä Suomesta saa, ei ole vielä tullut vastaan...?

 

Belgian Aarendonkissa on ihana ravintola mistä saa erinomaisesti tehtyä kobea!

 

Meillä käytetään hapankaalta tuossa kermamuhennoksessa kuten Saksassakin, harvemmin siellä tavallista kaalia käytetään siihen:) Harmi ettei Suomesta saa enää kunnollista thüringerin makkaraa, se olisi parasta tuon kanssa. Bratwurstikin toki kelpaa.

 

Ankan- ja hanhenmaksamoussea tuodaan aina reissuilta, ihanaa aperitivoina kunnon kuohuvan kanssa.

[/quote]

Senkin pätijä, en minäkään _paista_ kobea tryffeliöljyssä vaan sivelen sen paiston jälkeen saadakseni hyvän aromin kullannupulleni.

Hyvien lihamestareiden kautta tuota herkkua saa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:52"]

Luuletko tuon perusteella olevasi jotenkin huippuerityinen?

[/quote]

Onpas sinulla heikko kyky ymmärtää lukemaasi.

 

Vierailija
36/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:33"]

Öljy härskiintyy helposti kuumenettaessa ja pilaa lihan!! 

[/quote]

Voi- öljyseoksessa paistan. Öljy ei härskiinny paistettaessa.

 

Vierailija
37/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on teidän herkkupeppujen lempi gourmee ruoka? :)

Vierailija
38/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän ekat ääneen naurut. Kiitos. 

Vierailija
39/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nirsous ihmisestä vielä suurta kulinaristia tee. 

Vierailija
40/54 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika lähti Hkiin opiskelemaan ja isä sanoi että syö siellä kotiruokia. Poika soitti isälle että hän on syönyt kotiruokia ja rahat loppu. Kotiruoka sisälsi Tenon lohta, poroa ja riekkoa.