mitenköhän mun pienen kulinaristi kullannupun käy?
Minulla siis vuoden ikäinen kulinaristi. Olen ammatiltani kokki ja lapseni on saanut laadukasta ja maukasta ruokaa alusta esim tänään lounaalla tryffelirisottoa ja lohta, mmm. Mitkään valmisruuat ei kelpaa.
Pelkään ettei suostu tulevaisuudessa tarhassa syömään mautonta moskaa on tottunut niin hyvään.
onneksi siihen on vielä parivuotta aikaa kun sinne joutuu, ehkäpä tarhan ruokaan on osattu silloin jo panostaa.
miten muiden herkkupeput on pärjänny?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:58"]Ei nirsous ihmisestä vielä suurta kulinaristia tee.
[/quote]
lapseni ei ole nirso, luulepa että hän on maistanut enemmän erilaisia ruokia kuin sinä ja tykännyt kaikesta (paitsi valmisruuista) Hän vain tietää mikä on maukasta.
makkarat, nakit ja ranskikset ei ole ruokaa, jos se on ehtona nirsoiluun niin olkoot sitten lapseni nirso :)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:25"]
Itse pakkaan omalle kullannupulleni välillä kobe-lihaa, aidolla tryffeliöljyllä siveltynä. Kyytipoikana hän vaatii kermassa muhennettua kaalta, saksalaisia juuria kun omaa. Välillä taas haluaa napostella ankan tai hanhen maksasta tehdyllä moussella ja kampasimpukoita. Muut lapset ovat kateudesta vihreitä
[/quote]
Tämä on tietysti vitsi, mutta tällaista ruokaa kyllä ihan oikeasti syödään monessa kodissa, meilläkin. Paitsi ei foieta, kun en pidä sen tuotantoa riittävän eettisenä.
[/quote]
Ethän vaan paista kobea tryffeliöljyssä?? Öljy härskiintyy helposti kuumenettaessa ja pilaa lihan!! Kobe paistetaan ihan ilman rasvaa parilalla! Olis kyllä kiva tietää mistä sitä Suomesta saa, ei ole vielä tullut vastaan...?
Belgian Aarendonkissa on ihana ravintola mistä saa erinomaisesti tehtyä kobea!
Meillä käytetään hapankaalta tuossa kermamuhennoksessa kuten Saksassakin, harvemmin siellä tavallista kaalia käytetään siihen:) Harmi ettei Suomesta saa enää kunnollista thüringerin makkaraa, se olisi parasta tuon kanssa. Bratwurstikin toki kelpaa.
Ankan- ja hanhenmaksamoussea tuodaan aina reissuilta, ihanaa aperitivoina kunnon kuohuvan kanssa.
[/quote]
Senkin pätijä, en minäkään _paista_ kobea tryffeliöljyssä vaan sivelen sen paiston jälkeen saadakseni hyvän aromin kullannupulleni.
Hyvien lihamestareiden kautta tuota herkkua saa
[/quote]
Ööh, ei tuo ollut mitään pätemistä vaan ainoastaan kysymys teetkö pihvisi oikein. Sulla on sitten hyvät suhteet lihamestareihin kun harvoissa suomalaisissa ravintoloissakaan on tuota saatavana...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:33"]
Öljy härskiintyy helposti kuumenettaessa ja pilaa lihan!!
[/quote]
Voi- öljyseoksessa paistan. Öljy ei härskiinny paistettaessa.
[/quote]
Tryffeliöljy ei ole paistoöljyä vaan tehdään oliiviöljyyn. Ja kyllä - ei sovellu paistamiseen
Voi-rypsiöljyseos on asia erikseen
Minusta kyllä tuntuu että pahimmat nirppanokat ei ole ne jotka saavat kotona hyvää kotiruokaa olkoot sitten vaikka gourmeeta vaan ne joille on ruokittu yksipuolisesti eineksiä ja herkkuja.
tuskinpa ap:n lapsella vaikeuksia tulee olemaan ruuan suhteen tulevaisuudessa.
Syötä lapsellesi hyvä aamupala, niin eiköhän pärjää lähes koko päivän. jos tulee nälkä, niin eiköhän lapsukaisesi jotakin syö päiväkodissakin. Harvoin Suomessa on kukaan nälkään kuollut!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:17"]Syötä lapsellesi hyvä aamupala, niin eiköhän pärjää lähes koko päivän. jos tulee nälkä, niin eiköhän lapsukaisesi jotakin syö päiväkodissakin. Harvoin Suomessa on kukaan nälkään kuollut!
[/quote]
älä nyt noin tosikko ole, etkö huomaa kirjoitettu pilke silmäkulmassa ;)
Suomessa varmaan ei vielä hirveästi tunneta tryffeliallergiaa, kun ruualle altistutaan äärettömän rajoitetusti. Itse olen kuitenkin asunut vanhassa tryffelimaassa, jossa huomasin muutaman tryffeliaterian jälkeen viettäneeni aterian jälkeen yö syvällä vessanpöntössä, riippumatta siitä, oliko aterian kanssa nautittu viiniä vai ei. Kysellessäni ystäviltä, onko heille tullut vastaavia oireita tryffeleistä, vaiva paljastui vähintään yhtä yleiseksi kuin laktoosi-intoleranssi Suomessa.
Joten oikeasti, mielestäni olet hieman vastuuton äiti syöttäessäsi pienelle lapsellesi tällaista selkeästi allergisoivaa ruoka-ainetta, jota vielä kuljetataan Suomeen pitkiä matkoja! Suosittelen välitöntä siirtymistä kotimaisiin sieniin, vastaavia oireita monille aiheuttava korvasieni poislukien. Itsekerätyt kanttarellit ja herkkutatit ajanevat saman asian lapsen ruokavaliossa, koska ovat myös kansainvälisesti hyvin arvostettuja gourmet-tuotteita.
Mun herkkupeput oli järkyttyneitä kun ekana päivänä koulussa oli salaattia, joka oli valmiiksi koneella silputtu. Ei siis mitään omin pikku kätösin huolella pestyä ja revittyä luomusalaattia vinaigrettella vaan ihan ehtaa kaalisilppua. Toinen järkytys oli pakastevihannekset, kun ei ollut tuoreita ja kevyesti höyrytettyjä kauden vihanneksia.
Lapset olleet (gourmet) kotiruokinnalla siihen asti. Voi olla että saat laittaa koululaisille vähän reilummat välipalat.
Eipä meilläkään kelvannut mitkään piltit tai bonat, aina piti olla kotona tehtyä hyvää ruokaa ;) Nykyään muksulle (melkein 4v.) kelpaa kyllä oikein hyvin päiväkodin ruuat. Aluksi tosin mietin että mahtaako ees syödä, mut kyl on hyvin syönyt. Joskus tosin sanoo että kotona on parempaa ku päiväkodissa.
10 vuotias poikani tekee itse ruokaa ja maistaa ja syö aikalailla kaikkea. Ei tykkää valmisruuista, mutta syö jos on "pakko". Kyllä se siitä. Lapsesi varmaan syö päiväkodissa vähemmän ja kotona enemän.
Opettakaa lapset syömään normaalia kotiruokaa höystettynä välillä erikoisemmilla. Oppivat syömään päivähoidossa, eskarissa ja koulussa mitä tarjolla on. Sitten on niitä nirppanokkia mikään ei tunnu kelpaavan.
Meillä päiväkodissa tarjoiltiin tänään lapsille ruoaksi borssikeittoa sekä smetanaa, aina ei ole eineksiä.
terkuin päikyn täti vm. -57
AP, Valitse sellainen yksityinen pk jonne viedään omat eväät! Toinen vaihtoehto on muuttaa ulkomaille. Esim. Espanjassa lapset syövät kotona lounaan tai vaihtoehtoisesti hyvä kolmen ruokalajin lounas koulussa