Missä maassa on kaikki asiat paremmin kuin Suomessa?
Aika moni näkyy taas karistavan Suomen tomut jaloistaan ja häipyvän ikuisiksi ajoiksi ulkomaille, kun meillä on kaikki "paskaa" ja varsinkin leikatut lapsilisät.
Mutta mikä on se maa, jossa on kaikki asiat paremmin kuin Suomessa? Olen tätä ihan vakavasti pohtinut. Jos sellainen löytyy, voisi kiinnostaa itseänikin.
Niin että listaa tähän alle, kiitos.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:23"]
Turkin Alanyassa, hyvät yhteisöt, edullista (vielä) ja mukavat ihmiset.
[/quote]
Tosiaan. Turkkihan on loistopaikka, varsinkin jos osaa mennä Twitteriin kiertoteitä.
[/quote]
Turkkilainen työkaveri myös jaksaa ylistää Turkkia. Siellä on kulkaas kaikki paremmin kuin täällä. Ihmiset vaatimattomia...
Menkää Jenkkeihin, siellä saa peräti 3 kk äitiysloman! :D
olen eläkeläinen,asun Portugalissa,Algarven maakunnassa Atlannin rannalla. Kymmenes vuosi. Rauhallista,halpaa,toista kuin nykyisin Espanjassa. Täällä on jonkin verran myös suomalaisia,etupäässä eläkeläisiä. Aurinko paistaa,eikä ole koskaan liukasta,ei edes pakkasta! Voin suositella rehellisin mielin.!
Kaliforniahan on itsenäinen maa nykyään, ;)! Ja siellä on kullalla päällystetyt kadut ja kaikki kauniita sekä rohkeita.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:05"]Norjassa ,Sveitsissä .
[/quote]
niin teitä ei haittaa että siellä on köyhimmillä asiat huonosti?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:05"]Norjassa ,Sveitsissä .
[/quote]
niin teitä ei haittaa että siellä on köyhimmillä asiat huonosti?
[/quote] ensin valitatte kun täällä hyvätuloiset ei halua teidän elämäänne ja lapsilisiänne maksaa joten ratkaisuna muutatte maahan jossa teidän ei tarvi maksaa vähävaraisiempien elämää, jota ei kukaan maksa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:18"]
Aika moni kyllästyy elämäänsä tietyssä ympäristössä ja tekee radikaalit ratkaisut. Nimittäin minun ruotsalaisen kaverin kaveri kyllästyi liike-elämän johtoasemaan Tukholmassa ja sen mukanaan tuomaan vastuuseen, kiireeseen (plus burnoutiin), myi kaiken ja muutti Espanjan rannikolle, avasi sinne pienen putiikin jota pitää auki muutaman tunnin päivässä, tienaa niin sopivasti että voi maksaa sillä asunnon ja auton ja matkustelee välillä, ja nauttii vapaa-ajasta sekä tuoreesta ruuasta siellä.
Isosiskon tuttavaperhe jättää Helsingin ja molemmat vanhemmat johtoaseman virkansa, muuttavat monen sadan kilsan päähän jonnekin maalle kasvattamaan lampaita, vuohia ja luomutuotteita. Ympäristönvaihdos tulee varmasti olemaan terveellisempi lapsiakin ajatellen kun molemmat lapset kärsineet allergioista keskellä kaupungin saasteita.
[/quote]
Lycka till sille sun tuttavaperheelle. Munkin tuttavat teki elämänmuutoksen, hankki porukalla maatilan ja perusti jonkun kolhoosielämäntapaosuuskunnan, jossa piti olla täysin luomutuotantoa kaikki. Homma kaatui vuoden kuluessa siihen, ettei hipsterihumanisteilla ollut mitään käsitystä maanviljelystä tai lampaanhoidosta - eikä siitä, miten paljon siihen menee aikaa ja jaksamista. :)
Just viime viikolla juttelin tuon idea primus motorin kanssa. Hän voivotteli, miten paljon helpompaa on elää kaupungissa vuokra-asunnossa, ettei olisi ikinä uskonut, miten kova duuni on jotain lampaita kasvattaa! Tekee nyt väitöskirjaa sitten. :)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:01"]
Menkää Jenkkeihin, siellä saa peräti 3 kk äitiysloman! :D
[/quote]
Joo ja vieläpä palkattoman. Mikä olisikaan parempi tapa kannustaa äitejä nopeasti takaisin töihin :D
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:16"]
Sveitsissä on asiat mallillaan. Siellä on osattu hyväksikäyttää ulkomaalaisten rikollisten ja sijoittajien halua piilottaa rahansa viranomaisilta. Siten maahan kannetaan päivittäin rahaa miljardeittain. Osansa tästä saa sitten myöa ihan tavalliset kansalaiset verotulojen ja ostosten kautta.
Sveitsissä on myös puhdasta, kaunista ja aika miellyttävä ilmasto. Maasta on hyvät yhteydet kaikkiin keski-Euroopan maihin, mutta vapaan liikkuvuuden lieveilmiöt eivät haittaa, kun maa ei ole EU-jäsen.
Elintaso on korkea. Sinne ei kuitenkaan muuteta tuosta vaan.
[/quote]
Lapsen osa-aikainen päivähoitopaikka maksaa Sveitsissä alkaen 2000 euroa per lapsi, joten se siitä :D
nimim. tuttavaperhe muutti sinne pariksi vuodeksi, mutta pärjäävät isännän palkalla ja säästöillään
[/quote]
Myös meidän tuttavaperheemme, ilman aikarajaa tosin. Viime syksynä tuttavaperheen isän käväistessä Suomessa mieheni ajoi häntä mökkiviikonlopun jälkeen lentokentälle. Piti käydä matkalla Stockmannin herkussa - siis ei edes minkään Liedlissä -, koska kunnon pihviliha on Suomessa niin paljon halvempaa. Avautui sitten siinä samalla vähän siitä, kuinka vaimo kyllä haluaisi töihin, mutta jäisi auttamatta miinukselle vain lasten päivähoitokulujen takia.
Mieheni on saanut tasaisin väliajoin yhteydenottoja headhuntereilta, jotka yrittävät houkutella töihin Sveitsiin, mutta taidamme jättää väliin, vaikka maasta olemme siellä käydessämme pitäneetkin.
[/quote]
Ja tässä näemme, miksi Sveitsissä valtio ei ole veloissa korviaan myöden.
Eläminen maksaa siellä ihmiselle sen, mikä on asioiden todellinen hinta. Varmasti maksaa yksi päivähoitopaikka Suomessa per lapsi sen 2000 euroa kuussa vähintään - joku sen maksaa, ellei lapsen vanhemmat, niin joku toinen. Samoin liha olisi täällä kalliimpaa, jos sen hintaa ei keinotekoisesti laskettaisi kaikenmaailman tuilla.
Minusta tuo olisi kannatettava ratkaisu. Se on nyt nähty, että ei me voida tarjota ihmisille puoli-ilmaisia päivähoitopaikkoja yms. Miettikää nyt. Jos ei äidin palkka edes riitä siihen, että lasten päivähoidon kulut saisi maksettua, mikä ihmeen järki on siinä, että sellaiset lapset väkisin hoidetaan päiväkodissa? Että äiti saa työpaikastaan virikehoitopaikan itselleen päiväksi?
Mitä sellainen äidin työssäkäynti hyödyttää yhteiskuntaa, jos sillä ei kateta edes sitä lasten päivähoitoa, minkä hoito yhteiskunnalle kustantaa? Kuka sen hoidon sitten maksaa?
Tiedän, saan nyt alapeukkua. Mutta tämä on totuus. Olemme tässä jamassa, koska yhteiskunta tarjoaa ihmisille palveluita, joita emme pysty maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:01"]
Menkää Jenkkeihin, siellä saa peräti 3 kk äitiysloman! :D
[/quote]
Joo ja vieläpä palkattoman. Mikä olisikaan parempi tapa kannustaa äitejä nopeasti takaisin töihin :D
[/quote]
Miksi työnantajan pitäisi maksaa äidille siitä, että tämä poikii?
No vaikkapa ruotsi tai norja tai tanska. Jos nyt maita pitää alkaa näin kärjistetysti vertailemaan.
Sveitsi varmaan niille, joilla on joko fyrkkaa paljon tai rautaista ammattitaitoa saada hyväpalkkainen duuni.
USA:ssa hyviä osavaltioita, joissa optimoida asioita. Lontoo myös tietylle porukalle varteenotettava vaihtoehto. Riippuu niin omasta tilanteesta, mikä se paras sitten olisi. Vaikea mitään yleistä vastausta antaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:16"]
Sveitsissä on asiat mallillaan. Siellä on osattu hyväksikäyttää ulkomaalaisten rikollisten ja sijoittajien halua piilottaa rahansa viranomaisilta. Siten maahan kannetaan päivittäin rahaa miljardeittain. Osansa tästä saa sitten myöa ihan tavalliset kansalaiset verotulojen ja ostosten kautta.
Sveitsissä on myös puhdasta, kaunista ja aika miellyttävä ilmasto. Maasta on hyvät yhteydet kaikkiin keski-Euroopan maihin, mutta vapaan liikkuvuuden lieveilmiöt eivät haittaa, kun maa ei ole EU-jäsen.
Elintaso on korkea. Sinne ei kuitenkaan muuteta tuosta vaan.
Lapsen osa-aikainen päivähoitopaikka maksaa Sveitsissä alkaen 2000 euroa per lapsi, joten se siitä :D
nimim. tuttavaperhe muutti sinne pariksi vuodeksi, mutta pärjäävät isännän palkalla ja säästöillään
Myös meidän tuttavaperheemme, ilman aikarajaa tosin. Viime syksynä tuttavaperheen isän käväistessä Suomessa mieheni ajoi häntä mökkiviikonlopun jälkeen lentokentälle. Piti käydä matkalla Stockmannin herkussa - siis ei edes minkään Liedlissä -, koska kunnon pihviliha on Suomessa niin paljon halvempaa. Avautui sitten siinä samalla vähän siitä, kuinka vaimo kyllä haluaisi töihin, mutta jäisi auttamatta miinukselle vain lasten päivähoitokulujen takia.
Mieheni on saanut tasaisin väliajoin yhteydenottoja headhuntereilta, jotka yrittävät houkutella töihin Sveitsiin, mutta taidamme jättää väliin, vaikka maasta olemme siellä käydessämme pitäneetkin.
Ja tässä näemme, miksi Sveitsissä valtio ei ole veloissa korviaan myöden.
Eläminen maksaa siellä ihmiselle sen, mikä on asioiden todellinen hinta. Varmasti maksaa yksi päivähoitopaikka Suomessa per lapsi sen 2000 euroa kuussa vähintään - joku sen maksaa, ellei lapsen vanhemmat, niin joku toinen. Samoin liha olisi täällä kalliimpaa, jos sen hintaa ei keinotekoisesti laskettaisi kaikenmaailman tuilla.
Minusta tuo olisi kannatettava ratkaisu. Se on nyt nähty, että ei me voida tarjota ihmisille puoli-ilmaisia päivähoitopaikkoja yms. Miettikää nyt. Jos ei äidin palkka edes riitä siihen, että lasten päivähoidon kulut saisi maksettua, mikä ihmeen järki on siinä, että sellaiset lapset väkisin hoidetaan päiväkodissa? Että äiti saa työpaikastaan virikehoitopaikan itselleen päiväksi?
Mitä sellainen äidin työssäkäynti hyödyttää yhteiskuntaa, jos sillä ei kateta edes sitä lasten päivähoitoa, minkä hoito yhteiskunnalle kustantaa? Kuka sen hoidon sitten maksaa?
Tiedän, saan nyt alapeukkua. Mutta tämä on totuus. Olemme tässä jamassa, koska yhteiskunta tarjoaa ihmisille palveluita, joita emme pysty maksamaan.
Höpö höpö. Ei kai ne suomalaiset yksityiset päiväkoditkaan ilmaiseksi niitä päiväkotejaan pyöritä, tottakai ne tulosta tekee tai vähintään jää tuloksessa plussan puolelle. Toki kunta maksaa heille osan per lapsi tukena. Mutta ei Suomessa lastenhoitajilla ole samat palkat kuin Sveitsissä. Ja eihän ne kulut yllä oikeasti 2000 euroon per lapsi päiväkodissa, jos Suomen markkinoilla aletaan kuluja laskemaan. Vähän kannattaa miettiä, ennen kuin omasta päästään alkaa tänne kirjoittelemaan, tietämättä yhtään mitä päiväkodin ylläpitäminen oikeesti maksaa.
Ja edelliseen vielä, että eiköhän kaikista kannattavin ratkaisu aina olisi, että kulut olisi aina mahdollisimman pieniä kansalaiselle. Oli sitten rikas tai köyhä.
Jos kulut olisi 2000 per lapsi kk niin miten pienituloinen vanhempi esim yksinhuoltaja äiti joka tienaa alle 2000 käteen kuukaudessa voisi jättää lapsensa päiväkotiin hoitoon työpäivän ajaksi? Ei mitenkään. Miten hän sitten kävisi töissä jos ei voisi jättää lastaan hoitoon? Ei mitenkään.
Eli ei tällaista politiikka kiitos. Enkä ole mikään vihervassari vaan kannatan järkevää oikeistopolitiikkaa, mutta sekään ei ole tämän asian ydin vaan se, että kannattaa edelleen miettiä vähän mitä seurauksia olisi jos omalla päällä lähtee asioita veistelemään :)
Tämän hallitusohjelman jälkeen missä tahansa länsimaisessa demokratiassa.
Pohjoismainen hyvinvointivaltio romutetaan seuraavan neljän vuoden aikana.
Sun lähtökohta on väärä, eli ei missään. Miksi juuttua yleensäkään yhteen maahan?
Nimim. "kerosiini palaa ja mammat haukkuvat."
Sveitsissä ja Norjassa. Kohta myös jossain Itävallassa, Irlannissa ja Tšekissä
Samanlaisia ongelmia siellä Norjassakin on:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/koyhyys_koettelee_8_1_prosenttia_norjalaisista