Missä maassa on kaikki asiat paremmin kuin Suomessa?
Aika moni näkyy taas karistavan Suomen tomut jaloistaan ja häipyvän ikuisiksi ajoiksi ulkomaille, kun meillä on kaikki "paskaa" ja varsinkin leikatut lapsilisät.
Mutta mikä on se maa, jossa on kaikki asiat paremmin kuin Suomessa? Olen tätä ihan vakavasti pohtinut. Jos sellainen löytyy, voisi kiinnostaa itseänikin.
Niin että listaa tähän alle, kiitos.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
Oliko Norjassa vielä niin että vuodessa saa 13 kk:n palkan plus vielä lomarahat siihen päälle verottomana?
[/quote]
Ei ole. Norja on käytännössä velaton ja niin rikas että ylijäämän sijoittaminen on haaste. Norjan ilmasto on tosin raaka. Pohjois-Norjasta tulee ihmisiä Ouluun nauttimaan kesästä :D Eräihmiselle, kalastuksen ja laskettelun ystävälle Norja on oiva paikka.
On se vaan onni, että kaikki suomalaiset osaavat ruotsia, niin naapurimaihin muuttaminen käy ihan kädenkäänteessä. Pisteet pakkoruotsille!
(tämä oli ihan vaan kuittailua molempiin keskusteluihin)
Saksan työpaikoilla on niin kamala hierarkia ettei suomalainen luonne kertakaikkiaan kestä sitä, kun pitää herroitella ja rouvitella ylemmässä asemassa olevia, johtajat menevät omaan pöytään syömään eikä muilla siihen asiaa jne! :-DDDDD
Ei kai sellaista maata ole, jossa kaikki olisi paremmin kuin Suomessa. Mutta jonkun maan puutteet voivat helposti kompensoitua sen positiivisilla puolilla.
Itse asun Hollannissa ja olisin kaivannut sekä pidempää äitiyslomaa että ilmaista aikuiskoulutusta, mutta toisaalta täällä on ihan normia tehdä osa-aika työtä (minä ja mies tehdään nelipäiväistä työviikkoa, joten lapselle jää vain kolme hoitopäivää viikossa +joustavat työajat, jolloin hoitopäivän pituudeksi usein maks. 7,5tuntia). Maksetaan melko kallista sairausvakuutusta, mutta aina päästään jo vaikka samana päivänä itse valitsemallemme lääkärille jne. eikä tarvitse maksaa enää lisää. Ihmiset vaikuttavat myös hyvin yrittelijäiltä sekä joustavilta ja perheenjäsenten tukea toisilleen pidetään itsestäänselvyytenä -yhteiskunnan tuki vasta ihan ihan viimeinen apu. Ala-asteen taso ehkä hiukan alhaisempi kuin Suomessa, mutta ilmapiiri aivan loistava ja lapset tykkäävät yleisesti ottaen käydä koulussa. Nämä ja monet muut seikat luovat sellaista yritteliään optimistista ilmapiiriä, josta tykkään ja ammennan itsellenikin inspiraatiota.
miten niin moni muuttaa pois täältä? ainakin minun jenkeissä, briteissä, ruotsissa, hollannissa, norjassa, sveitsissä, australiassa, ranskassa ja japanissa asuvat suomalaiset tutut ovat muuttamassa takaisin tänne kun eivät jaksa sikäläistä touhua.
Ei siellä Norjassakaan tulevaisuus niin hyvälle näytä:
http://hommaforum.org/index.php/topic,91245.0.html?PHPSESSID=0d91a788eb141914d5381511ae15b82e
Joka maassa on puolensa, mutta kun ne tietää, pystyy helposti rakentamaan kokonaisedullisimman paketin eri vaihtoehdoista. Me olemme esim. ajatelleet muuttaa Englantiin, koska vaikka siellä onkin asuminen keskimäärin kallista, on myös edullisia ja hyviä paikkoja, jotka sopisivat meille. Samoin on koulujen kanssa, ei kaikki ole huonoja vaikka ovatkin halpoja. Jos pysyy niistä tilastot turmelevista gettokouluista kaukana, valikoima on itse asiassa ihan jees. Plussana tulee sitten mahdollisuus vältellä veroja ja maksuja paljon helpommin kuin Suomessa, plus ihmiset ovat mukavampia. Itse en tykkää englantilaisesta kaaoksesta yhtä paljon kuin suomalaisesta tylsyydestä, mutta lapsille olisi hyvä päästä Suomesta pois ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:16"]
Sveitsissä on asiat mallillaan. Siellä on osattu hyväksikäyttää ulkomaalaisten rikollisten ja sijoittajien halua piilottaa rahansa viranomaisilta. Siten maahan kannetaan päivittäin rahaa miljardeittain. Osansa tästä saa sitten myöa ihan tavalliset kansalaiset verotulojen ja ostosten kautta.
Sveitsissä on myös puhdasta, kaunista ja aika miellyttävä ilmasto. Maasta on hyvät yhteydet kaikkiin keski-Euroopan maihin, mutta vapaan liikkuvuuden lieveilmiöt eivät haittaa, kun maa ei ole EU-jäsen.
Elintaso on korkea. Sinne ei kuitenkaan muuteta tuosta vaan.
[/quote]
Lapsen osa-aikainen päivähoitopaikka maksaa Sveitsissä alkaen 2000 euroa per lapsi, joten se siitä :D
nimim. tuttavaperhe muutti sinne pariksi vuodeksi, mutta pärjäävät isännän palkalla ja säästöillään
[/quote]
Myös meidän tuttavaperheemme, ilman aikarajaa tosin. Viime syksynä tuttavaperheen isän käväistessä Suomessa mieheni ajoi häntä mökkiviikonlopun jälkeen lentokentälle. Piti käydä matkalla Stockmannin herkussa - siis ei edes minkään Liedlissä -, koska kunnon pihviliha on Suomessa niin paljon halvempaa. Avautui sitten siinä samalla vähän siitä, kuinka vaimo kyllä haluaisi töihin, mutta jäisi auttamatta miinukselle vain lasten päivähoitokulujen takia.
Mieheni on saanut tasaisin väliajoin yhteydenottoja headhuntereilta, jotka yrittävät houkutella töihin Sveitsiin, mutta taidamme jättää väliin, vaikka maasta olemme siellä käydessämme pitäneetkin.
Vain muutamassa maailman maassa on parempi sosiaaliturva kun suomessa, mutta näissä maissakin Se usein on työhön liittyvää sosiaaliturvaa, eli työttömät eivät saa sitäkään. Näissä maissa on myös suomea suurempi elintasolovi köyhien ja keskiluokan välillä.
kertokaa missä maassa olisi parempi asua kun suomessa? Rikkaiden täältä kannattaisi pois muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:12"]
Ei tarvitse kaikki asiat olla paremmin. Missä on iloisia ja ystävällisiä ihmisiä? Ja aurinko paistaa ja on lämmintä? Mä haluan muuttaa sinne.
[/quote]
No esimerkiksi kuubalaiset on tunnettuja iloisuudesta ja ystävällisyydestä. Kuubassa myös riittää aurinkoa ja lämmintä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:39"]
Vain muutamassa maailman maassa on parempi sosiaaliturva kun suomessa, mutta näissä maissakin Se usein on työhön liittyvää sosiaaliturvaa, eli työttömät eivät saa sitäkään. Näissä maissa on myös suomea suurempi elintasolovi köyhien ja keskiluokan välillä.
kertokaa missä maassa olisi parempi asua kun suomessa? Rikkaiden täältä kannattaisi pois muuttaa.
[/quote]
Kaikkien kannattaisi muuttaa täältä pois. Työttömien kannattaisi muuttaa työn perässä sinne mistä nyt töitä sattuu löytymään ja muiden samalla periaatteella verotusta karkuun. Viimeinen sammuttakoon valot.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:12"]
Ei tarvitse kaikki asiat olla paremmin. Missä on iloisia ja ystävällisiä ihmisiä? Ja aurinko paistaa ja on lämmintä? Mä haluan muuttaa sinne.
[/quote]
No esimerkiksi kuubalaiset on tunnettuja iloisuudesta ja ystävällisyydestä. Kuubassa myös riittää aurinkoa ja lämmintä.
[/quote]
Ja kuubalainen terveydenhoito on todella korkeatasoista ja ilmaista. Ja espanja on helppo kieli oppia.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:23"]
Turkin Alanyassa, hyvät yhteisöt, edullista (vielä) ja mukavat ihmiset.
[/quote]
Tosiaan. Turkkihan on loistopaikka, varsinkin jos osaa mennä Twitteriin kiertoteitä.
No ehkä ei ole "täydellistä" maata kaikille olemassakaan mutta jotkut viihtyvät Suomessa selvästi paremmin kuin toiset.
Muuttoon täältä pois en itse tarvitse muuta kuin lupauksen paikasta jossa on ystävällisemmät ihmiset, ei yhtä pimeää ja kylmää ja paremmat työmahdollisuudet koulutetulle ihmiselle. Näistä kärsin täällä itse ja olen yksi joka harkitsee muuttoa perheeni kanssa. Esimerkiksi USAan, Kanadaan, Saksaan, tai Sveitsiin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:08"]Norjassa. Montako sataa miljardia heillä olikaan säästössä ja sijoitettuna öljyvarantoja?
[/quote]
sanoisin että norja. Itse asunut siellä joskus puoli vuotta.
Voisin vaikkamennä teneriffalle. Puolet vuodesta siellä ja puolet suomessa.
Saksa tuntuu hyvältä ja Norjasta olen kuullut valtavasti positiivista. Norjassa erityisesti kiinnostaa hyvä elintaso (öljyrahaa riittää) ja rento elämäntyyli, jossa ei olla niin kireitä kuin täällä. Koskee siis työtäkin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:05"]
Kaliforniassa.
[/quote] Höpönlöpö. Kaliforniahan ei ole maa, minkä toki kaikki tietää :D Itse siellä vähän aikaa asuneena kuitenkin tiedän, että asiat eivät ihmisillä ole paremmin kuin täällä... päinvastoin... rikkaita tosi lötyy jokapaikasta.
Eihän missään maailman maassa kaikki ole täydellistä ja parempaa. Mutta se ei ole mikään syy antaa oman maan asioiden kääntyä huonommalle tolalle! Ei sitä paratiisia ole olemassa, joka maalla on omat ongelmansa ja huonotkin puolensa.