Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Äidit pöllivät kaksin käsin kamaa sairaalasta, kaukosäätimetkin lähtee

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä touhua. Mulla lähti ainoastaan se side joka oli housuissa käytössä mukaan sairaalasta...

Vierailija
142/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien perusturvallisuudentunne on voinut järkkyä synnytyksessä. Synnytyksessä oli yllättävän kovat kivut tai jopa pelkäsivät lapsensa tai oman henkensä puolesta. Ei vät kokeneet saavansa tukea ja apua riittävästi.

Sitten oli vastasyntynyt, joka oli juuri suostunut juomaan maitoa sairaalan pienestä tuttipullosta (kotona vain isompia), välilihan leikauksen vuoksi äiti pystyy istumaan vain sairaalan "istuinrenkaan" päällä (kertokaa, että sellaisen voisi tehdä kottikärryn sisärenkaasta) , vauvan herkkää ihoa uskaltaa kuivata vain sairaalan hyvin pehmeillä puuvillarievuilla (kotona karkeampia), verta valuu niin paljon, että äiti ei usko pärjäävänsä omilla pikuhousuillaan. Kyllä sairaalan verkkoalushousut ovat paremmat. Kaupassa ei myydä yhtä isoja siteitä kuin sairaalassa on (pitävätkö virtsankarkailuun tarkoitetut TENA:t verta?)

Äitiä pelottaa ja väsyttää. Helpointa on ottaa tarvikkeet mukaan sairaalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:17"]

Mullekin ne tarjosivat noita isoja siteitä mukaan. Ehkä nopeasti kotiutujille ne niitä tarjoaa, kun jälkivuoto on ihan kiitettävissä mitoissa. Kyllä se sairaalapäivä taitais maksaa enemmän kuin ne muutama side...

Mutta siis, korostan, en pöllinyt vaan mulle pakattiin niitä mukaan.

[/quote]

Sairaalapäivä tosiaan maksaa enemmän kuin ne pari vaippaa. Itsellesi jää maksettavan n. 35e (?) vuorokaudessa, kun todellinen koko synnytyspaketin hinta on muistaakseni 3500e. Joka ikinen neula, lääkeampulli, anestesiakaasutöräys, lakananpesu, lääkärin palkka, hoitajan työvaate, leikkaussalin lamppu, ruoka-annos ja laitosapulaisen askel tai sairaalaan kurvaava tavarakuormuri ja ambulanssi maksaa. Ja jokainen kotiin pöllitty vaippa nostaa hintaa entisestään.

Kun on totuttu ajattelemaan, ettei se minun pikku "lainani" ole kuin pisara meressä... Huokaus.

Vierailija
144/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, toivottavasti se neulottu pipo, jonka vauvamme sai syksyllä Jorvin synnytysosastolla päähänsä, oli tarkoitettu ihan ikiomaksi!? Me nimittäin ainakin luultiin niin ja otettiin se mukaan ja kovassa käytössä on ollut. Toivottavasti ei olla nyt varkaita!

Vaippoja siellä lapsivuodeosastolla käytettäväksikin sai vauvalle vain pyytämällä henkilökunnalta. Niitä ei saanut mistään kaapista itse hakea. Ehkä juuri siksi, jos niitä kerran muuten tungetaan laukut täyteen kotiin lähdettäessä. Kotiin sai sitten sen Liberon ja Pampersin paketin, joissa molemmissa oli vaippoja.

Vierailija
145/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:00"]Apua, toivottavasti se neulottu pipo, jonka vauvamme sai syksyllä Jorvin synnytysosastolla päähänsä, oli tarkoitettu ihan ikiomaksi!? Me nimittäin ainakin luultiin niin ja otettiin se mukaan ja kovassa käytössä on ollut. Toivottavasti ei olla nyt varkaita!

Vaippoja siellä lapsivuodeosastolla käytettäväksikin sai vauvalle vain pyytämällä henkilökunnalta. Niitä ei saanut mistään kaapista itse hakea. Ehkä juuri siksi, jos niitä kerran muuten tungetaan laukut täyteen kotiin lähdettäessä. Kotiin sai sitten sen Liberon ja Pampersin paketin, joissa molemmissa oli vaippoja.

[/quote]

Jorvissa pipo on tarkoitettu jäävän omaksi, näin meille sanoi synnytysosaston kätilö. Ei huolta siis ;)

Vierailija
146/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin kerran työpaikkani vessan hiuskiinteen laukkuuni ja lähdin kotiin. Se oli vahinko, kun oma oli jäänyt himaan ja kannan sitä aina laukussa. Sitten töissä laitoin vähän sitä tukkaani ja automaattisesti mitään ajattelematta olin laittanut laukkuun. Huomasin vasta kotona ja vein sen seuraavana aamuna todelöa nolona takaisin..

Vierailija
147/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:00"]Apua, toivottavasti se neulottu pipo, jonka vauvamme sai syksyllä Jorvin synnytysosastolla päähänsä, oli tarkoitettu ihan ikiomaksi!? Me nimittäin ainakin luultiin niin ja otettiin se mukaan ja kovassa käytössä on ollut. Toivottavasti ei olla nyt varkaita!

[/quote]

Jorvissa pipo on tarkoitettu jäävän omaksi, näin meille sanoi synnytysosaston kätilö. Ei huolta siis ;)

[/quote]

Huh, helpotus! :) Tuli hirveä fiilis, kun ajattelin, et ihmiset on kattonu, et noilla on sairaalasta pöllitty pipo vauvalla.

Vierailija
148/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:06"]

[/quote]

[/quote]

Huh, helpotus! :) Tuli hirveä fiilis, kun ajattelin, et ihmiset on kattonu, et noilla on sairaalasta pöllitty pipo vauvalla.

Vierailija
149/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nahkatakki, kengät ja kaulahuivi varastettiin Oulun Hoplopissa. Oma vikanihan se oli kun en ollut varannut käteistä mukaan lokeroa varten, jotta olisin saanut tavarani sinne.. onneksi lapsen vaatteisiin ei oltu koskettu.

Ärsyttää ihan älyttömästi. Oltiin bussilla liikenteessä mutta takaisin piti hommata autokyyti.

Sinä ihana ihminen jotka ne veit, hävettääkö edes? Kengät olisit voinut edes jättää.

Vierailija
150/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:12"]

Mun mukaan kyllä lähti rintakumit. Kukaan ei sanonut missään vaiheessa, että ne pitää palauttaa ja oletin niiden olevan hygieenia syistä ihan henkilökohtaiset. Vierustoverille tuotiin joka päivä uudet tukisukat ihan pakkauksesta ja hoitaja sanoi hänelle, ettei tarvitse palauttaa eli voi viedä kotiinsa. Sai siis neljät sukkaparit. Viimeisellä päivällä annettiin mukaan pieniä vaippoja, jos ei olla kaupasta ehditty vielä hakea. Samoin tenoja sai ottaa, kun vuosin niin paljon verta ja niitä kertakäyttö alkkareita. Ihan hoitajat antoivat luvan eli turha potilaita syyttää varkaaksi, jos missään vaiheessa ei tehdä selväksi, ettei sieltä saa ottaa mitään hoitotuotteita. Näin Tyksissä viime vuonna.

[/quote]

Sulle pitää siis aina erikseen ilmoittaa että tavaroita ei saa ottaa, muuten viet mennessäsi kaiken mikä irti lähtee? Teetkö noin myös käydessäsi kaverilla, kun kaveri antaa sulle kahvinjuontia varten kahvikupin niin viet sen mennessäsi koska kaveri ei sanonut että se on vaan lainassa. Jos kaverin lapsi antaa sun lapselle lelun leikittäväksi niin sä viet sen kotiin, koska kukaan ei sanonut ettei sitä saa ottaa.

On ok, jos on saanut luvan viedä tavaran, silloin siihen on lupa eikä silloin varasta. Mutta se että haalii kamaa kassiinsa ja väittää että se on ihan ok, koska kukaan ei kieltänyt ei oikein kelpaa selittelyksi. Kai jokainen normijärkinen tajuaa, ettei sairaalasta kaikkea irtotavaraa mukaan oteta ja jos ei älyä niin aina voi kysyä.

[/quote]

Siis mikä ongelmasi on? Ensimmäinen synnytys, imetys sattuu ja yöhoitaja tuo kaksi rintakumia ja neuvoo käyttämään niitä. Ei nyt ensimmäisenä tule mieleen, kun katsoo uusia rintakumeja, sellaisia ohutta muovisia olevia, että ne pestäisiin minun jälkeen ja joku muu käyttäisi niitä omien nänniensä päällä. Varsinkaan, kun kaikki alushousut ja tukisukat ovat kertakäyttökamaa eli ne heitetään roskiin käytön jälkeen.. Sitten sellaiset muoviset rintakumit kerättäisiinkin takaisin???

[/quote]

Ne on tasan samaa materiaalia kuin tuttipullon tutit, joita käytetään useamman kerran. Joten aika tyhmä pitää olla ettei tajua ettei ne ole kertakäyttöisiä. Sitäpaitsi ainakin minä otin asioista selvää jo ennen synnytystä, jopa niistä rintakumeista. Ja kuten sanoin, aina voi kysyä eikä vain olettaa. Mutta tietenkin sillä olettamisella saa aina enemmän tavaraa mukaansa. Voi selitellä etten mä varastanut, en vaan tiennyt ettei ihan koko sairaalahuonetta voi tyhjentää kassiin kotiin lähtiessä.

Vierailija
151/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne ole enimmäkseen ulkomaalaistaustaiset ja romanit, jotka sieltä varastelee.

Vierailija
152/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:20"]

Eiköhän ne ole enimmäkseen ulkomaalaistaustaiset ja romanit, jotka sieltä varastelee.

[/quote]

no kuule ei ole. Niitä ulkomaalaistaustaisia ja romaneja on muutama prosentti väestöstä ja ne ei kyllä millään ehtisi varastelemaan sitä tahtia kun tavaraa häviää. Kyllä syylliset on pääosin ihan näitä kantasuomalaisia.

Vierailija
153/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:08"]

Ihmisillä on tavattoman venyvä moraali, sen tuo jälleen kerran todistaa.

"Eihän se nyt mitään, jos mä tämmösen HALVAN jutun otan..."

Mutta kun joka toinen potilas ottaa jotain, niin kyllä se jo tuntuu ja näkyy hävikkinä hoitolaitoksen budjetissa. Ja sitten on pakko karsia kaikkea ja siitä kärsivät kaikki, myös me rehelliset.

Tätähän se on. Ihmiset pöllivät työpaikoilta vessapaperia kotiin, varastelevat kaupasta muovipusseja ja harrastavat "luovaa puntarinkäyttöä", kolariautosta varastetaan kaikki irti lähtevä renkaista varaosiin, kadulta löydettyä tavaraa ei toimiteta löytötavaratoimistoon tai jätetä paikoilleen, leikkipuistosta viedään hiekkaleluja kotiin...

Mä uskon, että se madaltaa varastamisen kynnystä, jos tavara on halpa. Ikään kuin halvan tavaran ottaminen ei olisi varkaus ollenkaan. Jos joku asia on kallis, kynnys nousee. Veljentyttäreni on ollut myyjänä UFF:n liikkeessä, ja kertoo, että sieltä vasta varastetaankin, vaikka vaatteet ovat siellä jo valmiiksi halpoja - hävikki on sieltä isompi prosentuaalisesti kuin ns. tavallisesta vaateliikkeestä (hän on ollut myös tavallisissa vaateliikkeissä myyjänä Turussa ja Helsingissä).

[/quote]

Off topic: UFF:issa ei kyllä suinkaan aina ole halvempaa kuin tavallisessa liikkeessä. Mutta ei se varastamista oikeuta, tietenkään.

Vierailija
154/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri sairaaloissa on eri käytäntöjä esimerkiksi rintakumien ja tuttien suhteen, toisissa ovat kertakäyttötavaraa jotka saa ottaa halutessaan mukaan ja toisissa steriloidaan ja silloin ne pitää tietenkin palauttaa. Uskomatonta silti, ettei saa omaa suuta auki ja kysyttyä jos ei ole varma mikä asian laita on. 

Vierailija
155/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopistolta kyllä sai ottaa mukaansa sen vauvan pipon, enkä ymmärrä miksei saisi? Kyllä niiden pitäisi olla henkilökohtaisia jo täiden ym. tartuntavaaran takia!

Vierailija
156/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva sai Kättärillä päähänsä kertakäyttöpipon. Mukaan sairaalasta otin vain siteen joka oli housuissa ja vauvalla päällä olleen vaipan. Tollanen varastelu on typerää ja kostautuu ennen pitkää. Kohta ei saa enää sidettäkään talon puolesta. Ja mun järkeen ei mahdu se miksi joku varastaa sairaalasta vauvan vaatteita, onks se sit kiva kun siinä lukee joku sairaalapesula?! 

Vierailija
157/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:22"]

Mun mukaan kyllä lähti rintakumit. Kukaan ei sanonut missään vaiheessa, että ne pitää palauttaa ja oletin niiden olevan hygieenia syistä ihan henkilökohtaiset. Vierustoverille tuotiin joka päivä uudet tukisukat ihan pakkauksesta ja hoitaja sanoi hänelle, ettei tarvitse palauttaa eli voi viedä kotiinsa. Sai siis neljät sukkaparit. Viimeisellä päivällä annettiin mukaan pieniä vaippoja, jos ei olla kaupasta ehditty vielä hakea. Samoin tenoja sai ottaa, kun vuosin niin paljon verta ja niitä kertakäyttö alkkareita. Ihan hoitajat antoivat luvan eli turha potilaita syyttää varkaaksi, jos missään vaiheessa ei tehdä selväksi, ettei sieltä saa ottaa mitään hoitotuotteita. Näin Tyksissä viime vuonna.

[/quote]

Sulle pitää siis aina erikseen ilmoittaa että tavaroita ei saa ottaa, muuten viet mennessäsi kaiken mikä irti lähtee? Teetkö noin myös käydessäsi kaverilla, kun kaveri antaa sulle kahvinjuontia varten kahvikupin niin viet sen mennessäsi koska kaveri ei sanonut että se on vaan lainassa. Jos kaverin lapsi antaa sun lapselle lelun leikittäväksi niin sä viet sen kotiin, koska kukaan ei sanonut ettei sitä saa ottaa.

On ok, jos on saanut luvan viedä tavaran, silloin siihen on lupa eikä silloin varasta. Mutta se että haalii kamaa kassiinsa ja väittää että se on ihan ok, koska kukaan ei kieltänyt ei oikein kelpaa selittelyksi. Kai jokainen normijärkinen tajuaa, ettei sairaalasta kaikkea irtotavaraa mukaan oteta ja jos ei älyä niin aina voi kysyä.

[/quote]

Siis mikä ongelmasi on? Ensimmäinen synnytys, imetys sattuu ja yöhoitaja tuo kaksi rintakumia ja neuvoo käyttämään niitä. Ei nyt ensimmäisenä tule mieleen, kun katsoo uusia rintakumeja, sellaisia ohutta muovisia olevia, että ne pestäisiin minun jälkeen ja joku muu käyttäisi niitä omien nänniensä päällä. Varsinkaan, kun kaikki alushousut ja tukisukat ovat kertakäyttökamaa eli ne heitetään roskiin käytön jälkeen.. Sitten sellaiset muoviset rintakumit kerättäisiinkin takaisin???

[/quote]

Ne on tasan samaa materiaalia kuin tuttipullon tutit, joita käytetään useamman kerran. Joten aika tyhmä pitää olla ettei tajua ettei ne ole kertakäyttöisiä. Sitäpaitsi ainakin minä otin asioista selvää jo ennen synnytystä, jopa niistä rintakumeista. Ja kuten sanoin, aina voi kysyä eikä vain olettaa. Mutta tietenkin sillä olettamisella saa aina enemmän tavaraa mukaansa. Voi selitellä etten mä varastanut, en vaan tiennyt ettei ihan koko sairaalahuonetta voi tyhjentää kassiin kotiin lähtiessä.

[/quote]

Hieno homma, että tajusit ottaa tuttipullojen ja rintakumien materiaalista selvää, ennen kuin lähdit synnyttämään. Mahdat varmasti olla todella älykäs ja tiedät kaikesta kaiken. Nyt vaan syyttämään tyhmempiä varkaiksi.

Vierailija
158/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mulla kun oli TYKS:ssä nuo tukisukat niin niistä oltiin kyllä tarkkoja. likaiset piti hoitajalle antaa ja sitten sai puhtaat. Niitä ei pyykkipussiin saanut laittaa. Näin 2010.

Vierailija
159/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syöpähoitojen vuoksi neljä ja puoli viikkoa sairaalassa. Vein lähtiessäni sairaalasängyn, tv:n, huoneeni kaappien tavarat ja yhden hoitajan. En olisi millään jaksanut hoitaa yksin kotitöitä.

Ihailen teitä kaikkia palstavarkaita. Olette yhteiskunnan kermaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä