Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Äidit pöllivät kaksin käsin kamaa sairaalasta, kaukosäätimetkin lähtee

Kommentit (159)

Vierailija
1/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:28"]

Äitien perusturvallisuudentunne on voinut järkkyä synnytyksessä. Synnytyksessä oli yllättävän kovat kivut tai jopa pelkäsivät lapsensa tai oman henkensä puolesta. Ei vät kokeneet saavansa tukea ja apua riittävästi.

Sitten oli vastasyntynyt, joka oli juuri suostunut juomaan maitoa sairaalan pienestä tuttipullosta (kotona vain isompia), välilihan leikauksen vuoksi äiti pystyy istumaan vain sairaalan "istuinrenkaan" päällä (kertokaa, että sellaisen voisi tehdä kottikärryn sisärenkaasta) , vauvan herkkää ihoa uskaltaa kuivata vain sairaalan hyvin pehmeillä puuvillarievuilla (kotona karkeampia), verta valuu niin paljon, että äiti ei usko pärjäävänsä omilla pikuhousuillaan. Kyllä sairaalan verkkoalushousut ovat paremmat. Kaupassa ei myydä yhtä isoja siteitä kuin sairaalassa on (pitävätkö virtsankarkailuun tarkoitetut TENA:t verta?)

Äitiä pelottaa ja väsyttää. Helpointa on ottaa tarvikkeet mukaan sairaalasta.

[/quote]

Äiti on kpsää kauraa synnytyspsykoosin takia jatkohoitoon mielenterveyspuolelle. Älä nyt viitsi puolustella näpistämistä millään ufojutuilla. "Minulla on oikeus varastaa, koska näin hyviä housuja ei saa muualta". Mikä teissä on vialla, nuoret naiset?! Missä kohtaa kasvatus meni vinoon?

2/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tätä kuulee ja siksi oman mielenrauhan vuoksi oikein hoitajan läsnäollessa toitotin, että "laitan nyt tänne pyykkipussiin nämä vauvanvaatteet" ettei luulla minuakin varkaaksi, kun kerran heti alkuun hekin kaikille sanovat ettei mitään saa (tietenkään) ottaa ja että varastelu on tosi yleistä ja harmillista. Ite käytin sairaalassa vauvalla omia vaatteita, koska ne sairaalan vaatteet on tosiaan melko rumia ja kaikkea oli mulla mukana.

Ja noista siteistä, kotona käy ihan perusnolo iso tena maksimi-imulla ja siivekkeillä. Ja kotona siis kannattaa olla hankittuna parit mummopöksyt ellei niitä valmiiksi jo käytä. Ite käytin tota tenaa kun lapsivettä alkoi tuleen ja sitten jälkivuotoon synnytyksen jälkeen. Omat alkkarit ym oli sairaalassa kun en viihtynyt niissä missään sairaalavaatteissa, kun tuota painoa ja muhkuroita tuli, jotka itse valituilla vaatteilla pystyi jotenkin peittämään.

Vaippoina meillä on kestot eli oli sellainen lapsella kotiin tultaessa. Ei mitään lähtenyt mukaan. Mutta siis näin meillä.

Mietin vaan että eivät ne äidit jotka kaiken matkaansa ottavat taida paljoa muista äideistä välittää, vaan se oma napa on se ainoa napa. Kun muiltahan se on pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanu mukaan vain liberolaukun ja ne tarvikkeet, joista on selvästi sanottu, että ei tarvitse palauttaa. Tutit (ei pullotutit) menee ainakin Jyväskylässä roskiin ja niitä oon saanu 4kpl mukaan (kaksi tosin vastasyntyneiden teholta), kuusi synnytystä siis. Ja oon vaihtanu vielä sairaalasta puhtaan vaipan vauvalle ja puhtaan siteen itselleni lähtiessäni, mutta kassiin en ole edes ajatellut niitä pakkaavani. 

Mutta minusta tuo sama asenne näkyy muuallakin yhteiskunnassa: mikä ei ole minun, on vapaata riistaa. Ihmiset ei kuitenkaan ymmärrä sitä, että viimekädessä varastavat itseltään. Kaikki tuo yhteiskunnan (olipa kyseessä, sairaala tai muu julkinen laitos, kaupunki tai valtio) omistama on kuintenkin hankittu verovaroin ja kansalaisilta nuo verovarat kerätään. 

Yrittäkää edes nähdä kokonaisuuksia ja se, mistä mikäkin tulee..!?

Vierailija
4/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien perusturvallisuudentunne on voinut järkkyä synnytyksessä. Synnytyksessä oli yllättävän kovat kivut tai jopa pelkäsivät lapsensa tai oman henkensä puolesta. Ei vät kokeneet saavansa tukea ja apua riittävästi.

Sitten oli vastasyntynyt, joka oli juuri suostunut juomaan maitoa sairaalan pienestä tuttipullosta (kotona vain isompia), välilihan leikauksen vuoksi äiti pystyy istumaan vain sairaalan "istuinrenkaan" päällä (kertokaa, että sellaisen voisi tehdä kottikärryn sisärenkaasta) , vauvan herkkää ihoa uskaltaa kuivata vain sairaalan hyvin pehmeillä puuvillarievuilla (kotona karkeampia), verta valuu niin paljon, että äiti ei usko pärjäävänsä omilla pikuhousuillaan. Kyllä sairaalan verkkoalushousut ovat paremmat. Kaupassa ei myydä yhtä isoja siteitä kuin sairaalassa on (pitävätkö virtsankarkailuun tarkoitetut TENA:t verta?)

[/quote]

Hyvä logiikka,kyllä varastaminen nyt vaan on helpompaa kuin ostaminen,joten se on ihan oikein ottaa kaikki mikä irti lähtee.

Vierailija
5/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:36"]Mä oon ottanu mukaan vain liberolaukun ja ne tarvikkeet, joista on selvästi sanottu, että ei tarvitse palauttaa. Tutit (ei pullotutit) menee ainakin Jyväskylässä roskiin ja niitä oon saanu 4kpl mukaan (kaksi tosin vastasyntyneiden teholta), kuusi synnytystä siis. Ja oon vaihtanu vielä sairaalasta puhtaan vaipan vauvalle ja puhtaan siteen itselleni lähtiessäni, mutta kassiin en ole edes ajatellut niitä pakkaavani. 

Mutta minusta tuo sama asenne näkyy muuallakin yhteiskunnassa: mikä ei ole minun, on vapaata riistaa. Ihmiset ei kuitenkaan ymmärrä sitä, että viimekädessä varastavat itseltään. Kaikki tuo yhteiskunnan (olipa kyseessä, sairaala tai muu julkinen laitos, kaupunki tai valtio) omistama on kuintenkin hankittu verovaroin ja kansalaisilta nuo verovarat kerätään. 

[/quote]

Kiitos tästä! Olen nimittäin pohtinut, pöllinkö lapsen tutin sairaalasta kun otettiin se mukaan :) lähtiessä ei vain käynyt mielessäkään ottaa sitä lapselta pois suusta, tai että meneekö ne uusiokäyttöön. Otin mukaan rintakuminkin kun ajattelin että ne ovat kertakäyttöisiä, kunnes näin niitä fb-kirppiksellä myynnissä :D käytetäänköhän ne uudestaan sairaalassa?

Vierailija
6/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:38"]

Kaikki potilaat osaavat saman homman. Kaukosäätimet, vaatteet, verkkohousut jne jne lähtevät ihan joka osastolta ja pultsarit juovat käsidesit seiniltä. sh

[/quote]

Veriset verkkohousutko ois pitänyt palauttaa synnytyksen jälkeen? Ne olivat ainoat, mitkä sillä hetkellä sopivat ja tuntuivat mukavilta päällä.

[/quote]

Kyllä olisi pitänyt palauttaa

Vierailija
7/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:36"]

Mä oon ottanu mukaan vain liberolaukun ja ne tarvikkeet, joista on selvästi sanottu, että ei tarvitse palauttaa. Tutit (ei pullotutit) menee ainakin Jyväskylässä roskiin ja niitä oon saanu 4kpl mukaan (kaksi tosin vastasyntyneiden teholta), kuusi synnytystä siis. Ja oon vaihtanu vielä sairaalasta puhtaan vaipan vauvalle ja puhtaan siteen itselleni lähtiessäni, mutta kassiin en ole edes ajatellut niitä pakkaavani. 

[/quote]

Joo, näin oli minullakin Keskisuomen Keskussairaalassa, tuteista sanoivat että ota mukaan vaan, ne menee muuten roskiin. Tosin tästä on aikaa jo kymmenen vuotta. En ymmärrä miksi? Kun kuitenkin pullotutit silloinkin käytettiin uudestaan. Kaipa noikin voisi steriloida ja käyttää uudestaan. Ehkä nykyisin niin tehdäänkin.

Ja siis samaisesta sairaalasta pakattiin mukaan niitä isoja siteitä. 

Vierailija
8/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:28"]Äitien perusturvallisuudentunne on voinut järkkyä synnytyksessä. Synnytyksessä oli yllättävän kovat kivut tai jopa pelkäsivät lapsensa tai oman henkensä puolesta. Ei vät kokeneet saavansa tukea ja apua riittävästi.

[/quote]

Ihan tavallinen lasten uimarengas muuten ajaa saman asian kuin se sairaalan "istuinrengas". Ihan vaan FYI.

Vierailija
9/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:38"]

Kaikki potilaat osaavat saman homman. Kaukosäätimet, vaatteet, verkkohousut jne jne lähtevät ihan joka osastolta ja pultsarit juovat käsidesit seiniltä. sh

[/quote]

Veriset verkkohousutko ois pitänyt palauttaa synnytyksen jälkeen? Ne olivat ainoat, mitkä sillä hetkellä sopivat ja tuntuivat mukavilta päällä.

[/quote]

Kyllä olisi pitänyt palauttaa

[/quote]

Meidän sairaalassa ne verkkoalushousut palautetaan roskikseen. Eli aika sama, jättääkö jalkaan lähtiessä vai ei.

Vierailija
10/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:36"]

[/quote]

Joo, näin oli minullakin Keskisuomen Keskussairaalassa, tuteista sanoivat että ota mukaan vaan, ne menee muuten roskiin. Tosin tästä on aikaa jo kymmenen vuotta. En ymmärrä miksi? Kun kuitenkin pullotutit silloinkin käytettiin uudestaan. Kaipa noikin voisi steriloida ja käyttää uudestaan. Ehkä nykyisin niin tehdäänkin.

Ja siis samaisesta sairaalasta pakattiin mukaan niitä isoja siteitä. 

[/quote]

Eri sairaaloilla on eri käytännöt noiden tuttien suhteen. Seinäjoella tutit uusiokäytetään.

Vierailija
11/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs on ne sairaalamaksut ja peruspalveluista leikataan koko ajan. Köyhä ottaa takaisin sieltä mistä pystyy :)

[/quote]

Eli olet saastainen rikollinen?

Vierailija
12/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä :D Ei tulisi kyllä mieleenkään sairaalassa alkaa pihistää joka toista huoneessa olevaa tavaraa... Kun en tee sellaista missään muuallakaan. Hauska ajatella, miten nämä ihmiset käyttäytyy sitten kaupoissa, tuttavien luona jne.

Vierailija
13/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:36"]Mä oon ottanu mukaan vain liberolaukun ja ne tarvikkeet, joista on selvästi sanottu, että ei tarvitse palauttaa. Tutit (ei pullotutit) menee ainakin Jyväskylässä roskiin ja niitä oon saanu 4kpl mukaan (kaksi tosin vastasyntyneiden teholta), kuusi synnytystä siis. Ja oon vaihtanu vielä sairaalasta puhtaan vaipan vauvalle ja puhtaan siteen itselleni lähtiessäni, mutta kassiin en ole edes ajatellut niitä pakkaavani. 

[/quote]

Kiitos tästä! Olen nimittäin pohtinut, pöllinkö lapsen tutin sairaalasta kun otettiin se mukaan :) lähtiessä ei vain käynyt mielessäkään ottaa sitä lapselta pois suusta, tai että meneekö ne uusiokäyttöön. Otin mukaan rintakuminkin kun ajattelin että ne ovat kertakäyttöisiä, kunnes näin niitä fb-kirppiksellä myynnissä :D käytetäänköhän ne uudestaan sairaalassa?

[/quote]

käytetään, rintakumit steriloidaan, niissä ei oo samanlaisia välejä ku ihan tavallisessa tutissa, eli ne saadaan varmasti puhtaaksi. 

Mutta siis, jos ottaakin sairaalasta vahingossa mukaan jonkin rintakumin tai sukat tms, ni onko ihan hirveän vaikeaa mennä takaisin (tai postittaa) ja kertoa, että lähti epähuomiossa mukaan. Jyväskylästä ei varmaan kukaan halua varastaa vauvanvaatteita, kun kaikki samanlaista valkoista froteeta turkoosein kanttauksin ja kaikissa painatus K-S SHP.. tosin onhan niitä kleptomaaneja, joiden on pakko varastaa, vaikkei olis mitään järjellistä tarvetta. 

Vierailija
14/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin vahingossa vauvan hiusharjan sairaalasta mukaan. 

Kaikesta valvomisesta ajatukset oli töks ja kun laitoin lasta lähtökuntoon, pistin harjan ajattelematta laukkuun ja tajusin sen vasta kotona.

15/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tossa tilanteessa on kyllä oikeasti jotain pahasti vinksallaan ja en usko monikaan varastava äiti kokee noin. Ne varastetut tavaratko sitä turvaa tuovat?

Vierailija
16/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taysissa sai tutin ottaa mukaan, ne olivat lapsikohtaisia. Tai näin ainakin 2011. Rintakumit steriloitiin ja käytetään uudestaan. Vauva joutui hetkeksi lastenosastolle kohonneen crp:n vuoksi ja sieltä sai kaikki pienet villasukat mukaan.

Meillle lähti kotiin siis tutti, villasukat ja se vaippa, mikä vauvalla oli päällä.

17/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taysissa vielä 2010 tutit oli palautettava. Tilanne siis muuttuu.

Vierailija
18/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi hemmetti mitä paskaa

Vierailija
19/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teistä muutamasta mammasta tuntuu oikeutetulta ottaa pari vaippaa, pari sidettä, pari harsoa, vähän lääkeitä, rintakumi tai vaikka pikkuruinen vauvan kapaloliina, (huom, en nyt tarkoita niitä sairaaloita, joissa on lupa viedä kotiin esim. vauvan tutti), niin suhteuttakaapa tämä säästöihin, joita haetaan esim. vanhuspuolella:

Terveyskeskuksen ns. akuuttiosastolla hoitajat pesevät LÄÄKEMUKIEN KANNET! uutta käyttöä varten. Potilaiden vaatteet ja lakanat loppuvat kesken viikon, kun kaikki ovat pesussa jo. Vaatteista puuttuu napit, kuminauhat ovat hapertuneet poikki. Kotihoidossa oleva pyörätuolivanhus tai vammainen lapsi ei saa hoitotarvikejakelusta pissisuojiksi ns. kroonikkovaippoja, eli niitä paperisia liinoja pyllynsä alle. Ne on vaikka ommeltava itse. Ja tämä tarina on tosi.

Säästöjä yritetään niin järkyttävissä paikoissa, että suorastaan oksettaa tuo minäkeskeinen ajattelu, että minulla on oikeus, minä en jaksa, minä minä minä olin niin uupunut etten jaksanut omia Sloggejani synnärikassiin pakata.

Vierailija
20/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä verkkohousujakin voi tilata kotiin ihan itse: http://www.midwifesboutique.com/carriwell-hospital-panties-p-215.html

Välillä mietin (tuttuja katsellessa), että uusavuttomuus on ihan totta. Jotkut ei tosiaan tajua, että esim. apteekista saa osta kaikenlaista. En epäile, etteikö olisi totta tuo, että jotkut eivät kertakaikkiaan osaa varautua. Joillakin sitten taas on rahasta kiinni. Tai ne rahat halutaan käyttää johonkin ihan muuhun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi