Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Äidit pöllivät kaksin käsin kamaa sairaalasta, kaukosäätimetkin lähtee

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämmöinen ketju ollut täällä vähän aikaa sitten? Onko Ilta-Sanomat taas tehnyt AV:n jutuista uutisen?

Vierailija
22/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on tavattoman venyvä moraali, sen tuo jälleen kerran todistaa.

"Eihän se nyt mitään, jos mä tämmösen HALVAN jutun otan..."

Mutta kun joka toinen potilas ottaa jotain, niin kyllä se jo tuntuu ja näkyy hävikkinä hoitolaitoksen budjetissa. Ja sitten on pakko karsia kaikkea ja siitä kärsivät kaikki, myös me rehelliset.

Tätähän se on. Ihmiset pöllivät työpaikoilta vessapaperia kotiin, varastelevat kaupasta muovipusseja ja harrastavat "luovaa puntarinkäyttöä", kolariautosta varastetaan kaikki irti lähtevä renkaista varaosiin, kadulta löydettyä tavaraa ei toimiteta löytötavaratoimistoon tai jätetä paikoilleen, leikkipuistosta viedään hiekkaleluja kotiin...

Mä uskon, että se madaltaa varastamisen kynnystä, jos tavara on halpa. Ikään kuin halvan tavaran ottaminen ei olisi varkaus ollenkaan. Jos joku asia on kallis, kynnys nousee. Veljentyttäreni on ollut myyjänä UFF:n liikkeessä, ja kertoo, että sieltä vasta varastetaankin, vaikka vaatteet ovat siellä jo valmiiksi halpoja - hävikki on sieltä isompi prosentuaalisesti kuin ns. tavallisesta vaateliikkeestä (hän on ollut myös tavallisissa vaateliikkeissä myyjänä Turussa ja Helsingissä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kannet pestään muuten myös psykiatrisissa sairaaloissa ja ainakin yövaatteet on samaa luokkaa, mutta erona tietysti etteivät likaannu samaa tahtia ja jokainen voi tuoda omat vaatteensa jos pystyy. Niin se vaan on, että äitiyttä pidetään jotenkin kuitenkin niin eri juttuna että on eri oikeudetkin omasta mielestä näköjään.

Vierailija
24/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:00"]

Kun teistä muutamasta mammasta tuntuu oikeutetulta ottaa pari vaippaa, pari sidettä, pari harsoa, vähän lääkeitä, rintakumi tai vaikka pikkuruinen vauvan kapaloliina, (huom, en nyt tarkoita niitä sairaaloita, joissa on lupa viedä kotiin esim. vauvan tutti), niin suhteuttakaapa tämä säästöihin, joita haetaan esim. vanhuspuolella:

Terveyskeskuksen ns. akuuttiosastolla hoitajat pesevät LÄÄKEMUKIEN KANNET! uutta käyttöä varten. Potilaiden vaatteet ja lakanat loppuvat kesken viikon, kun kaikki ovat pesussa jo. Vaatteista puuttuu napit, kuminauhat ovat hapertuneet poikki. Kotihoidossa oleva pyörätuolivanhus tai vammainen lapsi ei saa hoitotarvikejakelusta pissisuojiksi ns. kroonikkovaippoja, eli niitä paperisia liinoja pyllynsä alle. Ne on vaikka ommeltava itse. Ja tämä tarina on tosi.

Säästöjä yritetään niin järkyttävissä paikoissa, että suorastaan oksettaa tuo minäkeskeinen ajattelu, että minulla on oikeus, minä en jaksa, minä minä minä olin niin uupunut etten jaksanut omia Sloggejani synnärikassiin pakata.

[/quote]

Aamen. Tämä pitäisi naulata jokaisen synnärihuoneen oveen, niin täyttä asiaa oli. Itsekkyys ja moraalin puute ovat ne aidot syyt, ei mikään todellinen tarve saada sairaalan rättejä kotiin.

58

Vierailija
25/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:08"]

Eikö tämmöinen ketju ollut täällä vähän aikaa sitten? Onko Ilta-Sanomat taas tehnyt AV:n jutuista uutisen?

[/quote]

Mikä ihmeen IS, etkö osannut lukea, että se oli Ylen juttu? Ai niin, sä taidat olla niitä, jotka eivät lue kuin iltapäivälehtien saitteja...

Vierailija
26/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että se madaltaa varastamisen kynnystä, jos tavara on halpa. Ikään kuin halvan tavaran ottaminen ei olisi varkaus ollenkaan. Jos joku asia on kallis, kynnys nousee. Veljentyttäreni on ollut myyjänä UFF:n liikkeessä, ja kertoo, että sieltä vasta varastetaankin, vaikka vaatteet ovat siellä jo valmiiksi halpoja - hävikki on sieltä isompi prosentuaalisesti kuin ns. tavallisesta vaateliikkeestä (hän on ollut myös tavallisissa vaateliikkeissä myyjänä Turussa ja Helsingissä).

[/quote]

Noin se juuri on! Myös kirppareilta varastetaan paljon, vaikka hinnat on euron parin luokkaa.

Vierailija
27/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa avaisit linkin enen kuin tulet keskustelemaan

"Vauvan hoitotarvikkeiden katoaminen kotiutuvien äitien matkaan on synnytyssairaaloissa arkipäivää. Ilmiö on tuttu esimerkiksi Kymenlaakson keskussairaalassa Kotkassa.

– Meiltä katoaa paljon vauvanvaatteita. Yritämme hankkia mahdollisimman rumia vaatteita, värejä jotka eivät miellytä. Ennen vaatteet olivat ruman keltaisia, nyt luonnonvalkoisia, kertoo osastonhoitaja Reija Mylläri synnyttäneiden vuodeosastolta.

Vaatteet kelpaavat, vaikka niissä lukee isolla sairaalan nimi. Myös vaippoja katoaa jonkin verran. Varastelun vuoksi äidit eivät saa enää omiin huoneisiinsa lainaksi kuumemittareita.

– Yhdessä vaiheessa laitoimme kuumemittarit henkilökohtaisiin hoitolaatikoihin. Kahdessa viikossa kaikki mittarit olivat kadonneet, Mylläri toteaa.

Toisen perheen kuohuviinitkin vietiin

Sama ilmiö on havaittu myös muissa synnytyssairaaloissa. Helsingin Kätilöopiston sairaalasta katoaa vaippojen ja vaatteiden lisäksi muun muassa rintakumeja ja tuttipulloja.

– Untuvapeitot ovat olleet hyvin suosittuja. Äidit laittavat ne laukun pohjalle kotiin lähtiessään, kertoo osastonhoitaja Kaisa Honkanen Kätilöopiston sairaalasta.

Kun vauvojen myssyt jäivät jatkuvasti sille tielleen, sairaala päätti luopua niistä kokonaan. Nyt vauvat saavat päähänsä sideharson, joka toimii kertakäyttöisenä myssynä.

Kerran perhe tuli synnyttämään ja heillä oli mukanaan kuohuviinipullo, jonka he laittoivat jääkaappiin. Pullo löytyi toisen äidin yöpöydältä. Selitys oli, että he luulivat sairaalan tarjoavan kaikille kuohuviinit.

- Kaisa Honkanen

Äideille kelpaa myös isompi tavara. Aina sen ei tarvitse liittyä vauvanhoitoon lainkaan.

– Verenpainemittareita on kadonnut, samoin yksi vauvan puntari ja lypsykone. Kerran perhe tuli synnyttämään ja heillä oli mukanaan kuohuviinipullo, jonka he laittoivat jääkaappiin. Pullo löytyi toisen äidin yöpöydältä. Selitys oli, että he luulivat sairaalan tarjoavan kaikille kuohuviinit.

Hävikkiä vaikea arvioida

Tavarat salakuljetetaan ison kassin pohjalla ulos. Niiden jäljittäminen on vaikeaa. Kotkassa on päädytty antamaan rintakumit äideille mukaan.

– Uusi rintakumi maksaa suunnilleen saman verran kuin kumin huolto, Reija Mylläri sanoo.

Hävikin määrää on vaikea arvioida, koska se on pientä ja jatkuvaa.

– Ajatellaan, että on pieni juttu, jos otan tästä muutaman vaipan. Pienistä puroista tulee kuitenkin iso virta. Kun synnyttäjiä on paljon, niin vuositasolla tästä tulee aika isot tappiot, toteaa Kaisa Honkanen.

Ei aikaa ryhtyä poliiseiksi

Kätilöopistolla on pyritty ehkäisemään varastelua antamalla äideille entistä vähemmän tavaraa suoraan käyttöön. Äitejä myös ohjeistetaan siitä, ettei mitään saa viedä kotiin.

Emme pidä enää päiväsalin television kaukosäädintä ollenkaan potilaiden ulottuvilla, koska se aina katosi sieltä.

- Kaisa Honkanen

– Jotkut ihmiset vain vievät kaiken, mikä irti lähtee. Emme pidä enää päiväsalin television kaukosäädintä ollenkaan potilaiden ulottuvilla, koska se aina katosi sieltä. Tavaralla ei tarvitse olla arvoakaan ja se voi silti lähteä. Meillä käy täällä kaikenlaisia synnyttäjiä, myös rikollisia.

Liian kontrolloitua touhua vauvanhoidosta ei haluta tehdä.

– Ihmisiin halutaan luottaa. Kerromme heille vain, mikä on pelin henki. Jossain vaiheessa kokeilimme lainattujen tavaroiden kuittausta, mutta hoitajilla ei ole aikaa toimia poliiseina.

Satu Krautsuk Yle Kymenlaakso"

Vierailija
28/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

51, ei tuossa ole yhtään hyvää syytä varastaa synnäriltä.

Riepuja voi tehdä vaikka omista vanhoista t-paidoista. Yösiteet pitävät verenvuotoa hyvin, kun niitä vaihtaa tiheästi. Vauvaa imetetään, lisämaitoa voi antaa hörpyttämällä ja isompaankin tuttipulloon vauva tottuu nopeasti. Pikkuhousuja voi pestä kotona koska tahansa. Kotona voi maata, jos istuminen ei onnistu. Ja niin edelleen. Ei siinä mitään, jos moraali on huono niin ainahan sitä tekosyyt keksii, mutta tekosyitä ne ovat.

Vierailija
29/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:00"]

Kun teistä muutamasta mammasta tuntuu oikeutetulta ottaa pari vaippaa, pari sidettä, pari harsoa, vähän lääkeitä, rintakumi tai vaikka pikkuruinen vauvan kapaloliina, (huom, en nyt tarkoita niitä sairaaloita, joissa on lupa viedä kotiin esim. vauvan tutti), niin suhteuttakaapa tämä säästöihin, joita haetaan esim. vanhuspuolella:

Terveyskeskuksen ns. akuuttiosastolla hoitajat pesevät LÄÄKEMUKIEN KANNET! uutta käyttöä varten. Potilaiden vaatteet ja lakanat loppuvat kesken viikon, kun kaikki ovat pesussa jo. Vaatteista puuttuu napit, kuminauhat ovat hapertuneet poikki. Kotihoidossa oleva pyörätuolivanhus tai vammainen lapsi ei saa hoitotarvikejakelusta pissisuojiksi ns. kroonikkovaippoja, eli niitä paperisia liinoja pyllynsä alle. Ne on vaikka ommeltava itse. Ja tämä tarina on tosi.

Säästöjä yritetään niin järkyttävissä paikoissa, että suorastaan oksettaa tuo minäkeskeinen ajattelu, että minulla on oikeus, minä en jaksa, minä minä minä olin niin uupunut etten jaksanut omia Sloggejani synnärikassiin pakata.

[/quote]

Mutta eikös tässä nyt ihan ylivoimaisesti suurin osa tuominnut kaiken pöllimisen?

Jos mä nyt käyn heittämässä sen pöksyissä olleen siteen roskiin ja vaihdan tilalle itsetuomani, niin miten se nyt muodostaa merkittävän kuluerän. 

Tai vaihdan vauvalle itse tuomani vaipan sairaalan vaipan tilalle, kun se kuitenkin menee roskiin se kuiva vauvan vaippa?

Mulle on jokaisella kerralla henkilökunta tarjonnut noita isoja siteitä mukaan, esikoisen kanssa otin ne muutamat, muiden kanssa en, kun ne on niin hemmetin epämukavia.

Kyllä, aivan varmasti tämä yleinen pölliminen on ongelma ja tosiasia ihan tuon jutunkin perusteella, mutta ehkä nyt ei tarvitse sentään sairaalas side housuissa kotiin lähteviä alkaa syyttää varastamisesta. Mitä se käytetty side siellä sairaalan roskiksessa auttaisi yhtäkään vanhusta?

Vierailija
30/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:40"]

Mitäs on ne sairaalamaksut ja peruspalveluista leikataan koko ajan. Köyhä ottaa takaisin sieltä mistä pystyy :)

[/quote]

Onko köyhällä jokin eritysoikeus VARASTAA? Se on VARASTAMISTA, ei takaisin ottamista. Käytkö kaupassakin VARKAISSA?

Vierailija
31/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:35"]

Aika uskomaton uutinen. Mä en tiennyt, että juuri äideiksi tulleet on noin tavattoman pitkäkyntisiä! Mä taisin ottaa mukaani vain pari ylimääräistä pitkää vaippaa omaan käyttöön ja vauvalle muutaman kertiksen varalta ja ehkä sain myös pari mikrolaxia mukaani. Saatoin niitä ihan pyytääkin.

Ei olisi tullut mieleenkään viedä mitään vaatteita tai muuta.

[/quote]

Näin juuri :D "– Ajatellaan, että on pieni juttu, jos otan tästä muutaman vaipan. Pienistä puroista tulee kuitenkin iso virta. Kun synnyttäjiä on paljon, niin vuositasolla tästä tulee aika isot tappiot, toteaa Kaisa Honkanen.[/quote]Et sit viitsinyt lukea mitä kirjoitin. PYYSIN niitä.

[/quote]

Minä luin: SAATOIN niitä ihan pyytääkin. (ehkä pyysin, ehkä en)

[/quote]Kirjoitin noin koska muistin siinä kirjoittaessani, että mähän pyysin niitä mutta en viitsinyt enää ruveta enempää tekstiä korjailemaan.

[/quote]

Viitsit kuitenkin näitä selityksiä kirjoitella? Varsin viitseliästä ;D 

Vierailija
32/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä Jorvissa annettiin mukaan vauvan neulotut myssyt. Olin siis jättänyt sen ikkunalaudalle kun tehtiin lähtöä, muttä kätilö tyrkkäsi sen käteen ja sanoi että ne saa ottaa mukaan, muistoksi tai jotain :)

Vierailija
33/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

65, älä heittäydy tyhmemmäksi kuin olet. Tiedät ihan varmasti, että kyse ei ole siitä että kuiva sairaalan vaippa pitää heittää roskiin, jotta kotimatkalla vauvalla olisi oma vaippa pöksyissä. Jos et muuten asiaa tiennyt, niin samasta kirstusta sinä viet vaippakolikon, josta se olisi jaettu kuntasi mummolle.

Vierailija
34/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä verkkoalushousuja myydään apteekissa, samoin isoja siteitä. Vaippoja voi ostaa esim. Citymarketista. Vauvan vaatteita saa äitiyspakkauksesta tai voit ostaa niitä kaupasta.

Vierailija
35/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

BHUHAHAHAHAHA

Suurin osa varastelee, mutta täällä leikitään enkeleitä :)

Vierailija
36/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:33"]

BHUHAHAHAHAHA

[/quote]

No, mitä sä veit?

Vierailija
37/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:11"]

[/quote]

Mikä ihmeen IS, etkö osannut lukea, että se oli Ylen juttu? Ai niin, sä taidat olla niitä, jotka eivät lue kuin iltapäivälehtien saitteja...

[/quote]

Luin samaisen jutun IS:n puolelta. Miksi se sinun napaasi kaivaa, mistä se luin? Vai oletko sinä niitä "minä en ole mikään wt, koska minä luen vain ja ainostaan YLEn uutisia enkä pieraisekaan IS:n puoleen"-tyyppejä?

Vierailija
38/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

BHUHAHAHAHAHA

[/quote]

No, mitä sä veit?

[/quote]

Paha viedä mitään, kun en ole synnyttänyt enkä aio nyysätäkään :)

Vierailija
39/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:39"]

BHUHAHAHAHAHA

[/quote]

No, mitä sä veit?

[/quote]

Paha viedä mitään, kun en ole synnyttänyt enkä aio nyysätäkään :)

[/quote]

Eli säkin tuut leikkimään enkeliä tähän ketjuun, vaikka uutisen mukaan suurin osa varastaa. Miten sä olennaisesti eroat muista?

Vierailija
40/159 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo henkilökohtaiset hoitolaatikot oikein ovat? Ei meillä sellaista ollut laisinkaan. Me olimme kyllä perhehuoneessa, ehkä niissä ei käytetä sellaisia. Meillä ei myöskään saa mitään Libero-laukkua. Mikä se edes on?

Meille sanottiin, että vauvan pipo on lahja, joka annetaan jokaiselle syntyneelle. Samoin siteitä sai ottaa luvan kanssa, ja tutti oli tarkoitettu vauvalle omaksi.

Ne verkkohousut otin mukaan, kertakäyttöisethän ne ovat. En tajua, miten niitä voitaisiin käyttää uudelleen. Kun pesin ne kotona, ne olivat aivan purkautumassa ja levähtäneet ties kuinka väljiksi. Sairaalassa minulla oli kyllä sellaiset kankaisetkin jättialushousut, ne luonnollisesti jätin sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi