Onko teillä vanhusten kanssa erimielisyyksiä joulun vietosta? Esim. he haluaisivat viettää yhdessä, te vetoatte suositukseen
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä, sen verran iäkkäitä että voi olla se viimeinen joulu. Yhdessä ollaan.
Niinpä, mutta mitäs jos tämä seniori saisi joulun aikaan covid-19 tartunnan??
Varmasti hakeutuu sitten hoitoon ja tarvittaessa on sitten teholla hoidettavana!! Joulun jälkeen teho-osastot täynnä näitä yli 90v ikäihmisiä, kun joulua oli pakko viettää isolla porukalla??!!Jäkäjäkä. Ei noin vanhoja tehohoideta.
Sinäkö olet valmis mummosi 93v puolesta sanomaan ettei hoideta?
Vaikka toinen haukkoisi happea kuin kala kuivalla maalla, niin sinä toteat mummollesi, ettei me sinua lääkäriin viedä?Sisälukutaito? Nyt oli kyse tehohoitopaikoista. Luuletko oikeasti että 93 v monisairas menee teho-osastolle?
Kaikki yli 90 vuotiaat eivät ole monisairaita.
Ei ole sellaista perinnettä meillä, että yhdessä joulua vietettäisiin. Kaikki haluaa olla rennosti omassa kodissaan jouluna. On käyty ennen joulua tai joulun jälkeen kylässä, tai nyt viime vuosina minä oman äitini ja mies oman äitinsä luona.
Nyt on äitini kanssa sovittu, että käyn nyt ihan lähiaikoina, kun täällä on vielä yksi Suomen parhammista tilanteista koronan suhteen ja kumpikin olemme ainakin vielä täysin terveitä. Vietämme kahdestaan pikkujoulua ja nautimme olostamme. Jos sitten lähempänä joulua vaikka ei uskallakaan kyläillä, tai jos ei voi jos on jotain oireita vaikka.
Mies tulee joulukuussa Suomeen ja on karanteenissa aatonaattoon asti, joten hän käy sitten varmaan joulun jälkeen omaa äitiään tervehtimässä, jos terveenä on.
Asumme pääkaupunkiseudulla. Aikuiset lapset asuvat Helsingissä ja elävät ns.normaalisti. Välttelemme heidän tapaamista. Kesällä tapasimme ulkona muutaman kerran. Vanhukset eli minun vanhempani asuvat koronavapaalla seudulla niin kaukana, että tapaamiset ilman yöpymistä ei onnistu. Emme todellakaan siis tapaa talven aikana kun emme pysty töiden takia 10-14 päivän karanteeniin ennen vanhusten tapaamista. Kesällä tapasimme ja yövyimme saman katon alla 2 kertaa, ennen näitä tapaamisia olimme kotiseudullamme ekstravarovaisia. Enemmän heitä surettaa se, että ulkomailla asuvan lapsenlapsen tapaamiseen tulee vähintään 2v väli. Voi mennä kolmekin vuotta jos ensi vuonnakaan ei matkustus maailman toiselle puolen kolmella lennolla vielä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nimenomaan vanhukset ei halua yhteistä joulua ja jo nyt on alkanut tilauslistojen tekeminen, että tietenkin pitää olla äidin tekemät laatikot ja rosollit, vaikka ei olla yhdessä. Ja lohirullat, silakat - ihan kaikki pitäisi lapsille perheineen laittaa, koska ei heillä ole aikaa mitään joulua tehdä samalla tavalla kuin eläkeläisillä. Pitää mennä ukin ja mummin haudalle aattona, lähettää sieltä kuvatervehdys ja pitää olla koko aatto valmiina vastaanottamaan lasten perheiden lähettämiä tervehdyksiä. Ei sovi kaikessa rauhassa kääriytyä huopaan konvetirasian ääreen kirjaa lukemaan, vaan lasten laatimassa aikataulussa suorittaa joulua. Ja kuunnella sitä valitusta, miten on vaivaa siivoamisesta ja miten on tylsää, kun ei joulunakaan pääse reissaamaan.
Koska postilla on joulukuussa ruuhkaa, pitää hyvissä ajoin ennen joulua käydä kaikilla lapsilla viemässä paketit, jotta posti ei niitä unohda.
Että semmoinen rauhallinen ruuhkajoulu tulossa!
Ihme valitusta.
En ole kysynyt, mitä appivanhemmat ovat ajatelleet, mutta onpa ihanaa että tänä vuonna voi hyvillä mielin olla menemättä 😊 Saavat lytätä ja mitätöidä toisiaan ihan rauhassa, ei ole miniää sylkykuppina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä, sen verran iäkkäitä että voi olla se viimeinen joulu. Yhdessä ollaan.
Niinpä, mutta mitäs jos tämä seniori saisi joulun aikaan covid-19 tartunnan??
Varmasti hakeutuu sitten hoitoon ja tarvittaessa on sitten teholla hoidettavana!! Joulun jälkeen teho-osastot täynnä näitä yli 90v ikäihmisiä, kun joulua oli pakko viettää isolla porukalla??!!Jäkäjäkä. Ei noin vanhoja tehohoideta.
Sinäkö olet valmis mummosi 93v puolesta sanomaan ettei hoideta?
Vaikka toinen haukkoisi happea kuin kala kuivalla maalla, niin sinä toteat mummollesi, ettei me sinua lääkäriin viedä?Sisälukutaito? Nyt oli kyse tehohoitopaikoista. Luuletko oikeasti että 93 v monisairas menee teho-osastolle?
Kaikki yli 90 vuotiaat eivät ole monisairaita.
Mutta hyvin harvan 90-vuotiaan elimistö kestää tehohoitoa, joka on nuoremmankin elimistölle erittäin suuri rasitus.
Eihän suositus tarkoita yhtään mitään.
"Luuletko oikeasti että 93 v monisairas menee teho-osastolle?"
Sehän riippuu ihan hänen tilanteestaan. Ukkini sai 94-vuotiaana keuhkokuumeen ja tehollehan hän meni. Tuli sieltä poiskin ja eli hyvää elämää vielä monta vuotta.
Omat mummot ja papat ovat jo kuolleet eikä he mitään vaatineet. Siltikin heitä aina muistettiin.
Nyt kun itse olen jo elämäni kalkkiviivoilla niin eipä tulisi mieleenikään mennä laittamaan jotain aikatauluja lasteni joulun viettoon.
Heillä on omat perinteensä ja itse haluan olla jouluaaton tuon rakkaan papan kanssa. Lasten pyynnöstä käydään kuitenkin katsomassa se riemu, kun joulupukki tulee ja yhdessä myös syödään.
Ei ole ollut erimielisyyksiä. Vanhempani (93v ja 91v) saivat itse valita, haluavatko olla kahdestaan joulun (eivät ole koskaan halunneet), tulevatko meille (kaikilla meistä etätyö ja eristäytymismahdollisuus ennen joulua) vai siskolleni (ei etätöitä eikä eristäytymismahdollisuuksia) . Ovat jo niin vanhoja, että tämä joulu saattaa olla heidän viimeisensä ilman koronaakin. Menevät siskolleni, koska sinne tulee myös pieniä lapsia. Ymmärrän tämän hyvin, koska mun kanssani vanhempani ovat saaneet viettää jo 58 joulua ja lastenikin kanssa 29-34 joulua. Lastenlastenlastensa kanssa ovat saaneet viettää vasta muutaman joulun.
Ei ole. Joulun vietosta kun saa aikuinen päättää ihan itse. Mikset sinä ap voi myös tehdä niin? Mikä pakko on täysi-ikäisenä totella äitiä? Haloo?
Vierailija kirjoitti:
Asumme pääkaupunkiseudulla. Aikuiset lapset asuvat Helsingissä ja elävät ns.normaalisti. Välttelemme heidän tapaamista. Kesällä tapasimme ulkona muutaman kerran. Vanhukset eli minun vanhempani asuvat koronavapaalla seudulla niin kaukana, että tapaamiset ilman yöpymistä ei onnistu. Emme todellakaan siis tapaa talven aikana kun emme pysty töiden takia 10-14 päivän karanteeniin ennen vanhusten tapaamista. Kesällä tapasimme ja yövyimme saman katon alla 2 kertaa, ennen näitä tapaamisia olimme kotiseudullamme ekstravarovaisia. Enemmän heitä surettaa se, että ulkomailla asuvan lapsenlapsen tapaamiseen tulee vähintään 2v väli. Voi mennä kolmekin vuotta jos ensi vuonnakaan ei matkustus maailman toiselle puolen kolmella lennolla vielä onnistu.
Kolmen lennon päässä on myös minun mieheni, mutta kyllä hän pääsi syyskuussa menemään ja paluulennotkin on nyt varattu ja ainakin vielä voimassa. Karanteenissa pitää tietenkin olla.
"Ovat jo niin vanhoja, että tämä joulu saattaa olla heidän viimeisensä ilman koronaa kin"
Iästä riippumatta niin voi kyllä olla ihan kenellä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
90-vuotiaat isovanhemmat eivät paljon yhdestä koronasta välitä, kuolema on kuitenkin kulman takana, joten mieluummin viettävät joulun perheen kanssa, se kun voi olla viimeinen.
On tosi rumasti sanottu. Mistä itsekään tiedät vaikka "kuolema olisi kulman takana" sinullekin. Saatat jäädä vaikka auton alle tai kukkaruukku putoaa päähäsi.
Koskaan en haluaisi viettää joulua noin ilkeän ihmisen kanssa.
Meidän perhe on koko ajan hyvin alttiina koronatartunnoille, johtuen sekä minun että mieheni työtehtävistä. Yksi lapsi opiskelee toisella asteella ja toinen on koulussa. Tiiviisti kavereittensa kanssa. Me todennäköisesti selviäisimme tartunnasta, mutta 70+ isovanhemmat eivät. Omat vanhempani ovat minulle äärimmäisen rakkaita, enkä ota riskiä, että tartutamme heihin tuon taudin. Olemme koko korona-ajan nähneet vain ulkona. Ja lämmitetyllä terassilla se onnistui vielä lokakuussakin.
Surettaa todella paljon, koska en ole ollut koskaan jouluna erossa vanhemmistani, mutta nyt pitää itsekkyys unohtaa.
Kyllä todellakin vietetään yhdessä,joka joulu kun voi olla se viimeinen.En jättäisi väliin mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin vietetään yhdessä,joka joulu kun voi olla se viimeinen.En jättäisi väliin mistään hinnasta.
Koronan takia se voikin teistä jollekin olla viimeinen. Olet vastuuton vain itseäsi ajatteleva ihminen!
Ei ole erimielisyyksiä. Ei jätetä vanhuksia yksin jouluna elleivät itse näin halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-vuotiaat isovanhemmat eivät paljon yhdestä koronasta välitä, kuolema on kuitenkin kulman takana, joten mieluummin viettävät joulun perheen kanssa, se kun voi olla viimeinen.
On tosi rumasti sanottu. Mistä itsekään tiedät vaikka "kuolema olisi kulman takana" sinullekin. Saatat jäädä vaikka auton alle tai kukkaruukku putoaa päähäsi.
Koskaan en haluaisi viettää joulua noin ilkeän ihmisen kanssa.
TYökaveri oli juuri tuollainen, jokainen eläkeikäinen oli hänelle kuluerä ja potentiaalinen vainaja. Kehuskeli sillä, miten lapsilla ja nuorilla aikuisilla oli elämä edessään, he ovat tärkeitä, heidät täytyy pitää elossa.
Sitten hänen lapsensa kuoli. Teki monta kertaa mieli sanoa, että lapsillahan on elämä edessään.
Meillä nimenomaan vanhukset ei halua yhteistä joulua ja jo nyt on alkanut tilauslistojen tekeminen, että tietenkin pitää olla äidin tekemät laatikot ja rosollit, vaikka ei olla yhdessä. Ja lohirullat, silakat - ihan kaikki pitäisi lapsille perheineen laittaa, koska ei heillä ole aikaa mitään joulua tehdä samalla tavalla kuin eläkeläisillä. Pitää mennä ukin ja mummin haudalle aattona, lähettää sieltä kuvatervehdys ja pitää olla koko aatto valmiina vastaanottamaan lasten perheiden lähettämiä tervehdyksiä. Ei sovi kaikessa rauhassa kääriytyä huopaan konvetirasian ääreen kirjaa lukemaan, vaan lasten laatimassa aikataulussa suorittaa joulua. Ja kuunnella sitä valitusta, miten on vaivaa siivoamisesta ja miten on tylsää, kun ei joulunakaan pääse reissaamaan.
Koska postilla on joulukuussa ruuhkaa, pitää hyvissä ajoin ennen joulua käydä kaikilla lapsilla viemässä paketit, jotta posti ei niitä unohda.
Että semmoinen rauhallinen ruuhkajoulu tulossa!