G: Saat yllätys-perintöä 7000€, mitä teet sillä?
Kertokaahan! Tuollainen ilmeisesti tulossa ja minulla on n. 100 eri ajatusta, kaikkeen ei vain rahat riitä...
Kommentit (94)
Menisi varmaan lainojen maksuun. Jos ei olisi lainoja maksettavana, ostaisin itselleni ehkä jotain tarvittavaa ja säästäisin loput.
Varmaan tylsä perusvastaus, mutta remontoisin asuntoni (samalla ostaisin uusia huonekalujakin) ja maksaisin velkani pois. Osan laittaisin säästöön.
Mies sai 50 000€ perintöä, 20 000 mennyt osakkeisiin, loput tilillä. Tuumattiin ettei asuntolainaa kannata nyt maksaa pois, kun korot niin matalalla. Piharemonttiin voisi osan laittaa ja keittiön kaapistot uusia, teini saa yo-lahjaksi muutaman tonnin.
Ihan mukava fiilis, siis tuo että tilillä on moinen summa.
Perintöveroa meni reilut 4000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Kokemuksesta voin kertoa, että jos tavalliselle palkansaajalle tulee yht'äkkiä rutkasti rahaa niin ei sitä oikein voi peitellä uteliailta naapureilta.Vaikka ajelisinkin sillä vanhalla, ruosteisella kotterolla niin vähintääkin kakarat puhuu pihalla, että nyt ollaan rikkaita. Kun eihän niiden korvilta mikään jää kuulematta.
No riippuu varmaan mitä niille lapsille kertoo ja puhuu. Olen itse perinyt yllättäen 68 000€ (lapseton sukulainen testamenttasi isommalle sukuhaaralla) ja muutamaa vuotta myöhemmin 140 000€ oman vanhemman kuoltua. Omille lukioikäisille lapsilleni olen puhunut ”pienestä perinnöstä, muutama tuhat euroa” Sijoitusasunnon ostamisen olen selittänyt sillä, että leskeksi jäänyt isovanhempi tarvitsee joskus helpomman asunnon omakotitalon sijaan enkä ole kertonut että se on minun. Kukaan naapuri tai oma tai lasten kaveri ei varmasti tiedä summista mitään. Harva perii miljoonia ja voi muuttaa elämäänsä jotenkin radikaalisti.
Tuollaista salailua ja piilottelua en kyllä ymmärrä. Mitä pahaa rahassa on? Perimäsi summat ovat ihan kivoja mutta eivät muuta elämää radikaalisti joten miksi ihmeessä asiaa pitää piilotella jopa omalta perheeltä?
No juuri siksi, summat ovat kiva lisä mutta eivät muuta mitään. Ei lapset tiedä palkkaanikaan tai mikään tilin saldoa.
Mitä pelkäät tapahtuvan jos lapsesi tietäisivät palkkasi, saldosi tai perimäsi summat? Mikä niissä numeroissa on niin kovin pahaa että pitää salailla? En todellakaan pysty ymmärtämään tätä perisuomalaista piilottelulogiikkaa.
84 lisää, että oli tarkoitus lähteä kaukomatkalle esim.nyt loppuvuodesta, mutta korona sotki sen idean. Mutta sellainen siis suunnitelmissa heti kun tilanne sallii.
-84-
Ostaisin uuden sohvan, pari tonnia jemmaan ensi kesän piharemppaa varten ja loput sijoittaisin. Ehkä satanen tai pari johonkin itseni hemmotteluun.
Säästötilille odottamaan, että pääsen taas matkustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tilillä on jatkuvasti joitain kymmeniä tuhansia vaikka eläisin ja sijoittaisin miten huvittaa. Ei tuota 7000€ varmaan edes huomaisi.
Miltä tuntuu ihisestä, jos ylimääräistä 7000€ ei huomaa ollenkaan? Kuulostaa aika surulliselta minusta.
Ajattelitko, että rahasta joskus olisi sinulle iloa? Ehkä ainakin sitten, jos jäät työttömäksi? Elätkö sittenkun-elämää?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tylsä perusvastaus, mutta remontoisin asuntoni (samalla ostaisin uusia huonekalujakin) ja maksaisin velkani pois. Osan laittaisin säästöön.
Niin pienet rempat että tuo summa riittäisi kaikkeen, sen lisäksi että maksaisit velat ja laittaisit osan säästöönkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pienet rempat että tuo summa riittäisi kaikkeen, sen lisäksi että maksaisit velat ja laittaisit osan säästöönkin?
Täysin mahdollista. Jos kyseessä on vaikka pienituloinen ihminen, jolla 1500 e autolainaa, jota lyhentää normaalisti 70e kuussa. Remontti vois olla vaikka eteisen maalaus ja olohuoneen tapetin ja lattian vaihto. Lasketaan siihen vaikka tonni materialeihin itsetehden. Toisella tonnilla uudistettuun olkkariin sohvapöytä, lipasto ja tv-taso. Sit jää vielä summasta puolet säästöön.
Laittaisin 5000e rahastoihin ja 2000e tilille puskurirahastoon.
Ei tuolla summalla mitään ihmeellistä tee, parempi kasvatella hissuksiin ja korjata satoa joskus tulevaisuudessa. Toki ostaisin pullon kuohuvaa ja nostaisin lasin vainajan muistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Kokemuksesta voin kertoa, että jos tavalliselle palkansaajalle tulee yht'äkkiä rutkasti rahaa niin ei sitä oikein voi peitellä uteliailta naapureilta.Vaikka ajelisinkin sillä vanhalla, ruosteisella kotterolla niin vähintääkin kakarat puhuu pihalla, että nyt ollaan rikkaita. Kun eihän niiden korvilta mikään jää kuulematta.
No riippuu varmaan mitä niille lapsille kertoo ja puhuu. Olen itse perinyt yllättäen 68 000€ (lapseton sukulainen testamenttasi isommalle sukuhaaralla) ja muutamaa vuotta myöhemmin 140 000€ oman vanhemman kuoltua. Omille lukioikäisille lapsilleni olen puhunut ”pienestä perinnöstä, muutama tuhat euroa” Sijoitusasunnon ostamisen olen selittänyt sillä, että leskeksi jäänyt isovanhempi tarvitsee joskus helpomman asunnon omakotitalon sijaan enkä ole kertonut että se on minun. Kukaan naapuri tai oma tai lasten kaveri ei varmasti tiedä summista mitään. Harva perii miljoonia ja voi muuttaa elämäänsä jotenkin radikaalisti.
Tuollaista salailua ja piilottelua en kyllä ymmärrä. Mitä pahaa rahassa on? Perimäsi summat ovat ihan kivoja mutta eivät muuta elämää radikaalisti joten miksi ihmeessä asiaa pitää piilotella jopa omalta perheeltä?
No juuri siksi, summat ovat kiva lisä mutta eivät muuta mitään. Ei lapset tiedä palkkaanikaan tai mikään tilin saldoa.
Mitä pelkäät tapahtuvan jos lapsesi tietäisivät palkkasi, saldosi tai perimäsi summat? Mikä niissä numeroissa on niin kovin pahaa että pitää salailla? En todellakaan pysty ymmärtämään tätä perisuomalaista piilottelulogiikkaa.
Sama juttu. Ei tietty tarvitse tarkkoja lukuja lapsille kertoa, mutta mitä pahaa on sanoa teineille, että sain mukavasti perintöä ja pystyin ostaman sijoitusasunnon sillä rahalla?
reilulla 2000 luotot pois, 3000 reissuun ja loput jäis tilille.
Huomasin, että oli tullut negatiivistä palautetta. Tuo vastaus oli vain omalta kantiltani. Ap:lle suosittelisin bitcoinia, vaikka mielestäni lokaalisti yliarvostettu suhteessa näihin muihin. Vähintään vähintään 4400 laittaisin tuosta bitcoiniin, jolla saisi 0,28 bitcoinia. Tuolloin omistaisit enemmän bitcoinia kuin 99 % maailman ihmisistä koskaan voi.
https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin
Tonnilla ostaisin BNB:tä, joka suurimman kryptopörssin oma kolikko. Tuota tonnia vastaan saisi kortin maksukortin, jolla saa 3 % palautusta kaikista ostoksista esim. ruokakaupassa. Lisäksi pörssin tuotoilla takaisinostetaan noita kolikkoja, jolloin hinta nousee. N. 5 % vuodessa. Kestävällä pohjalla.
https://www.coingecko.com/en/coins/binance-coin
Toisella tonnilla ostaisin ethereitä, joka eniten käytössä oleva älysopimusalusta. Tällä hetkellä täysin dominoi lokeroaan.
https://www.coingecko.com/en/coins/ethereum
Jäljellä olevan 600 € laittaisin 200 € osuuksin.
Polkadot(lohkoketjujen välinen lohkoketju), chainlink(reaalimaailman tiedon tuominen lohkoketjuihin) ja vecahin(logistiikan yms. hallintaan keskittynyt lohkoketju. mm. Viking line käyttää tätä). Nämä riskipitoisempia, mutta kuitenkin laadukkaita.
https://www.coingecko.com/en/coins/polkadot
https://www.coingecko.com/en/coins/chainlink
https://www.coingecko.com/en/coins/vechain