G: Saat yllätys-perintöä 7000€, mitä teet sillä?
Kertokaahan! Tuollainen ilmeisesti tulossa ja minulla on n. 100 eri ajatusta, kaikkeen ei vain rahat riitä...
Kommentit (94)
Ostan käytetyn pakettiauton
Laitan jemmaan
Otan oman kämpän ja eron naisesta
Ostan "leluja" ja tavaraa (harrastukset)
Laitan loput pojan säästötilille
Kippistän ja aloitan uuden elämän
Olen velaton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi eri ajatuksia, olisi kiva lähteä matkalle (kunhan korona helpottaa), ja sitten olisi monta remonttikohdettakin. Ihanaa olisi, jos rahaa olisi tilillä, eli osan ainakin jätän käyttämättä. ap
Odotas ensin vuosi perintöveropäätöstä, ennenkuin muuta suunnittelet !
Kestääkö noin kauan, apua....
No, ehkä 10 kuukautta kesti, isäni kuoli heinäkuussa 2019 ja verot maksuun tänä vuonna loka- ja joulukuussa.
Kuolinpesälle ( jos perinnönjättjä kuollut tänä vuonna ) voi myös tulla mätkyjä tältä vuodelta, nehän menevät kuolinpesän varoista.
Ei kannata nuolaista, ennenkuin tipahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi eri ajatuksia, olisi kiva lähteä matkalle (kunhan korona helpottaa), ja sitten olisi monta remonttikohdettakin. Ihanaa olisi, jos rahaa olisi tilillä, eli osan ainakin jätän käyttämättä. ap
No, ehkä 10 kuukautta kesti, isäni kuoli heinäkuussa 2019 ja verot maksuun tänä vuonna loka- ja joulukuussa.
Kuolinpesälle ( jos perinnönjättjä kuollut tänä vuonna ) voi myös tulla mätkyjä tältä vuodelta, nehän menevät kuolinpesän varoista.
No huh! Täytyy olla nuolesamatta vielä... Mutta haaveilla saa silti jo nyt =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tilille ja käytän elämiseen pikku hiljaa.
Tämä olisi oikein hyvä vaihtoehto!
Kokemuksesta voin kertoa, että jos tavalliselle palkansaajalle tulee yht'äkkiä rutkasti rahaa niin ei sitä oikein voi peitellä uteliailta naapureilta.
Vaikka ajelisinkin sillä vanhalla, ruosteisella kotterolla niin vähintääkin kakarat puhuu pihalla, että nyt ollaan rikkaita. Kun eihän niiden korvilta mikään jää kuulematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh! Täytyy olla nuolesamatta vielä... Mutta haaveilla saa silti jo nyt =)
Sori, unohdin tuon verovapaan summan, mutta nuo mätkyt voi silti kait tulla kuolinpesälle/kuolinpesän osakkaille jos perinnönjakosopimus tehdään ja perintö jaetaan ennen kuolinpesän lopullista verotusta ?
Niin me teimme ( osa perinnöstä maksettiin ), mutta jätimme osan kuolinpesän tilille varan vuoksi mm. vastikkeisiin, kunnes saimme kämpän myytyä.
Haaveilla saa ja ne haaveetkin voivat muuttua, siksi hyväkin jos joutuu hetken harkitsemaan, eikä ryntää toteuttamaan ensimmäistä mielitekoa.
Remonttiin ja säästöön, ehkä harkitsisin uutta puhelinta (olen ostamassa muutenkin).
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto vie kaiken.
Omassa tapauksessani ei vienyt. Vaikka olinkin pienituloinen niin aina olen hoitanut raha-asiani hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto vie kaiken.
Omassa tapauksessani ei vienyt. Vaikka olinkin pienituloinen niin aina olen hoitanut raha-asiani hyvin.
Ja minun pitäisi olla kiinnostunut sinun raha-asioistasi miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto vie kaiken.
Ja minun pitäisi olla kiinnostunut sinun raha-asioistasi miksi?
Miksi pitäisi? Pyysinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tilille ja käytän elämiseen pikku hiljaa.
Tämä olisi oikein hyvä vaihtoehto!
Kokemuksesta voin kertoa, että jos tavalliselle palkansaajalle tulee yht'äkkiä rutkasti rahaa niin ei sitä oikein voi peitellä uteliailta naapureilta.
Vaikka ajelisinkin sillä vanhalla, ruosteisella kotterolla niin vähintääkin kakarat puhuu pihalla, että nyt ollaan rikkaita. Kun eihän niiden korvilta mikään jää kuulematta.
Mutta ei tuollainen extra-7000 nyt niin paljoa ole, että näkyisi. Lapsetkin sen verran isoja etteivät kehuskelisi, että ollaan rikkaita =) Tuo raha menisi yhteen Kanarian-matkaan, eikä edes riittäisi.
ps. tulipa surullinenkin ailahdus tuosta "lapset puhuu pihalla", ihan kuin nykylapset leikkisi pihalla samaan malliin kuin 80-luvulla... Nämä lähinnä pelaa ystäviensä kanssa sisällä.
En tiedä.... saattaisin lyhentää sillä 215 000 euron perintöveroihini ottamaani lainaa. Ois ainakin hetki eteenpäin taas lähempänä velatonta elämää :)
Vierailija kirjoitti:
Olen saamassa joulukuun alussa 8000 euron perinnön. Kaukaisempi sukulaismies jätti minulle tuollaisen summan ja olen jo suunnitellut sille käyttöä. Ostan uuden tietsikan, minulle ja miehelle uudet petauspatjat, tilataan pihatielle pari kuormaa soraa, remontoidaan pannuhuonetta ja pinnoitetaan meidän uima-allas. Loput laitan tilille. Velkaa ei ole ja matkustaa ei nyt oikein kannata.
Säästä myös perintöveroon. Joudut maksamaan varmaan sen 30%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saamassa joulukuun alussa 8000 euron perinnön. Kaukaisempi sukulaismies jätti minulle tuollaisen summan ja olen jo suunnitellut sille käyttöä. Ostan uuden tietsikan, minulle ja miehelle uudet petauspatjat, tilataan pihatielle pari kuormaa soraa, remontoidaan pannuhuonetta ja pinnoitetaan meidän uima-allas. Loput laitan tilille. Velkaa ei ole ja matkustaa ei nyt oikein kannata.
Säästä myös perintöveroon. Joudut maksamaan varmaan sen 30%?
Sori, ei noin pienestä summasta taida mennä veroa laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sillä osakkeita hyviä osinko-osakkeita rapakon takaa. Tuo summa tuottaisi 280 euroa nettona joka vuosi. Sen 280 euroa voisin käyttää hyvällä omatunnolla johonkin kivaan tai sijoittaa uudelleen. Koskaan ei kannata tuhota pääomaa, vaan joko käyttää tuotot tai sitten sijoittaa tuotot uudelleen tuottamaan lisää.
Koko rahallako? Entä jos käykin köpelösti ja menetät kaiken?
Turvallisuushakuisena en halua ottaa sitä riskiä...
No jos ostat vaikka 7 osinkoaristokraattia tonnilla kutakin, mikä on todennäköisyys että KAIKKI ne menevät konkurssiin, ja vieläpä yhtäkkiä ettei ehtisi reagoimaan ja myymään omistuksiaan?
Ahaa. Kuulostaa siltä, että pitäisi olla vähän perehtynyt asiaan, ja toisekseen seurata tilanteita herkeämättä. Saattaisi stressata liikaa. Varmaan joillekin sopii.
Tottakai asiaan täytyy perehtyä ja sitä pitää seurata. Tiedätkö yhtäkään sijoitusmuotoa joka tuottaisi rahaa sormia napsauttamalla? Eivät osakkeet ole mikään rahasampo, jonne tungetaan rahaa summanmutikassa ja sitten rikastutaan. Jos et siedä stressiä niin minkäänlainen sijottaminen ei sinulle sovi.
Ostaisin koko summalla kryptovaluuttoja. En kuitenkaan bitcoinia, vaan näitä altcoineja.
Jos tilit olisi tyhjät, niin johonkin säästöön kyllä. Mutta tällä hetkellä se menis varmaan kokonaan veneeseen, mikä aiotaan ostaa ensi kesänä, ehkä vähän laadukkaampi sitten kuin mitä on suunniteltu.
7000€ pitäisin tällä hetkellä tililläni hätävarana koska korona on vienyt tuloni melkein kokonaan. Jos tilanne joskus tästä helpottaa ja summa olisi vielä käyttämättömänä niin sitten uskaltaisin ostaa osakkeita ja rahastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sillä osakkeita hyviä osinko-osakkeita rapakon takaa. Tuo summa tuottaisi 280 euroa nettona joka vuosi. Sen 280 euroa voisin käyttää hyvällä omatunnolla johonkin kivaan tai sijoittaa uudelleen. Koskaan ei kannata tuhota pääomaa, vaan joko käyttää tuotot tai sitten sijoittaa tuotot uudelleen tuottamaan lisää.
Koko rahallako? Entä jos käykin köpelösti ja menetät kaiken?
Turvallisuushakuisena en halua ottaa sitä riskiä...
No jos ostat vaikka 7 osinkoaristokraattia tonnilla kutakin, mikä on todennäköisyys että KAIKKI ne menevät konkurssiin, ja vieläpä yhtäkkiä ettei ehtisi reagoimaan ja myymään omistuksiaan?
Ahaa. Kuulostaa siltä, että pitäisi olla vähän perehtynyt asiaan, ja toisekseen seurata tilanteita herkeämättä. Saattaisi stressata liikaa. Varmaan joillekin sopii.
Tottakai asiaan täytyy perehtyä ja sitä pitää seurata. Tiedätkö yhtäkään sijoitusmuotoa joka tuottaisi rahaa sormia napsauttamalla? Eivät osakkeet ole mikään rahasampo, jonne tungetaan rahaa summanmutikassa ja sitten rikastutaan. Jos et siedä stressiä niin minkäänlainen sijottaminen ei sinulle sovi.
Ei osakkeisiin tarvitse perehtyä, jollei tee jotain spesifiä. Pääoma tuottaa lisäarvoa. Ei mikään perehtyminen.
Oho, luulin että raja on joku 4000€! Hyvä jos on korkeampi =)