G: Saat yllätys-perintöä 7000€, mitä teet sillä?
Kertokaahan! Tuollainen ilmeisesti tulossa ja minulla on n. 100 eri ajatusta, kaikkeen ei vain rahat riitä...
Kommentit (94)
Muutama tonni lainan lyhennykseen ja loput säästöön. Ei oo mitään erityistä rahareikää just nyt. Jos/kun taas reissuun pääsee vois siihen sit panostaa enemmän.
Olen juuri tuossa tilanteessa, saan seitsemän tonnia kunhan pankki suvaitsee saada perukirjan tarkastuksen päätökseen jonain viikkona. Hidas prosessi kuolinpesän selvitys.
Säästöön jää. Kultaa ehkä ostan. Tilille en jätä pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto vie kaiken.
Omassa tapauksessani ei vienyt. Vaikka olinkin pienituloinen niin aina olen hoitanut raha-asiani hyvin.
Ja minun pitäisi olla kiinnostunut sinun raha-asioistasi miksi?
Miksi pitäisi? Pyysinkö?
Ihan itse lainasit minun vastaustani ja kommentoit jostain syystä siihen omia raha-asioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sillä osakkeita hyviä osinko-osakkeita rapakon takaa. Tuo summa tuottaisi 280 euroa nettona joka vuosi. Sen 280 euroa voisin käyttää hyvällä omatunnolla johonkin kivaan tai sijoittaa uudelleen. Koskaan ei kannata tuhota pääomaa, vaan joko käyttää tuotot tai sitten sijoittaa tuotot uudelleen tuottamaan lisää.
Koko rahallako? Entä jos käykin köpelösti ja menetät kaiken?
Turvallisuushakuisena en halua ottaa sitä riskiä...
No jos ostat vaikka 7 osinkoaristokraattia tonnilla kutakin, mikä on todennäköisyys että KAIKKI ne menevät konkurssiin, ja vieläpä yhtäkkiä ettei ehtisi reagoimaan ja myymään omistuksiaan?
Ahaa. Kuulostaa siltä, että pitäisi olla vähän perehtynyt asiaan, ja toisekseen seurata tilanteita herkeämättä. Saattaisi stressata liikaa. Varmaan joillekin sopii.
Tottakai asiaan täytyy perehtyä ja sitä pitää seurata. Tiedätkö yhtäkään sijoitusmuotoa joka tuottaisi rahaa sormia napsauttamalla? Eivät osakkeet ole mikään rahasampo, jonne tungetaan rahaa summanmutikassa ja sitten rikastutaan. Jos et siedä stressiä niin minkäänlainen sijottaminen ei sinulle sovi.
Ei osakkeisiin tarvitse perehtyä, jollei tee jotain spesifiä. Pääoma tuottaa lisäarvoa. Ei mikään perehtyminen.
Tai sitten voi lotota.
Itse ainakin tutkin osakkeita aika pitkään ennen kuin tein ensimmäiset ostoni.
Perintöveroahan alle 20 000e summista ei siis mene.
Hidas prosessi on kuolinpesän selvitys, vaikka olisit ainoa osakas ja perittävänä olisi vain käteistä.
S-pankin vastaus oli kuvaava, kun menin lakkauttamaan vainajan tiliä ja osuutta.
"Täs kestää nyt sit x-viikkoo!"
Kiva venaa fyrkkaa kun kaikki vaan sanoo ettei voi tietää, kestää x-viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
-
Kokemuksesta voin kertoa, että jos tavalliselle palkansaajalle tulee yht'äkkiä rutkasti rahaa niin ei sitä oikein voi peitellä uteliailta naapureilta.Vaikka ajelisinkin sillä vanhalla, ruosteisella kotterolla niin vähintääkin kakarat puhuu pihalla, että nyt ollaan rikkaita. Kun eihän niiden korvilta mikään jää kuulematta.
No riippuu varmaan mitä niille lapsille kertoo ja puhuu. Olen itse perinyt yllättäen 68 000€ (lapseton sukulainen testamenttasi isommalle sukuhaaralla) ja muutamaa vuotta myöhemmin 140 000€ oman vanhemman kuoltua. Omille lukioikäisille lapsilleni olen puhunut ”pienestä perinnöstä, muutama tuhat euroa” Sijoitusasunnon ostamisen olen selittänyt sillä, että leskeksi jäänyt isovanhempi tarvitsee joskus helpomman asunnon omakotitalon sijaan enkä ole kertonut että se on minun. Kukaan naapuri tai oma tai lasten kaveri ei varmasti tiedä summista mitään. Harva perii miljoonia ja voi muuttaa elämäänsä jotenkin radikaalisti.
Ensin maksaisin siitä aiheutuvat verot ja loput säästöön
Vierailija kirjoitti:
Ensin maksaisin siitä aiheutuvat verot ja loput säästöön
Niin ne kaikki 0 euroa veroja mikä tuosta tulisi.
Niin pieni summa, että riittää käsirahanosaksi jompaan kumpaan uuteen autoon tai saunatupaan (tontti jo on). Ne movat lähivuosien hankintalistalla.
20 kk lainan kuukausierät olisi tuo 7000e.
Lyhentäisin asuntolainaa
Koronan vuoksi lomautettu
Panostaisin itseeni,rasvaimu , pistoshoitoja yms ja matka aurinkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Kokemuksesta voin kertoa, että jos tavalliselle palkansaajalle tulee yht'äkkiä rutkasti rahaa niin ei sitä oikein voi peitellä uteliailta naapureilta.Vaikka ajelisinkin sillä vanhalla, ruosteisella kotterolla niin vähintääkin kakarat puhuu pihalla, että nyt ollaan rikkaita. Kun eihän niiden korvilta mikään jää kuulematta.
No riippuu varmaan mitä niille lapsille kertoo ja puhuu. Olen itse perinyt yllättäen 68 000€ (lapseton sukulainen testamenttasi isommalle sukuhaaralla) ja muutamaa vuotta myöhemmin 140 000€ oman vanhemman kuoltua. Omille lukioikäisille lapsilleni olen puhunut ”pienestä perinnöstä, muutama tuhat euroa” Sijoitusasunnon ostamisen olen selittänyt sillä, että leskeksi jäänyt isovanhempi tarvitsee joskus helpomman asunnon omakotitalon sijaan enkä ole kertonut että se on minun. Kukaan naapuri tai oma tai lasten kaveri ei varmasti tiedä summista mitään. Harva perii miljoonia ja voi muuttaa elämäänsä jotenkin radikaalisti.
Tuollaista salailua ja piilottelua en kyllä ymmärrä. Mitä pahaa rahassa on? Perimäsi summat ovat ihan kivoja mutta eivät muuta elämää radikaalisti joten miksi ihmeessä asiaa pitää piilotella jopa omalta perheeltä?
Enemmän minä sitä vainajaa ja läheisimpiä ihmisiä ajattelisin. Raha on vain rahaa.
Ostan purkukuntoisen mökin. Ja pikkuhiljaa alan remontoimaan omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.... saattaisin lyhentää sillä 215 000 euron perintöveroihini ottamaani lainaa. Ois ainakin hetki eteenpäin taas lähempänä velatonta elämää :)
Paljonkos noin isossa summass oli perintövero?
Onnea summasta =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Tuollaista salailua ja piilottelua en kyllä ymmärrä. Mitä pahaa rahassa on? Perimäsi summat ovat ihan kivoja mutta eivät muuta elämää radikaalisti joten miksi ihmeessä asiaa pitää piilotella jopa omalta perheeltä?
No juuri siksi, summat ovat kiva lisä mutta eivät muuta mitään. Ei lapset tiedä palkkaanikaan tai mikään tilin saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minä sitä vainajaa ja läheisimpiä ihmisiä ajattelisin. Raha on vain rahaa.
Tottakai ajattelen vainajaa kiitollisuudella, teen sitten mitä tahansa <3
Hyväntekeväisyyteen menee pieni osa, ja lähimmätkin ihmiset saavat jonkun spesiaalimman joululahjan. Raha on vain rahaa, mutta senkin voi käyttää vähän paremmin tai tosi huonosti.
Tilillä on jatkuvasti joitain kymmeniä tuhansia vaikka eläisin ja sijoittaisin miten huvittaa. Ei tuota 7000€ varmaan edes huomaisi.
Alle 20 000 euron perinnöistä ei mene perintöveroa, eikä sillä näin pienen summan kohdalla ole merkitystä, mihin perintöluokkaan kuuluu. Älkää viitsikö antaa vääriä neuvoja, kun tämän voi googlella tarkistaa hetkessä. Tarkistin, vaikka muistin muutenkin. Verottajan sivuilla on myös perintöverolaskuri, jolla tämän voi tarksitaa. 20000 eurosta vero on 100 euroa ja sen yli menevästä osasta 19 %. Tuolla laskurilla siis 7000;sta vero on 0 ja 21000 vero on esim. 170 euroa. Sinä joka puhut 30 %:sta, mistä keksit tuon älyttömyyden? Ei se noin kova ole ollut ennenkään, ennen kuin rajoja nostettiin, pienistä summista.