Synnyin v.88. lapsena meillä syötiin perunoita ja jauhelihakastiketta...
perunasoselaatikkoa,nakkikastiketta... jne perus suomalaista kotiruokaa,kasviksia,marjakiisseleitä ja hedelmiä,leipää,itse tehtyjä sämpylöitä..kaikessa sokeria ja tärkkelystä. Nykyisin näitä ei kuulemma saa syödä koska lihoaa? Miksi me ei pienenä lihottu eikä vanhempammekaan? Herkkuja syötiin joka la karkkipäivänä ja juhlissa sen verran kun napavetää..ulkona lapsena leikittiin paljon. Äiti kävi aerobikissä ja lenkillä joskus.
Kommentit (38)
Olen syntynyt -70. Meillä äiti teki joskus ruokaa ja silloin kun se sitä teki, oli se porsaankyljyksiä, keitinperunoita, ruskeaa pohjaanpalanutta kastiketta. Makaronilaatikkoa. Muun ajan elin Naminameilla, lihapiirakoilla ja Weetabixeillä.
Salaatit ilmestyivät pöytään vasta lähemmäs -90-lukua, juuri ennenkuin muutin pois kotoa.
Bmi:ni oli nuorena aikuisena 18, nyt 20. Äidistäni sen sijaan tuli plösö jo varhain.
En tiedä, miksi olen säästynyt lihomiselta, en ainakaan ruokavalion terveellisyyden vuoksi. Geenejäkin hieman epäilen, sillä äitini on ylipainoinen ja mummuni superylipainoinen.
No, oli syy mikä tahansa, olen tyytyväinen. Ruokavalioni on toki huiman erilainen nykyään :o)
No, minun lapseni syntyi vuonna 2009 ja ihan tasan samoja ruokia syö kuin minäkin söin 80-luvulla. Eli perunamuusia, jauhelihakastiketta, karjalanpaistia, hernekeittoa, lihakeittoa, nakkikastiketta, riisiä, kanakastiketta. Ja PÄIVITTÄIN syömme myös makeaa iltapäiväkahvilla, joko kotona tai kylässä: mehua + pullaa/jätskiä/keksiä jnejne. Ja hoikkia ollaan kaikki, minäkin olen aina ollut hoikka. Kuka sanoo ettei noita muka saisi syödä? Ei mulle vaan kukaan ole sanonut. Ihan normaalisti liikutaan, kävellään kouluun ja takaisin (yht. noin 2km päivässä, lisäksi paivittäin lapsi juoksee lähipuistossa tai jumppatunnilla koulussa. Miten niin lapset ei muka liiku?
Minä olen syntynyt -64. Syötiin myös perunaa ja läskisoossia ja sianlihakastiketta ja makkarakastiketta, leipäkeittos yms. Salaatteja ei ollut, kuin kesällä salaatinlehtiä. Sokerisia marjakiisseleitä yms. Maito haettiin naapurista suoraan ja kermakerros vain sekoitettiin matkaan, ei kuorittu pois.
Hoikkia olemme olleet kaikki.
Mutta silloin juostiinkin päivät kesäisin ulkona ja talvet laskettiin mäkeä ja hiihdettiin ja leikittiin lumihangessa
Edelleen liikun paljon ja syön samantyylisesti ja olen hoikka
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:05"]
Minä olen syntynyt -64. Syötiin myös perunaa ja läskisoossia ja sianlihakastiketta ja makkarakastiketta, leipäkeittos yms. Salaatteja ei ollut, kuin kesällä salaatinlehtiä. Sokerisia marjakiisseleitä yms. Maito haettiin naapurista suoraan ja kermakerros vain sekoitettiin matkaan, ei kuorittu pois.
Hoikkia olemme olleet kaikki.
Mutta silloin juostiinkin päivät kesäisin ulkona ja talvet laskettiin mäkeä ja hiihdettiin ja leikittiin lumihangessa
Edelleen liikun paljon ja syön samantyylisesti ja olen hoikka
[/quote]
Ja perjantaisin oli ihana tulla koulusta, kun äiti oli aina leiponut pullaa ja oli kylmää maitoa matkaan.
70-luvun uutuuksia oli sitten makkarakupit ja broileri
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/metsaniemen_kesasiirtola_1972_47398.html#media=47402
Lasten elämää -70 luvulla. Eipä montaa paksua perhosta näkynyt.
Lihoaa. Toi pistää niin silmään. Ei mahda mitään.
Mä synnyin -71 ja meillä syötiin samoin. Lisäksi kanaa ja riisiä, porsaankyljyksiä ja läskisoosia, perunoilla totta kai. Eikä oltu lihavia silloin, eikä olla nyt. Karkkia söin muuten monta kertaa viikossa. Hampaat meni, mutta läskiksi en koskaan tullut.
No minä oon syntynyt 78 ja olen ollut lapsesta asti pyöreä ja aikuisena lihava. Ja samat sävelet kuin teilläkin. Ihan tavallisella ruualla oon lihonut. Jotenka ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:21"]
No minä oon syntynyt 78 ja olen ollut lapsesta asti pyöreä ja aikuisena lihava. Ja samat sävelet kuin teilläkin. Ihan tavallisella ruualla oon lihonut. Jotenka ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole.
[/quote]
Myös mun äiti (s. 1954) on lihonut ihan tavallisella kotiruualla. AV:n mielipiteiden mukaan lihavilla on toinen käsi sipsi- tai karkkipussissa ja toinen käsi siideripullon kaulan ympärillä, mutta mun äiti ei harrasta mitään näistä. Syö vieläpä aika terveelisestikin, mutta on aina syönyt liikaa.
4: leipoiko äiti paljon pullaa ja oliko lautasella puolet kasviksia? huomaan että isovanhempani syövät samoin,mutta kasvikset puuttuu ja perunoita on 4?? monta kauhaa kastiketa ja pari leipää..juu kyllä mekin oltas noin lihottu. AP
Täällä vm -87, ja ihan tavallista kotiruokaa meilläkin. Suolaa lisättiin kaikkeen, ja lihaa meillä syötiin tavallista useammin sillä isovanhemmat olivat liha-alalla töissä. Äiti leipoi melkein joka viikonloppu, kesällä grillattiin ja mammat paistoi räiskäleitä. Kukaan perheessä ei ollut lihava. Isoisäni joka ei osannut syödä mitään lämmintä ateriaa ilman perunoita ja leipää oli hoikka vielä viimeisinä päivinäänkin. Missä mentiin vikaan?
Se on se annoskoko. Ihan sama mitä syö, mutta jos syö joka päivä vähänkin liikaa niin lihoo. Ruoka jossa on proteiinia on monesti täyttävämpää kuin hiilarit, se saattaa siis pienentää annoskokoa.
No voi huoh. Minä olen syntynyt -94 ja syön yhä vuonna 2014 tavallista kotiruokaa. Lempiruokana on juurikin perunat ja jauhelihakastike. Eikai siihen mitkään vuosiluvut liity?
vm 71 syntynyt jatkaa: äiti vielä leipoi melkein joka viikonloppu kotipullaa tai toskakakkua ja tämän lisäksi joka arkipäivä oli kahvileipänä kaupan viinereitä tai bebejä tai leivoksia. Joka päivä. Eikä niillä vaan lihonut.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:18"]
Lihoaa. Toi pistää niin silmään. Ei mahda mitään.
[/quote]
Voi sinun silmäparkojasi. Sekä lihoa (minä lihon) että lihota (minä lihoan) ovat kirjakielen mukaisia muotoja.
Nykyläskisyys johtuu siitä, mitä kaikkea tungetaan suuhun sen jokapäiväisen ruuan lisäksi ja kuinka paljon vähemmän liikutaan. Ei ne mukulat enää ulkona paljon juoksentele. Korkeintaan käyvät pari kertaa viikossa trampalla hyppimässä kesäaikaan. Autolla viedään kouluun ja sielläkin maristaan, kun on pakko osallistua koululiikuntaan.
Meilläkin syötiin alussa mainittua ihan tavallista kotiruokaa. Vihanneksia ei kovin paljon, mutta eipä syöty muidenkaan kotona. Ihan tavallisen kokoisia, normaalipainoisia oltiin kaikki, pyöreyteen taipuvaisia kyllä.
Ikuinen laihduttaja äitini ei halunnut että me lapset lihotaan ja niinpä meillä siirryttiin kevyttuotteisiin sitä mukaa kun niitä tuli markkinoille. Kuten terveydenhuollossakin ohjeistettiin. Lihottiin sitten koko perhe.