Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko minulla olla astma? Miten eroaa siitepölyallergiasta?

Vierailija
01.05.2014 |

Minulla on ollut todella railakas vappu. Olen ollut yksin sisätiloissa ja maannut sohvalla lääkittynä. Hengitys on ollut työlästä, olen yskinyt, silmiä kutittaa ja nenä vuotaa. Lääkäristä olen saanut joka vaivaan jotain, myös tähän yskään.

Yskää ei ole ollut koskaan aiemmin siitepölyallergian aikaan, nyt on. Lueskelin Allergia- ja astmaliiton sivuilta, että astmaan liittyy yskää ja hengenahdistusta. Juuri niin kuin minulla.

Kauanko seuraan tätä yskää ennen kuin menen lääkäriin? Voiko se olla hoitamattomana vaarallinen? 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt zyrteckkiä? Kokeile 5-7 pv. Jos oireet helpottavat, allergia.

Vierailija
2/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:36"]

Oletko syönyt zyrteckkiä? Kokeile 5-7 pv. Jos oireet helpottavat, allergia.

[/quote]

Olen syönyt antihistamiineja jo kuukauden, siis etukäteen koivun siitepölyä vastaan. Nyt rinnalla jo toinen antihistamiini. Setiritsiiniä ja ebastiinia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se lääkäri joka määräsi lääkiitykset vaivoihisi sitten antoi diagnooseiksi?

Vierailija
4/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se lääkäri joka määräsi lääkiitykset vaivoihisi sitten antoi diagnooseiksi?

Vierailija
5/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 19:40"]

[/quote]

No siis minulla on koivun siitepölyallergia ja menin hakemaan reseptilääkkeitä, joita olen vuosikausia jo käyttänyt. Ei se edes mitään tutkinut, liukuhihnamaisesti otettiin potilaita sisään ja ulos. Pyysin sitä ja tätä ja tuota, jotka ovat aiempina vuosina auttaneet oireisiin. Nyt lääkärissä käymisen jälkeen tämä yskä vain on pahentunut, eikä yskää ole aiempina vuosina edes ollut. Limaa irrottavaa yskänlääkettä olen nyt ottanut, se on auttanut pahimpaan yskimiseen.

ap

Vierailija
6/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma oirehtii usein aamuöisin, jolloin sitä herää hengenahdistukseen ja hengitys voi olla vinkuvaa, ahdistava yskä liittyy tähän kuvaan myös. Voimakkaat tuoksut tai hajut voivat myös laukaista hengitysoireet. Esim. gini tekee sen minulle.

Kyse voi olla siitepölyallergiasta kyllä. Joku expertti juuri päri päivää sitten sanoi televisiossa, että siitepölytaso on tänä keväänä viisiportaisella asteikolla seitsemän. Mun miehellä on todella rankat oireet, vaikka normaalisti hän pärjää antihistamiineilla.

Vierailija
7/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmassa tosiaan hengitys vinkuu. Sen voi lääkäri kuulla stetoskoopilla.

Mitä sulla siihen yskään on? Jos on jotain teofylliini-yskänlääkettä, niin se on vanhan ajan astmalääkettä.

Vierailija
8/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että hyvinkin ovat astmaattisia oireita (mikä ei ole sama kuin astma) ja olet avaavan lääkityksen tarpeessa.

Vierailija
9/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="01.05.2014 klo 20:13"]

Mitä sulla siihen yskään on? Jos on jotain teofylliini-yskänlääkettä, niin se on vanhan ajan astmalääkettä.

[/quote]

Teofylliiniä ei ole käytetty ikiaikoihin ja kaikilla astmaatikoilla hengitys ei vingu. Jos pystyy puhaltamaan paremmat pef-arvot Ventolinen jälkeen, kyseessä on mitä todennäköisimmin astma. Ventoline ei vaikuta mitenkään terveiden ihmisten keuhkoputkiin.

Vierailija
10/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 20:18"]

[/quote]

Teofylliiniä ei ole käytetty ikiaikoihin ja kaikilla astmaatikoilla hengitys ei vingu. Jos pystyy puhaltamaan paremmat pef-arvot Ventolinen jälkeen, kyseessä on mitä todennäköisimmin astma. Ventoline ei vaikuta mitenkään terveiden ihmisten keuhkoputkiin.

[/quote]

No kyllä minäkin parhaillani käytän teofylliiniä astmaan, joten kyllä sitä edelleen käytetään. Käytän toki montaa muutakin lääkettä. Yskäänkin voi tuota teofylliiniä toki määrätä.

Astmatestit tietty vaaditaan, että varma astmadiagnoosi saadaan ja lisäksi pitää käyttää pitkään astmalääkkeitä, mutta jonkunhan pitää tehdä se eka päätös, että astmapiippu määrätään. Itselläkin oli vuosia oireita keväisin vain, vasta myöhemmin tuli astmadiagnoosi.

Vierailija
11/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Bisolvon Strongia. Hengitys ei vingu, rohisee kylläkin ja syvään hengittäminen on työlästä. 

ap

Vierailija
12/12 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisolvon taitaa olla vaan limaa irrottava, ei mitenkään avaava yskänlääke. Kävisin sinuna lääkärissä, voihan tuo olla melkein mitä vaan, kun on hankala hengittää.

Itseäni pahimmissa astmakohtauksissa on auttanut etuviistossa istuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme