Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyin v.88. lapsena meillä syötiin perunoita ja jauhelihakastiketta...

Vierailija
25.03.2014 |

perunasoselaatikkoa,nakkikastiketta... jne perus suomalaista kotiruokaa,kasviksia,marjakiisseleitä ja hedelmiä,leipää,itse tehtyjä sämpylöitä..kaikessa sokeria ja tärkkelystä. Nykyisin näitä ei kuulemma saa syödä koska lihoaa? Miksi me ei pienenä lihottu eikä vanhempammekaan? Herkkuja syötiin joka la karkkipäivänä ja juhlissa sen verran kun napavetää..ulkona lapsena leikittiin paljon. Äiti kävi aerobikissä ja lenkillä joskus.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myös mun äiti (s. 1954) on lihonut ihan tavallisella kotiruualla. AV:n mielipiteiden mukaan lihavilla on toinen käsi sipsi- tai karkkipussissa ja toinen käsi siideripullon kaulan ympärillä, mutta mun äiti ei harrasta mitään näistä. Syö vieläpä aika terveelisestikin, mutta on aina syönyt liikaa."

Yleensä ylipaino tulee vuosien saatossa. Eikä siihen mitään ylisyöntiä tarvita, puhumattakaan sipseistä tai karkeista,  kun vuodessa tulee 500g painoa lisää, vajaa 50g kuukaudessa,  60-vuotiaana ylimääräisiä kiloja onkin jo 15-20 kg.

Painonhallinta on taitolaji ja ylipaino tulee iän myötä lähes huomaamatta, puolen ja kilon lisäys ei tunnu vuositasolla, mutta 20-30v. aikana jo huomataan.

Vierailija
2/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla syötiin lapsuudenkodissa ja samat ruoat maistuu meilläkin lapsille. Ei ruoka yksistään lihota, liikunnan puute on suurempi syy. Meillä lapset leikkii päivittäin pihalla, pyöräilemme, käymme kävelyllä ja retkeillään :) Myönnän, että meidän perhe syö ihan järkyttäviä annoksia, mutta liikkuva kuluttaa enemmän. Herkkujakin uppoaa silloin tällöin, mutta ei sokeri ole kamala peikko. Enemmän pelkään nykyistä ruokahysteriaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syntynyt -77 ja syönyt myös tavallista kotiruokaa. En ole ollut lihava enkä edellenkään ole lihava. Myös omat lapset syövät perunaa ja jauhelihakastiketta (ja ketsuppia vielä päälle) eivätkä lapsetkaan ole lihavia. Joka aterialla on tarjolla myös salaattia, jota kaikki ottavat.

Eiköhän se tosiaan ole se annoskoko ja muut syömiset mitkä lihottavat. Meillä esim. normaali leipä on ruisleipää, ei vaalea leipä. Päälle ei lähestulkoonkaan aina ole muuta kuin kurkkua tai tomaattia.

Itse ehkä kiinnitän omia vanhempia enemmän huomiota suolan määrään ruoassa. Jos käytetään valmista lihaliemikuutiota/-valmistetta, ei suolaa enää erikseen lisätä ruokaan, koska em:t sisältävät sitä jo aivan riittävästi.

Vierailija
4/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:31"]vm 71 syntynyt jatkaa: äiti vielä leipoi melkein joka viikonloppu kotipullaa tai toskakakkua ja tämän lisäksi joka arkipäivä oli kahvileipänä kaupan viinereitä tai bebejä tai leivoksia. Joka päivä. Eikä niillä vaan lihonut.

[/quote]

Mutta ihmiset liikkui arjessa enemmän. Tvstä ei tullut ohjelmaa 24/7. Ei ollut nettiä. Harvempi vaan istui töissä pöydän ja tietsikan ääressä. Karkkiin ja ruokaan ei lisätty fruktoosia tai glukoosisiirappia tai teollisesti ylikäsiteltyjä rasvoja. Ei juotu energiajuomia tms.

Vierailija
5/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen sillä tavalla vuosiluvut liittyy, että vielä 30-40 vuotta sitten syntyneet lapset osasivat liikkua omaehtoisesti ja myös sen tekivät. Aikuisilla taas oli usein fyysisesti raskas työ. Eli sekä aikuiset että lapset saivat riittävästi energiaa, mutta he myös kuluttivat energiaa ihan eri tavalla kuin nykyään, jolloin tietty kansanosa kyllä suorastaan rääkkää itseään, kun taas suurempi osa istuu ja levittää takapuoltaan samalla kun ihmettelee, miten kummassa noita kiloja tulee lisää ihan itsestään.

Vierailija
6/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:37"]

Itse syntynyt -77 ja syönyt myös tavallista kotiruokaa. En ole ollut lihava enkä edellenkään ole lihava. Myös omat lapset syövät perunaa ja jauhelihakastiketta (ja ketsuppia vielä päälle) eivätkä lapsetkaan ole lihavia. Joka aterialla on tarjolla myös salaattia, jota kaikki ottavat.

Eiköhän se tosiaan ole se annoskoko ja muut syömiset mitkä lihottavat. Meillä esim. normaali leipä on ruisleipää, ei vaalea leipä. Päälle ei lähestulkoonkaan aina ole muuta kuin kurkkua tai tomaattia.

Itse ehkä kiinnitän omia vanhempia enemmän huomiota suolan määrään ruoassa. Jos käytetään valmista lihaliemikuutiota/-valmistetta, ei suolaa enää erikseen lisätä ruokaan, koska em:t sisältävät sitä jo aivan riittävästi.

[/quote]

Ruisleipä sisältää saman kaloreita ja hiilareita kuin vaalea leipä, kuitua voi olla hitusen enemmän. 

Nykylapsia ja aikuisia lihottaa juomat eli mehut ja limut sekä fruktoosi-glukoosisiirappi ja isot annoskoot.

Vierailija
7/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnyin -95 ja söin samalla tavalla kuin aloittaja kuvasi. Erona ehkä oli se, että meidän sukupolvi oli jo vähän jakautunut: sellaisia lapsia alkoi olla jo melkoisesti, jotka eivät liikkuneet "koskaan". Mun käsittääkseni näin ei ole aiemmin ollut, ne pullerotkin vähintään kävelivät koulumatkat jos ei muuta. 

Vierailija
8/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään noin vieläkin, osa perheestä lihoo, osa ei. 1800-luvulla syntynyt isoisoäitini oli huikaisevan lihava. Ei muuten syönyt sipsejä eikä juonut limsaa, maatalon emäntänä oli luultavasti "kunnon" ruokaa, mutta myös ruumiillista työtä.

Missäkö meni vikaan 1980-luvun jälkeen? Ainakin makeispussit suurenivat, samoin limsapullot. Nyt tempaistaan 1,5 litraa/ lärvi harva se päivä, kun ennen jaettiin koko perheen lapsilaumalle yksi pieni 0,3 litran pullo ehdottomasti tasan. Saattoipa saada ohuen siivun jäätelöä saunailtana, tai kauppareissulla eskimon.

Kuka enää nykyään ostaa lapselleen kaupasta yhden tikkarin taikka suklaa- tai lakupötkyn niin kuin meidän lapsuudessa? Viikon karkkiannos olisi luultavasti pienempi sillä tavalla kuin se malli, jossa sai kerran viikossa mättää karkkipäivänä niin paljon kuin jaksoi.

Vierailija
9/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion nyt käyttää sitä L-alkuista kirosanaa: Liikunta!

Ei todellakaan merkkaa pelkät syömiset, kuten av:n laihdutusekspertit muistavat aina sanoa joka painonpudotusketjussa. On avainasemassa kuinka aktiivinen ihminen on. Jo tosi vähällä liikunnan lisäämisellä saa näkyviä tuloksia aikaan. Ihmiset luulee että se liikunnasta saatu hyöty = kalorimäärä jonka juuri sillä hetkellä ja liikkumisen aikana polttaa. Keho on hieman monimutkaisempi masiina.

Vierailija
10/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:18"]

Lihoaa. Toi pistää niin silmään. Ei mahda mitään.

[/quote]

Voi sinun silmäparkojasi. Sekä lihoa (minä lihon) että lihota (minä lihoan) ovat kirjakielen mukaisia muotoja.

[/quote]

totta mutta miksi vasta av-palsta on opettanut minulle tuon lihota-muodon? Olen sentään lukenut paljon kirjojakin elämässäni. Kiinnostaa oikeasti ihan kielelliseltä kannalta.

Vierailija
11/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:18"]

[/quote]

Voi sinun silmäparkojasi. Sekä lihoa (minä lihon) että lihota (minä lihoan) ovat kirjakielen mukaisia muotoja.

[/quote]

totta mutta miksi vasta av-palsta on opettanut minulle tuon lihota-muodon? Olen sentään lukenut paljon kirjojakin elämässäni. Kiinnostaa oikeasti ihan kielelliseltä kannalta.

[/quote]

Kaksi eri johdinta, ovat siis rinnakkaismuotoja. Perussanakirjan mukaan lihoa on yleisempi, mutta myös lihota on yleiskielen mukainen muoto.

Vierailija
12/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kaksi eri johdinta, ovat siis rinnakkaismuotoja. Perussanakirjan mukaan lihoa on yleisempi, mutta myös lihota on yleiskielen mukainen muoto.

[/quote]

olisiko lihota jotenkin johdonmukaisempi taivutusmuoto? Kun taas lihoa sinällään erikoinen, että mitään kirjallisuutta lukematta sitä ei opi. Jotenkin näin olen päätellyt. Usein lihota-sanan mukana on muita kirjoitusvirheitä paljon.

Vierailija
13/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoa on minusta yleisempi muoto, mutta se taipuu "lihoo". Tuo aloitusviestin "lihoaa" on sanasta lihota. Sitä harvemmin näkee kirjakielisissä teksteissä.

Vierailija
14/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

olisiko lihota jotenkin johdonmukaisempi taivutusmuoto? Kun taas lihoa sinällään erikoinen, että mitään kirjallisuutta lukematta sitä ei opi. Jotenkin näin olen päätellyt. Usein lihota-sanan mukana on muita kirjoitusvirheitä paljon.

[/quote]

Ei se ole taivutusmuoto, vaan verbin perusmuoto. On kaksi eri verbiä, lihoa ja lihota. Lihoa-verbissä (taipuu lihon, lihot, lihoo jne.) johdin on -a, lihota-verbissä (taipuu lihoan, lihoat, lihoaa) johin on -ta.

Jos nyt haluaa tätä verrata muihin verbeihin, on kyllä olemassa muitakin  suuremmaksi tulemista kuvaavia verbejä, joissa on tuo -ta-johdin (enetä, suureta), mutta ei tämä minusta kelpaa analogiaksi. Ei sille välttämättä mitään sen erikoisempaa syytä ole. VOi olla murteestakin kyse, en tiedä.

Vierailija
15/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama, mitä syö, aivan sama, liikkuuko vai ei.

Ihminen lihoo, jos hän kuluttaa vähemmän kuin syö. Ja laihtuu, jos kuluttaa enemmän kuin syö.

Ihminen voi lihoa, vaikka söisi pelkästään ns. terveellistä ruokaa, jos syö sitä liikaa eli yli elimistönsä kuluttaman määrän. Ihminen voi laihtua, vaikka söisi pelkästään kermaleivoksia ja lenkkimakkaraa, jos kuluttaa energiaa enemmän kuin saa sitä.

Ihminen voi lihoa, vaikka urheilisi päivät pääksytyksen, jos kuitenkin saa kaloreita enemmän kuin niitä kuluu. Ihminen voi laihtua vaikka ei pikkusormeaan nostaisi, jos nauttii kaloreita vähemmän kuin kuluttaa.

Vierailija
16/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:13"]

Ihminen lihoo, jos hän kuluttaa vähemmän kuin syö. Ja laihtuu, jos kuluttaa enemmän kuin syö.

Ihminen voi lihoa, vaikka söisi pelkästään ns. terveellistä ruokaa, jos syö sitä liikaa eli yli elimistönsä kuluttaman määrän. Ihminen voi laihtua, vaikka söisi pelkästään kermaleivoksia ja lenkkimakkaraa, jos kuluttaa energiaa enemmän kuin saa sitä.

Ihminen voi lihoa, vaikka urheilisi päivät pääksytyksen, jos kuitenkin saa kaloreita enemmän kuin niitä kuluu. Ihminen voi laihtua vaikka ei pikkusormeaan nostaisi, jos nauttii kaloreita vähemmän kuin kuluttaa.

[/quote]

Juu näinhän se on, mutta ihminen ei ole kone jonka polttoaineen kulutusta voi tarkkailla samalla tavalla vaikka kuin auton. Ihmisessä häärää niin paljon eri muuttujia jotka voivat sotkea asioita. Hormonit, liikatoiminta tai vajaa, aineenvaihdunta, jne. Toki sisään menneen ruua kalorit voi laskea tarkkaankin, mutta se mitä tapahtuu suun ja persereiän välissä, on yksilöllistä ja arvoituksellista. Imeytyykö joka kalori vai ei, sotkeeko vaikka insuliini tai kilpirauhanen jotenkin sisään menneiden kalorien matkaa. On myös väliä mitä syö ja miten mikäkin ruoka käyttäytyy elimistössä. Sekin on yksilöllistä. Elimistön kyky kuluttaa saatu energia on yksilöllinen. Sahanpurustakin voidaan mitata kaloripitoisuus, mutta tuskin kukaan sitä syö... Niin että nykypäivänä kun tietoa ja kokemusta on tarjolla hyvinkin paljon, jotenkin aina huvittaa nää jotka tulee selvittämään syödyn ja kulutetun suhteen noin niinkuin yksinkertaisena ja itsestäänselvänä asiana. Joka vitun laihuus/lihavuus/laihdutusketjussa...

Vierailija
17/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne sanoo että sitä voi lihottaa itsensä vaikka kaurapuurolla, jos sitä syö ämpärillisen.

Vierailija
18/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:13"]

[/quote]

Juu näinhän se on, mutta ihminen ei ole kone jonka polttoaineen kulutusta voi tarkkailla samalla tavalla vaikka kuin auton. Ihmisessä häärää niin paljon eri muuttujia jotka voivat sotkea asioita. Hormonit, liikatoiminta tai vajaa, aineenvaihdunta, jne. Toki sisään menneen ruua kalorit voi laskea tarkkaankin, mutta se mitä tapahtuu suun ja persereiän välissä, on yksilöllistä ja arvoituksellista. Imeytyykö joka kalori vai ei, sotkeeko vaikka insuliini tai kilpirauhanen jotenkin sisään menneiden kalorien matkaa. On myös väliä mitä syö ja miten mikäkin ruoka käyttäytyy elimistössä. Sekin on yksilöllistä. Elimistön kyky kuluttaa saatu energia on yksilöllinen. Sahanpurustakin voidaan mitata kaloripitoisuus, mutta tuskin kukaan sitä syö... Niin että nykypäivänä kun tietoa ja kokemusta on tarjolla hyvinkin paljon, jotenkin aina huvittaa nää jotka tulee selvittämään syödyn ja kulutetun suhteen noin niinkuin yksinkertaisena ja itsestäänselvänä asiana. Joka vitun laihuus/lihavuus/laihdutusketjussa...

[/quote]

Hormonit, insuliini, kilpirauhanen, aineenvaihdunta yksilöllisyys... Yhden elimistö kuluttaa enemmän kuin toisen, jep, näin on.

Lopputulema on siitä huolimatta sama: lihominen/laihtuminen riippuu saadun energiamäärän ja kulutetun energiamäärän suhteesta. Sitä tosiasiaa ei voi muuksi muuttaa.

Vierailija
19/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lihoo tietenkin, jos makaa sohvalla kuten nykyään tehdään. Ennen ei maattu sohvalla kaikkea vapaa-aikaa nassuttamassa sipsejä ja limpparia. Meilläkin syötiin tyypillistä 70- ja 80-luvun kotiruokaa lapsuudessani, mutta sipsejä, karkkeja ja limpparia ei vedetty jatkuvasti. Karkkipäivä oli kerran viikossa.

Vierailija
20/38 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:16"]

perunasoselaatikkoa,nakkikastiketta... jne perus suomalaista kotiruokaa,kasviksia,marjakiisseleitä ja hedelmiä,leipää,itse tehtyjä sämpylöitä..kaikessa sokeria ja tärkkelystä. Nykyisin näitä ei kuulemma saa syödä koska lihoaa? Miksi me ei pienenä lihottu eikä vanhempammekaan? Herkkuja syötiin joka la karkkipäivänä ja juhlissa sen verran kun napavetää..ulkona lapsena leikittiin paljon. Äiti kävi aerobikissä ja lenkillä joskus.

[/quote]

Sä oletkin nuori. Jatka vain samalla linjalla niin syöpään sairastut varmasti. Ihminen sairastuu omista ruokavalinnoistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän