Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei minun lapsuudessani 80-luvulla ollut erikoisruokavalioita

Vierailija
25.03.2014 |

Ehkä 1 tai 2 sellaista oli, jotka eivät voineet syödä kalaa.

Mutta ei ollut hylaa, maidotonta, viljatonta, gluteenitonta ym ym.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:37"]Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita.

Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.

[/quote]

Haluaisitko selittää, että millä tavalla Suomessa liha ei ole lihaa eikä sokeri sokeria ja kaikki muukin on jotenkin pilalla?

Vierailija
22/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:40"] [quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:37"]Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita. Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.[/quote] Oletko paljonkin kiertänyt maailmaa? Onko sinulla allergioita vai syötkö kaikkea? Harvoin niitä asioita näkee jotka eivät itse kosketa..[/quote]

Kyllä syön kaikkea ja asun ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:42"] [quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:37"]Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita. Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.[/quote]Haluaisitko selittää, että millä tavalla Suomessa liha ei ole lihaa eikä sokeri sokeria ja kaikki muukin on jotenkin pilalla?[/quote]

Haluan selittää sen sillä tavalla, että Suomessa normielintarvikkeet ovat lisäaineilla, lihanomaisilla tuotteilla, makeutusaineilla ja marinadi/hyytelö/gluteiini ym. paskalla ympättyä tuotetta. Aidot tuotteet ovat sen verran kalliita, että väki joutuu syömään sitä halvinta.

Vierailija
24/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä vaan oli. Aloitin ekaluokan 1977 ja jo silloin pelkästään omassa luokassani oli muistaakseni 3-4 ruoka-aineallergista. Pois mansikka, sitrukset, muna, kala, suklaa, tomaatti. Joillakin maitotuotteet, itse olin yksi heistä. Joillakin herneet, pähkinät. Siskoni oli noihin aikoihin hyperallerginen. Muistan 80-luvulta myös koulun diabeetikot.

Voi olla. että silloin käytettiin eri nimiä ja kaikki maidon suhteen ongelmaiset olivat "maitoallergisia" erottelematta laktoosi-intoleranssia ja maitoallergiaa. "ruoka-allergioiksi" nimitettiin kaikkea, jokai aiheutti herkistymistä pelkästään uutuutensa vuoksi, esim. kiivi ja ananas.

Ruokavaliot koottiin lähinnä sen mukaan miten kotoa allergiat ilmoitettiin. Oireilu oli lähinnä tuota aiemmin mainittua ns. maitorupea ja taiveihottumaa ja niistä pyrittiin eroon kortisonivoiteilla ja vain kokeilemalla mikä ruoka käy.

Nykyisin tietoa on enemmän ja asioille on nimi.

Vierailija
25/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee hermot teihin jotka arvostelette erikoisruokavalioita. Itse pakosta joudun noudattamaan soijatonta, gluteenitonta ja pähkinätöntä ruokavaliota. En siksi että olen joku erikoisuudentavoittelija vaan siksi että muuten lähtisi henkikulta. Että voisitteko jo ystävällisesti ymmärtää asian vakavuuden.

Vierailija
26/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten on vaikea hyväksyä, että maailma muuttuu ja tiede kehittyy. Meidän on muututtava mukana. Ei voi verrata aikaisempaa kuten jotku joskus sanoo "ei mies voi hoitaa lapsia se on aina ollut naisten hommaa ja mies tekee töitä" vaan eipä ole enää! Maailma muuttuu naisten arvo paranee, sairauksien hoito kehittyy ja ainoat jarrut olette te jotka ette suostu hyväksymään, että ihminen on hyvin mukautuvainen ja sopeutuu kyllä muutoksiin.

Vierailija
27/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Kumma juttu, itse olen syntynyt 1967, ja muistan jo 1970-luvulla, että koulussa sai maidotonta tai keliakia-ruokaa. Mihin lienevät siinä välissä kadonneet, jos 80-luvulla ei niitä ollut... tai hei: VOISIKO kenties olla niin, että ap ei vaan muista asiaa...?

;-DD

Vierailija
28/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 erittäin hyvin sanottu!

Vierailija
29/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 07:41"]

Ja koirankakka ei ollut sellainen ympäristömyrkky kuin nykyisin.

[/quote]

Ei kun koirankakkaa ei ollut kaupunkien kaduilla. Koirien annettiin kakata vain syvälle ojiin. Nyky Fifiä ei voi käskeä puskaan. Koska Fifi päättää perheen asiat.

Ehkä ei ollut ruokavaliota. Muista monta ystävväni luokiossa jotka kärsivät vuosikausia suolisto-ongelmista. Niitä pidettiin stressioireina. Yksi meinasi kuolla ennen kuon pitkällä sairaalajaksolla löydettiin keliakia. Koko pikkukaupunki kuitenkin "tiesi" hänellä olevan anoreksian. Se mitä ei tunnettu ei ollut olemassa. Ruoka oli monelta osin luonnollisempaa silloin. Muistan erään ystäväni sienestäjä-äidin, joka piilotteli sieniä lihapulliin yms. Hän ihmetteli, miten lapsi aina huomaa, että on sieniä koska oksensi ruuat ulos. Aikuisena kaverillani todettiin "sieniallergia". Ei oksentaminen johtunut ällötyksestä vaan allergiasta. 

Vierailija
30/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ollut mitään erikoisruokavalioita. Minullakin oli jatkuvasti maha kipeänä ihan vaan jännittämisen takia. Kaasuvaivat olivat luonnollisia, kaikillahan niitä on (ei ollut, ja sainkin koulussa todella ikävän lisänimen). Jatkuva ripuli johtui milloin karkin syömisestä, milloin huonosta omastatunnosta, monesti sanottiin että esitän vain...

Sitten kun ensimmäistä kertaa, 17-vuotiaana kuulin termin laktoosi-intoleranssi, olivat vanhempani sitä mieltä että kyseessä on nirsous, johon tepsii parhaiten se, että juo litran maitoa joka päivä. Ymmärrän tietty että 50-luvulla syntyneitä kyrsii "ruoan kanssa leikkiminen", kun itse ovat syöneet 10 vuotta pelkkää velliä, mutta silti.

Vierailija
31/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan, että 80-luvulla oli erikoisruokavalioita. Kouluun piti jo silloin mahdolliset ruoka-allergiat ilmoittaa. Ehkäpä erityisruokavaliot eivät olleet vielä tuolloin niin paljon esillä kuin nykyään.

Vierailija
32/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä yksi kääkkämummo joka kavi keittiöalan koulun 71-73 enkä minä muista että olis puhuttu mitään laktoosittomista tai gluteenittomista ruokavalioista, tai sitten en vaan muista.

Vierailija
33/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on syntynyt -81 ja oli jo vauvana moniallerginen. Vilja onneksi oli ongelmatonta, samoin liha. Hedelmistä pystyi syömään banaania, marjoista alkuun pelkästään mustikkaa, jossain vaiheessa myös vadelmaa. Kala, suklaa, tomaatti, hedelmät (p.l. banaani), mausteet (mm. valkosipuli, sinappi), raaka peruna ja porkkana, herneet jne jne, maitokin pikkulapsena pois ruokavaliosta...

Kyllä sitä siis jo ainakin noilta pikkulapsilta 80-luvulla osattiin allergioita löytää. Maitoallergiaan tosin sen aikaisen hoitosuosituksen mukaan haettiin vuohenmaitoa suoraan tilalta.

Vierailija
34/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:23"]

Eikä ollu mitään murrosikää! Semmottii ei ollu aikaa ku hiihdettiin kesät ja talvet!!!

[/quote]

Ei sentään. Kesällä souettiin kouluun.

Joo, mullakin jalat maitoruvessa, vuosia (onko sellaista diagnoosiakaan enää) ja kaikki mahd. keinot kokeiltiin, ja sairaalassakin olin - ruokavaliolle tosin ei tehty mitään.

Vierailija
35/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä olen syntynyt -75, pikkuveli -78.Pikkuveljellä oli jo vauvana maidoton ja viljaton ruokavalio lastenlääkärin määräyksestä ja hänelle tehtiin mm. suolitähystykset keliakian selvittämiseksi. Isälläni on paha laktoosi-intoleranssi, joka oli todettu armeijassa vuonna -71, äiti teki pitkään ihan maidotonta ruokaa ennen kuin Hyla-tuotteet tuli joskus 80-luvun puolivälin jälkeen.

Meillä oli koulussa useampikin allergikko, mm. yksi poika oli niin allerginen herneille ettei voinut olla edes samassa huoneessa jossa syötiin hernekeittoa. Muitakin oli, kuka oli alleginen tomaatille, kuka kalalle. Keliaakikkoja meillä ei kyllä tainnut olla yhtään koulussa ala-asteen aikana, yläasteella sitten kyllä. Ja yläasteen köksänkirjassa käydään hyvinkin tarkkaan läpi erikoisruokavalioita... Ja mä olen siis aloittanut koulun vuonna -82.

Vierailija
36/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä ei saanut kertoa kynellekkään, kyllä niitä oli

Vierailija
37/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meillä oli koko suvulla maidotonta, ja 90-luvulla muistam että aina piti ostaa HYLA-tuotteita. Ei ne ole mitään "nykyajan hapatusta", kunhan niistä vain tiedetään enemmän. Kasvissyöjiäkin oli.

Vierailija
38/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, kyllä pelkästään mun päiväkotiryhmässä 80-luvulla oli ainakin diabeetikko, kala-allergikko ja keliaakikko (muistan, miten kadehdin diabeetikon välipaloja, sitä ettei allergisen tarvinnut syödä vihaamiani kalaruokia vaan sai lihapullia tms. herkkua ja että keliaakikko sai muroja kun me muut jouduimme syömään puuroa).

Vierailija
39/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:37"]

Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita.

Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.

[/quote]

Oletko paljonkin kiertänyt maailmaa? Onko sinulla allergioita vai syötkö kaikkea? Harvoin niitä asioita näkee jotka eivät itse kosketa..

[/quote]

Omasta puolestani voin sanoa kiertäneeni aika paljon maailmaa. Kyllä, näitä laktoosittomia ja gluteiinittomia menuita on melko vaikea löytää euroopasta. En ole missään nähnyt, että ruokalistaan merkittäisiin noita asioita, saati ruuan tulisuutta. Aivan suomalainen ilmiö. 

Omat vaivani ovat juurikin hävinneet täällä saksassa asuessa ja aivan perusruokaa syödessä. Suomessa maha turpoaa heti maidosta, kermasta, jäätelöstä, leivästä, pullasta...

Vierailija
40/58 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 07:39"]

Ehkä 1 tai 2 sellaista oli, jotka eivät voineet syödä kalaa.

Mutta ei ollut hylaa, maidotonta, viljatonta, gluteenitonta ym ym.

[/quote]

Olet aika pussissa kasvanut, jos et siellä ei ollut erikoisruokavalioita! Gluteenitonta ei ehkä ollut, kun ei osattu tunnistaa, mistä oireet johtuvat, mutta kyllä allergiat olivat ihan yleisesti tiedossa 80-luvulla. Laktoosittomia maitotuotteita ei ollut kaupoissa, joten oli vain kokonaan maidottomia ja niitä jotka voivat käyttää maitoa vain keitettynä tai muuten ruoassa kypsennettynä. mutta eivät voi juoda maitoa. Kala-allergia, sitrushedelmäallergia, pähkinäallergia jne. olivat ihan yleisiä. Muita erikoisruokavalion noudattajia ei juuri ollut allergisten lisäksi, itse muistan vain kasvissyöjät 80-luvun alun kouluajoilta. Ja minä kävin kouluni maalla, kunnolla susirajan takana.