Ei minun lapsuudessani 80-luvulla ollut erikoisruokavalioita
Ehkä 1 tai 2 sellaista oli, jotka eivät voineet syödä kalaa.
Mutta ei ollut hylaa, maidotonta, viljatonta, gluteenitonta ym ym.
Kommentit (58)
En ymmärrä, miten joku voi ärsyyntyä siitä, että vaikkapa pienen lapsen ei nyt tarvitsekaan kärsiä vatsakivuista, ravinteiden imeytymisen heikkenemisestä, ilmavaivoista, ihottumasta jne. Millä tavalla se on keneltäkään pois, jos inhimillistä kärsimystä vähennetään?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:59"]
Omasta puolestani voin sanoa kiertäneeni aika paljon maailmaa. Kyllä, näitä laktoosittomia ja gluteiinittomia menuita on melko vaikea löytää euroopasta. En ole missään nähnyt, että ruokalistaan merkittäisiin noita asioita, saati ruuan tulisuutta. Aivan suomalainen ilmiö.
Omat vaivani ovat juurikin hävinneet täällä saksassa asuessa ja aivan perusruokaa syödessä. Suomessa maha turpoaa heti maidosta, kermasta, jäätelöstä, leivästä, pullasta...
[/quote]
Mahtaisikohan vaikka tämä http://www.glu.fi/matkalla/ avata vähän silmiäsi?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:14"]
Omasta puolestani voin sanoa kiertäneeni aika paljon maailmaa. Kyllä, näitä laktoosittomia ja gluteiinittomia menuita on melko vaikea löytää euroopasta. En ole missään nähnyt, että ruokalistaan merkittäisiin noita asioita, saati ruuan tulisuutta. Aivan suomalainen ilmiö.
Omat vaivani ovat juurikin hävinneet täällä saksassa asuessa ja aivan perusruokaa syödessä. Suomessa maha turpoaa heti maidosta, kermasta, jäätelöstä, leivästä, pullasta...
[/quote]
Mahtaisikohan vaikka tämä http://www.glu.fi/matkalla/ avata vähän silmiäsi?
[/quote]
Uusi yritys linkin kanssa: http://www.glu.fi/matkalla/
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:35"]
Eipä niin. Ja sitten kuoltiin nuorena kaiken maailman mahavaivoihin. Kuten silloin kuusikymppinen isotätini, arvatenkin hoitamattoman keliakin aiheuttamaan syöpään.
Terv. keliaakikko
[/quote]
Näinpä. Onneksi diagnostiikka on kehittynyt, niin meilläkin on tilaisuus elää pitkään. Ja ennenkaikkea terveenä, ilman jatkuvaa ripulia, laihtumista, väsymistä, refluksia, nivelsärkyä, krapulaista tunnetta (=maksa alkaa olla kovilla) ja kovaa, jatkuvaa vatsakipua joka aiheutuu tulehtuneesta ohutsuolesta.
Kun vaan terveetkin ihmiset vielä joskus ymmärtäisi, että meille gluteeniton ei ole muotidieetti, vaan ainoa hengissä selviämiskeino.
Terv. Toinen keliaakikko
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 12:09"]
En ymmärrä, miten joku voi ärsyyntyä siitä, että vaikkapa pienen lapsen ei nyt tarvitsekaan kärsiä vatsakivuista, ravinteiden imeytymisen heikkenemisestä, ilmavaivoista, ihottumasta jne. Millä tavalla se on keneltäkään pois, jos inhimillistä kärsimystä vähennetään?
[/quote]
Näyttää se ärsyttävän ihan sama minkäikäisellä on. Ilmeisesti meidän keliaakikoiden tulisi vain näiden mieliksi syödä gluteenia ja siirtyä kuormittamaan terveydenhuoltoa jatkuvine kipuinemme, siitä sitten syöpäosastolle tai elinsiirtoon maksan toiminnan lakkautuessa, ihan vaan kumpi sitten ehtii iskemään ensiksi.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:44"]
Ole 70-luvulla syntynyt ja tosiaan silloin saattoi luokassa olla yksi kala-allergikko ja 1-2 maitoallergikkoa.
MUTTA esim. juuri keliakian diagnosointi ei ollut kehittynyt, liekö sitä ollenkaan edes tunnistettiin silloin? Muistan vasta aikuisena nähneeni gluteenittomia tuotteita ja ihmettelin että mitä ne oikein ovat? Keliakia kuitenkin aivan varmasti oli olemassa.
En haikaile terveysasioissa noihin aikoihin. Se joka haikailee, kannattaa katsoa vaikka Osasto 10 -dokumentti. Olen onnellinen että eri sairauksien ja allergioiden hoito ja tunnistaminen ovat kehittyneet 70-luvusta.
[/quote]
Keliakia on tunnettu pitkin historiaa aina eri nimisinä sairauksina. Suomessa se oli tietääkseni pitkään nimellä näivetystauti, kun ihminen ripuloi tai oksensi lopulta kaiken ruoan ulos, eikä mikään enää imeytynyt. Jos ei muuhun liitännäissairauteen kuollut, niin aliravitsemus sitten vei lopulta hengen.
50-luvulla eräs lääkäri huomasi, että viljanpuutteen aikana tästä oudosta sairaudesta kärsineet alkoivatkin hiljalleen toipua ja voimaan paremmin ja silloin huomattiin gluteenin aiheuttavan vauriot elimistössä.
Eli kyllä, 70-luvulla keliakia oli "olemassa".
Olen syntynyt -79 ja jo 5kk kohdalla neuvolakortissani lukee ensimmäiset maininnat ruoka-aineallergioista. Koko lapsuuden olin vaikeasti moniallerginen, useita kertoja sairaalahoidossa. Olin ihan tavallisessa kaupungin päiväkodissa missä sain tarpeitani vastaavan ruokavalion. Samoin koulussa.
Niin, oli kyllä ihanaa ajanvietettä raapia ihoa verille, kun oli sitä 'maitorupea'. Joka ilta syyhytti siihen malliin että veri valui. Mutta tietystikkään allergioilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa :)
Keliakiassa on muuten sama juttu kuin diabetes 2:ssa, iso osa porukasta ei tiedä sairaudestansa (suomalaisista), suurta osaa ei ole diagnosoitu ollenkaan koska eivät välttämättä aiheuta alkuvaiheessa moneen vuoteen oireita. Toivottavasti ap ei ole yksi heistä ;)
En minäkään muista erikoisruokavalioita olleen luokkalaisilla. Kun aloitin koulun, meillä ei ollut ruokalaa vaan järjestäjät hakivat ruoat luokkaan. Ehkäpä joillain luokilla allergiset sitten juoksivat hakemaan oman lautasensa keittiöstä. Tai ehkä ne harvat allergiset mahtuivat sinne keittiölle johonkin nurkkaan syömään, en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:53"]
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/keliakia.htm
[/quote]
Erittäin hyvä tietopaketti keliakian historiasta, kiitos!
Sieltä poimittu, hyvä yhteenveto tästä "muotiodieetistä":
"Tässä yhteydessä on tyydyttävä yleisluonteiseen kuvaukseen. Viljan eräistä valkuaisaineista vapautuu kemiallisia aineita, jotka aiheuttavat keliakiaan sairastuvilla haitallisen reaktion ohutsuolen limakalvon soluissa. Suojautuakseen tällöin syntyviltä epänormaaleilta biologisilta yhdisteiltä elimistö muodostaa vasta-aineita, jotka puolestaan tuhoavat limakalvon vaurioituneita soluja. Keliakian oireet tulevat esiin, kun ohutsuolen limakalvon tuhoutuminen on edennyt riittävän pitkälle. Haitallisesta ravinnosta luopumisen jälkeen limakalvo voi toipua normaaliksi, ellei tauti ole ollut vaikea ja pitkäaikainen."
Ja omalla kohdalla se muuten sitten sattuu. Ja aivan helvetisti.
Mulla todettiin laktoosi-intoleranssi -90-luvun puolessa välissä. Myöhemmin olen tajunnut, että se oli mulla jo -80-luvulla. Oireet täsmää, sitä vaan ei kukaan osannut edes epäillä. Ja joskus ajattelen, että sekö se on syynä siihen että mulla on jatkuvat vatsavaivat yhä vieläkin, laktoosittomasta ruokavaliosta huolimatta. Ei kai se vatsa ja suolisto pidemmän päälle tykkää jos sitä rääkätään laktoosilla vuosikausia.
Minäkään en muista erityisruokavalioita, parilla taisi olla laktoosi-intoleranssi. Sekin tuntui silloin 80-luvulla oudolta.
80-luvulla mun luokalla oli 2 laktoosi-intolerantikkoa. Naapurin tytöllä oli keliakia
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:18"]
Mulla todettiin laktoosi-intoleranssi -90-luvun puolessa välissä. Myöhemmin olen tajunnut, että se oli mulla jo -80-luvulla. Oireet täsmää, sitä vaan ei kukaan osannut edes epäillä. Ja joskus ajattelen, että sekö se on syynä siihen että mulla on jatkuvat vatsavaivat yhä vieläkin, laktoosittomasta ruokavaliosta huolimatta. Ei kai se vatsa ja suolisto pidemmän päälle tykkää jos sitä rääkätään laktoosilla vuosikausia.
[/quote]
Hetken mietin, olinko itse kirjoittanut tämän. :) Eli mulla täsmälleen samoin.
Nojaa, mä olin lapsena -80luvulla niin allerginen että ensimmäiset 4 vuotta söin pelkästään kukkakaalta, mustikkaa ja hirvenlihaa. Jossain vaiheessa allergiat helpotti sen verran että olon vain maidoton, munaton, viljaton, kalaton, kanaton, naudaton, sitrushedelmätön. Enkä kyllä ollut ainoa allerginen
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:37"]Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita.
Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.
[/quote]
Haluaisitko selittää, että millä tavalla Suomessa liha ei ole lihaa eikä sokeri sokeria ja kaikki muukin on jotenkin pilalla?
[/quote]
Olen samaa mieltä. Esim. sokeri on kirkkaan valkoista ja maistuu imelälle. Harmaanvalkoinen sokeri maistuu ihanan makealle ja sitä ei edes tarevitse laittaa paljoa. Normaalia sokeria ei mitää intiaani tms. Kenties ei niin prosessoitua kuin Suomessa. Oikean lihan maun kaikki taljuaa, vai tajuaako? Voi kaipaan niin kanamunia ja tomaatteja joissa on kunnon aromit. Kurkku taas on parempi tuollasena lannotteilla turvonneena vesikurkkuna.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:37"]
Kummallista ettei ulkomailla ole joka paikassa erikoisruokavalioita ja gluteiinittomia tuotteita.
Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus on pilannut erilaisilla paskatuotteillaan suomalaisten terveyden. Menkää vaikka Saksaan; siellä liha on vielä lihaa, sokeri sokeria ym.
[/quote]
Oletko paljonkin kiertänyt maailmaa? Onko sinulla allergioita vai syötkö kaikkea? Harvoin niitä asioita näkee jotka eivät itse kosketa..
[/quote]
[/quote]
Myös minä olen kuullut samaa monilta ulkomaille muuttaneilta. Eli jotain hämärää suomalaisessa elintarviketeollisuuden tuottamissa tököteissä on.