Kuinka pitkän masennuskauden jälkeen vielä on toivoa toipumisesta?
Onko teillä omakohtaisia kokemuksia? Itsellä ollut nyt todella vaikeaa kolmen vuoden ajan ja huomaan menettäneeni toivoni. En enää jaksa uskoa, että elämäni tästä enää paranisi ja voisin olla tyytyväinen elämääni ja onnellinen. Oma masennukseni johtuu jatkuvista vastoinkäymisistä ja menetyksistä jne. Minulle ei ole tapahtunut mitään hyvää tai kivaa moneen vuoteen, jatkuvasti vaan tulee pa...aa niskaan. Kuulisin mielelläni esimerkkejä, jos olet vielä noussut jaloillesi pitkän ja vaikean elämänvaiheen jälkeen.
Kommentit (4)
Ystäväni oli 7-8 vuotta hyvin masentunut, jossain vaiheessa niin pahasti, ettei pariin vuoteen edes pystynyt poistumaan kotoaan. Hän kokeili kaikki mahdolliset lääkkeet ja hoidot. Lopulta elämä alkoi pikkuhiljaa voittaa ja nykyään hänellä on perhe ja työpaikka. Ihmeitä voi tapahtua, älä vielä heitä kirvestä kaivoon.
Kiitos ihanasta ja toivoa antavasta vastauksesta yllä.
Minulla oli teininä ailahtelevia masennusjaksoja ja 18-22v olin käytännössä kotona tekemättä juuri mitään. Ei nytkään aina helppoa ole mutta olen onnellisessa suhteessa, opiskelen ja nautin elämästä.
-N26
Mulla ei ole diagnosoitu masennusta, mutta varmasti olisi, jos olisin mennyt lääkäriin. Kymmenen vuoden aikana käynyt läpi kaksi jaksoa, joista en oikein tiedä, miten selviydyin, mutta tässä sitä taas ollaan pyristelemässä edes johonkin siedettävään jos ei parempaan. Toki peruuttamatontakin tuhoa on. Pelkään, että työelämään ei huolita enää koskaan takaisin. Kumppaniakaan tuskin löydän. Mutta kai sitä jotain voi vielä elämässä olla. Muutakin kuin sitä, että haluan kuolla.