Auttaisiko miehesi sinua, jos...
Minulla on kysymys. Oleta sama tilanne omalle kohdallesi ja kommentoi:
mieheni tienaa vuodessa 130-140t€, säästöjä 60t€ + osakkeita.
itse tienaan 28t€, ei säästöjä, omaisuutta tms. Odotan yhteistä lastamme, en ole vakituisessa työssä eli äitiysloman jälkeen ei ole työtä mihin palata.
sain ikävän maksun 5000€, johon minulla ei suorilta ole varaa, vaan joudun hakemaan pankista lainan, jota en välttämättä edes saa Kun ei vakityötäkään ole ja äitiysloma alkaa kuukauden päästä. Muutoin ko summa peritään/ulosmitataan ja menetän luottotietoni vuosiksi.
auttaisiko miehesi sinua ja maksaisi tuon summan puolestasi tässä tilanteessa?
Kommentit (52)
Onko nuo velat tulleet jostain pikavipeistä tai muusta holtittomasta toiminnasta?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 01:34"]
Sitä minäkin mietin että taidetaan lopulta olla aika erilaisia, vaan vauva mahassa eroaminenkaan ei ole yhtään helppoa.. Ainiin, hänen mielestään minä olin kusipää kun edes mietin voisiko hän auttaa maksun kanssa!
[/quote]
Millä alalla voi tienata 130-140 k vuodessa ja olla niin tyhmä, ettei ymmärrä, millaisia vaikutuksia sillä, että lapsen toinen huoltaja menettää luottotietonsa, on paitsi äidin ja lapsen, myös isän elämään?
Oikeasti, miten minusta tuntuu, etteivät miehesikään raha-asiat ole ehkä nyt ihan niin kuin mitä hän on sinulle kertonut? Nuo 130-140 k:n tulot, 60 k:n säästöt ja osakesalkkuhan ovat vain tulot ja varat. Voisiko miehellä olla myös sitoomuksia, joista et ole tietoinen?
Todellakin mietittäis yhdessä ratkaisuja, eikä pankkiin tarviis mennä. Nyt kannattas jo miettiä eroa, saisit ainakin ihan ok elarit jos miehellä tosiaan on noin isot tulot. Taloprojekti seis nyt ja ala miettiä omaa arvoasi.
Miten ajattelit tulottomana maksaa sitä talonrakentamista? Vai rakentaako/rakennuttaako miehesi talon itselleen, ja saat sitten maksaa asumisestasi vuokraa?
Ei auttaisi. 5000 euron ikävät maksut pitää hoitaa ihan itse. Sen sijaan voisi maksaa asuntoni vuokran koko vuodelta, mutta typeryyksissä tehtyjä hankintoja tms. ei maksaisi.
Onkohan miehen rahatilanne sittenkään oikeasti niin hyvä kuin hän antaa ymmärtää?
Eikö lapsi ole hänen vai miksi hän ei tee hankintoja lasta varten?
Ymmärtääkö hän, ettei talolainaa oteta ainakaan yhdessä, jos sinulta menee luottotiedot? Yli kymppitonnin kuukausituloja vetelevällä luulisi jonkun verran älyäkin olevan...
Vaikka kaksi ihmistä on naimisissa, niin se ei tarkoita että voi olettaa toisen maksavan omat velat! Aivan naurettavaa! Eli esim. nainen saa ottaa velkaa ja sotkea raha-asiansa ja sitten pidetään itsestäänselvyytenä että mies siivoa sotkun ja maksaa? Ihme luusereita sellaiset naiset ovat minun mielestäni. Laina on tietysti toinen juttu....Eli maksetaan sitten takaisin ne rahat sille puolisolle. Ja olen itse nainen :)
Kuulostaa ap todella pahalta. Ilmeisesti henkistä väkivaltaa on vähän muutenkin? Kontrolloimista, saatko kertoa tästä 5000 jutusta perheellesi ja ystävillesi? Mitä ylipäätänsä tarkoittaa teiden yhteiselämä? Maksatko osuutesi päivittäismenoistakin puoliksi?
Tajuatko, että vauvan synnyttyä olet kotivankeudessa rahattomana? Mies uhkailee, ettet mihinkään voi mennä persaukisena ja kaiken menetät, jos lähdet? Tai uhkaileeko jo nyt, vauvan tapaamisilla suuntaan tai toiseen?
Minusta kuulostaa siltä, että tarvitset nyt ulkopuolisen tukihenkilön, jonka kanssa mietit elämääsi ja vauvan parasta ihan ilman miehen mielipidettä. Neuvolasta, diakonilta, keneltä vaan vaitiolovelvolliselta henkilöltä, johon voit luottaa. Tai soitat näihin tukipuhelimiin.
Näin järjellä ajatellen, vaikka olisit töppäillyt se 5000 euroa addiktiosi vuoksi ja mies siksi vastustaa seurauksen kuittausta, niin silti tuo asenne ja muut taloudelliset järjestelynne kuulostavat siltä, että sinä et ole hänen tasa-arvoinen kumppaninsa, vaan alamainen. Jos kyseessä on joku epäterve ilmiö sinun kannaltasi tuon laskun taustalta, niin sitä suuremmalla syyllä hae ulkopuolista apua. Neuvottele maksuajasta, keinoja kyllä on. JOS kyse on jostain tällaisesta, niin silti miehesi tulisi kannustaa sinua ratkaisemaan ongelmasi ammattiavun kanssa. Inhimillistä olisi vaikka edellyttää sinua hakemaan apua ja yhteistyössä tarvittaessa kirjoittaa velkakirja.
Ota etäisyyttä miehen mielipiteisiin ja hae itsellesi tukea.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:48"]
Vaikka kaksi ihmistä on naimisissa, niin se ei tarkoita että voi olettaa toisen maksavan omat velat! Aivan naurettavaa! Eli esim. nainen saa ottaa velkaa ja sotkea raha-asiansa ja sitten pidetään itsestäänselvyytenä että mies siivoa sotkun ja maksaa? Ihme luusereita sellaiset naiset ovat minun mielestäni. Laina on tietysti toinen juttu....Eli maksetaan sitten takaisin ne rahat sille puolisolle. Ja olen itse nainen :)
[/quote]Entäs ap:n kertomus siitä että koluaa kirppareita saadakseen vauvalle tarvikkeita? Hän ehkä pystyisikin maksamaan tuon viisi tonnia jos mies ostaisi vauvatarvikkeet.
Ihan varmasti hän maksaisi. Miksei sinun miehesi maksa? Kai nyt omaa rakasta autetaan tilanteessa kuin tilanteessa.
ihmeellistä oletusta täällä, että 5000e on lasku tullut jostain typeryyksistä (pikavipit yms) itselläni pamahti just helmikuussa postissa lähes 3000e lasku ja se oli KELALTA takaisinperintää opiskeluajoilta enkä osannut tälläiseen varautua, no maksusuunitelman pystyy tekemään kaikkialle ja lähes jokainen firma on myötämielinen antamaan maksuaikaa, jos sillä keinolla rahansa saa eli puhelin käteen ja pienistä eristä sopimaan!
Tottakai maksaisi. Yhdessä ollaan ja yhdessä "konkurssia" tehdään.
Tottakai. Mukisematta. Eikä kyse olisi lainasta, vaan hän maksaisi sen. Ja maksaisi myös kaiken muun mitä minä tarvitsisin.
Maksaisi, ja minä hänen. Meillä tuloero on toisin päin, mutta talous kaikin puolin yhteinen - en itse haluaisi elää niin, että samassa taloudessa on elintasokuilu. Miehesi on kusipää.
Minkä verran miehesi maksaa sinulle äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta korvausta menetetyistä ansioista? Yhteisen lapsen kuitenkin olette hankkineet?
P.S. Mun mies maksaisi tietenkin tuon laskun, kuten minäkin maksaisin miehen laskun jos tilanne olisi päinvastainen. Meidän perheessä on yhteiset rahat.
Pitäisi olla perusasiat kunnossa ennen kuin lasta aletaan tekemään. Yhteiset tulot ja sen lisäksi molemmilla omia säästöjä. Missä sinun säätöt on? Itse tienaan saman verran vuodessa ja minulla oli monin kertaisesti tuo summa säästössä kun lasta aloin odottamaan!
Pyydäpä miestäsi harkitsemaan uudestaan. Oletan, että sinä hoidat vauvaa ensimmäisen vuoden miehen ollessa töissä. kerro, että se tarkoittaa sinulle tulonmenetystä, ja kysy, miten tämä otetaan huomioon harkinnassa. Jos ei mitenkään, kerro, ettet voi luottaa miehen rakkauteen. Harkitse, otatko eron heti vai teetkös uunntelman, miten ero hoituu kannalatasi parhaiten. Onko oletettavissa, että mies auttaa lapsen hoidossa? jos ei, ota ero heti.
Ööh, oonko outo mutta mun mielestä kun suhde on jo niinkin vakava, että lapsi ja yhteinen asunto hankitaan, niin ollaan perhe ja raha-asiat on myös yhteisiä?? Ei meillä ainakaan mietitä, että mitkä on kenenkin rahoja. Menot ja tulot on yhteisiä, tää on ihan automaatio. Eri juttu joku seurustelusuhde muttta tosta teidän pitäis yhteistä elämää rakentaa...:/
Tsemppiä ap, vauva mahassa on varmaan aika vaikea miettiä eroa mutta oikeasti, miten paljon naistaan arvostaa/välittää semmonen mies jolla rahat menee kumppanin edelle?????