Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomille saa sanoa!!

Vierailija
24.03.2014 |

Olen 26 vuotias nainen, joka on päättänyt ettei halua koskaan lapsia. Rakastan lapsia ja välillä tuntuu että omankin jopa voisin tehdä. Mutta syyni lapsettomuuteen on maapallon tilanne ja ylikansoittuminen. Olen tullut päätökseeni jonkin aikaa sitten, kun aloin ottaa selvää syvemmin maapallon tilanteesta (en siis vain pintaraapaisulla, vaan tutkimusmielessä).

Tämän jälkeen kun asiasta on tullut puhetta (mm. tänään) niin monet ystäväni joilla on haaveena lapsi, tai jo muutma olemassa ovat kevyesti heittäneet siihen vastaukseksi että kyllä se mieli vielä muuttuu ja miks ihmeessä et halua, tottakai haluat! Siinä sitten yrittää nätsti sanoa että kun en vain halua, kun ei viitsi omaa näkemystäkään kertoa 3kk vauvan äidille maailmanlopusta.. 

Aloitukseni pointti on siinä että miten lapselliset ihmiset eivät ymmärrä että he EIVÄT voi tulla sanomaan että kyllä sä oikeesti haluat, ja odota vaan kun kello alkaa tikittää ja muuta paskaa. En minäkään mene kertomaan vauvasta haavelevalle ystävälleni miten hirveää on että hän haluaa maailmaan lisää ihmisiä ja että nyt jos vaan pidät ne jalat ristissä ja odottelet niin kyllä se biologinen kello sullakin pysähtyy ja vauva haaveet unohtuu, tai sanoman vauva uutiseen että voi kamalaa, taas uusi ihminen, minä se en kyllä tykkää vauvoista. 

Älkää vastatko näitä perus jalustalle itsensä nostamis juttuja, kun siitä ei nyt viestissäni ole kyse, vaan mielenkiinnosta ystävällismielisesti siitä että MIKSI koet että lapsellisena ihmisenä voit puuttua lapsettoman päätökseen. 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten jännä, että kun on lapseton, niin puolivieraat kokee oikeudekseen laukoa ihan mitä sattuu, mä olen kuullut usein olevani itsekäs ja lapsellinen ja sitten tietenkin tota perinteistä "kyllä sun mieli vielä muuttuu"- lätinää saa kuunnella.

Sen sijaan fiksut ihmiset, kuten esim. mun ystävät, ei ole koskaan arvostelleet mun valintaani. Parhaalla ystävälläni muuten on viisi lasta xD

Mä olen ottanut tavakseni laukoa ihan yhtä tahdittomia takaisin noille puolivieraille, ihan vain sillä, että kohteliaisuus ei auta ja mua harmittaa niiden puolesta, jotka lapsia haluaisi, mutta eivät vaan saa ja sitten nää ääliöt menee niillekin laukomaan noita "viisauksiaan". Mä siis toivon, että onnistun tylyttämään ääliön siten, että joku tahattomasti lapseton säästyy ääliön aiheuttamalta mielipahalta.

Vierailija
62/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

60. Lähden siitä, että enemmistölle lasten hankkiminen on vahva vietti ja sosio-kulttuurinen tarve. On helpompaa rajoittaa lasten määrää kuin ajatella, että vastaava määrä lapsia jää syntymättä sitä kautta, että perheet jättävät lapset hankkimatta kokonaan.

Kehitysmaissa syntyvyys on jo viimeisinä parina vuosikymmenenä laskenut hienosti, jopa nopeammin kuin 1990 luvulla arvioitiin. Esim. itse olin mukana Kairon väestöhuippukokouksessa 1994, ja ennusteet olivat selvästi synkemmät silloin.

Edelleen silti monessa kehitysmaassa syntyvyys on kaksin- tai kolminkertainen länsimaiden noin kahteen lapseen naista kohden. Kun kehitysmaiden elintaso, lapsikuolleisuus ja äitien lukutaito ja muukin koulutus kohenevat, syntyvyys laskee ja perheiden selviytyminen ja lasten elinajanodote kasvaa. Kärsimystä on vähemmän, tiivistetysti sanottuna!

Tott kai tuokin on vapaaehtoista lapsiluvun karsimista, lapsettomuutta ei edellytetä. Väkiluku alkaa vähetä jo, kun lapsia syntyy alle sen keskimääräisen kahden per nainen (tarkka luku on lapsikuolleisuuden takia itse asiassa hiukan yli kaksi).

Merkittäviä väkilukuun vaikuttavia toimia saadaan aikaan suurilla massoilla.

Siinä olet ihan oikessa, että per capita länsimainen ihminen kuormittaa ympäristöä enemmän kuin kehitysmaan asukas. Tuokin vain on monipiippuinen juttu, nousevissa talouksissa kulutus kasvaa nopeasti, ja saastuttavan teollisuuden, liikenteen ja asumisen takia jo aika vaatimattomallakin elintasolla se kuormitus saattaa ylittää länsimaisen, jos se länsimainen tuotanto siirtyy kohti niukkapäästöistä ja ekologista elämäntapaa. 

48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoisit lohdutuksesi niille jotka uskoivat maailmanloppuun vuonna 1975 ja saarnasivat sitä ovelta ovelle, uskovat edelleen että maailmanloppu tulee pian. 

Uskonnon taholla annettiin ymmärtää ettei lasten tekeminen ole viisasta tähän asiainjärjestelmään ja sen voi siirtää paratiisiin.

Nämä pariskunnat ovat nyt 50-65 vuotiaita ja jäivät lapsettomiksi. Maailma on pystyssä edelleen. Paratiisi ei ole tullut ystävät kuolevat ympärillä. Jaettiin lehtisiä jossa sanottiin että tämä sukupolvi ei kuole ennen kuin nämä ennustukset käyvät toteen. Suuri osa näistä julistajista on haudassa tai haudan partaalla.

jt-perheen ex-jt lapsi

Vierailija
64/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä hupaisaa että syy sysätään pariskunnille jotka päättivät jättää lapset tekemättä ei järjestölle joka tähän kehoitti. Surullista.

Kyllä ne lapset pitää tässä ajassa tehdä, tämä on todellista jossa elämme. Tulevasta emme tiedä.

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=6134

Vartiotorni 1.8.2000 kirjoitti:Jotkin pariskunnat ovat odottaneet jonkin aikaa ennen kuin he ovat hankkineet lapsia, kun taas toiset ovat päättäneet pysyä lapsettomina ja pitävät mielessä mahdollisuuden hankkia lapsia Jehovan vanhurskaassa uudessa maailmassa.

Vierailija
65/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:01"]

Mitä sanoisit lohdutuksesi niille jotka uskoivat maailmanloppuun vuonna 1975 ja saarnasivat sitä ovelta ovelle, uskovat edelleen että maailmanloppu tulee pian. 

Uskonnon taholla annettiin ymmärtää ettei lasten tekeminen ole viisasta tähän asiainjärjestelmään ja sen voi siirtää paratiisiin.

Nämä pariskunnat ovat nyt 50-65 vuotiaita ja jäivät lapsettomiksi. Maailma on pystyssä edelleen. Paratiisi ei ole tullut ystävät kuolevat ympärillä. Jaettiin lehtisiä jossa sanottiin että tämä sukupolvi ei kuole ennen kuin nämä ennustukset käyvät toteen. Suuri osa näistä julistajista on haudassa tai haudan partaalla.

jt-perheen ex-jt lapsi

[/quote]

Sanoisin heille että hyvin tehty. Sillä ylikansoittuminen on pidempiaikainen dominoefekti. Uskontoa en ottaisi osaksi keskustelua ja taivaspaikkoihin en ota kantaa ensinkään. Voisin lisätä aloitukseeni että älkää uskovaiset tai ex mitkälie vaivautuko vastaamaan. En kuulu kirkkoon ja näkemykseni perustuu siis tieteeseen. Hauskaa myös että aloitin keskustelun jossa pyysin perusteluja sille että ihmiset kokevat voivansa sanoa minulle niin, ja teit oikein avauksen kysymykseen esimerkki tapauksen. 

Vierailija
66/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ja 3 viestin pointti oli siinä ettei me voida tietää maailmanlopusta tuleeko se ja milloin. Itsekin luulin että se tulee 1975 kun lapsena niin opetettiin ja menin harhaan.

Sinäkin ketjun aloittaja voit olla harhautettu vaikka kuinka kantaasi perustelisit tieteellä.

Emme voi tietää tulevaisuutta. Ennustella toki voidaan.

Vierailija
67/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinulle sanotaan noin koska olet vielä nuori. Itse en ota tosissani kenenkään alle 30 v. puheita siitä ettei koskaan halua lapsia. Ehkä lapselliset ystäväsi kokevat että voitte puhua kaikista asioista avoimesti. Miksiköhän sinuun niin kolahtaa, jos joku kyseenalaistaa päätöksesi? Jos olisit sydämessäsi varma päätöksestäsi ja seisoisit sen takana, sinulle olisi yhdentekevää mitä muut sinulle sanovat. Eikä siitä ainakaan tarvitsisi tulla tekemään avauksia av-palstalle.

Vierailija
68/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanloppua on pelätty/odotettu todennäköisesti aina. Mielestäni sellainen pelko on huono syy jättää lapset tekemättä. Se kuulostaa vähän samalta kuin että pelkää elää. Helpommin ymmärrettävä syy on esim. ettei halua tai ei usko kykenevänsä elättämään jälkeläisiään tai ettei pidä lapsista tai että tätinä/setänä oleminen riittää. Tunnen paljon lapsirakkaita ihmisiä, jotka eivät ole halunnneet omia lapsia, mutta koskaan en ole heidän syitään kysellyt enkä arvostellut ratkaisuaan enkä edes säälinyt heitä, vaikka itselleni äitiys on ollut itsestään selvä ja tärkein haave elämässäni jo hyvin nuoresta asti. Jotenkin luulen että ne ovat kunkin omia sukulaisia jotka asiattomia kyselevät.