Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomille saa sanoa!!

Vierailija
24.03.2014 |

Olen 26 vuotias nainen, joka on päättänyt ettei halua koskaan lapsia. Rakastan lapsia ja välillä tuntuu että omankin jopa voisin tehdä. Mutta syyni lapsettomuuteen on maapallon tilanne ja ylikansoittuminen. Olen tullut päätökseeni jonkin aikaa sitten, kun aloin ottaa selvää syvemmin maapallon tilanteesta (en siis vain pintaraapaisulla, vaan tutkimusmielessä).

Tämän jälkeen kun asiasta on tullut puhetta (mm. tänään) niin monet ystäväni joilla on haaveena lapsi, tai jo muutma olemassa ovat kevyesti heittäneet siihen vastaukseksi että kyllä se mieli vielä muuttuu ja miks ihmeessä et halua, tottakai haluat! Siinä sitten yrittää nätsti sanoa että kun en vain halua, kun ei viitsi omaa näkemystäkään kertoa 3kk vauvan äidille maailmanlopusta.. 

Aloitukseni pointti on siinä että miten lapselliset ihmiset eivät ymmärrä että he EIVÄT voi tulla sanomaan että kyllä sä oikeesti haluat, ja odota vaan kun kello alkaa tikittää ja muuta paskaa. En minäkään mene kertomaan vauvasta haavelevalle ystävälleni miten hirveää on että hän haluaa maailmaan lisää ihmisiä ja että nyt jos vaan pidät ne jalat ristissä ja odottelet niin kyllä se biologinen kello sullakin pysähtyy ja vauva haaveet unohtuu, tai sanoman vauva uutiseen että voi kamalaa, taas uusi ihminen, minä se en kyllä tykkää vauvoista. 

Älkää vastatko näitä perus jalustalle itsensä nostamis juttuja, kun siitä ei nyt viestissäni ole kyse, vaan mielenkiinnosta ystävällismielisesti siitä että MIKSI koet että lapsellisena ihmisenä voit puuttua lapsettoman päätökseen. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan tuotanto hidastunut huimasti, kohta ruokaa ei riitä edes koko maapallon sivistyskansoille, nythän siitä on pulaa vain kehitysmaissa. Kohta kaikkialla. Millä ajattelitte lastenne elävän joskus 20-30-40-50 vuoden päästä ylikansoittuneella pallolla? Pyhällä Hengellä?

Vierailija
22/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:44"]

Kiitos, en tule sanomaan mitään mikä liittyy sinun tai kenenkään lapsentekoon tai tekemättömyytteen. 

Mutta älkää tekään tulko sanomaan miten lapsia pitää kasvattaa, väitän että ette sitä tiedä. Lapsettomat perustaa kasvatuskokemuksensa yleensä siihen että onhan hekin olleet lapsia ja silloin 70-luvulla lapset oli aina kiltisti, teki kotitöitä pyytämättä, siivosivat jälkensä ja urheilivat päivät pitkät. Siksi nykylastenkin pitäisi mutta kun nykylapsilla on niin huonot vanhemmat.... 

[/quote]

Olen 70-luvun nuori ja voin vakuuttaa että silloin lapset ja noret vasta kamalia olivatkin, ihan oikeasti. Minun mielestä nykyvanhemmat ovat niin tavattoman paljon tietoisempia vanhemmuudestaan ja ihailen heitä ihan oikeasti Siksi kai tällä palstalla pyörinkin. Tosin kansan kahtiajakauutuneisuus on selvempää lasten kohdalla verrattuna 70-lukun, jolloin kaikkia lapsia kohdeltiin tasapuolisen välinpitämättömästi. Suunta on mennyt parempaan koko ajan ja esimerkkinä voin sanoa että meillä on nyt ihanin nuoriso mitä koskaan on ollut ja uskon että vielä paranee. Taas tietysti se kahtiajakaisuus, mutta parempi että on kuitenkin jo aika iso joukko itseensä terveesti ja muihin myötätuntoisesti suuhtautuvia nuoria kuin etttä kaikki suhtautuisivat negatiivisesti itseensä ja ympäristöön. Enkä ole ainoa mielipiteineni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:44"]

Mutta älkää tekään tulko sanomaan miten lapsia pitää kasvattaa, väitän että ette sitä tiedä. 

[/quote]

teen sitä työkseni. :)

Vierailija
24/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan näin että toivottavasti ne saa lapsia jotka niitä haluaa, ja toivottavasti ne ei saa lapsia jotka eivät niitä halua.

näinollen voimme kaikki elää sen mukaan eikä kritisoida toisia.

Vierailija
25/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:09"]

Ruuan tuotanto hidastunut huimasti, kohta ruokaa ei riitä edes koko maapallon sivistyskansoille, nythän siitä on pulaa vain kehitysmaissa. Kohta kaikkialla. Millä ajattelitte lastenne elävän joskus 20-30-40-50 vuoden päästä ylikansoittuneella pallolla? Pyhällä Hengellä?

[/quote]

Tutustu asiaan ennen kuin kirjoitat. Ruokakatastrofista ja ylikansoituksesta nimittäin odotettiin paljon pahempaa. Ruokaa riittäisi kaikille jos jaettaisiin tasapuolisesti.

Vierailija
26/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:42"]

Mitä enemmän tietää ja mitä paremmin ymmärtää kuinka tämä maailma toimii (todella, ei vain luuloissa), sitä varmemmin suhtautuu kriittisesti lisääntymiseen.

[/quote]

No onhan se hyvä että löytyi yksi tästä maailmasta. Kerro muillekkin. Esim tiedemiehet ja -naiset eivät kykene ennustamaan mitä tulee tapahtumaan. Riskejä ja niiden todennäköisyyyksiä voidaan kartoittaa. Aika monesti laskelmat on menneet pahasti pieleen. Yksi tieteellinen keksintö voi mullistaa koko kehityksen, samoin meteoriitin törmäys palloomme.

Vierailija
27/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:09"]

[/quote]

Ei ainakaan suomalaisella ruualla, jos Jörn Donner saisi päättää.

Vierailija
28/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mä ihmettelen tätä jatkuvaa vaivaantumista muiden utelemisesta, mutta se nyt varmaan johtuu siitä ettei minun piireissäni kukaan koskaan utele. Ei sukulaiset eikä anopit sun muut. Ja ikää tosiaan jo 35 vuotta ja takana kaksi pitkää suhdetta joista vasta nykyinen johti kihlaukseen. (13 ja 5 vuotta). Myöskään kavereitani ei kiinnosta mahdollinen lisääntymiseni, olivat he äitejä tahi veloja.

Vierailija
29/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä, että sä jätät ne lapset tekemättä niin maailma pelastuu...

Vierailija
30/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:49"]

No paljonpa se maailmantilanteeseen vaikuttaa jos suomessa syntyy muutama lapsi, kun kehitysmaissa sikiävät rotan lailla. 

Ymmärrän sikäli ystäviäsi että nuo "perustelusi" tuntuvat kovin naiiveilta ja... niin.

Minä heitän ensimmäisen kiven.

[/quote]

Täältä lentää toinen kivi.

Maailman liikakansoitus on todella typerä perustelu, annetaan se syyksi sitten suomalaisen taikka intialaisen nuoren naisihmisen suusta. Maailman tilanne voi olla kyllä perusteluna, jos kieltäytyy Del Monte -säilykkeistä, mutta lapsen tekaiseminen tälle pallolle on hiukan eri asia. Se on vähän kuin kieltäytyisi menemästä paskalle vesivessaan, kun Afrikassa pitää käydä riu'ulla.

Mikset yksinkertaiseesti sano tuttavillesi, että sinulla ei ole laisinkaan henkilökohtaista kaipuuta hankkia lapsia ja toivot löytäväsi kumppanin, joka myös haluaa vain lapsettoman suhteen?

Vierailija
31/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:28"]

Enemmän mä ihmettelen tätä jatkuvaa vaivaantumista muiden utelemisesta, mutta se nyt varmaan johtuu siitä ettei minun piireissäni kukaan koskaan utele. Ei sukulaiset eikä anopit sun muut. Ja ikää tosiaan jo 35 vuotta ja takana kaksi pitkää suhdetta joista vasta nykyinen johti kihlaukseen. (13 ja 5 vuotta). Myöskään kavereitani ei kiinnosta mahdollinen lisääntymiseni, olivat he äitejä tahi veloja.

[/quote]

Minä myös. Ja sitä oletusta, että vain lapsettomuus olisi asia, josta ikävän tökerösti ja törpösti udellaan, ja tietysti tekijöinä tuoreet äidit.

Kyllä mä olen vierestä seurannut parin julkivelan todella tökeröä ja kaikin puolin asiatonta riehumista niin Facessa kuin keskustelupalstoilla, ja kuullut milloin minkäkinlaisia kommentteja lasteni sukupuolista, käytöksestä jne. Mutta mikä siinä on, että velat niin kovin usein  jaksaa pyöriä loputtomasti oman napansa ympärillä ja ruotia ja pohtia ja märistä jotain noinkin loppujen lopuksi harmitonta asiaa, kuin se, että joku toteaa että " kyllä se mieli vielä muuttuu?"

En jaksa ymmärtää. Ja ei, en kommentoi noin koskaan, mutta en vaan jaksa ymmärtää.

Vierailija
32/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsunamit ja maanjäristykset hoitaa aina välillä ylimääräisiä pois pallolta, ei paljon vaikuta yhden suomalaisen päätökset...

Vierailija
33/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä puutu sun päätökseen. Ihan sama mulle. Mutta perusteluasi voin arvioda ihan niin kuin muitakin asioita ja se, että maailma pelastuu, kun et tee lasta kuormittamaan sitä on erittäin absurdia. Sillä, mihin maahan se lapsi synty,y on aika paljon väliä. Suomessa lapset ovat erittäin tarpeen sinunkin eläkkeesi ja vanhuuden hoitosi maksamaan. Maailma ei ole yhteistalous.

Vierailija
34/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos oot ap valinnut kaveripiirisi moukkia, niin onko se niiden vika, että ne käyttäytyy kuin moukat? Hyviin tapohin ei kuulu kommentoida toisten lasten hankkimisia tai hankkimatta jättämisiä tai muitakaan suuria elämänvalintoja negatiivisesti, enkä voi kuvitellakaan, että omissa piireissäni joku näin tekisi. Niin makaa kuin petaa?

Vierailija
35/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahahah, ihanaa että täällä tartutaan niihin syihin joiden takia ei haluta lapsia (maailmanloppu ja ylikansoitus tässä kohtaa) Mutta ei siihen itse asiaan että miksi saa kommentoida jos ei halua lapsia.
Itse en halua lapsia oman geeniperimäni ja kantamani geenivirheen takia koska en voi olla varma voisinko saada terveen lapsen. En kuitenkaan halua sitä huutaa pitkin kyliä puolitutuille jotka kyselevät koskas meille se nahkapokaali... Eli loppujen lopuksi se syy miksi niitä lapsia ei haluta on jokaisen henkilökohtainen. On vaan eri asia miksi siitä saa kommentoida ja miksi sitä saa vähätellä.

Vierailija
36/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Kiitos mukavista vastauksista. Kuten kirjoitin syyni ei pelkästään ole ylikansoittuminen vaan myös huoli muuten tulevaisuudesta, sekä muut syyt, jotka ovat henkilökohtaisempia, ja joita en kertonut.

Viestissä 30 taas törmää tuohon mistä aloitin keskustelun. Millä oikeudella 30 kertoo syyni olevan typerä. Tuolla kadulla kulkee niin paljon ihmisiä joille kellekkin voisi mennä kertomaan heidän valintojen heikkoudesta ihan pukeutumisesta elämäntyyliin, mutta en katso että minulla on oikeutta mennä sanomaan siihen mitään. Olisi syyni mikä tahansa, on aina joku jonka mielestä perustelu on huono. Mielestäni en ole törmännyt yhteenkään hyvään perusteluun miksi hankkia lapsia. Mutta hyväksyn vallan mainiosti syyksi halun, ja jopa ymmärrän sen.

Maailman ylikansoittuminen on oma syyni, siksi että tiedän että syntyvyyden rajoittamisen täytyy lähteä teollistuneista maista liikkeelle, koska sillä on suurin merkitys. Ilmaston muutos ja ekologiset elämäntavat eivät estä ylikansoittumisen aiheuttamia riskejä, sillä jos maapallon kapasiteetti loppuu, se loppuu, silloin ei soija rouheen syönti lohduta ketään.

No, pointtini aloituksessa ei ollut minun syyni olla hankkimatta lapsia, vaan nimenomaan tämä arvostelu valintaani ja sen pohjalla olevia syitä kohtaan. Kuten tässäkin keskustelussa on nyt käynyt on monet arvostelleet juurikin näitä asioita, omat syyni ovat aivan sivuseikka. Syyksi olisin voinut kirjoittaa että pelkään lapseni tulevan koulukiustauksi tai ihan mitä vain, koska sillä ei ole viestini pointin kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
37/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:57"]

Ahahahah, ihanaa että täällä tartutaan niihin syihin joiden takia ei haluta lapsia (maailmanloppu ja ylikansoitus tässä kohtaa) Mutta ei siihen itse asiaan että miksi saa kommentoida jos ei halua lapsia.
Itse en halua lapsia oman geeniperimäni ja kantamani geenivirheen takia koska en voi olla varma voisinko saada terveen lapsen. En kuitenkaan halua sitä huutaa pitkin kyliä puolitutuille jotka kyselevät koskas meille se nahkapokaali... Eli loppujen lopuksi se syy miksi niitä lapsia ei haluta on jokaisen henkilökohtainen. On vaan eri asia miksi siitä saa kommentoida ja miksi sitä saa vähätellä.

[/quote]

juurikin näin, ehdit kirjoittaa saman asian kuin minä, mutta vain selkeämmin. Thanks!

ap

Vierailija
38/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:47"]

En mä puutu sun päätökseen. Ihan sama mulle. Mutta perusteluasi voin arvioda ihan niin kuin muitakin asioita ja se, että maailma pelastuu, kun et tee lasta kuormittamaan sitä on erittäin absurdia. Sillä, mihin maahan se lapsi synty,y on aika paljon väliä. Suomessa lapset ovat erittäin tarpeen sinunkin eläkkeesi ja vanhuuden hoitosi maksamaan. Maailma ei ole yhteistalous.

[/quote]

Olen perheestä jossa ei tehdä lapsia eläkettä turvaamaan, omilla rahoillani tulen vanhuuden päiväni rahoittamaan, samoin kuin isovanhempani nykyisin ja vanhempani tulevaisuudessa, olen siinä mieessä onnekas, että ei tarvitse jälkeläisiä verovaroja ajatellen edes harkita.

ap

Vierailija
39/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko, että maailma pelastuu, jos jätän lapsen tekemättä. En usko, että maailmaa on mahdollista pelastaa, koska ihmisiä on liikaa, eikä tätä populaatiota tulla koskaan hallitusti pienentämään. Se näet sotisi ihmisoikeuksia vastaan, ja yksilöt eivät hyväksy sitä.

Silloin ainoa mahdollinen lopputulos on, että populaatio kasvaa, kunnes se muuttuu resurssirajoitteiseksi. Ja koska ihminen on niin kekseliäs otus, hän pystyy tiristämään niistä resursseista viimeisetkin rasvat, ennenkuin ne todella loppuvat ja ihmisiä alkaa kuolla. Eli tapahtuu ekosysteemien häviämistä, mitä on jo nyt nähtävillä vaikka kuinka paljon. Nämä ekosysteemit eivät tule koskaan palautumaan, koska lajeja kuolee niin paljon sukupuuttoon. Joten ihmiset alkavat tapella rajallisista resursseista verissä päin. Sitäkin tapahtuu jo nyt, jos mietitte asiaa.

Joten ei, maailma ei pelastu, jos minä jätän lisääntymättä. Mutta minun lapseni tavallaan pelastuu. Hän ei ole täällä tappelemassa maahanmuuttajien kanssa oikeudestaan omaan uskontoonsa, veteen, koulutukseen, terveydenhuoltoon jne.

Maailman ja sivistyksen ainoa toivo on, että puhkeaa epidemia, joka tappaa kolme neljäsosaa ihmisistä. Mutta en kyllä halua, että mun lapsi joutuis elämään sitäkään aikaa läpi.

Vierailija
40/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja ystävämme emme koskaan kommentoi toistemme lapsettomuutta tai lapsellisuutta. Se ei ole korrektia. Kokemukseni mukaan vaan usein kaltaisesi "maailmanparantajat" itse saarnaavat oman valintansa paremmuutta ja se aiheuttaa sen, että lapselliset haluavat myös kertoa näkemyksensä sinun perusteluistasi.