Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomille saa sanoa!!

Vierailija
24.03.2014 |

Olen 26 vuotias nainen, joka on päättänyt ettei halua koskaan lapsia. Rakastan lapsia ja välillä tuntuu että omankin jopa voisin tehdä. Mutta syyni lapsettomuuteen on maapallon tilanne ja ylikansoittuminen. Olen tullut päätökseeni jonkin aikaa sitten, kun aloin ottaa selvää syvemmin maapallon tilanteesta (en siis vain pintaraapaisulla, vaan tutkimusmielessä).

Tämän jälkeen kun asiasta on tullut puhetta (mm. tänään) niin monet ystäväni joilla on haaveena lapsi, tai jo muutma olemassa ovat kevyesti heittäneet siihen vastaukseksi että kyllä se mieli vielä muuttuu ja miks ihmeessä et halua, tottakai haluat! Siinä sitten yrittää nätsti sanoa että kun en vain halua, kun ei viitsi omaa näkemystäkään kertoa 3kk vauvan äidille maailmanlopusta.. 

Aloitukseni pointti on siinä että miten lapselliset ihmiset eivät ymmärrä että he EIVÄT voi tulla sanomaan että kyllä sä oikeesti haluat, ja odota vaan kun kello alkaa tikittää ja muuta paskaa. En minäkään mene kertomaan vauvasta haavelevalle ystävälleni miten hirveää on että hän haluaa maailmaan lisää ihmisiä ja että nyt jos vaan pidät ne jalat ristissä ja odottelet niin kyllä se biologinen kello sullakin pysähtyy ja vauva haaveet unohtuu, tai sanoman vauva uutiseen että voi kamalaa, taas uusi ihminen, minä se en kyllä tykkää vauvoista. 

Älkää vastatko näitä perus jalustalle itsensä nostamis juttuja, kun siitä ei nyt viestissäni ole kyse, vaan mielenkiinnosta ystävällismielisesti siitä että MIKSI koet että lapsellisena ihmisenä voit puuttua lapsettoman päätökseen. 

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole puuttunut yhdenkään lapsettoman päätökseen olla lapseton.

Mielestäni ei pidä hankkia lapsia, jos ei todella halua.

Neljän äiti

Vierailija
42/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:09"]

Ruuan tuotanto hidastunut huimasti, kohta ruokaa ei riitä edes koko maapallon sivistyskansoille, nythän siitä on pulaa vain kehitysmaissa. Kohta kaikkialla. Millä ajattelitte lastenne elävän joskus 20-30-40-50 vuoden päästä ylikansoittuneella pallolla? Pyhällä Hengellä?

[/quote]

Hidastunut? Valista minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:45"]Maailmanloppua on pelätty/odotettu todennäköisesti aina. Mielestäni sellainen pelko on huono syy jättää lapset tekemättä. Se kuulostaa vähän samalta kuin että pelkää elää. Helpommin ymmärrettävä syy on esim. ettei halua tai ei usko kykenevänsä elättämään jälkeläisiään tai ettei pidä lapsista tai että tätinä/setänä oleminen riittää. Tunnen paljon lapsirakkaita ihmisiä, jotka eivät ole halunnneet omia lapsia, mutta koskaan en ole heidän syitään kysellyt enkä arvostellut ratkaisuaan enkä edes säälinyt heitä, vaikka itselleni äitiys on ollut itsestään selvä ja tärkein haave elämässäni jo hyvin nuoresta asti. Jotenkin luulen että ne ovat kunkin omia sukulaisia jotka asiattomia kyselevät.

[/quote]

samoja fiiliksiä kun ap:llakin, mutta maailmanloppua täällä ei pelätä. Lapsia en halua sen takia, että en vaan halua saattaa yhtäkään lasta tälläiseen pahoinvoivaan riisto yhteiskuntaan ja järjestelmään.

Vierailija
44/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:07"]

Minä ja ystävämme emme koskaan kommentoi toistemme lapsettomuutta tai lapsellisuutta. Se ei ole korrektia. Kokemukseni mukaan vaan usein kaltaisesi "maailmanparantajat" itse saarnaavat oman valintansa paremmuutta ja se aiheuttaa sen, että lapselliset haluavat myös kertoa näkemyksensä sinun perusteluistasi.

[/quote]

Ymmärrän mitä tarkoitat, ja tiedän että on myös lapsettomia ihmisä jotka kokevat aian niin että he ovat oman periaatteensa kanssa oikeassa. En kuitenkaan koe että olen "maailmanparantaja" sillä että en hanki lapsia, en koskaan kommentoi tai kerro syitäni ellei niitä juurikin kysytä. Niinkuin avausviestissäni sanoin etten mielelläni kertoisikaan syitä, eli en ole "oman valintani saarnaaja" koks amielummin en puhu koko asiasta. Ja tiedän ettei kaverini todellakaan kysele pahuuttaan, heiltä lipsahtaa vain kommentit joissa sanovat että "odotappas vain" tai "mä en usko sua" tai "ei toi oo mikään syy (jonka on moni keskustelijakin katsonut olevan sopiva kommentti täysin tuntemattomalle)".

Vierailija
45/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerykset. Antakaa niiden lapsien tulla vaikka joka tuutista. Ei maapallon liikakansoittuminen mitään haittaa. Oletteko kuulleet sellaisesta termistä kuin ympäristön kantokyky? Kyllä luontoäiti hoitaa, aina hoitanut ja niin hoitaa jatkossakin, eiköhän siitä sitten opita. Virheistä oppii, vain kuolema ja syntymä tuo mukanaan evoluutiota eli kannattaa siis lisääntyä.

Vierailija
46/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:45"]Maailmanloppua on pelätty/odotettu todennäköisesti aina. Mielestäni sellainen pelko on huono syy jättää lapset tekemättä. Se kuulostaa vähän samalta kuin että pelkää elää. Helpommin ymmärrettävä syy on esim. ettei halua tai ei usko kykenevänsä elättämään jälkeläisiään tai ettei pidä lapsista tai että tätinä/setänä oleminen riittää. Tunnen paljon lapsirakkaita ihmisiä, jotka eivät ole halunnneet omia lapsia, mutta koskaan en ole heidän syitään kysellyt enkä arvostellut ratkaisuaan enkä edes säälinyt heitä, vaikka itselleni äitiys on ollut itsestään selvä ja tärkein haave elämässäni jo hyvin nuoresta asti. Jotenkin luulen että ne ovat kunkin omia sukulaisia jotka asiattomia kyselevät.

[/quote]

samoja fiiliksiä kun ap:llakin, mutta maailmanloppua täällä ei pelätä. Lapsia en halua sen takia, että en vaan halua saattaa yhtäkään lasta tälläiseen pahoinvoivaan riisto yhteiskuntaan ja järjestelmään.

[/quote]

En ole sanonut että pelkään maailmanloppua, vaan ylikansoittumista, joka on aivan eri asia  kuin maailmanloppu, vaikkakin usein samaan asiaan sekoitetaankin. Ja siis ylikansoittuminen ei sinänsä minua pelota, vaan seuraukset jotka siitä koituvat. 

Vierailija
47/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki jotka olette arvostelleet avausviestin syitä lapsettomuuteen, vastaisitteko nyt oikeaan kysymykseen, eli miksi katsoite että teillä on oikeus puuttua toisen ihmisen valintaan ja sen syihin? On käynyt ilmi että monen mielestä syy on huono, mutta MIKSI te ajattelitte että teillä on oikeus sanoa se (tökerösti) ap:lle?

Vierailija
48/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm. Perusasia toki on, että perheratkaisu on jokaisen oma. Ei lapsien hankkiminen ole sen jalompi tai epäitsekkäämpi ratkaisu kuin lapsettomana pysyttely.

Mutta näin liki viisikymppisenä ihmisenä, joka on neljännesvuosisadan ulkomaantoimittajana keskittynyt kehityskysymyksiin, kehitysmaihin ja ympäristökriiseihin... ei niitä ongelmia ap hyvä ratkota sillä, että muutamat tiedostavat länsimaalaiset päättävät jättää ne 2 keskimääräistä lasta hankkimatta.

Liikakansoituksessa on kyse isoista massoista ja alueellisesti keskittyneistä ongelmista. Pahiten ne koettelevat köyhien kehitysmaiden ihmisiä alueilla, joilla vesihuolto ja eroosio ovat isoja ongelmia - ei siis Suomessa. Joo, globaalissa maailmassa nälänhätä yhtäällä nostaa ruuan hintaa muualla ja vaikuttaa köyhimpien elinolosuhteisiin laajalti - mutta enemmän saisi aikaan vaikkapa panostamalla kehitysapuun ja reiluun kauppaan. Nostamalla kehitysmaiden elintasoa ja naisten koulutusastetta syntyvyys laskee paljon tehokkaammin kuin yksittäisillä lastenhankintalakoilla.

ilman sarvia ja hampaita epäilen, että tuollaiseen lakkoon vetoaa nainen, joka ei ylipäätään tunne intoa äitiyteen. 

Mikä tietysti on aivan ok, mutta motiivina rehellisempi.

Vaikka et sitä mielelläsi tunnustakaan, niin mielesi ihan tosikin VOI muuttua vielä. Sinulla on parikymmentä vuotta aikaa siihen. Miksi sellaisen kuuleminen harmittaa sinua, ap? Harmittaako sen myöntäminen. Että ehkä vakaumuksesi ei ole elämänikäinen? Älä sure, ihmisen kypsyyden mitta EI ole jääräpäisyys pysyä kannassaan, vaan kyky muuttaa kantojaan ja elämänsä suuntaa tilanteiden ja tietojen muuttuessa. Ei ole häpeä muuttaa mieltään, häpeä sen sijaan on itsepäisesti pysyä kannassa, jonka sisimmässään jo tuntee vääräksi ja jota myöhemmin katuu.

Vierailija
49/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:47"]

Maailma ei ole yhteistalous.

[/quote]

No, viimeaikainen kehitys pelkästään Euroopassa näyttää kyllä aivan toiselta.

Vierailija
50/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä fanaattisimmin tuollaisesta meuhkaavat ovat sellaisia just valistuneita (koulun päättäneitä) parikymppisiä maailman halaajia, joilla on suuri sydän ja vielä suurempi ideologinen huoli maailman tilasta ja tolasta. Usein samat tyypit pelastaa jotain romanialaisia koiria tänne Suomeen, vaikka ne tarttis piikkiä (koirat siis). Ja sitten kun elämän tavalliset vaatimukset; työpaikoilla sun muilla, nujertaa kirkasotsaisen teinin, ne yleensä myös heräävät biologisen kellon tikitykseen ja hankkivat ne lapset. Ne sitten taas puetaan hamppuriepuihin ja kuljetetaan kaikenmaailman kierrätysrääsyissä jne.

Eli usein tuollaiset "en halua lapsia" -tyypit niitä kuitenkin sitten haluavat. Se on nähty. 

^tuo on varmaan se syy, miksi sullekin on tuputettu että kyllä sä joskus vielä haluat.

Mulle on se ja sama kuka tekee lapsia tai on tekemättä. Mua ei ihan oikeasti kiinnosta kenenkään petipuuhat, panevatko paljaalla vai eivät. Niin kauan kun mulle ei tulla aukomaan päätä, minäkin olen hiljaa. 

Vierailija
51/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:35"]

Hmmmm. Perusasia toki on, että perheratkaisu on jokaisen oma. Ei lapsien hankkiminen ole sen jalompi tai epäitsekkäämpi ratkaisu kuin lapsettomana pysyttely.

Mutta näin liki viisikymppisenä ihmisenä, joka on neljännesvuosisadan ulkomaantoimittajana keskittynyt kehityskysymyksiin, kehitysmaihin ja ympäristökriiseihin... ei niitä ongelmia ap hyvä ratkota sillä, että muutamat tiedostavat länsimaalaiset päättävät jättää ne 2 keskimääräistä lasta hankkimatta.

Liikakansoituksessa on kyse isoista massoista ja alueellisesti keskittyneistä ongelmista. Pahiten ne koettelevat köyhien kehitysmaiden ihmisiä alueilla, joilla vesihuolto ja eroosio ovat isoja ongelmia - ei siis Suomessa. Joo, globaalissa maailmassa nälänhätä yhtäällä nostaa ruuan hintaa muualla ja vaikuttaa köyhimpien elinolosuhteisiin laajalti - mutta enemmän saisi aikaan vaikkapa panostamalla kehitysapuun ja reiluun kauppaan. Nostamalla kehitysmaiden elintasoa ja naisten koulutusastetta syntyvyys laskee paljon tehokkaammin kuin yksittäisillä lastenhankintalakoilla.

ilman sarvia ja hampaita epäilen, että tuollaiseen lakkoon vetoaa nainen, joka ei ylipäätään tunne intoa äitiyteen. 

Vaikka et sitä mielelläsi tunnustakaan, niin mielesi ihan tosikin VOI muuttua vielä. Sinulla on parikymmentä vuotta aikaa siihen. Miksi sellaisen kuuleminen harmittaa sinua, ap? Harmittaako sen myöntäminen. Että ehkä vakaumuksesi ei ole elämänikäinen? Älä sure, ihmisen kypsyyden mitta EI ole jääräpäisyys pysyä kannassaan, vaan kyky muuttaa kantojaan ja elämänsä suuntaa tilanteiden ja tietojen muuttuessa. Ei ole häpeä muuttaa mieltään, häpeä sen sijaan on itsepäisesti pysyä kannassa, jonka sisimmässään jo tuntee vääräksi ja jota myöhemmin katuu.

[/quote]

Kato Ymmi!

Kuten sinäkin teit, puutuit siihen syyhyn, mutte et perustellut, miksi sinusta on ookoo puuttua minun tekemään ratkaisuun. 

Kuten kerroin alussa että olen perehtynyt asiaan ja kirjoitinkin että tutkimuksen tasolla, tiedän asiasta paljon, jopa enemmän kuin ulkomaan kirjeenvaihtaja, joka tuskin on ollut siellä missälie (omaalla tietokoneellaan av palstalla) kirjeenvaihtajana tutkimuksemme tiimoilta. Syyni on minun oma, ja monimutkaisempi, joten älä pyri ymmärtämään syytäni lyhehkön keskustelun perusteella jossa en ole perusteluitani edes kertonut. Sisälukutaitosi ei ole toimittajan tasoista, joten voin hyvinkin päätellä että tekstisi on puutaheinää.

Puhuttelet myös tekstissäsi minua aika alentavasti, kerrotko miksi minun lapsettomuuteni antaa sinulle oikeuden olettaa että häpeisin päätöstäni tai tuntisin sen vääräksi sisimmässäni.

Vierailija
52/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:44"]

Mutta älkää tekään tulko sanomaan miten lapsia pitää kasvattaa, väitän että ette sitä tiedä. 

[/quote]

teen sitä työkseni. :)

[/quote]

Ei se tarkoita että sinä siitä silti mitään tietäisit.

Vierailija
53/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:35"]

[/quote]

Kato Ymmi!

Kuten sinäkin teit, puutuit siihen syyhyn, mutte et perustellut, miksi sinusta on ookoo puuttua minun tekemään ratkaisuun. 

Kuten kerroin alussa että olen perehtynyt asiaan ja kirjoitinkin että tutkimuksen tasolla, tiedän asiasta paljon, jopa enemmän kuin ulkomaan kirjeenvaihtaja, joka tuskin on ollut siellä missälie (omaalla tietokoneellaan av palstalla) kirjeenvaihtajana tutkimuksemme tiimoilta. Syyni on minun oma, ja monimutkaisempi, joten älä pyri ymmärtämään syytäni lyhehkön keskustelun perusteella jossa en ole perusteluitani edes kertonut. Sisälukutaitosi ei ole toimittajan tasoista, joten voin hyvinkin päätellä että tekstisi on puutaheinää.

Puhuttelet myös tekstissäsi minua aika alentavasti, kerrotko miksi minun lapsettomuuteni antaa sinulle oikeuden olettaa että häpeisin päätöstäni tai tuntisin sen vääräksi sisimmässäni.

[/quote]

Ihan turhaan suutuit taas. Itsehän sinä kerrot ärsyyntyväsi epäilyistä, että saatat muuttaa mieltäsi ajan myötä. Minä kysyin, miksi se sinua ärsyttää, ja esitin arvauksen, että se johtuu siitä, että haluat ns. valaa kantasi betoniin, peläten alitajuisesti sen ehkä vielä kumminkin muuttuvan. Kukaan meistä ei voi olla varma, mitä ajattelemme maailman menosta 20 vuoden päästä. En minä, et sinä.

Sanoin kommenttini alussa jo, että olen kanssasi samaa mieltä, lasten hankkiminen on jokaisen oma päätös. Keneltäkään en irl utele lapsien hankkimisesta. Sinä nyt kumminkin itse halusit keskustella aiheesta ja toit perustelusi esille, joten totta kai niitäkin tässä ketjussa kommentoidaan.

Minua ei kiinnosta alkaa väitellä jonkun netin anonyymin kirjoittajan kanssa omasta työhistoriastani, se on absurdia hommaa. Sinustakin tiedämme vain väitteen, ertä olet "tutkinut jotain". Hauskaa, jos koet 25-vuotiaana olevasi pätevämpi kuin minä, jolla on aiheesta saman verran hands-on työkokemusta kuin sinulla on noita ikävuosia kaikkineensa... No, joka tapauksessa totean vain, että liikakansoitukseen on paljon toimivampiakin keinoja kuin yksittäisen intomielen lapsilakko.

Hyvää jatkoa, lapsettomuus on ok valinta. Opettele armollisuutta itseäsi ja muita kohtaan, päätöksiään SAA muuttaa, se on jopa suotavaa (enkä nyt tarkoita, että sinun ikinä pitäisi lapsia hankkia, vaan että suo itsellesi ja muille oikeus muuttaa kantojaan)

48

Vierailija
54/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:54"]

Ei se tarkoita että sinä siitä silti mitään tietäisit.

[/quote]

Ei niin mutta osaamiseni ja ammattitaitoni tarkoittaa. Tidän kyllä, että osalle naisista on aivan mahdotonta ottaa vastaan itsestäänselvimpiäkään neuvoja lapsettomalta. Siksi en koskaan puhukaan omasta perheestäni, ja hyvin menevät ohjeet perille.

Vierailija
55/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:11"]

liikakansoitukseen on paljon toimivampiakin keinoja kuin yksittäisen intomielen lapsilakko

[/quote]

Mitä muita keinoja edes voi olla kuin se, että yksittäiset ihmiset päättävät hankkia vähemmän tai ei ollenkaan lapsia?

Vierailija
56/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:17"]

liikakansoitukseen on paljon toimivampiakin keinoja kuin yksittäisen intomielen lapsilakko

[/quote]

Mitä muita keinoja edes voi olla kuin se, että yksittäiset ihmiset päättävät hankkia vähemmän tai ei ollenkaan lapsia?

[/quote]

Mitäpä, jos lukisit ekan kommenttini

48

Vierailija
57/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:21"]

[/quote]

[/quote]

48

[/quote]

Viime kädessä väki vähenee, kun ihmiset päättävät hankkia vähemmän lapsia, tai kun asia päätetään heidän puolestaan pakkosterilisaatioiden tai lastenmurhien muodossa. Kannatatko todella näitä jälkimmäisiä toimia?

Vierailija
58/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:21"]

[/quote]

[/quote]

48

[/quote]

Viime kädessä väki vähenee, kun ihmiset päättävät hankkia vähemmän lapsia, tai kun asia päätetään heidän puolestaan pakkosterilisaatioiden tai lastenmurhien muodossa. Kannatatko todella näitä jälkimmäisiä toimia?

[/quote]

huokaus. Niinkö minä mielestäsi väitin....?

48

Vierailija
59/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mukavista viesteistä, osa on perustellut kivasti kantojansa lapsettomuuteen, ilman että ovat ottaneet esille omia syitäni. Suurin osa viesteistä kuitenkin keskittyi minun syyhyni olla hankkimatta lapsia, ei alkuperäiseen viestin sisältöön, jossa kysyin, miksi ihmiset kokevat lapsettomuuden juurikin toteamalla että olet joko epävarma omasta päätöksestä ja kyllä se mieli vielä voi muuttua. Harmi kun useammin ei todeta samaa ihmisille jotka on päättäneet lapset hankkia, se olisikin kiva, " ai on teidän teini ongelmissa ja sinä se stresaat yöt, kyllä se mieli muuttuu vai mitä"! Itseasiassa kokeilenkin sanoa sitä seuraavan kerran kun siskoni murkku viiltelee ranteitaan. Eikös olekin korrektia!

53, ärtymykseni johtuu siitä että otit sen kommentin käyttöön joka minua ärsyttää, eli tämä mielen muuttuminen. Tavallaan pointtini oli se etteä kun on kyse lapsettomuudesta, ihmiset kyseenalaistavat sen päätöksen. Otan nyt vertaukseksi liikunnan jota käytin aikaisemminkin. Jos kerron että rakastan urheilua, ei kukaan siihen sano että, katsos kun se mieli muuttuu ja nelkytvuotiaana olet läski.  Sen lisäksi puutuit juurikin näihin henkilökohtaisiin syihin, ja arvostelit näkemystäni, en pidä sellaisesta, enkä katso että se on hyvän maun mukaista. Intomieli ei varmaankaan sinun taholtasi tullut kehuna, enkä ihan tarkalleen tiedä mitä sillä tarkoitat. Minusta ei tee intomieltä se että en halua näkemykseni valossa tuottaa jälkeläistä katsomaan miten asiat menee päin vittua, luultavasti omallani ei tulisi olemaan mitään ongelmia, mutta itse koen maailman tilanteesta niin suurta ahdistusta etten halua että omaiseni on täällä sitä kokemassa myöskään.

Over and out!

ap

Vierailija
60/68 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:27"]

Niinkö minä mielestäsi väitin....?

[/quote]

Toivottavasti et väitä, mutta se on looginen seuraus kannastasi, jonka mukaan yksittäisten ihmisten pidättäytyminen lasten hankinnasta ei ole ratkaisu liikakansoitukseen. Eihän siihen voi olla muuta ratkaisua. Ihmisten on joko pidättäydyttävä itse tai heitä on estettävä. Koulutuksen ja sosiaaliturvan kehittämiselläkin pyritään siihen, että ihmiset voisivat päättää hankkia vähemmän lapsia.

Ympäristön kannalta juuri länsimaisten ihmisten pitäisi olla lisääntymättä. Kymmnen intialaista ei kuormita ympäristöä niin paljon kuin yksi suomalainen.