Avopuolisoni maksaa minulle asumisesta. Kysy mitä vaan!
Asumme omistamassani asunnossa ja avopuolisoni maksaa minulle asumisesta. Haluatteko kysyä jotain, kun olen huomannut, että asenteet tähän asiaan täällä ovat keskimäärin aika erilaisia kuin miesvaltaisilla palstoilla?
Kommentit (57)
No niinpä! Eikä avokkikaan halunnut ilmaiseksi asua, olisi kokenut elävänsä siivellä. Mutta monet on sanoneet hänelle, ettei pitäisi maksaa kuin korkeintaan puolet vastikkeesta.
Mitä sitten? Ei minulla tullut mieleenkään samassa tilanteessa asua ilmaiseksi. Asunnon omistaja maksoi lainansa ja puolet yhtiövastikkeesta, minä toisen puolen vastikkeesta
No meillä avokki maksaa enemmän kuin puolet vastikkeesta. Meidän mielestä pelkkä puolikas vastikkeesta on siipeilyä.
No kysynhän minä, kun kehoitit. Mitä olet mieltä, joko talvitoppavaatteet kannattaa pestä ja viedä kesäsäilöön? Sekä haluaisin lukea mielipiteesi bermudashortseista?
10 vielä
Toivottavasti hänellä on enemmän neliöitä käytettävissä kuin sinulla. Ihan ok maksaa puolet asumiskuluista, mutta en ymmärrä miksi suostua maksamaan pääomakustannuksia kun ei pääomasta mitään hyötyjä ole odotettavissa. Ulkopuolisia voi riistää mutta että avopuolisoaan ja hän vielä suostuu.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:23"]
Minkä laskuopin mukaan?
[/quote]
Jos puolisoni asuisi vuokralla yksiössä, hän joutuisi maksamaan asumisestaan vähintään 600e/kk
Jos asuisimme kahdestaan vuokralla tällaisessa asunnossa, hän joutuisi maksamaan asumisestaan 500e/kk
Jos asuisimme tässä asunnossa, mutta omistaisimme sen puoliksi, hän joutuisi maksamaan asumisestaan 500e/kk, mutta kartuttaisi samalla omaisuuttaan 250e/kk
Jos puolisoni maksaisi puolet yhtiövastikkeesta, hän joutuisi maksamaan asumisestaan 100e/kk
Kun asuin yksin tässä asunnossa, jouduin maksamaan asumisesta 1000e/kk
Tästä päättelimme, että 250e/kk on kohtuullinen asumiskulu puolisolleni. Me molemmat hyödymme tästä järjestelystä kuukaudessa saman verran, eli 250e/kk.
Meillä avomies maksaa kaikki kulut, kyllä kaikki. Talo on minun, hankittu ex-mieheni kanssa. Avokilla on huomattavasti isommat tulot, joten meillä mennään näin. Asiat on keskusteltu, mitään ongelmaa ei ole. Hän haluaa tehdä näin, ja sitä kunnioittakaamme.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:20"]
No meillä avokki maksaa enemmän kuin puolet vastikkeesta. Meidän mielestä pelkkä puolikas vastikkeesta on siipeilyä.
[/quote]
Ymmärrän, että myös asumiseen liittyvät kulut pistetään parisuhteessa puoliksi. Sitä en sen sijaan aivan täysin ymmärrä, miksi puolison pitäisi maksaa enemmän kuin puolet kuluista? Miksi siis pitäisi maksaa epävirallista vuokraa, jonka avulla sinä voit tehdä jopa jonkin verran voittoa, kun suhteenne ei kuitenkaan perustavanlaatuisesti ole mikään vuokrasuhde vaan parisuhde. Entä jos olisitte naimisissa? Maksaisiko aviopuolisosi sinulle yhä vuokraa, vai perisitkö häneltä kenties takautuvasti omistamasi asunnon ostamisesta ja lainanhankinnasta kertyneistä kuluista puolet ja lisäisit sitten vaimonkin nimen omistuskirjoihin?
Minä en haluaisi olla jatkuvasti velkaa puolisolleni yhtään mistään, vaan elää aidosti yhteisessä taloudessa, jossa molemmat maksavat yhteisistä kuluista yhtä suuren osan tuloihinsa suhteutettuna. Tuloihin suhteuttamista kannattaisin ainakin siinä tapauksessa, mikäli se enemmän ansaitseva osapuoli välttämättä haluaa elää varojensa mukaisesti niin, että vähemmän ansaitsevalla osapuolella ei kertakaikkiaan olisi absoluuttisesti puoliksi pantaessa tähän elintasoon varaa. Toinen vaihtoehto on, että elettäisiin sen vähemmän ansaitsevan tulojen mukaisesti niin, että kaikki pantaisiin vain puoliksi ilman mitään suhteuttamisia, jolloin enemmän ansaitsevalla jäisi myös enemmän säästöön omia henkilökohtaisia menojaan varten.
Mikäli aloittaisin parisuhteen asunnonomistajan kanssa ja tämä edellyttäisi yhteenmuuton jälkeen minulta vuokranmaksua, en suostuisi, vaan ehdottaisin, asunnon myymistä niin, että asunnosta saadut varat olisivat kumppanini omia varoja, minkä jälkeen hankkisimme yhdessä puolisi sellaisen asunnon, johon tai jonka puolikkaaseen minulla olisi varaa omilla tuloillani. Puoliso on puoliso. Vuokranantajat erikseen.
ja sitten kun tulee lapsia kuvioihin niin voi laupias taivas...
Millaiset asenteet tähän asiaan on tällä palstalla, entä miesvaltaisilla palstoilla? Siinä kysymykseni.
Mun mielestä tuo on ihan ok järjestely!
Numero 16 lisää: sillä, mitä avopuolisosi joutuisi maksamaan asuntosi puolikasta vastaavasta vuokra-asunnosta nykyisillä markkinoilla, ei ole tai ei pitäisi mielestäni olla yhtään mitään tekemistä sen kanssa, mitä hän sinulle tällä hetkellä asumisestaan maksaa. Mikäli asunto ei ole vielä velaton, ymmärrän, jos päättätte, että avopuoliso maksaa sinulle aina lainanlyhennyssumman puolikasta vastaavan summan, kun sinä lyhennät lainaa, plus puolen vastikkeesta. Tällöin kuitenkin osa asunnosta tulisi siirtää myös avopuolison nimiin. Jos suhteenne on vakava ja pitkäkestoiseksi aiottu, vuokranmaksusysteeminne on mielestäni hiukan kummallinen.
Jos menemme naimisiin, niin meille tulee luultavasti yhteistalous. Etenkin jos tulee hteisiä lapsia. Nyt ei olla kuitenkaan oltu yhdessä kovinkaan kauaa, joten lähdetään siitä, että aikuinen ihminen elättää itsensä. Päädyttin asumiskulujen osalta summaan, joka tuntuu sellaiselta, että kumpikin osapuoli hyötyy yhdessä asumisesta taloudellisesti suunnilleen yhtä paljon. Avokkini kerryttää omaisuutta vuokralla asumiseen verrattuna useilla sadoilla euroilla kuukaudessa, ja laittaa ne asp-tilille. Itselläni jää tuo 250e/kk, joilla kasvatan tällä hetkellä puskurirahastoa korkojen nousun varalle. Asunnon omistajalla on riski lainasta ja asuntojen arvonlaskusta, tämäkin kannattaa muistaa. T. ap
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:50"]
Millaiset asenteet tähän asiaan on tällä palstalla, entä miesvaltaisilla palstoilla? Siinä kysymykseni.
[/quote]
Tällä palstalla tämä useissa ketjuissa ollut valtaosan mielestä huutava vääryys. Miesvaltaisilla palstoilla ei. :) Monien mielestä voisin periä jopa puolet asunnon markkinavuokrasta, mikä taas mielestäni olisi kohtuuttoman paljon ja silloin vain minä hyötyisin.
Ajattelitko, että hänen pitäisi ilmaiseksi asua?? Tottakai maksaa asumisesta! Sinähän sen asunnon olet (tienaamillasi rahoillasi) maksanut. Ihan oikein.