Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolisoni maksaa minulle asumisesta. Kysy mitä vaan!

Vierailija
24.03.2014 |

Asumme omistamassani asunnossa ja avopuolisoni maksaa minulle asumisesta. Haluatteko kysyä jotain, kun olen huomannut, että asenteet tähän asiaan täällä ovat keskimäärin aika erilaisia kuin miesvaltaisilla palstoilla?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko, että hänen pitäisi ilmaiseksi asua?? Tottakai maksaa asumisesta! Sinähän sen asunnon olet (tienaamillasi rahoillasi) maksanut. Ihan oikein.

Vierailija
42/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä! Eikä avokkikaan halunnut ilmaiseksi asua, olisi kokenut elävänsä siivellä. Mutta monet on sanoneet hänelle, ettei pitäisi maksaa kuin korkeintaan puolet vastikkeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Ei minulla tullut mieleenkään samassa tilanteessa asua ilmaiseksi. Asunnon omistaja maksoi lainansa ja puolet yhtiövastikkeesta, minä toisen puolen vastikkeesta

Vierailija
44/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä avokki maksaa enemmän kuin puolet vastikkeesta. Meidän mielestä pelkkä puolikas vastikkeesta on siipeilyä. 

Vierailija
45/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä laskuopin mukaan?

Vierailija
46/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysynhän minä, kun kehoitit. Mitä olet mieltä, joko talvitoppavaatteet kannattaa pestä ja viedä kesäsäilöön? Sekä haluaisin lukea mielipiteesi bermudashortseista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vielä

 

Toivottavasti hänellä on enemmän neliöitä käytettävissä kuin sinulla. Ihan ok maksaa puolet asumiskuluista, mutta en ymmärrä miksi suostua maksamaan pääomakustannuksia kun ei pääomasta mitään hyötyjä ole odotettavissa. Ulkopuolisia voi riistää mutta että avopuolisoaan ja hän vielä suostuu.

Vierailija
48/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:23"]

Minkä laskuopin mukaan?

[/quote]

 

Jos puolisoni asuisi vuokralla yksiössä, hän joutuisi maksamaan asumisestaan vähintään 600e/kk

Jos asuisimme kahdestaan vuokralla tällaisessa asunnossa, hän joutuisi maksamaan asumisestaan 500e/kk 

Jos asuisimme tässä asunnossa, mutta omistaisimme sen puoliksi, hän joutuisi maksamaan asumisestaan 500e/kk, mutta kartuttaisi samalla omaisuuttaan 250e/kk

Jos puolisoni maksaisi puolet yhtiövastikkeesta, hän joutuisi maksamaan asumisestaan 100e/kk

 

 

Kun asuin yksin tässä asunnossa, jouduin maksamaan asumisesta 1000e/kk

 

 

 

Tästä päättelimme, että 250e/kk on kohtuullinen asumiskulu puolisolleni. Me molemmat hyödymme tästä järjestelystä kuukaudessa saman verran, eli 250e/kk.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu meillä kuin ap:lla.

Vierailija
50/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä avomies maksaa kaikki kulut, kyllä kaikki. Talo on minun, hankittu ex-mieheni kanssa. Avokilla on huomattavasti isommat tulot, joten meillä mennään näin. Asiat on keskusteltu, mitään ongelmaa ei ole. Hän haluaa tehdä näin, ja sitä kunnioittakaamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:20"]

No meillä avokki maksaa enemmän kuin puolet vastikkeesta. Meidän mielestä pelkkä puolikas vastikkeesta on siipeilyä. 

[/quote]

 

Ymmärrän, että myös asumiseen liittyvät kulut pistetään parisuhteessa puoliksi. Sitä en sen sijaan aivan täysin ymmärrä, miksi puolison pitäisi maksaa enemmän kuin puolet kuluista? Miksi siis pitäisi maksaa epävirallista vuokraa, jonka avulla sinä voit tehdä jopa jonkin verran voittoa, kun suhteenne ei kuitenkaan perustavanlaatuisesti ole mikään vuokrasuhde vaan parisuhde. Entä jos olisitte naimisissa? Maksaisiko aviopuolisosi sinulle yhä vuokraa, vai perisitkö häneltä kenties takautuvasti omistamasi asunnon ostamisesta ja lainanhankinnasta kertyneistä kuluista puolet ja lisäisit sitten vaimonkin nimen omistuskirjoihin?

 

Minä en haluaisi olla jatkuvasti velkaa puolisolleni yhtään mistään, vaan elää aidosti yhteisessä taloudessa, jossa molemmat maksavat yhteisistä kuluista yhtä suuren osan tuloihinsa suhteutettuna. Tuloihin suhteuttamista kannattaisin ainakin siinä tapauksessa, mikäli se enemmän ansaitseva osapuoli välttämättä haluaa elää varojensa mukaisesti niin, että vähemmän ansaitsevalla osapuolella ei kertakaikkiaan olisi absoluuttisesti puoliksi pantaessa tähän elintasoon varaa. Toinen vaihtoehto on, että elettäisiin sen vähemmän ansaitsevan tulojen mukaisesti niin, että kaikki pantaisiin vain puoliksi ilman mitään suhteuttamisia, jolloin enemmän ansaitsevalla jäisi myös enemmän säästöön omia henkilökohtaisia menojaan varten.

 

Mikäli aloittaisin parisuhteen asunnonomistajan kanssa ja tämä edellyttäisi yhteenmuuton jälkeen minulta vuokranmaksua, en suostuisi, vaan ehdottaisin, asunnon myymistä niin, että asunnosta saadut varat olisivat kumppanini omia varoja, minkä jälkeen hankkisimme yhdessä puolisi sellaisen asunnon, johon tai jonka puolikkaaseen minulla olisi varaa omilla tuloillani. Puoliso on puoliso. Vuokranantajat erikseen. 

 

Vierailija
52/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun tulee lapsia kuvioihin niin voi laupias taivas...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset asenteet tähän asiaan on tällä palstalla, entä miesvaltaisilla palstoilla? Siinä kysymykseni.

Vierailija
54/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo on ihan ok järjestely!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 16 lisää: sillä, mitä avopuolisosi joutuisi maksamaan asuntosi puolikasta vastaavasta vuokra-asunnosta nykyisillä markkinoilla, ei ole tai ei pitäisi mielestäni olla yhtään mitään tekemistä sen kanssa, mitä hän sinulle tällä hetkellä asumisestaan maksaa. Mikäli asunto ei ole vielä velaton, ymmärrän, jos päättätte, että avopuoliso maksaa sinulle aina lainanlyhennyssumman puolikasta vastaavan summan, kun sinä lyhennät lainaa, plus puolen vastikkeesta. Tällöin kuitenkin osa asunnosta tulisi siirtää myös avopuolison nimiin. Jos suhteenne on vakava ja pitkäkestoiseksi aiottu, vuokranmaksusysteeminne on mielestäni hiukan kummallinen.

Vierailija
56/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menemme naimisiin, niin meille tulee luultavasti yhteistalous. Etenkin jos tulee hteisiä lapsia. Nyt ei olla kuitenkaan oltu yhdessä kovinkaan kauaa, joten lähdetään siitä, että aikuinen ihminen elättää itsensä. Päädyttin asumiskulujen osalta summaan, joka tuntuu sellaiselta, että kumpikin osapuoli hyötyy yhdessä asumisesta taloudellisesti suunnilleen yhtä paljon. Avokkini kerryttää omaisuutta vuokralla asumiseen verrattuna useilla sadoilla euroilla kuukaudessa, ja laittaa ne asp-tilille. Itselläni jää tuo 250e/kk, joilla kasvatan tällä hetkellä puskurirahastoa korkojen nousun varalle. Asunnon omistajalla on riski lainasta ja asuntojen arvonlaskusta, tämäkin kannattaa muistaa. T. ap

 

 

Vierailija
57/57 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:50"]

Millaiset asenteet tähän asiaan on tällä palstalla, entä miesvaltaisilla palstoilla? Siinä kysymykseni.

[/quote]

 

Tällä palstalla tämä useissa ketjuissa ollut valtaosan mielestä huutava vääryys. Miesvaltaisilla palstoilla ei. :) Monien mielestä voisin periä jopa puolet asunnon markkinavuokrasta, mikä taas mielestäni olisi kohtuuttoman paljon ja silloin vain minä hyötyisin. 

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme