Avopuolisoni maksaa minulle asumisesta. Kysy mitä vaan!
Asumme omistamassani asunnossa ja avopuolisoni maksaa minulle asumisesta. Haluatteko kysyä jotain, kun olen huomannut, että asenteet tähän asiaan täällä ovat keskimäärin aika erilaisia kuin miesvaltaisilla palstoilla?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:56"]Jos menemme naimisiin, niin meille tulee luultavasti yhteistalous. Etenkin jos tulee hteisiä lapsia. Nyt ei olla kuitenkaan oltu yhdessä kovinkaan kauaa, joten lähdetään siitä, että aikuinen ihminen elättää itsensä. Päädyttin asumiskulujen osalta summaan, joka tuntuu sellaiselta, että kumpikin osapuoli hyötyy yhdessä asumisesta taloudellisesti suunnilleen yhtä paljon. Avokkini kerryttää omaisuutta vuokralla asumiseen verrattuna useilla sadoilla euroilla kuukaudessa, ja laittaa ne asp-tilille. Itselläni jää tuo 250e/kk, joilla kasvatan tällä hetkellä puskurirahastoa korkojen nousun varalle. Asunnon omistajalla on riski lainasta ja asuntojen arvonlaskusta, tämäkin kannattaa muistaa. T. ap
[/quote]
Vuokralla asuessa toteutuu kuitenkin karkeasti otettuna oma tupa, oma lupa. Teidän järjestelyssä se on sinun tupa, sinun lupa. Tämä on minulle sellainen asia, miksi en toisen asunnossa asuessani ole koskaan maksanut mitään. Osallistun mieluummin ruokamenoilla ja muilla sellaisilla. Toisen asunnosta en maksa. Edes nyt kun olen naimisissa ja kolme lasta, mies maksakoon asuntonsa vaikka on meidän kaikkien koti
Siis ihan konkreettisesti siirtää sinun tilillesi joka kuukausi tuon 250e? Kuulostaa lähinnä kimppakämpältä kuin vakavalta suhteelta.
Normaalia olisi, että mies ostaisi esim. ruokaa ja maksaisi sähkölaskun ym. yhteisiä kuluja, mutta että maksaa vuokraa, niin hoh hoh.
Toivotaan, ettei tuohon suhteeseen tule ainakaan lapsia, voisi matematiikka mennä liian vaikeaksi kulujen jakamisesta ja tulojen menetyksistä.
Häh, ihan pimeitä olette. Minulla avokki asui 5 vuotta maksamatta mitään, ja ei maksa mitään kun sen jälkeen mentiin naimisiin. Panosti rahaa sen minkä kykeni, kukaan ei ole koskaan laskenut. Minä miehenä ja parempipalkkaisena olen maksanut varmaan 4/5 yhteisistä kustannuksistamme, mutta nainen on käyttänyt omiin juttuihinsa (meikit, vaatteet, yms) varmasti enemmän kuin mitä minulle on jäänyt omiin juttuihini kaiken maksun jälkeen, mutta ei kyllä kertaakaan ole tullut mieleen että asia olisi joku ongelma. Rahaa se vaan on, tarkoituskin käyttää se että siitä mitään iloa. Kun kumpikin tuntee olonsa että saa mitä haluaa, ei minua haittaa että joudun 90% maksumieheksi.
Tietysti jos suhteenne on vain tilapäinen kotileikki mutta pitemmänpäälle aika huono diili miehellesi.
[/quote]
Ai jaa? Kyllä mulle vaan sopisi asua vaikka maailman tappiin 250 eurolla kuukaudessa. Jos kuolen vaikka 5 vuoden päästä, niin avokilla on jo päälle 20000e säästössä ilman minkäänlaista riskiä verrattuna siihen, että olisi asunut vuokramurjuyksiössä kaupungin pahimmassa lähiössä. Lisäksi asumismukavuus on tänä aikana ollut huomattavasti korkeammalla tasolla kuin ko. murjussa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:32"]
Siis ihan konkreettisesti siirtää sinun tilillesi joka kuukausi tuon 250e? Kuulostaa lähinnä kimppakämpältä kuin vakavalta suhteelta.
Normaalia olisi, että mies ostaisi esim. ruokaa ja maksaisi sähkölaskun ym. yhteisiä kuluja, mutta että maksaa vuokraa, niin hoh hoh.
Toivotaan, ettei tuohon suhteeseen tule ainakaan lapsia, voisi matematiikka mennä liian vaikeaksi kulujen jakamisesta ja tulojen menetyksistä.
[/quote]
No itse asiassa käytännössä hoidetaan asia niin, että avokki maksaa meidän kaikki ruoat ja mahdollisia muita yhteisiä kuluja 500 euroon/kk asti. Meillä on siis yhteinen ruokatili, jolle siirtää 500e. Jos rahat loppuu sieltä jossain kuussa niin laitetaan sitten molemmat sinne lisää yhtä suuret määrät. Onko sillä jotenkin suurikin merkitys mitä nuo kulut nimellisesti ovat?
Jossain vaiheessa epäilemättä puretaan tämä järjestely ja siirrytään kiinteämpään yhteistalouteen. Kuten sanottu niin ollaan tunnettu vasta vuosi. Suhde on kyllä erittäin vakava, mutta vielä tässä vaiheessa ei tunnu kummastakaan kovin ajankohtaiselta, että olisi kokonaan yhteiset rahat tai toinen elättäisi toista.
me asumme myös mieheni kanssa hänen omistamassaan asunnossa, minä muutin vuokralta ja maksan koko yhtiövastikkeen, kun meistä kummastakin olisi typerää minun ruveta maksamaan mieheni lainaa. Kun sellainen tilanne tulee niin mieheni myy asunnon ja ostamme yhdessä uuden. :) meille sopiva ratkaisu. Talouslukut meillä pysyy tasapainossa, kun on yhteinen taloustili jonne kumpikin laitamme samansumman rahaa kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:31"]
Kysymys:
Tunnetko eron sanojen vain ja vaan välillä?
[/quote]
Tunnen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 17:42"]me asumme myös mieheni kanssa hänen omistamassaan asunnossa, minä muutin vuokralta ja maksan koko yhtiövastikkeen, kun meistä kummastakin olisi typerää minun ruveta maksamaan mieheni lainaa. Kun sellainen tilanne tulee niin mieheni myy asunnon ja ostamme yhdessä uuden. :) meille sopiva ratkaisu. Talouslukut meillä pysyy tasapainossa, kun on yhteinen taloustili jonne kumpikin laitamme samansumman rahaa kuukaudessa.
[/quote]
Vastike onkin usein ihan hyvä summa tuohon. Mutta monet tässäkin ketjussa maksaisivat vain puolen vastiketta eikä mitään muuta. Keskitytään vainnsiihen, ettei varmasti hyödytetä sitä toista eikä yhtään huomioida sitä, että itse asutaan puoli-ilmaiseksi.
En muuten yhtään tuomitse sitä, että parempituloinen osapuoli halutessaan maksaa enemmän kuluista. Mikäs siinä, jos niin haluaa tehdä, mutta ei sitä kannata sen toisen minään itsestäänselvyytenä pitää.
Minä menetän 600 euroa /kk avoliiton myötä. Lainanlyhennys on 1000 euroa (korot eivät siis sisälly tähän). Lisäksi vesi ja sähkö. Miehen nykyinen vuokra pikkiriikkisestä yksiöstä on 350. Käypä vuokra tälle omakotitalolle olisi kai 1300-> Mikä olisi kohtuullinen summa tulevalle avokille?
27
Tuossa tilanteessa mielestäni se 600e olisi aika reilua. Jäisitte siinä aika nollille molemmat. Mies joutuisi maksamaan paljon enemmän kuin nykyään, mutta saisi sentään rahoilleen myös vastinetta, kun asumismukavuus paranisi. 600e on vähemmän kuin puolet markkinavuokrasta, mutta oletettavasti iso osa tilasta ja kuluista menee lapsillesi. Mielestäni olisi kuitenkin mahdoton lähtökohta, että jäisit tappiolle.
Lisäys: jos 600e on miehen tulotasoon nähden hyvin korkea vuokra, niin pyytäisin vähän vähemmän. Riippuu siitäkin, miten tiukoilla rahatilanteesi on. T. Ap
En suostuisi tuohon. Avopuoliso ja vuokralainen on eri asia. Puolet vastikkeesta ja kuluista olisi reilumpaa. Hän siis kartoittaa sinun omaisuuttasi ja erotessa hänelle ei jää sitä omaa osuutta rahoista.
Ettekö voi hankkia yhteistä asuntoa, laina puoleksi, yhtiövastike puoleksi. En alkaisi maksamaan yhtään ylimääräistä vaan yhtiövastikkeesta puolet, tietenkin sähkölasku puoleks.
Ei voida. Itselleni kyllä sopisi. Jos kumppanini suhtautuisi asiaan noin kuin sinä, niin muutettaisiin yhdessä vuokrakämppään ja pistäisinntämän omani vuokralle. Kumppanini tosin joutuisi maksamaan melkein tuplasti sen mitä nyt, mutta olisi ainakin reilua, vai mitä? Onneksi kumppanini on järkevä eikä tuollainen siipeilijä.
Siis maksaa sinulle siitä, että asut hänen kanssaan, vai kattaa kaikki asumiskustannukset?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 13:50"]
Siis maksaa sinulle siitä, että asut hänen kanssaan, vai kattaa kaikki asumiskustannukset?
[/quote]
Ei ku höh, en lukenut tuota viestin ekaa lausetta ajatuksella! Sori - ei mitään, en ehtinyt pysäyttää enää viestin lähetystä.
maksaa ikäänkuin epävirallista vuokraa. Enemmän kuin puolet koroista ja vastikkeesta, mutta paljon vähemmän kuin puolet markkinavuokrasta. Muuten pistämme laskut ja ostokset puoliksi.
Kysymys:
Tunnetko eron sanojen vain ja vaan välillä?