Mä sitten vihaan Postia!!
Miten voi olla noin paska lafka nykyään, oikeasti?? Mikään ei kulje luvatussa ajassa perille, maksut nousee mutta palvelu huononee. Itella rikkoo kirjesalaisuutta availemalla kirjeitä ja skannaamalla niitä ilman lupaa, mutta touhu on muka laillista oikeuden mukaan- millä logiikalla??
Ja nyt, kun on irtisanottu satoja, miten ihmeessä edes nykyinen surkea taso muka pysyisi yllä?? Harkitsevat perkeleet että postia jaettaisiin vain kolmesti viikossa, onko se edes sallittua? Joissakin maissa posti jaetaan kolmesti PÄIVÄSSÄ!
Kommentit (204)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:27"]
Ja postin työntekijät HUIJAAVAT tietoisesti erityisesti teinejä lähettämään tavaraa LIIAN KALLIILLA.
Täysin kirjekokoinen ja painoinen lähetys pannaan nouteamaan postista maksikirjeen lisämaksulla. Tai täysin kirjekokoinen ja painoinen lähetys pitää lähettää PAKETTINA postitädin mukaan.
Minun tytöllä tapahtunut VIISI kertaa peräkanaa.... aina olen saanut rahat postimerkkeinä takaisin kun olen valittanut. mutta jos mulle käy näin viisi kertaa peräkanaa niin kuinka yleistä tämä on ?
[/quote]Joo, noin tapahtuu aina Porvoon Postissa
[/quote]
Noin tapahtuu kyllä ihan oikeasti koko ajan joka paikassa.
[/quote]
Porukka valittaa tästä JATKUVASTI erilaisilla Fb kirppareilla. Mutta kun lähettäjät ja vastaanottajat ovat yleensä teiniejä niin eivät tiedä oikeuksiaan.
Minullakin on tyttäreni FB kirppisostoksista ainakin neljä vastaavanlaista esimerkkiä. Rahat saatu takaisin, mutta se ei muuta sitä miksikään että koko ajan tapahtuu vastaavaa
Kesällä ei uskalla tilata mitään kun pakkeja toimittaa muutama kesätyöläinen ja kaikki muut lakkoilee.
Minä odottelin tuossa keväällä viikkotolkulla äitiyspakkausta saapuvaksi. Onneksi älysin soittaa ja kysellä perään, ehdin noutaa sen ihan viime hetkellä postista ennen kuin olisi palautunut lähettäjälle. Saapumisilmoitusta ei oltu toimitettu.
Ja kun täällä niin kehutaan Matkahuoltoa: meillä yksi paketti toimitettiin ensin toiselle puolelle Suomea, melkein samannimiselle paikkakunnalle kuin tämä meidän kotikylämme. Toinen paketti kävi kääntymässä seuraavassa suuremmassa kaupungissa bussireitin varrella ennen kuin löysi perille. Viipyi matkalla viikonlopun ylitse. Nämä molemmat tapaukset viime marraskuulta.
Postimerkkien hinnat nousivat taas vähenevien kirjelähetysten takia. NIIN VARMAAN! Muutos Itellasta Postiksi ei varmasti ollut mikään halpa juttu ja sehän taas näkyy nousevina hintoina. Tosin ei ole mitään järkeä laittaa 1.luokassa kirjettä kun meni 2.luokassa perille yhdessä päivässä.
Voi hyvät ihmiset, älkää ikinä lähettäkö rahaa normaalina kirjeenä, aina kirjattuna tai vakuutettuna, saatte seurantakoodin ja tiedätte tasan tarkkaan missä kirje menee ja koska se noudetaan.
Itse kävin tänään postissa hakemassa pakettia ja jäi hyvä mieli, postivirkailija oli äärettömän hyväntuulinen ja itse asiassa paketti tuli kolme päivää etuajassa. Että näin Turussa.
Harmi ku valtion pitää säästää laittamalla virkamiehiä pellolle mutta eihän silloin voi odottaa että sama palvelutaso säilyisi. Mutta meidän on säästön vuoksi totuttava vähän alempaan palvelutasoon
58
Mulla on tullu pari kertaan postilaatikkoon paketit avattuina, ei edes ole yritetty sulkea (en epäile naapureita, niitä on 2 ja molemmat vanhuksia) tilailin ulkomaisesta kaupasta mm tarroja ja julisteita, monessa paketti oli auki??
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 12:17"]
Nettikaupasta tilaaminen Suomessa on vähentynyt kohdallani selvästi, koska liian usein aletuotteiden yhteissumma on VÄHEMMÄN kuin mitä postikulut!! Eli jos tilaan vitosella jotain, postitus maksaa 6€. Ei kannata, ei todellakaan.
[/quote]
Näinpä. Vähän huono omatunto tulee siitä, että rahani menevät ulkomaille, mutta suomalaiset postikulut tekevät kotimaisista kaupoista tilaamisesta järjetöntä. Siihen päälle vielä se, että monet firmat laskuttavat ylimääräistä kattaakseen ilmaisen palautuksen aiheuttamat kulut. Ulkomaiset firmat usein antavat ilmaiset postikulut esim. yli 50 euron tilauksille, ja EU:n sisällä tilatessa postitusajat ovat melkeinpä samat kuin Suomen sisällä. Toki palautus on ulkomaille hankalampaa, mutta eipä sillä ole väliä, jos tilaa tutun merkin kenkiä tai kosmetiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 12:27"]
Ymmärrän raivon, mutta tavallaan en ymmärrä. Me ihmiset itse ollaan tämä saatu aikaan. Miettikääs nyt omaa tuttavapiiriänne, kuinka moni lähettää kirjeitä tai kortteja enää? Miten käytätte postia? Mun mummolla on metrinpino kortteja, kirjeitä, postissa tulleita adresseja yms. ja mulle ei ehdi elämän aikana kertymään siitä kolmasosaakaan.
En syyttäisi tästä siis POSTIA, vaan katsoisin peiliin. :P
[/quote]
Meinaat, että sillä Postin yksityistämisellä ei ole ollut mitään vaikutusta asiaan? Just joo.
Minua raivostuttaa, sillä olen vuosi kausia lähetellyt paketteja kummilapsille, Huuto.netin ostajille, muilta nettikirppareilta minulta tavaraa ostaneille. Olen lähettänyt kortteja ja kirjeitä ja tilannut suomalaisista nettikaupoista itselleni tavaraa. Ja ulkomailta myös. Olen kyllä siis käyttänyt postin palveluja.
Mutta nyt tarvitsisin esimerkiksi muutaman kotimaisen tiskirätin. Postikulut tuo hintaan kolmanneksen lisää! Järjetöntä! KOLMANNEKSEN!
Itse olen tehnyt paljon Facebook kirppis kauppaa ja tykännyt siitä niin osto kuin myyntikanavanakin.
Mutta nyt alkaa olla niin että eipä enää kauheasti kannata. Kun kuitenkin hintojen pitäisi olla kirppishintoja ja päälle tulee postikulut. Halvin maxikirje kun taitaa olla jo nyt yli 6e. Jos myyt kympillä vaikkapa nyt käytetyn neuleen, on se 10e oikeasti aika iso summa tavallisesta paidasta mutta myyjälle jää siitä 3e ja muutama kymmenen senttiä(edellyttäen että seuraavan maksuluokan painoraja ei ylity). Eli Posti vie ihan jäätäviä summia välistä.
Veikkaanpa että nettimyynnin lisäys on vain jopa lisännyt volyymia postissa, siispä turha itkeä että kukaan ei postikortteja lähettele enää. Noh, ei olisi se mummokaan varmaan yhtään lähetellyt jos postimerkki olis mummonmarkoissa silloin maksanut pitkälle yli kymmenen markkaa.
se homma ei vain pyöri tuolla tyylillä, jonkun on pakko muuttua.
Olen itsekin todella pettynyt nykypäivän Postin toimintaan, mutta joitain tässä ketjussa mainittuja ongelmia ei voi pistää Suomen Postin syyksi... jos esimerkiksi ulkomaan posti katoaa kohdemaassa, vika ei ole Suomen päässä. Joihinkin maihin ei kannata lähettää mitään ilman seurantakoodia. Kokemusteni perusteella olen laittanut tälle listalle jopa sellaiset maat kuin USA, Australia ja Italia.
Jos se yhtään lohduttaa, niin muualla maailmassa - siis ihan länsimaissakin - posti kulkee tätä nykyä vieläkin huonommin kuin Suomessa :( USA:ssa ollaan ihan helisemässä postilaitoksen kanssa. Jos jotain vähänkin erikoista tapahtuu (esim. talven sääkaaos), postin jakelu hidastuu viikoilla. Eikä edes seurantakoodi takaa, etteikö paketti voisi kadota selittämättömästi. Tutut ovat myös kertoneet, että "fragile" -merkinnällä varustettuja paketteja kohdellaan erityisen rajusti, koska töissä on ties minkälaista nuorta jannua. Neuvoi, ettei särkyväksi kannata ainakaan merkitä mitään särkyvää.
Britanniankaan posti ei ole nykyään yhtään sen parempi kuin Suomen, ja jos mahdollista, vieläkin ahneempi. Jos esimerkiksi EU:n ulkopuolelta tuleva lähetys menee tulliin (ja useimmiten tätä nykyä meneekin, koska Britanniassa raja menee jo 15 punnassa), arvonlisäveron lisäksi siitä veloitetaan vielä postin käsittelymaksu 8 puntaa! Ihan kiskurimeininkiä. (Tosin odotan "innolla", milloin täälläkin keksitään tuollainen käsittelymaksu. Kyllä sekin päivä taatusti vielä koittaa...)
Saksan posti toimi vielä pari vuotta sitten todella hyvin, mutta en tiedä mitä siellä on tapahtunut - nykyään on hidasta ja posti menee hukkaan. Toistaiseksi minulla on hyviä kokemuksia vain Ranskan ja Kreikan (!) postista...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:24"]
Itse se olen asunut vuosia Briteissä ja Royal Mailin palvelua ei voi edes verrata Itellan palveluun ilman että nousee verenpaine. Ei tee mieli paljon tilailla netistä mitään tai ulkomailta kun tajuaa mihin rumbaan joutuu Suomen päässä Itellan kanssa.[/quote]
Royal Mail on aivan mahtava, toimittavat paketit päivässä ja hyvissä ajoin! Briteistä Suomeen saakka toimii myös hyvin ja saapuu tänne 2-3 vrk aikana, mutta täällä päässä töksähtää AINA.
[/quote]
Hmm, minulla on aika erilaiset kokemukset Royal Mailista... Tosin se on sanottava, että posti kulkee Briteistä Suomeen todella nopeasti.
Kaikki brittiystäväni valittavat miten surkeaksi on paikallisen postin toiminta mennyt. Kaipa kaikki aina valittavat omistaan :D Joka tapauksessa posti on huonotunut maailmalla kautta linjan, ja siitä lienee kiittäminen voiton tavoittelua.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:30"]
Sitten kun nämä kantajat eivät edes ota mukaan paketteja vaan jättävät pelkät kortit ja vievät paketit takaisin varikolle josta se viedään postitoimistoon vasta seuraavana arkipäivänä! :-/
On käynyt niin että olen ollut kotona etähommissa, odottanut pakettia Saksasta tai Englannista josta olen maksanut tänne kotiinkuljetuksineen, mutta sitten on kuulunut vain pieni postiluukun kolaus kun jätetty se kortti jossa lukee että teille on yritetty toimittaa pakettia (!), ja että on noudettavissa seuraavana päivänä! Ovat jättäneet sen paketin jo ennalta jonnekin eivätkä aikoneetkaan kuljettaa sitä minulle!
[/quote]
Minulle on myös käynyt näin monta kertaa. Ja viimeisin viime viikolla, nyt asumme jo omakotitalossa ja meillä on tavallista isompi postilaatikko, niin johan sinne oli kolahtanut kortti että "ei mahtunut luukusta". Mitä vittua?! Hain paketin postin toimipisteestä, eli R-kioskilta (tässä 20 000 asukkaan kunnassa ei Itellan mielestä tarvita kunnon postia enää) ja kotona sovitin laatikkoon. Kyllä muuten olisi mahtunut, kaksikin pakettia.
[/quote]
Juu, mulle on myös pari nuorta likkaa postinjakajina oikein tiuskaiseet kiukkuisena jotain paskaa takaisin kun olen ihan asiallisesti ollut odottamaani postia vastassa ja kysynyt pelkkiä pakettikortteja saatuani että voisin sen paketin ottaa vastaan kyllä ihan nyt tässä kun olen paikalla. No ei ollut mukana tosiaan kun ei viitti rahasta turhaan niitä edes takaisin kuulemma. Anteeksi kauheasti kun asiakas nyt oli heidän vaivakseen tilannut paketteja ja maksanut sen toimituksesta, ihan jakelijatyttösten kiusaksi tietenkin.
Eli suurinta osaa paketeista joista on maksettu jakelusta ei tosiasiassa koskaan yritetä edes toimittaa perille, vaan suoraan tuodaan se lappu luukusta että hae lehmä itte pakettis.
Muutama miespuolinen vanhempi postinkantaja on taas ollut aivan ihana, soittanut ovikelloa ja antanut paketit käteen. Henkilöstähän se riippuu silloin täysin.
Oletteko yhtään kiinnittäneet huomiota, miten paljon esimerkiksi Yhdysvalloissa ovat postin hinnat nousseet? Joskus muutama vuosi sitten tuli halvemmaksi tilata jotain juttuja Yhdysvalloista Suomen sijaan, vaan eipä enää. Tilasin juuri yhden ompelukaavan - mahtuu kirjeeseen, ei todellakaan paina paljon - ja postikuluja tuli 8 euroa! Saappaat jätin tilaamatta, kun postikuluja olisi tullut yli 30 euroa...
Joku Amazon tai ASOS ilmaisine postikuluineen on asia erikseen - tuollaiset firmat häviävät postikuluissa reippaasti, mutta korvaavat sen myynnin volyymillä.
Minulla on hämmentävä kokemus Royal Mailista, sillä laitoin lapsillemme postikortit lähtöä edeltävänä iltana postilaatikkoon (Lontoossa). Seuraavana päivänä lensimme Suomeen, ja sitä seuraavana tulimme kotiin - ja siellä nökötti postilaatikossa toissailtana lähettämäni kortit.
Samoin minulla on vielä hämmentävämpi kokemus Suomen Itellasta. Laitoin eilen päivällä pienen paketin 1. luokan postilaatikkoon. Se on mennyt jo perille :O
Oikeasti.
Lähetin sen eilen.
Tällaista ei ikinä tapahdu.
Toivon todella että Siwa-paketti ja matkahuolto lähtisivät oikeasti kisaan mukaan Itellaa vastaan. niin että hinnat oikeasti ihan tavallisissa lähetyksissäkin alkaisivat olla kilpailu kykyisiä (vert. Onni-bussi ja express buss) YT:t on ikäviä ja ei kaikki aina ole postinjakajien vika ainakaan hinnoittelu ei ole. Kyllä se tulee sieltä ylemmältä ja ahneemmalta taholta.
Mua huvitti suuresti toissa talvena kun postikuski oli jättänyt ukaasin laatikkoon. Ilmoitti ettei jaa enää postia jollei taloyhtiö kolaa lumia laatikoiden edestä välittömästi. Se lumisade oli alkanut aamusta ja porukka oli töissä, laatikoiden edusta kolattiin illalla. Heti kun ehdittiin. Mutta hetkeäkään se postikuski ei jaksanut malttaa, heti piti tunkea varoituksia laatikoihin. Sen sijaan yhtään ei kuskia tunnu haittaavan se, että jakaa postia vääriin laatikoihin, jättää postia jakamatta, tulee milloin sattuu, runnoo postin laatikoon jne. Mutta varjele jos yhtenä aamuna on laatikoiden edusta kolaamatta niin johan on kauheaa. Ja sitä lunta ei edes oikeasti ollut niin paljon että se olisi autolla liikkuvaa kuskia haitannut. Asiakkaat saa sen sijaan kärsiä ihan niin paljon kuin huvittaa, se ei postia ja jakajia kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:27"]
Ja postin työntekijät HUIJAAVAT tietoisesti erityisesti teinejä lähettämään tavaraa LIIAN KALLIILLA.
Täysin kirjekokoinen ja painoinen lähetys pannaan nouteamaan postista maksikirjeen lisämaksulla. Tai täysin kirjekokoinen ja painoinen lähetys pitää lähettää PAKETTINA postitädin mukaan.
Minun tytöllä tapahtunut VIISI kertaa peräkanaa.... aina olen saanut rahat postimerkkeinä takaisin kun olen valittanut. mutta jos mulle käy näin viisi kertaa peräkanaa niin kuinka yleistä tämä on ?
[/quote]Joo, noin tapahtuu aina Porvoon Postissa
[/quote]
Noin tapahtuu kyllä ihan oikeasti koko ajan joka paikassa.