Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyys lapsen nimen valinnassa

Vierailija
24.03.2014 |

Miten olette saaneet sovittua lapsen nimen, jos molemmilla vanhemmilla on omat toivenimensä? Äitini ehdotti, että laitetaan hattuun nimiä ja vanhempi tyttäremme saa poimia sieltä. Haluaisin kuitenkin kuulla miten muut ovat päässeet yhteisymmärrykseen.

Haluaisin nimetä tyttäremme Helmiksi mummoni mukaan ja mies haluaisi tytöstä Iidan. Iida on kyllä nätti nimi, mutta haluaisin ehkä kuitenkin, että nimellä on taustaa ja mummoni on ihana, tukenut aina ja haluaisin kunnioittaa sitä näin. Toinen tyttäremme sai aikoinaan nimensä mummoni toisen nimen etunimekseen.

Ristiäiset olisi viikon päästä... jaiks

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko nimi saada taustansa joltakin muulta kun aina sun mummolta? Eikö se eka nyt ole jo jonkinnäköinen kunnoitus? Kyllä isänkin puolella voi olla ihana ja tukeva mummo tai edes mummon kissa? Jaiks!!

Vierailija
2/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iida-Helmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmiida

Vierailija
4/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitatte molemmat listan kivoista nimista. Sielta valitaan nimi joka on kummallakin listalla. Jos sellaista nei ole niis sitten kirjoitetaan pidempi lista. Niin pitkat listat etta yhteinen nimi loytyy. Taytyyhan nyt molempien vanhempien olla tyytyvaisia nimeen.

Vierailija
5/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iida Helmi se sitten, jos pakko on nuo nimet saada. Helmi on top10 -nimi ja henkilöityy kuitenkin siihen läheiseen mummoon, joten parempi 2. etunimenä ja muutenkin kuulostaa paremmalta noin päin. Niin ja saman mummon nimi on isosiskollakin 2. etunimenä. Lisäksi mieti millainen tämä teidän tyttö on, Helmi ja Iida on minusta kovin erityyppisen ihmisen nimiä ja Iida kyllä selvästi topakampi nimi. Ja kumpi sopii teidän muiden lasten nimiin, entä sukunimeen?

Jos Iida Helmi ei käy, tai edes kolmella nimellä vaikka Iida Helmi Emilia tms., niin valitsette sen kumpaan keksitte paremman kuuloisen 2. nimen.

T. Eräs jonka lapsella myöskin ristiäiset tulossa ja jonka mummi oli myöskin Helmi ja joka neuvotteli miehensä luopumaan Helmi-ehdotuksesta

Vierailija
6/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iida Helmi se sitten, jos pakko on nuo nimet saada. Helmi on top10 -nimi ja henkilöityy kuitenkin siihen läheiseen mummoon, joten parempi 2. etunimenä ja muutenkin kuulostaa paremmalta noin päin. Niin ja saman mummon nimi on isosiskollakin 2. etunimenä. Lisäksi mieti millainen tämä teidän tyttö on, Helmi ja Iida on minusta kovin erityyppisen ihmisen nimiä ja Iida kyllä selvästi topakampi nimi. Ja kumpi sopii teidän muiden lasten nimiin, entä sukunimeen?

Jos Iida Helmi ei käy, tai edes kolmella nimellä vaikka Iida Helmi Emilia tms., niin valitsette sen kumpaan keksitte paremman kuuloisen 2. nimen.

T. Eräs jonka lapsella myöskin ristiäiset tulossa ja jonka mummi oli myöskin Helmi ja joka neuvotteli miehensä luopumaan Helmi-ehdotuksesta

Vierailija
7/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa jaiks?

Ja asiaan, mieheni valitsi lastemme nimet, minä sain synnyttää heidät, halusin että hän saa valita nimet. Ja hyvät valitsi, nimetyt ovat nyt aikuisena hyvin tyytyväisiä nimiinsä. Tyttärelle tuli toiseksi nimeksi minun toinen nimeni ja pojalle mieheni toinen nimi, joka sattuu olemaan hänen kutsumanimensä. Meillä on suvussa näin tapana.

Vierailija
10/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6-9 MENI PERILLE!

Vierailija
11/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 01:05"]Nro 6-9 MENI PERILLE!

[/quote]

heh :D:D

Vierailija
12/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kallistun sun miehen kannalle. Sähän olet jo saanut valita ekalle lapselle nimen juurikin mummosi mukaan. Ihan reilua, et mies saa valita toiselle lapselle nimen.

Meillä mä päätin esikoisen nimen. (olin 15 vuotiaana päättänyt, et jos saan tytön sen nimeksi tulee ***** ***** ja onneks ei tarvinnut mihen kanssa nimestä vääntää. Tokalle lapselle (poika) mies päätti etunimen ja mä tokan. Kolmannelle (tyttö) toka nimi tuli samaa sarjaa sisarusten kanssa. Etunimestä päästiin sopuun siten, että kumpainenkin teki listan pitämistään nimistä, sit vaihdettiin listoja ja yliviivattiin ehdottomasti ei nimiet. Lopuista nimistä sitten keskusteltiinja päädyttiin yhteistuumin nimeen. Neljännelle (poika) Mies teki listan nimistä joista tykkäsi ja mä ruksin ehdottomasti ei nimet listasta. Lopuista mies sit päätti etunimen. Tokanimi samaa sarjaa kuin muilla.

Vierailija
13/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimi vain tuli jostain ja ihan raskauden alkuvaiheessa  - ja lähti tunteesta, että mikä masuasukillemme sopisi. Netin nimiluetteloita kuitenkin selailtiin lisäksi, mutta lapsen synnyttyä nimi ei muuttunut. Meillä keskustelua tuli lähinnä siitä, että saako lapsi 2 vai 3 nimeä ja annoin mieheni sen päättää, vaikka mielestäni 3 nimeä sointui paremmin ja mieheni oli aluksi kahden nimen kannalla. Sairaalaan hätäkasteen varalta annetussa nimessä olikin kirjoitettuna kaksi nimeä ja kastepapin kysyessä nimeä ristiäisviikolla, mieheni sanoi papille kolme nimeä. Mikään lapsellemme annetusta kolmesta nimestä ei ole kulkenut kummankaan suvussa.

Jokainen ihminenhän luo itse tarinansa ja on oma yksilönsä ja mielestäni sukulaisia voi kunnioittaa toki muutenkin, kuin antamalla pienokaiselle jonku heidän nimen, etenkin jos nimen miettiminen aiheuttaa eripuraa. Kävi mielessä, jos Iida on mielestäsi nätti nimi, niin kuis ois teille kompromissiksi Iida Helmiina?

Joskus "ennenmuinoin" oli kuulemma pappi päättänyt yhden lapsen nimen, kun vanhemmat sitä väänsivät vielä ristiäispäivänä :)

Vierailija
14/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iida kyllä sattuisi toisen tyttären nimeen, joka on Aino. Sillä rimmaavuudella ei kyllä ole minulle väliä, mies haluaisi 4 kirjamisen nimen. Olin laittanut Ainon toiseksi nimeksi, jolloin mies sanoi voisiko se olla etunimi. Suostuin siihen sitten. Eli periaatteessa mies sai valita etunimen silloin :D

no pitää pyytää miestä tekemään lista ja valita sieltä mieluisat. Itse jo oman listan olen tehnyt aikoja sitten :) harmittaa vaan, kun joutuu ottamaan nimen johon ei 100% lämpene. No elämä on kompromisseja... AP

Vierailija
15/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen vastustaa jotain nimeä ja ei vaan yksinkertaisesti siitä pidä, niin minusta ne nimet unohdetaan. Joku ihan ok nimikin voi tuoda toiselle epämiellyttäviä mielleyhtymiä ja ei ole inhimillistä pakottaa antamaan lapselle sellainen nimi. Etsitään sellainen nimi, jonka kumpikin vanhempi voi hyväksyä.

Kummankin täytyy tietysti joustaa eikä takertua vain johonkin yhteen tiettyyn nimeen. Ja aina voi yhdistää kummankin suosikit ekaksi, tokaksi ja kolmanneksi nimeksi, jos ne jotenkin sointuvat yhteen.

Vierailija
16/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se nyt ole vähän liioittelua nimetä MOLEMMAT lapset saman mummon mukaan? Ja vielä kutsumanimeksi. Vaikka mummo kuinka ihana olisikin. Jospa se Helmi riittäisi toiseksi nimeksi tällä kertaa, kun se ensimmäinen lapsi on jo saanut ekan etunimensä mummon mukaan.

Vierailija
17/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iida Helmiina?

Yksi vaihtoehto on valita "musta hevonen" eli nimi, joka miellyttää molempia. Helmi sitten toiseksi nimeksi ja kolmanneksi vaikka joku Iidan pidempi muoto esim. Aliida.

Iisa Helmi Aliida

Elsa Helmi Aliida

Aada Helmi Aliida

Ellen Helmi Aliida

Aava Helmi Aliida

Itse haluan, että lapsella on OMA, yksilöllinen kutsumanimi, ei kenenkään sukulaisen "pikkuversio". Toiseksi ja/tai kolmanneksi sitten suvun nimiä. Sanon näin sen vuoksi, että meillä oli sama tilanne kuin ap:lla. Minulla oli oma suosikkinimi ja miehellä omansa. Kumpikaan ei tykännyt toisen suosikista. Tehtiin sitten niin, että aloitettiin uudestaan puhtaalta pöydältä miettimään nimeä niin, että kummankaan suosikkia ei oteta etunimeksi=kutsumanimi meillä. Löydettiin sitten vielä uusi, kiva nimi, kompromissi toki, joka miellytti molempia. Ei ole kaduttanut! Mies suostui minun suosikkini ottamaan toiseksi nimeksi ja hän sai päättää kolmannen nimen. Kaikki oli tyytyväisiä.

Nimi on niin tärkeä asia, että en suostuisi kummankaan vanhemman "jyräämiseen" asiassa.

Vierailija
18/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekan nimestä ei ollut kinaa Tokan lapsen kohdalla mies antoi mulle neljän nimen listan josta sain valita. Kuitenkin kun panimme paperit postiin, kumpikin oli vielä epävarma että tuoko nimi sitten sille tulee, onko se hyvä edes :-D . Valitsin listasta sen nimen, jonka lopputavu edes oli sama kuin mun ehdottamani nimen jonka mies hylkäsi. Tyyliin mies ei haluais Helmi-nimeä, olkoon sitten Saimi.

Kolmannen lapsen koko nimen keksi mies, mutta mä lisäsin rimmaavuuden takia nimeen vielä kolmannen nimen.

Eli meilläkin vain ekan lapsen nimi oli "100% varma" .

Vierailija
19/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 10:26"]

Iida kyllä sattuisi toisen tyttären nimeen, joka on Aino. Sillä rimmaavuudella ei kyllä ole minulle väliä, mies haluaisi 4 kirjamisen nimen. Olin laittanut Ainon toiseksi nimeksi, jolloin mies sanoi voisiko se olla etunimi. Suostuin siihen sitten. Eli periaatteessa mies sai valita etunimen silloin :D

no pitää pyytää miestä tekemään lista ja valita sieltä mieluisat. Itse jo oman listan olen tehnyt aikoja sitten :) harmittaa vaan, kun joutuu ottamaan nimen johon ei 100% lämpene. No elämä on kompromisseja... AP

[/quote]

Nämä olisivat myös tosi tasapuoliset nimet lapsille, koska molemmat ovat niin yleisiä. Eli molemmilla olisi paljon kaimoja joka paikassa.

Vierailija
20/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainkin mukaan menee, että äiti saa päättää - eli sinä päätät, ei siinä miestä tarvitse kuunnella. Tietäkää naiset oikeutenne.