Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaisitko kadulla harhailevaa muistisairasta?

Vierailija
23.03.2014 |

Kukaan ei pysähtynyt auttamaan pakkasessa yöpaidassa harhailevaa "muistisairasta"? Olisitko sinä pysähtynyt? 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194886849611/artikkeli/video+sisko+haapala+naytteli+eksynytta+vanhusta+kukaan+ei+auttanut+hanta.html

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin auttaisin. Ensin kysymään että tietääkö minne menossa, sitten varmuuden vuoksi soitto hätäkeskukseen ja henkilön kuvaileminen heille. Jos olisi pakkasta niin auttamatta jättäminen olisi hänelle hengenvaarallista. Siihen voi luottaa, että jos itse ei auta niin ei auta kukaan muukaan.

Vierailija
22/32 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin hätäkeskukseen olisin soittanut! Ja jos olisi mies ollut mukana tai joku vieras mies lähettyvillä, olisin pyytänyt häntä mukaani kysymään että tarviiko apua... Pienikokoisena naisena en yksin tuppaa kenen tahansa lähelle....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen auttanut kerran. Myohaan kylmana pimeana syksyisena iltana omakotitalomme pihalle harhaili vanha nainen. Hanella oli vain lyhythihainen leninki ja pikkukengat paallaan vaikka oli kylma. Aloin jututtamaan rouvaa. Han kuitenkin vaikutti hieman sekavalta enka saanut hanesta irti yhtaan jarkevaa lausetta. Vein hanet sisalle lampimaan ja laitoin kupin teeta. Samaan aikaan mies soitti poliisille. Poliisi olikin tietoinen vanhainkodista karanneesta asukista. He tulivat hakemaan vanhuksen. En tieda mita olisi tapahtunut jos en olisi auttanut rouvaa. Asumme maaseudulla missa taloja on harvakseltaan. Myohaan illalla rouva olisi hyvinkin voinut joutua harhailemaan ties kuinka kauan ennen kun joku muu olisi tullut apuun. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Vierailija
24/32 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki "nykynuoret" ole sekopäitä tai ikärasisteja. Joskus tuntuu, että monet luulevat meitä kaikkia nuoria ihan empatiakyvyttömiksi riehupelleiksi ja rappioalkoholisteiksi :D Aikojen alusta lähtien on varmaan löytynyt monenlaista viipottajaa tästä maailmasta, ihan joka ikäluokasta. Nojoo, kyllä aikuistuessa usein viisastuu, mutta jokainen on ollut lapsi.. Itse olen 18v ja olen ollut palvelukodissa kesätöissä. Järjestin asukkaille kaikenlaista toimintaa, esim. onkimista, grillaamista, muistipelejä ja visailuja, kävelyjä, leipomista, juttelin ja kuuntelin, koiranikin kuskasin rapsutettavaksi ja se taisi olla suurin onni monelle.. vaikka dementikko kertookin saman tarinan uudestaan ja uudestaan, on hänellekin tärkeää että kuunnellaan ja iloitaan yhdessä... Nyt toimin vapaa-ajallani kehitysvammaisten tukihenkilönä.

Kun palvelukodista katosi eräs ihminen ruoka-aikaan, lähdin juosten etsimään häntä metsästä ja joenrannasta. Hän olikin vaan unohtunut jonnekin "piiloon" lukemaan lehteä vähäksi aikaa ja pyyteli anteeksi aiheuttamaansa huolta :D Entisenä partiolaisena yritän olla aina valmis ;) Aina sitä ei näe heti päällepäin kuka voi huonosti. Aina kaikki eivät ole myöskään kovin vastaanottavaisia... Kerran myöhään illalla törmäsin nuorehkoon todella päihtyneeseen naiseen, joka hortoili kadun toiselta puolelta toiselle, käveli eksyksissä ihan mihin suuntaan sattuu ja kaatui jatkuvasti lumipenkkaan. Kysyin onko kaikki hyvin ja hän vaan huusi että ***** tottakai on painu ***** siitä ja potki, kun tarjosin kättä.. Joku naisen kaveri siihen tuli onneks lopulta niin katsoin että asia hoidossa. Muuten olisin soittanut poliisille.

Joskus on käynyt ihan niinkin että joku on tullut itse pyytämään apua ja tottakai ainakin silloin autan! :D se on hienoa, kun autettava halaa ja sanoo, että pelastit juuri maailman vaan siitä hyvästä että hänet opastaa pankkiin ja auttaa vähän repun kantamisessa, kun on jalkansa murtanut <3 Annetaan apua, mutta otetaan myös vastaan jos tarvetta on!

Vierailija
25/32 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 02:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 01:37"]

Ihan hirveää tämä ihmisten välinpitämättömyys. Itse en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos näkisin selvästi jonkun ehkä olevan pulassa ja en auttaisi häntä.

Vastaus on siis kyllä. Valitettavasti sitä ei kuitenkaan aina huomaa, jos vanhuksella on tavalliset, säähän sopivat vaatteet, eikä herätä huomiota millään tavalla. Kuitenkin, jos näkisin selvästi että vanhuksella ei taida kaikki olla hyvin, menisin luokse kysymään ja soittaisin apua.

Miten kukaan voi jättää toisen ihmisen pahimmassa tapauksessa kuolemaan?

- N 19v -

[/quote]

Voi kuule, kun ei enää puhuta kuolemaan jättämisestä, vaan suoranaisesta tappamisesta; "12-vuotiaat potkivat vanhuksen pysäkillä", "14-vuotias puukotti vanhan miehen", "Nuorisojengi ryösti ja hakkasi iäkkään mummon" jne. Tällainen meillä tämä oma maa mansikka tällä hetkellä. OT, mutta tulipahan sanottua...

[/quote]

Mikä oli pointtisi ja miten se liittyi kommenttiini?

Vierailija
26/32 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina auttanut ja autan jatkossakin, samoin kaikkia kohdalle osuneita kadulla kaatuneita ja sairauskohtauksen saaneita.

Hoitaja kun on hoitaja myös vapaa-aikana. Ammattietiikka ei edes antaisi myöten olla tarkistamatta tilannetta ja olla auttamatta jos se suinkin on mahdollista.

Vierailija
27/32 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ilmoittanut kulkijasta 112:een. Heillä ehkä olisi jo ollut tiedossa, onko jostakin kadonnut vanhus.

Meilläkin asui dementikko, jolla oli tapana lähteä kuljeksimaan. Hänet tunnettiin hyvin ja yleensä tuotiin kotiin, mutta yksi tapa varautua karkaamiseen oli jokseenkin huomiotaherättävä vaatetus. Hän ei lähtenyt ulos yöpaitasillaan, mutta kesähelteelläkin oli toppatakki.

Hoitolaitokset ovat siitä vinkeitä paikkoja, että ulos pitää kyllä päästä nopeasti (esim. tulipalon ja muut hätätilanteet, joissa dementoituneet tosin eivät toimisi tarkoituksenmukaisesti), mutta sisään ei saa päästä takaisin yhtä helposti. Sieltä kun voi tulla asiattomia kulkijoita, lääkerosvoja ja sellaisia.

Vierailija
28/32 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaupan esimies, joka oli vanhempi nainen, lähti kerran taluttamaan yhtä naista kotiinsa, kun tämä ei enää osannut kotiin. Häneltä kai oli juuri työt loppuneet, muuten kaupasta on vaikeaa ellei mahdotonta poistua tällaiselle reissulle.

Vierailija
29/32 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.Ei ole minun ongelmani.

Vierailija
30/32 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveää tämä ihmisten välinpitämättömyys. Itse en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos näkisin selvästi jonkun ehkä olevan pulassa ja en auttaisi häntä.

Vastaus on siis kyllä. Valitettavasti sitä ei kuitenkaan aina huomaa, jos vanhuksella on tavalliset, säähän sopivat vaatteet, eikä herätä huomiota millään tavalla. Kuitenkin, jos näkisin selvästi että vanhuksella ei taida kaikki olla hyvin, menisin luokse kysymään ja soittaisin apua.

- N 19v -

Vierailija
31/32 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen etten tajuaisi että kyseessä on muistisairas ihminen, jos hän liikkuisi ongelmitta ja ryhdikkäästi. Jos näkisin videon tapaisen ihmisen Kurvissa, ajattelisin että kyseessä on jonkinlainen boheemi ihminen.

Vierailija
32/32 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 01:37"]

- N 19v -

[/quote]

Voi kuule, kun ei enää puhuta kuolemaan jättämisestä, vaan suoranaisesta tappamisesta; "12-vuotiaat potkivat vanhuksen pysäkillä", "14-vuotias puukotti vanhan miehen", "Nuorisojengi ryösti ja hakkasi iäkkään mummon" jne. Tällainen meillä tämä oma maa mansikka tällä hetkellä. OT, mutta tulipahan sanottua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä