Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isojen kaupunkien kasvatit eivät muuta pois?

Vierailija
22.03.2014 |

Itse nuorena odotin innolla sitä, että saan lukion suoritettua ja muutan opintojen perässä kauaksi pois kotikaupungistani. Toki asuin suht pienessä kaupungissa, mutta koin silti hirveää halua olla itsenäinen, pärjätä uudessa kaupungissa kaukana tutuista piireistä.

Nyt olen asunut jo melko monessa kaupungissa Suomessa ja olen ihmetellyt, miten jotkut ihmiset asuvat samassa kotikaupungissaan koko ikänsä! Toki on varmaan kätevää asua isossa kaupungissa, missä on yliopisto, johon voi hakea, mutta kuka haluaa jäädä asumaan samaan kaupunkiin vanhempiensa kanssa ja pahimmassa tapauksessa vielä asuu vanhempien luona opiskelujen ajan (rahallisesti toki järkevää, mutta luulisi nuoren haluavan jo itsenäistyä ja saada omaa rauhaa)!

Ja vielä opiskelujen jälkeenkin nämä ihmiset ovat jääneet töihin samaan kotikaupunkiin. Toki ihmiset ovat erilaisia ja sen yritän ymmärtää aina, mutta tätä asiaa en ole vielä koskaan osannut ymmärtää. Te, ketkä näin olette syystä tai toisesta tehneet (asuneet aina vain synnyinkaupungissa tai sillä alueella), miksi?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:46"]

Helsinki on sen verran iso että voi asua samassa kaupungissa törmäämättä äitiin ja isään, jos niin haluaa.

[/quote]Eiköhän tuo onnistu muuallakin ;)

[/quote]

Joillekin, ilmeisesti usein Helsingissä, on kauhea asia odottamattomat sosiaaliset kontaktit.

Vierailija
42/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:04"]

Olen miettinyt samaa. Asutaan koko ikä Helsingissä ja paheksutaan niitä, jotka asuvat koko ikänsä Pihtiputaalla. Miten se nurkkakuntaisuudessa muka eroaa siitä, että koko elämä on Töölössä, isä ja äiti asuu naapuritalossa?

[/quote]

eli sun mielestä on sama, vaikka asuisi sitten Lontoossa/New Yorkissa/Shanghaissa koko ikänsä ja sukunsa kanssa samassa korttelissa?

mä en ihan ole samaa mieltä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää muuttaa pois jos täällä on syntynyt, opiskellut, työssä, perhe, täältä ei puutu mitään siis Hki kysymyksessä. Täältä löytyy kulttuuria, merta, luontoa, kouluja, yliopistoa jne. Stadi on snadi.

Vierailija
44/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei koskaan ole ollut mitään syytä muuttaa pois Helsingistä. Miksi ihmeessä olisin lähtenyt johonkin toiseen kaupunkiin opiskelemaan ja siten esimerkiksi heikentänyt työnsaantimahdollisuuksiani, kun kerran Helsingin yliopisto on meidän alallamme selvästi arvostetuin opinahjo? Ajatus tuntuu lähinnä naurettavalta.

Ap on kovin kapeakatseinen ollakseen niin valaistunut ja itsenäinen.

Vierailija
45/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:43"]

Mä olen asunut lapsuuteni Espoossa ja opiskellut ja asunut aikuisikäni Helsingissä, ja olen hyvin onnellinen täällä, mutta olen kyllä miettinyt, että olisi ollut avartavaa asua myös jossain muualla. Mutta olen varma (niin varma kuin kokeilematta voi olla), että pienessä kaupungissa tai maalla asuminen ei sovi minulle. Haluaisinkin vielä tulevaisuudessa asua ulkomailla, kun perhetilanne antaa myöten. Mutta Suomessa Helsinki on minulle paras paikka.

[/quote]

Ihan sivuseikkana, suomalaisten hyvin yleinen selitys ulkomaille muuttamisen esteenä on "perhetilanne". Mikähän oikeasti mahtaa olla sellainen perhetilanne, joka estää tämän.

Vastaan: 99% ei mikään, kunhan on keksitty nätti tekosyy.

[/quote]

Jos muu perhe ei halua muuttaa. Muutatko yksin sinne ulkomaille?

[/quote]

Turha on silloin haaveilla mitään ulkomaille muutosta (tulevaisuudessa), mutta useille se on vain tekosyy miksi ei tarvitse muuttaa. Asia pitää perheelle selittää ja valmistella huolellisesti ja kertoa mitä hyviä puolia siitä on.

[/quote]

saanko kysyä, oletko itse muuttanut kouluikäisten lasten kanssa ulkomaille? Jos et, niin ei kannata kommentoida....sorry vaan 

Vierailija
46/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:57"]

Te, ketkä näin olette syystä tai toisesta tehneet (asuneet aina vain synnyinkaupungissa tai sillä alueella), miksi?

[/quote]

Kerrotko vielä, mihin täältä Helsingistä snun mielestäsi kannattaisi lähteä? En voi mitään sille, että vanhempani jo totesivat tämän mustuttavan Suomen paikkakunnista eniten oikeaa kaupunkia. Pitäisikö minun muuttaa palveluiltaan ja kaupunkikulttuuriltaan huonompaan kuntaan vain todistaakseni muille jotakin?

[/quote]

Eli koska isi ja äiti sanoi noin, et uskalla edes kokeilla, millaista on muualla? Miten voit tietää, millaista oikeasti on muualla, jos olet asunut vain omissa pienissä piireissäsi?

[/quote]

mä en ihan nyt ymmärrä, miksi pitäisi kokeilla asumista muualla, jos on tyytyväinen siellä, missä on, oli se sitten Hki tai Pihtipudas?

mä en myöskään ymmärrä, mitä tarkoitat pienillä piireillä.

Vierailija
47/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:02"]Paljon tuli vastauksia, mutta silti jotenkin ihmetyttää. Minusta ei pysty itsenäistymään kunnolla, jos asuu samalla paikkakunnalla vanhempiensa ja yläaste- ja lukioaikaisten ystävien kanssa. Pakollakin siinä tulee käytyä usein vanhemmilla syömässä, jotkut jopa pesemässä pyykkiä! Kavereitakaan ei joudu pakolla hankkimaan uusia, kun on ne vanhat tutut. Piirit ovat samat tutut etkä joudu tutustumaan uuteen kaupunkiin, koska se on jo sinulle tuttu. Itse olen asunut jo monessa isossa suomalaisessa kaupungissa ja kyllä siellä törmää usein tuttuihin kaupungilla, vaikka omat piirit melko pienet ovatkin, koska mitään sukulaisia yms. lapsuuden tuttavia ei siellä edes asu.

Kyllä se oli nuorena aikamoista, kun muutti monen sadan kilometrin päähän omasta tutusta pikkukaupungista. En valinnut sitä lähintä yliopistokaupunkia, koska siellä asui myös sukua. Halusin todella itsenäistyä ja nähdä muutakin maailmaa kuin sitä aluetta, mistä olin kotoisin. Täytyi tutustua kokonaan uuteen kaupunkiin, oppia suunnistamaan siellä. Täytyi pakolla hankkia uusia tuttavuuksia, jotta ei täysin yksin jäisi uudessa paikassa. Täytyi oppia hoitamaan kaikkia pankkiasiat, ruoanlaitto, pyykkääminen täysin yksin ilman apua. Kyllä siinä itsenäistyi!

Mielestäni ei voi puhua itsenäistymisestä samalla tavalla, jos asuu samalla paikkakunnalla ja ainut ero on se, että muuttaa pois kotoa johonkin opiskelijakämppään, mutta sama kaupunki ja samat piirit pysyvät. Enkä tarkoita tätä tietenkään pahalla, mutta en vaan käsitä, miten jotkut eivät halua "lentää pois pesästä".

[/quote]

Oletko tietoinen pääkaupunkiseudun väkiluvusta? En ole koskaan törmännyt stadissa esim. samaan aikaan lukiota käyneisiin ja olen sentään kirjoittanut lähes 20 vuotta sitten.

Vanhempani asuvat myös pk-seudulla ja käyn heidän luonaan kerran kaksi kuussa, soitellaan toki useammin. Sama juttu broidin kanssa, paitsi että asuu lähempänä ja nähdään vielä harvemmin. Ei täällä oikeasti vahingossa törmää tuttuihinsa kun kerran vuosikymmenessä, kun lääniä ja porukkaa riittää.

En keksi mitään syytä muuttaa pois stadista, täällä on mun kotini, duunit, frendit ja harrastukset. Miksi muuttaisin pienempään kaupunkiin? Käistyksesi siitä, ettei voi itsenäistyä, jos asuu edelleen pk-seudulla on väärä ja perustuu ilmeisesti harhakäsitykseen pk-seudun pinta-alasta ja asukasluvusta.

Kyllä kuule stadissakin voi ihan hyvin elää kuolematta tylsyyteen ja lapsuuden kodin suhteelliseen läheisyyteen. Elä sinä siellä missä haluat, minä elän stadissa, jota rakastan.

[/quote]

Mutta miksi ihmeessä stadissa asuvat eivät suostu ymmärtämään niitä, jotka elävät koko ikänsä Kokkolassa tai Imatralla? Miksi vain stadi tarjoaa mahdollisuuden itsenäistyä äidin naapuritalossa?

[/quote]

Hölmöä yleistämistä. Yhtä hyvin/huonosti sitä pystyy itsenäistymään asuu sitten Helsingissä tai vaikkapa siellä Pihtiputaalla. Itsenäistyminen on kiinni ihan muista asioista kuin asuinpaikasta.

t. helsinkiläinen

Vierailija
48/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 09:02"]

Paljon tuli vastauksia, mutta silti jotenkin ihmetyttää. Minusta ei pysty itsenäistymään kunnolla, jos asuu samalla paikkakunnalla vanhempiensa ja yläaste- ja lukioaikaisten ystävien kanssa. Pakollakin siinä tulee käytyä usein vanhemmilla syömässä, jotkut jopa pesemässä pyykkiä! Kavereitakaan ei joudu pakolla hankkimaan uusia, kun on ne vanhat tutut. Piirit ovat samat tutut etkä joudu tutustumaan uuteen kaupunkiin, koska se on jo sinulle tuttu. Itse olen asunut jo monessa isossa suomalaisessa kaupungissa ja kyllä siellä törmää usein tuttuihin kaupungilla, vaikka omat piirit melko pienet ovatkin, koska mitään sukulaisia yms. lapsuuden tuttavia ei siellä edes asu.

Kyllä se oli nuorena aikamoista, kun muutti monen sadan kilometrin päähän omasta tutusta pikkukaupungista. En valinnut sitä lähintä yliopistokaupunkia, koska siellä asui myös sukua. Halusin todella itsenäistyä ja nähdä muutakin maailmaa kuin sitä aluetta, mistä olin kotoisin. Täytyi tutustua kokonaan uuteen kaupunkiin, oppia suunnistamaan siellä. Täytyi pakolla hankkia uusia tuttavuuksia, jotta ei täysin yksin jäisi uudessa paikassa. Täytyi oppia hoitamaan kaikkia pankkiasiat, ruoanlaitto, pyykkääminen täysin yksin ilman apua. Kyllä siinä itsenäistyi!

Mielestäni ei voi puhua itsenäistymisestä samalla tavalla, jos asuu samalla paikkakunnalla ja ainut ero on se, että muuttaa pois kotoa johonkin opiskelijakämppään, mutta sama kaupunki ja samat piirit pysyvät. Enkä tarkoita tätä tietenkään pahalla, mutta en vaan käsitä, miten jotkut eivät halua "lentää pois pesästä".

[/quote]

mun lukioaikaiset kaverit jäivät kyllä lukioaikaisiksi, eivät lähteneet opiskelemaan samaa alaa, lapsuudenajan kaverit ovat vielä mukana kuvioissa. Opisekluaina sain uusia ystäviä. Osasin käydä pankissa jo kouluikäisenä ja ihme ja kumma osasin opiskeluasunnossa käyttää nettipankkia ihan yksin. Ikinä en vienyt pyykkiä kotiin, koska pesin ne omassa kodissa. Ja apua! en ole varmaan vieläkään itsenäistynyt, koska käyn oman perheeni kanssa omien vanhempieni ja jopa mummoni luona syömässä.

Vierailija
49/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:53"]

Aloittajalta kysyisin mitä oikein pakenet noilla muutoilla?

[/quote]

Jos ei tarvitse hävetä ja paeta teini-ikäänsä, niin voi voi ;)

Vierailija
50/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:26"]

Ihme yleistystä.

Itse ison kaupungin kasvattina olen opiskellut pienissä kaupungeissa, jopa kyläpahasissa, palannut kuitenkin aina takaisin pk- seudulle ja nyt olen muuttamassa "pikkukaupunkiin" opiskelemaan, asuntoa haen sen nykyisestä lähiöstä, entisestä pikkukunnasta ja jopa ihan pysyväismuutto mielessä.

Mitä pääkaupunkiseudulla on mitä ei muualla saisi? Ai niin, huono ilmanlaatu ja eläminen on kallista... ei tule ikävä. ;)

[/quote]

Tsot-tsot, nyt kyllä itse syyllistyt yleistämiseen. Ei tämä Helsinki (pääkaupunkiseutu) ole mikään helvetin esikartano, vaikka tässäkin ketjussa jotkut "neutraalit" kommentoijat niin yrittävätkin maalailla.

Jokainen asukoon ja itsenäistyköön juuri siellä missä haluaa ja kokee olevansa onnellinen. Itselleni ja perheelleni paras asuinpaikka Suomessa on Helsinki, jollekin toiselle joku ihan muu.

Vierailija
51/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:43"]

Mä olen asunut lapsuuteni Espoossa ja opiskellut ja asunut aikuisikäni Helsingissä, ja olen hyvin onnellinen täällä, mutta olen kyllä miettinyt, että olisi ollut avartavaa asua myös jossain muualla. Mutta olen varma (niin varma kuin kokeilematta voi olla), että pienessä kaupungissa tai maalla asuminen ei sovi minulle. Haluaisinkin vielä tulevaisuudessa asua ulkomailla, kun perhetilanne antaa myöten. Mutta Suomessa Helsinki on minulle paras paikka.

[/quote]

Ihan sivuseikkana, suomalaisten hyvin yleinen selitys ulkomaille muuttamisen esteenä on "perhetilanne". Mikähän oikeasti mahtaa olla sellainen perhetilanne, joka estää tämän.

Vastaan: 99% ei mikään, kunhan on keksitty nätti tekosyy.

[/quote]

Jos muu perhe ei halua muuttaa. Muutatko yksin sinne ulkomaille?

[/quote]

Turha on silloin haaveilla mitään ulkomaille muutosta (tulevaisuudessa), mutta useille se on vain tekosyy miksi ei tarvitse muuttaa. Asia pitää perheelle selittää ja valmistella huolellisesti ja kertoa mitä hyviä puolia siitä on.

[/quote]

saanko kysyä, oletko itse muuttanut kouluikäisten lasten kanssa ulkomaille? Jos et, niin ei kannata kommentoida....sorry vaan 

[/quote]

Olen muuttanut ja itse asiassa asun vieläkin. 3 lasta.

Vierailija
52/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:57"]luulisi nuoren haluavan jo itsenäistyä ja saada omaa rauhaa!

[/quote]

Meillä oli rauhallista kotona ja tunsin itseni itsenäiseksi muutenkin. Ei tarvinnut lähteä pakoon minnekään.

Vierailija
53/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:04"]Olen miettinyt samaa. Asutaan koko ikä Helsingissä ja paheksutaan niitä, jotka asuvat koko ikänsä Pihtiputaalla. Miten se nurkkakuntaisuudessa muka eroaa siitä, että koko elämä on Töölössä, isä ja äiti asuu naapuritalossa?

[/quote]

Ikävää että koet helsinkiläiset tuollaisina ja perustat käsityksesi täällä asuviin ihmisiin puhtaasti hölynpölylle.

Koko ikäni täällä asuneena ihmettelen jatkuvasti ulkopaikkakuntalaisten jatkuvaa tarvetta mollata Helsinkiä ja helsinkiläisiä. Onko siellä muualla niin paha olla?

Miksi täältä pitäisi lähteä? Koska sinä paheksut ihmisiä jotka asuvat täällä koko ikänsä. Helsinki on paljon muutakin kuin Töölö ja Eira.

[/quote]

Perustan käsitykseni aika pitkälti tämän palstan kirjoituksille, joissa ihmetellään niitä ihmisiä, jotka ihan tyytyväisinä elävät oman elämänsä jossain Joensuussa tai Lapualla eivätkä ymmärrä, miten tyhmää ja pientä elämänsä siellä on, lähellä sukulaisia ja kavereita. Jostain syystä palstan helsinkiläiset katsovat, että vain muutto pois kotikonnuilta itsenäistää - näköjään kaikkia muita paitsi nimenomaan niitä helsinkiläisiä, joilla on kotikaupungissaan ihan kaikki eikä ole tarvetta muuttaa.

Jos joku on työtön Hämeenkoskella, aloitetaan palstalla heti marmatus, että miksi et muuta sinne, missä on töitä eli Helsinkiin. Jos muistuttaa, että Hämeenkosken työttömyysprosentti on huomattamasti alhaisempi kuin Helsingin, alkaa säksätys, että Hämeenkoskella ei kuitenkaan ole muutenkaan yhtään mitään, miten kukaan voi koko ikänsä kuvitella saavansa asua lähellä sukulaisia ja ystäviä vailla mitään oikeaa elämää.

Miksi vain Helsinki kelpaa kalliine asuntoineen, huonoine julkisine terveyspalveluineen, lopetettavine lähikouluineen, ylisuurine päiväkotiryhmineen, ongelmalähiöineen, työttömyysprosentteineen, likaisine rantoineen, pölyisine ilmoineen jne.

[/quote]

Helsinkiläisena palstailijana en ole koskaan sätkättänyt siitä miksi joku asuu siellä missä asuu, joten yritä uudestaan.

Sulla on nyt jotenkin vääristynyt kuva Helsingistä ja helsinkiläisistä.

Ehkä ne on tosiaan ne ulkopaikkakuntalaiset jotka täällä asuu, luoden muualla asuville tän kauhean kuva kotikaupungistani.

Puhuit myös siitä että täällä ei voi itsenäistyä. Olet niin metsässä.

Koulujen jälkeen en ole KOSKAAN vahingossa törmännyt koulukavereihini, nykyään on ihan "uudet piirit", vaikkai sen pitänyt olla mielestäsi mahdollista. Kaikki sukulaiseni asuvat muualla Suomessa.

Lähinnä mua huvittaa tämä tylsä provoaminen jossa muut pääsevät haukkumaan helsinkiläisiä.

Ei tulisi pieneen mieleenkään alkaa kauhistelemaan miten joku voi asua Imatralla tai Jyväskylässä, miksi ei voisi, ihan samalla tavalla kuin täälläkin? Siellä on varmasti pienemmät piirit, kuin täällä. Täällä saa kulkea kasvottomana ellei satu olemaan joku tyrkky julkkis.

Kasvottomalla tarkoitan sitä, ettei kukaan huutele kadulla perään ja juorua muille.

Vierailija
54/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:04"]Olen miettinyt samaa. Asutaan koko ikä Helsingissä ja paheksutaan niitä, jotka asuvat koko ikänsä Pihtiputaalla. Miten se nurkkakuntaisuudessa muka eroaa siitä, että koko elämä on Töölössä, isä ja äiti asuu naapuritalossa?

[/quote]

Ikävää että koet helsinkiläiset tuollaisina ja perustat käsityksesi täällä asuviin ihmisiin puhtaasti hölynpölylle.

Koko ikäni täällä asuneena ihmettelen jatkuvasti ulkopaikkakuntalaisten jatkuvaa tarvetta mollata Helsinkiä ja helsinkiläisiä. Onko siellä muualla niin paha olla?

Miksi täältä pitäisi lähteä? Koska sinä paheksut ihmisiä jotka asuvat täällä koko ikänsä. Helsinki on paljon muutakin kuin Töölö ja Eira.

[/quote]

Perustan käsitykseni aika pitkälti tämän palstan kirjoituksille, joissa ihmetellään niitä ihmisiä, jotka ihan tyytyväisinä elävät oman elämänsä jossain Joensuussa tai Lapualla eivätkä ymmärrä, miten tyhmää ja pientä elämänsä siellä on, lähellä sukulaisia ja kavereita. Jostain syystä palstan helsinkiläiset katsovat, että vain muutto pois kotikonnuilta itsenäistää - näköjään kaikkia muita paitsi nimenomaan niitä helsinkiläisiä, joilla on kotikaupungissaan ihan kaikki eikä ole tarvetta muuttaa.

Jos joku on työtön Hämeenkoskella, aloitetaan palstalla heti marmatus, että miksi et muuta sinne, missä on töitä eli Helsinkiin. Jos muistuttaa, että Hämeenkosken työttömyysprosentti on huomattamasti alhaisempi kuin Helsingin, alkaa säksätys, että Hämeenkoskella ei kuitenkaan ole muutenkaan yhtään mitään, miten kukaan voi koko ikänsä kuvitella saavansa asua lähellä sukulaisia ja ystäviä vailla mitään oikeaa elämää.

Miksi vain Helsinki kelpaa kalliine asuntoineen, huonoine julkisine terveyspalveluineen, lopetettavine lähikouluineen, ylisuurine päiväkotiryhmineen, ongelmalähiöineen, työttömyysprosentteineen, likaisine rantoineen, pölyisine ilmoineen jne.

[/quote]

Hyvin sanottu. Helsingissä kuvitellaan juuri tuota ettei muualla ole muka töitä. On niitä ja tosiaankin työttömyys-% on usein pienempi kuin Helsingissä, joten miksi muuttaa ylikalliiseen betonibunkkerilähiöön? Täällä maalla sen sijaan on kunnon kokoisia asuntoja ja tontteja edullisilla hinnoilla ja monet muutkin asiat halvempia kuin pääkaupunkiseudulla. 

[/quote]

Helsingissä on myös muunlaista asutusta kuin betonipunkkeri lähiöt.

Meillä on ainakin todella viihtyisä takapiha kasvimaineen, palvelut lähellä.

Mutta sitähän on vaikea käsittää, jos ei täällä itse asu.

Vierailija
55/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Koska tulevaisuudessa valtionosuuksia tullaan pienentämään huomattavasti. Todella moni kaupunki keskis ja pohjois-Suomessa elää valtion osuuksilla eli tulonsiirroilla. Helsinki on nettomaksaja. Tulevaisuudessa tätä tulonsiirtoa tullaan vähentämään ja tämä tarkoittaa että noista kuolevista paikakkunnista lähtee julkiset palvelut. 

On täysin järjetöntä ylläpitää tuollaisia pikkupaikkoja pystyssä. Alta 200 000 ihmisen kaupunkia ei pitäisi mitenkään tukea. 

[/quote]

Helsinki ei ole nettomaksaja, kun otetaan huomioon valtion maksamat palkat. Silloin huomataan, että Helsinki saa 80% valtion palkkasummasta, vain 20 % "valuu" maakuntiin. Sitä voidaan pitää yhtä huomattavana asiana kuin valtionosuuksia. Helsingissä vain ei haluta muistaa, että esim. ministeriöt ovat siellä ja niistä kertyy alueelle melkoinen rahapotti.

Vierailija
56/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Helsinkiläisena palstailijana en ole koskaan sätkättänyt siitä miksi joku asuu siellä missä asuu, joten yritä uudestaan.

Ehkä ne on tosiaan ne ulkopaikkakuntalaiset jotka täällä asuu, luoden muualla asuville tän kauhean kuva kotikaupungistani.

Koulujen jälkeen en ole KOSKAAN vahingossa törmännyt koulukavereihini, nykyään on ihan "uudet piirit", vaikkai sen pitänyt olla mielestäsi mahdollista. Kaikki sukulaiseni asuvat muualla Suomessa.

Lähinnä mua huvittaa tämä tylsä provoaminen jossa muut pääsevät haukkumaan helsinkiläisiä.

Ei tulisi pieneen mieleenkään alkaa kauhistelemaan miten joku voi asua Imatralla tai Jyväskylässä, miksi ei voisi, ihan samalla tavalla kuin täälläkin? Siellä on varmasti pienemmät piirit, kuin täällä. Täällä saa kulkea kasvottomana ellei satu olemaan joku tyrkky julkkis.

Kasvottomalla tarkoitan sitä, ettei kukaan huutele kadulla perään ja juorua muille.

[/quote]

Nähtävästi helsinkiläisyyteen kuuluu myös lukutaidottomuus tai ainakin kyvyttömyys ymmärtää lukemaansa tekstiä.

En kirjoittanut, että "Puhuit myös siitä että täällä ei voi itsenäistyä" vaan "Jostain syystä palstan helsinkiläiset katsovat, että vain muutto pois kotikonnuilta itsenäistää". Ymmärrätkö näiden kahden lainauksen eron? Todennäköisesti et, koska asut alueella, jossa esim. Pisa-tutkimus antaa alhaisimmat pisteet.

Vierailija
57/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarkoittaa kai, että pitäisi asua välillä vierailla mailla? Siitä olen samaa mieltä!

Vierailija
58/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voi tsiisus mitä puppua kirjoitat. Tällä palstalla helsinkiläiset vatvovat mitä julkkiksia tai bloggaajia ovat nähneet, vatvovat naapureittensa asioita pitkin ja poikin. Ajatella, jollekulle on Lammen Jussin kadulla näkeminen vuoden tapaus, voi Jussi parkaa. Missään ei ole niin nurkkakuntaista kuin täällä pikkukylässä nimeltä Helsinki. Ja sen todistaa myös pikkusieluinen kirjoitelmasi!

Vierailija
59/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksin kertainen kolmannen polven pääkaupunki seutulainen ei kehien ulkopuolelle kaipaa. Ihmettelen kyllä miksi maaseutulainen muuttaa stadiin ja haluaa maksaa kaupunkien veroista tukea maakuntiin. kun pysyy kotiseudullaan, vero rahoilla tuetaan sitä koko suvun käyttämää kaupunkia palveluineen.

Vierailija
60/132 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksin kertainen kolmannen polven pääkaupunki seutulainen ei kehien ulkopuolelle kaipaa. Ihmettelen kyllä miksi maaseutulainen muuttaa stadiin ja haluaa maksaa kaupunkien veroista tukea maakuntiin. kun pysyy kotiseudullaan, vero rahoilla tuetaan sitä koko suvun käyttämää kaupunkia palveluineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä