Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isojen kaupunkien kasvatit eivät muuta pois?

Vierailija
22.03.2014 |

Itse nuorena odotin innolla sitä, että saan lukion suoritettua ja muutan opintojen perässä kauaksi pois kotikaupungistani. Toki asuin suht pienessä kaupungissa, mutta koin silti hirveää halua olla itsenäinen, pärjätä uudessa kaupungissa kaukana tutuista piireistä.

Nyt olen asunut jo melko monessa kaupungissa Suomessa ja olen ihmetellyt, miten jotkut ihmiset asuvat samassa kotikaupungissaan koko ikänsä! Toki on varmaan kätevää asua isossa kaupungissa, missä on yliopisto, johon voi hakea, mutta kuka haluaa jäädä asumaan samaan kaupunkiin vanhempiensa kanssa ja pahimmassa tapauksessa vielä asuu vanhempien luona opiskelujen ajan (rahallisesti toki järkevää, mutta luulisi nuoren haluavan jo itsenäistyä ja saada omaa rauhaa)!

Ja vielä opiskelujen jälkeenkin nämä ihmiset ovat jääneet töihin samaan kotikaupunkiin. Toki ihmiset ovat erilaisia ja sen yritän ymmärtää aina, mutta tätä asiaa en ole vielä koskaan osannut ymmärtää. Te, ketkä näin olette syystä tai toisesta tehneet (asuneet aina vain synnyinkaupungissa tai sillä alueella), miksi?

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan asua oikeassa kaupungissa, ja Suomessa ei ole kauheasti valinnanvaraa. Jos asuisin jossakin Kokkolassa tai Riihimäellä, varmaan muuttaisinkin, mutta Helsingistä jos muuttaa muualle Suomeen, päätyy väistämättä huonompaan paikkaan. 

Ei se ole sattumaa, että niiltä pikkupaikkakunnilta muutetaan isompiin.

Vierailija
122/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaan tiedä..

Pois muuttamisessa ainoa huono puoli on se, että (lapsuus)kaverit ja sukulaiset pysyvät siellä Helsingissä.

t. Helsingistä kotoisin, sieltä pohjois-savon kautta ulkomaille ja takaisin hämäläiseen pikkukaupunkiin. (Totuttuani nykyiseen elin- ja elämisen tasoon, en enää ikinä palaa Helsinkiin asumaan.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:57"]

Te, ketkä näin olette syystä tai toisesta tehneet (asuneet aina vain synnyinkaupungissa tai sillä alueella), miksi?

[/quote]

Kerrotko vielä, mihin täältä Helsingistä snun mielestäsi kannattaisi lähteä? En voi mitään sille, että vanhempani jo totesivat tämän mustuttavan Suomen paikkakunnista eniten oikeaa kaupunkia. Pitäisikö minun muuttaa palveluiltaan ja kaupunkikulttuuriltaan huonompaan kuntaan vain todistaakseni muille jotakin?

Vierailija
124/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin Suomessa oikeasti muuttaisi Tampereelta tai Helsingistä? Olen muuttanut pohjoisen pikkupaikkakunnalta aikoinaan Tampereelle ja asunut myös ulkomailla useaan otteeseen. Tampere on ainoa kotini <3 ymmärrän hyvin tamperelaisia, jotka eivät välttämättä halua aikuistuessaan muuttaa muualle tai voivat harkita korkeintaan Helsinkiin tai ulkomaille muuttoa. Sama pätee varmaankin pääkaupunkiseudun kasvatteihin.

Vierailija
125/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ole kiinnostusta lähteä Helsingistä mihinkään. Täällä on kaikki mitä tarvitsen ja olen koskaan tarvinnut. Minulla asuu noin 30 sukulaista Helsingissä enkä ole koskaan törmännyt kehenkään heistä vahingossa. Ihanan iso kaupunki.

Vierailija
126/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:20"]

Sama pätee varmaankin pääkaupunkiseudun kasvatteihin.

[/quote]

Ja turkulaisiin. Helsinki on ainoa vaihtoehto, ja Turussa asuminen on halpaa, joten...

Vierailija
127/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:57"]

Te, ketkä näin olette syystä tai toisesta tehneet (asuneet aina vain synnyinkaupungissa tai sillä alueella), miksi?

[/quote]

Kerrotko vielä, mihin täältä Helsingistä snun mielestäsi kannattaisi lähteä? En voi mitään sille, että vanhempani jo totesivat tämän mustuttavan Suomen paikkakunnista eniten oikeaa kaupunkia. Pitäisikö minun muuttaa palveluiltaan ja kaupunkikulttuuriltaan huonompaan kuntaan vain todistaakseni muille jotakin?

[/quote]

Eli koska isi ja äiti sanoi noin, et uskalla edes kokeilla, millaista on muualla? Miten voit tietää, millaista oikeasti on muualla, jos olet asunut vain omissa pienissä piireissäsi?

Vierailija
128/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta te jaksatte jauhaa, kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Itsenäistyminen on jotain ihan muuta kuin pelkkä muutto kotipaikkakunnalta.

Vierailija
129/132 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:04"]Olen miettinyt samaa. Asutaan koko ikä Helsingissä ja paheksutaan niitä, jotka asuvat koko ikänsä Pihtiputaalla. Miten se nurkkakuntaisuudessa muka eroaa siitä, että koko elämä on Töölössä, isä ja äiti asuu naapuritalossa?

[/quote]

Ikävää että koet helsinkiläiset tuollaisina ja perustat käsityksesi täällä asuviin ihmisiin puhtaasti hölynpölylle.

Koko ikäni täällä asuneena ihmettelen jatkuvasti ulkopaikkakuntalaisten jatkuvaa tarvetta mollata Helsinkiä ja helsinkiläisiä. Onko siellä muualla niin paha olla?

Miksi täältä pitäisi lähteä? Koska sinä paheksut ihmisiä jotka asuvat täällä koko ikänsä. Helsinki on paljon muutakin kuin Töölö ja Eira.

Vierailija
130/132 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
131/132 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija