Eilen oli kansainvälinen miestenpäivä. Miksei media noteerannut sitä?
Selvästi tietyissä asioissa tasa-arvoon on vielä matkaa...
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Oliko hesarin etuvisulla mainos "onnea miehet" ?
Oliko naisten päivänä?
Eihän miestenpäivän tarkoiitus olekaan onnitella miehiö mieheydestä saati naistenpäivän tarkoitus onnitella naisia naiseudesta. Ei tarkoitus ole "juhlistaa sukupuolta", vaan idea olisi kiinnittää huomiota siihen, millaista on elää tässä maailmassa miehenä/naisena, ja mitkä asiat esimerkiksi vaatisivat parannusta. Itse näin eilen juttua esim. asevelvollisuudesta. Naistenpäivähän on juuri vesitetty noilla ruusuonnitteluilla. Älkää nyt ihmeessä yrittäkö tehdä samaa miestenpäivällekin! On ollut ison työn takana saada naistenpäivään edes jotain yhteiskunnallista takaisin kaiken sen suklaa-ruusu-onnittelu-hömpötyksen alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näin jutut useissa medioissa, mm Ylellä. Monilla feministisillä alustoilla miesten päivä huomioitiin myös. Ehkä sinunkin kannattaisi seurata niitä :) ?
Anteeksi, mutta mikä on ”feministinen alusta” ja miksi minun kannattaisi seurata sellaista?
No jos halusit nähdä mainintoja miestenpäivästä? Eikö tämä nyt ollut ketjun aihe.
Eri
Luuletko et aihe on, mistä miestenpäivästä pitää etsimmällä etsiä?? Sehän on päinvastoin ongelma, että asiaa nimenomaan pitää oikein kaivella! :D Naistenpäivä ei voisi mennä ohi keltään. Moni ihmetteli, et onko sellainenki juttu olemassa ku miestenpäivä. Moni ei ollut koskaan kuullutkaan ja media pitää huolen, että sama jatkuu.
Ohis itsekin
En luullut.
Aloittaja ihmetteli, miksi media ei huomioinut asiaa, mihin langan ap kertoi missä kaikkialla mediassa oli kuitenkin aiheesta nähnyt. Seuraava ihmetteli miksi hänen tulisi sellaisia medioita seurata ja minä perustelin, sillä, että kaivattu näkyvyys löytyy sieltä.
Ohiksesta olet kyllä oikeassa, kirjoitit ihan asian vierestä.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei kaiketi ole suomalaisessa almanakassa oleva päivä edes? Se ei siis ole meillä mikään virallinen merkkipäivä vaan hupia ja hömppää kuten esimerkiksi 14.3.
Kyllä se kuitenkin huomioitiin mediassa.
Laittakaapa edelleen niitä linkkejä, jos pystytte. Jostain syystä ei kuulu..
Ja se, ettei ole kalenterissa on yksi epäkohta lisää! Tuo sun suhtautuminen on kyllä todella ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisko siksi, että miesten oikeuksista ei ole tarvinnut juurikaan tapella tähän päivään asti, toisin kuin naisten oikeuksista on täytynyt? Miesten päivä on joka päivä, naisten kerran vuodessa, joillakin kaksi kun on äitienpäivä lisäksi.
Kerro ihmeessä miten sun arkielämässä näkyy tämä, että miesten päivä on joka päivä ja sulla vaan kerran vuodessa? En ole naisena koskaan joutunut tällaiseen tilanteeseen tai asemaan.
Esimerkiksi siten, etten ole siinä työpaikassa mihin mulla olisi ollut enemmän kokemusta kuin miehellä, joka siihen valittiin, minua ei otettu edes haastatteluun jonkun höpöhöpö-syyn takia.
Jos tuo on totta, eikä subjektiivisesti väritetty käsitys, niin olisit ihmeessä alkanut taistelemaan asiasta! Lainsäädäntö estää tuollaisen. Olisit saanut korvaukset.
Niin luulet ettei työnantaja keksisi tuossa tilanteessa jonkin vedenpitävän syyn valinnalleen? Luuletko niin tyhmäksi, että myöntäisi noinvain valinneensa peniksen perusteella?
En taistellut, menin muualle töihin, mutta kyllä edelleen näen, että sieltä haastateltavien joukosta poimitaan peniksenkantajat päältä, kuitenkin naisvaltainen ala, ettei niitä miehiä nyt NIIN paljon ole tarjolla, pitää äkkiä napata kiinni, kun sellainen aarre kohdalle sattuu, naisetkin keskenään puhelee, että voi kun täällä olis mies kun me naiset ollaan niin tyhmiä ettei ilman peniksiä osata olla keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näin jutut useissa medioissa, mm Ylellä. Monilla feministisillä alustoilla miesten päivä huomioitiin myös. Ehkä sinunkin kannattaisi seurata niitä :) ?
Anteeksi, mutta mikä on ”feministinen alusta” ja miksi minun kannattaisi seurata sellaista?
No jos halusit nähdä mainintoja miestenpäivästä? Eikö tämä nyt ollut ketjun aihe.
Eri
Luuletko et aihe on, mistä miestenpäivästä pitää etsimmällä etsiä?? Sehän on päinvastoin ongelma, että asiaa nimenomaan pitää oikein kaivella! :D Naistenpäivä ei voisi mennä ohi keltään. Moni ihmetteli, et onko sellainenki juttu olemassa ku miestenpäivä. Moni ei ollut koskaan kuullutkaan ja media pitää huolen, että sama jatkuu.
Ohis itsekin
En luullut.
Aloittaja ihmetteli, miksi media ei huomioinut asiaa, mihin langan ap kertoi missä kaikkialla mediassa oli kuitenkin aiheesta nähnyt. Seuraava ihmetteli miksi hänen tulisi sellaisia medioita seurata ja minä perustelin, sillä, että kaivattu näkyvyys löytyy sieltä.
Ohiksesta olet kyllä oikeassa, kirjoitit ihan asian vierestä.
Sama
En kirjoittanut. Aloitus koskee sitä, miksi miestenpäivää ei ole huomioitu ja siitä kirjoitin. Ei ole huomioitu, ei löydy, kukaan ei tiedä.
En ymmärrä miksi tästä pitää valehdella? Ketä se hyödyttää? Jokainen järkevä ihminen kyllä voi myöntää, ettei miestenpäivästä puhuta.
Olihan ainakin yksi perinteinen miesten syyllistämisjuttu, muuten sitten hiljaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisko siksi, että miesten oikeuksista ei ole tarvinnut juurikaan tapella tähän päivään asti, toisin kuin naisten oikeuksista on täytynyt? Miesten päivä on joka päivä, naisten kerran vuodessa, joillakin kaksi kun on äitienpäivä lisäksi.
Kerro ihmeessä miten sun arkielämässä näkyy tämä, että miesten päivä on joka päivä ja sulla vaan kerran vuodessa? En ole naisena koskaan joutunut tällaiseen tilanteeseen tai asemaan.
Esimerkiksi siten, etten ole siinä työpaikassa mihin mulla olisi ollut enemmän kokemusta kuin miehellä, joka siihen valittiin, minua ei otettu edes haastatteluun jonkun höpöhöpö-syyn takia.
Jos tuo on totta, eikä subjektiivisesti väritetty käsitys, niin olisit ihmeessä alkanut taistelemaan asiasta! Lainsäädäntö estää tuollaisen. Olisit saanut korvaukset.
Niin luulet ettei työnantaja keksisi tuossa tilanteessa jonkin vedenpitävän syyn valinnalleen? Luuletko niin tyhmäksi, että myöntäisi noinvain valinneensa peniksen perusteella?
En taistellut, menin muualle töihin, mutta kyllä edelleen näen, että sieltä haastateltavien joukosta poimitaan peniksenkantajat päältä, kuitenkin naisvaltainen ala, ettei niitä miehiä nyt NIIN paljon ole tarjolla, pitää äkkiä napata kiinni, kun sellainen aarre kohdalle sattuu, naisetkin keskenään puhelee, että voi kun täällä olis mies kun me naiset ollaan niin tyhmiä ettei ilman peniksiä osata olla keskenämme.
Mistä tiedät valinneen peniksen perusteella??Olet niin vihaan perustuvan ideologian sokaisema, että en enää usko sanaakaan mitä sanot.
Vierailija kirjoitti:
Mistä naisten oikeuksista on viime aikoina tapeltu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät valinneen peniksen perusteella??Olet niin vihaan perustuvan ideologian sokaisema, että en enää usko sanaakaan mitä sanot.
Sillä miehellä oli vähemmän työkokemusta kuin minulla, en minä vihaa miehiä, tuokin mies oli kyllä oikein mukava työkaveri ja hänen kanssaan oli mukava tehdä töitä (enkä ole hänelle vihainen tai katkera tapahtuneesta, vaan iloinen hänen puolestaan, että sai töitä).
Työnantaja oli itsekkin mies, olin oikeasti todella yllättynyt, että noin voi vielä nykyaikana käydä, mulle työnantaja totesi, että "sulla ei ole tarpeeksi työkokemusta, joten ei kannata edes hakea paikkaa", oltiin siis oltu molemmat hänen alaisinaan jo (minä pidempään kuin se mieshakija) ja haki työntekijöitä toiseen paikkaan. Täysin läpinäkyvää siis, ei olisi ollut niin näkyvää, jos olisi edes sanonut, että hae ihmeessä paikkaa, mutta aika selkeästi oli siis jo päättänyt, että palkkaa se miehen sinne.
Osa ongelmaa on varmasti juurikin tuo, että on vieläkin paljon ihmisiä, jotka eivät näe eivätkä uskoa, että epätasa-arvoa on vieläkin ja että usein miehiä arvostetaan työelämässä enemmän kuin naisia. Tämä on surullista, epäoikedenmukaista ja sitä kautta aiheuttaa myös vihan tunteita (vihan tunne on myös tärkeä, rakentava voimavara, koska se saa ihmisen toimimaan ja puolustamaan esim. oikeuksiaan).
Äänestyskäyttäytymiseeni vaikuttaa ehdottomasti se, kuka oikeesti näyttää olevan tasa-arvon puolella ja siihen kuuluu nämä eleet, joilla näytetään miten kumpaakin sukupuoleen suhtaudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä naisten oikeuksista on viime aikoina tapeltu?
Naistenpäivää on alettu viettää yli sata vuotta sitten. Naistenpäivänä keskitytään puhumaan naisten asemasta ympäri maailaman ja etenkin kehitysmaiden naisten ja tyttöjen asema on keskiössä. "Naiset on iquja" on vain naisvihaajien mielestä päivän sanomana.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä miehellä oli vähemmän työkokemusta kuin minulla, en minä vihaa miehiä, tuokin mies oli kyllä oikein mukava työkaveri ja hänen kanssaan oli mukava tehdä töitä (enkä ole hänelle vihainen tai katkera tapahtuneesta, vaan iloinen hänen puolestaan, että sai töitä).
Työnantaja oli itsekkin mies, olin oikeasti todella yllättynyt, että noin voi vielä nykyaikana käydä, mulle työnantaja totesi, että "sulla ei ole tarpeeksi työkokemusta, joten ei kannata edes hakea paikkaa", oltiin siis oltu molemmat hänen alaisinaan jo (minä pidempään kuin se mieshakija) ja haki työntekijöitä toiseen paikkaan. Täysin läpinäkyvää siis, ei olisi ollut niin näkyvää, jos olisi edes sanonut, että hae ihmeessä paikkaa, mutta aika selkeästi oli siis jo päättänyt, että palkkaa se miehen sinne.
Osa ongelmaa on varmasti juurikin tuo, että on vieläkin paljon ihmisiä, jotka eivät näe eivätkä uskoa, että epätasa-arvoa on vieläkin ja että usein miehiä arvostetaan työelämässä enemmän kuin naisia. Tämä on surullista, epäoikedenmukaista ja sitä kautta aiheuttaa myös vihan tunteita (vihan tunne on myös tärkeä, rakentava voimavara, koska se saa ihmisen toimimaan ja puolustamaan esim. oikeuksiaan).
Tuossa tapauksessa olisit voinut todella lähteä riitelemään. Tai sit et uskonut itsekään asiaasi. Jos kokemus oli peruste ja sulla oli sitä enemmän. Mut kivempaahan se on syyttää "peniksenkantajia" kuin kantaa suoraselkäisesti oma vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä on keski-ikäisen, perusterveen, valkoisen, työssäkäyvän Pohjoiseurooppalaisen miehen päivä.
T: 40 vuotias, perusterve, valkoinen, työssäkäyvä Suomalainen mies.
Ei me erikseen mitään päivää tai turhaa hälinää tarvita.
Vai mitä huomioprostiutuutteja te tästä asiasta aloituksia (vakavissaan, trollien lisäksi) tekevät oletteÄlä sinä puhu kaikkien puolesta. Sinä oletkin saanut elää etuoikeuttua elämää. Mutta mitä minä vastaan pienelle pojalleni, joka kysyy miksi tyttöjen päivästä puhutaan joka paikassa, mutta poikien päivän olemassaolosta kukaan ei edes tiedä?! Mitä luulet tulevaisuuden "tasa-arvon" olevan, kun asioita hoidetaan tällä tavalla? Minun pieni poika ei ole nauttinut samoista eduista kuin sinä. Eikä ansaitse myöskään riippikivekseen sinun vuoksesi langetettuja ennakkoasenteita tai epäoikeudenmukaisuutta. Hän ei ole koskaan elämässään kyseenalaistanut etteikö tytöt ja pojat olisi samanarvoisia. Ei anneta tämän muuttua jatkossakaan, kiitos!
Kolmen äiti, jolle kaikkien tasapuolinen kohtelu on tärkeää!
Aktiivisena äitinä sinä voit perustaa järjestön, joka ajaa poikien asiaa. Kirjoitat lehtien yleisöosastopalstoille, laitat viestejä tekstaripalstalle, järjestät jonkun tapahtuman ja kutsut paikallislehden paikalle, sovit lapsesi päiväkodin kanssa, että poikien päivänä juhlistetaan poikia ja keskustellaan poikien asemasta. Siitä se leviää valtakunnalliseksi tapahtumaksi, ihan kaikki nyt oleva on jonkun ykisittäisen ihmisen keksintöä.
Voit olla varma, että teenkin näin. Mutta etkö huomaa jo perustavanlaatuista epäoikeudenmukaisuutta tässäkin: vaaditaan yksittäisiä aktiivisia ihmisiä ajamaan asiaa. Ei ole pääministeri ja media mukana myllyttämässä, vaan vaikenee.
Onko reilua? Tasapuolista? Tasa-arvoista?
Ette osaa tähän vastata. Sepä se. Kiusalliset asiat vaan ohitetaan...
Ainakin Maikkarilla tuo päivä huomioitiin niin, että näytettiin pätkä ruotsalaisesta uutisista jossa (miespuolinen) toimittaja hihitteli kuin pikkutyttö, kun hän näki minkämuotoinen on Kokkolan kunta kartalla.
Kun on pojan oikeuksista kyse, niin palstan feministien vakiovastaus: voithan sä äitinä kotona/päiväkodissa nosta esiin....
Kun on tyttöjen oikeuksista, kyse on yhteiskunnallinen, rakenteellinen asia, johon kaikkien pitää puuttua ja käydä julkista keskustelua.
Olen niin pettynyt teihin! Luulin vielä nuorempana, että oikeesti tasa-arvo kiinnostaa ja tavoitteet saada aikaan rauha ja harmonia.
Kävin kokeilemassa Iltalehden, Ilta-Sanomien ja Ylen hakua. Millään en löytänyt juttua naistenpäivä 2020. Tai no oli toki mainintoja koronan leviämisestä naistenpäiväkonsertissa, mutta en mieltäisi sitä naisten hehkutukseksi. Yleensä se median "naistenpäivähehkutus" on sitä, että puhutaan tyyliin naisiin kohdistuvan kotiväkivallan yleisyydestä Venäjällä tms. Olen tietty ap:n puolesta pahoillani, ettei Venäjällä miehiä hakata kotona samalla tavalla kuin naisia.
Itselläni meni miestenpäivä ihan täysin ohi. En onnitellut ketään tai antanut lahjoja. Toisaalta minulla menee aina myös naistenpäivä ohi, en saa keneltäkään onnitteluja enkä lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kun on pojan oikeuksista kyse, niin palstan feministien vakiovastaus: voithan sä äitinä kotona/päiväkodissa nosta esiin....
Kun on tyttöjen oikeuksista, kyse on yhteiskunnallinen, rakenteellinen asia, johon kaikkien pitää puuttua ja käydä julkista keskustelua.
Olen niin pettynyt teihin! Luulin vielä nuorempana, että oikeesti tasa-arvo kiinnostaa ja tavoitteet saada aikaan rauha ja harmonia.
Ruohonjuuritasolta on moni asia noussut julkisen keskustelun kohteeksi. Nyt ihan jokainen pojan vanhempi voi hoitaa oman osansa. Uskon, että sanomalehtien päätoimittajilla on poikia, he voivat pääkirjoituksillaan pitää poikien asiaa esillä. Varsinkin poikien ja miesten ahtaita sukupuolirooleja pitää saada murrettuja, joten toivon juttuja vaikka balettia harrastavista pojista ja vuosia koti-isinä olleista miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruohonjuuritasolta on moni asia noussut julkisen keskustelun kohteeksi. Nyt ihan jokainen pojan vanhempi voi hoitaa oman osansa. Uskon, että sanomalehtien päätoimittajilla on poikia, he voivat pääkirjoituksillaan pitää poikien asiaa esillä. Varsinkin poikien ja miesten ahtaita sukupuolirooleja pitää saada murrettuja, joten toivon juttuja vaikka balettia harrastavista pojista ja vuosia koti-isinä olleista miehistä.
Rajoitteet sulla on päässäs. Ei ole nykyisin ihmeellistä jos poika tanssii balettia tai on koti-isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä nykyään ollaan suvaitsevaisia ja avoimia.. tytöt saa harrastaa poikamaisia lajeja ja pojat tyttömäisiä eikä opeteta päiväkodissakaan että on poikien tai tyttöjen leluja. Ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, jossain pikkupaikkakunnalla voi olla erilaiset ahtaalla.