Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (936)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista parinvalinnan kannalta on myös se, kuinka paljon hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa ns. "vääristävästi" parinvalintaan. Normaalisti naiset kokevat hyväntuoksuisina miehet, joiden perimä on optimaalinen terveen jälkikasvun kannalta eli miehet, joiden perimä poikkeaa tarpeeksi omastamme.
Mutta hormonaalista ehkäisyä käyttävät naiset puolestaan kokevat miehet, joiden immuuniperimä on lähellä heidän omaansa puoleensavetävinä. He myös valitsevat kumppanikseen miehiä, joilla on ei-maskuliininen ääni, kasvonpiirteet sekä luonteenpiirteitä.
https://naturalwomanhood.org/how-the-birth-control-pill-messes-up-mutua…
Tästä syystä moni nainen, joka on käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja löytänyt kumppaninsa sitä käyttäessään, saattaa kokea lapsentekovaiheessa, kun ehkäisy jätetään pois, kumppaninsa ominaistuoksun muuttumisen epämiellyttäväksi. Lisäksi tällaisen parin hedelmöityminen voi olla vaikeampaa kuin parin, joka ei ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä missään parisuhteen vaiheessa.
Lääkäreiden ja gynekologien tulisi mielestäni tuoda myös nämä puolet esiin, kun naisten kanssa keskustellaan ehkäisyvaihtoehdoista.
Kiitos! Tässä tulikin selitys aiemmalle havainnolleni (lainaus alla).
”Vierailija kirjoitti:
Yleensä ominaishajun Perusteella valitaan kumppani”
”Paitsi, jos syöt pillereitä, niin jotenkin hajuaisti muuttuu. Kun lopetat pillerit ja alat toivoa lasta, niin yhtäkkiä miehesi tuoksuukin erilaiselle tai ei millekään... Ja halutkin voivat mennä samalla. Nimim. Harmi kyllä, kokemusta on.”
Vierailija kirjoitti:
Mieheni vaatteet haisivat yhdessä vaiheessa ihan kamalalle, vaikka ne oli juuri pesty. Hikoilu pahensi tilannetta entisestään. Vaatteet haisivat juurikin sellaiselle todella tunkkaiselle ja ummehtuneelle, perunakellarille. Pesin joskus mieheni paitoja omassa pesukoneessani, koska se haju oli ihan kamala. Onneksi mies osti uuden pesukoneen. Haju häipyi vanhan pesukoneen mukana kokonaan.
Onneksi tajusin, että vaatteet haisevat, eikä mies. Mies käy suihkussa joka päivä, joten henkilökohtaisesta hygieniasta ei ollut kysymys.
Mun nuoruusaikojen exällä oli sama juttu. Pyykkikone haisi pahalle ja haju tarttui vaatteisiin, hän myös kuivatti vaatteet niin että ne olivat pitkään kosteita, mikä vain lisäsi hajua.
Toisilla ongelmana on sitten liian vähäinen suihkussa käynti tai suihkussa käyminen ilman, että siellä peseydytään kunnolla. Yksi naispuolinen kaverini lopetti shampoon käyttämisen ja hän haisee nykyään sellaiselle rasvaiselle päänahalle (YÄK). Jotkut puolestaan eivät pese koskaan ulkovaatteitaan ja haisevat lialle esim. paikallisbussissa.
Hometalon haju on mun mielestä erilainen kuin likaisen ihmisen haju, sellainen vanhan aitan tai mummolan haju joka tarttuu vaatteisiin. Tosin homeitakin on erilaisia, joten kaikki eivät välttämättä haise tuolle samalle. Joillakin on kotona ummehtunut tuoksu, koska ei yksinkertaisesti ole kunnollista ilmanvaihtoa tai sitä ei raaskita/ymmärretä pitää päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni vaatteet haisivat yhdessä vaiheessa ihan kamalalle, vaikka ne oli juuri pesty. Hikoilu pahensi tilannetta entisestään. Vaatteet haisivat juurikin sellaiselle todella tunkkaiselle ja ummehtuneelle, perunakellarille. Pesin joskus mieheni paitoja omassa pesukoneessani, koska se haju oli ihan kamala. Onneksi mies osti uuden pesukoneen. Haju häipyi vanhan pesukoneen mukana kokonaan.
Onneksi tajusin, että vaatteet haisevat, eikä mies. Mies käy suihkussa joka päivä, joten henkilökohtaisesta hygieniasta ei ollut kysymys.
Tätä se sitten on kun kone pyöräytetään kolmenkympin pikaohjelmalla.
Kohta se haisee se uusikin kone.
Toiset myös pitävät konetta pesujen välillä luukku kiinni niin, ettei se koskaan pääse kuivumaan/tuulettumaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoruusaikojen exällä oli sama juttu. Pyykkikone haisi pahalle ja haju tarttui vaatteisiin, hän myös kuivatti vaatteet niin että ne olivat pitkään kosteita, mikä vain lisäsi hajua.
Toisilla ongelmana on sitten liian vähäinen suihkussa käynti tai suihkussa käyminen ilman, että siellä peseydytään kunnolla. Yksi naispuolinen kaverini lopetti shampoon käyttämisen ja hän haisee nykyään sellaiselle rasvaiselle päänahalle (YÄK). Jotkut puolestaan eivät pese koskaan ulkovaatteitaan ja haisevat lialle esim. paikallisbussissa.
Hometalon haju on mun mielestä erilainen kuin likaisen ihmisen haju, sellainen vanhan aitan tai mummolan haju joka tarttuu vaatteisiin. Tosin homeitakin on erilaisia, joten kaikki eivät välttämättä haise tuolle samalle. Joillakin on kotona ummehtunut tuoksu, koska ei yksinkertaisesti ole kunnollista ilmanvaihtoa tai sitä ei raaskita/ymmärretä pitää päällä.
Mä olen huomannut, että monet nuoret, ulospäin siistin näköisetkin ihmiset haisevat lialta esim. bussissa tai kassajonossa. Ja tuo, ettei pidetä oikeaoppisesti kodin ilmanvaihtoa päällä on kyllä silkkaa idiotismia. Tosin aina siitä ei voi päättää itse - esim. meillä nykyisessä rivarikämpässä on liesituulettimen kautta toimiva talotuuletin aina päällä, mutta edellisessä kerrostaloasunnossa taloyhtiö oli päättänyt, että talotuuletin on päällä ainoastaan kaksi kertaa päivässä silloin, kun ihmiset tyypillisesti laittavat ruokaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu makea tuoksu ihmisessä? Ei paha makea, vaan miellyttävä hunajan tuoksu. Ilmestynyt yhtäkkiä eikä johdu mistään pesuaineesta.
Diabetes
Ei ole, vasta sokerit tutkittu eikä muutenkaan riskiryhmää. Onko muita arvauksia?
Niin. Miehet haisee pahalle ja naisten juttuja ei kestä kuunnella. Valitse sitten noista...
Kyllä miehet haisevat erilaiselta. En ole koskaan seurustellut pahan tuoksuisen miehen kanssa. Viimeisimmän mieheni tuoksu on tosi neutraali ja mieto, ei siis tuoksu juuri miltään edes hikoillessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat talot tosiaan monesti haisevat ja se tarttuu hiuksiin, vaatteisiin ja jokapaikkaan. Ymmärrän hyvin sinua ap, koska tapailen uutta miestä ja hänen haju häiritsee. Hänen kohdalla syy lienee huono siisteys. Ei käytä deodoranttia ja pese vaatteitaan tarpeeksi usein.
Ohis. Terve vanha talo ei haise miltään.
Mä inhosin mun mieheni ominaishajua. Se oli oikeasti iso kynnys päästä sen yli, koska muuten hänessä oli kaikki mitä haluan. No, 10 vuoden jälkeen siihen hajuun on tottunut. Sen muistaa vain niissä tilanteissa, kun kohtaan miehen joka tuoksuu taivaalliselle ja muistan, että oman mieheni kanssa en koskaan ole kokenut sitä tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua hygieniasta tai hometalosta.
Mutta naiset kyllä on tarkkoja myös tuon ominaishajun kanssa. Näistä on tehty testejä, eli naisille annettu eri miesten käyttämiä t- paitoja haisteltaviksi ja naiset ovat sen perusteella valinneet suosikin. Ja kun on tutkittu, niin fermonit ja pojjimmiltaan ko miehen immuunipuolustus on erilainen kuin ko naisen. Luonto varmistaa jäljeläselle parhaat mahdolliset geenit
Näissä testeissä naiset ovat inhonneet eniten isänsä ja veljiensä ominaistuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu makea tuoksu ihmisessä? Ei paha makea, vaan miellyttävä hunajan tuoksu. Ilmestynyt yhtäkkiä eikä johdu mistään pesuaineesta.
Hiivan ylikasvu elimistössä, candida.
Jos henkilö haisee kellarille , niin koti on pesemätön , samoin henkilö.Ihan perus siisteydestä ja puhtaudesta on kyse.Homekoti , myöskin haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ominaishajun Perusteella valitaan kumppani
Paitsi, jos syöt pillereitä, niin jotenkin hajuaisti muuttuu. Kun lopetat pillerit ja alat toivoa lasta, niin yhtäkkiä miehesi tuoksuukin erilaiselle tai ei millekään... Ja halutkin voivat mennä samalla. Nimim. Harmi kyllä, kokemusta on.
Jep. Itsellä pillerit vaikutti aivan hurjasti ja sotki tuon oman "tutkan" eikä sitä tietenkään tajunnut kun vasta pillerien lopettamisen jälkeen. En sentään ollut lapsentekoajatuksissa vaan sinkku mutta oli hurja huomata kuinka miesmaku teki miltei täyskäännöksen kun nuo lisähormonit haihtui kropasta.
Toki oli muutakin harmia jonka huomasi vasta jälkeenpäin että hetkinen, olipas mulla outo olo aina aiemmin.
En tiedä pitäisikö nyt itkeä vain nauraa, mutta vastasin eilen tähän viestiin (toki hieman asian vierestä) kuinka mulla mitä ilmeisimmin on niin väärä ominaiskemia hajuineen että ihan kaikki on aina karsastaneet ja jos ovat olosuhteiden pakosta enempi joutuneet viettämään aikaa samassa tilassa/yhdessä niin sen ärsyyntymisen näkee..
Noh, näemmä tämä toimii jopa näin virtuaalisesti koska tuo viestini on poistatettu :-(
Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi likaisen tai rasvaisen päänahan haju on maailman kauhein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hometalossa asuvan haistaa jo kaukaa.
Mullakin tuli mieleen, että hometalossa asuu jos haju on perunakellarimainen. Tarttuu vaatteisiin ja oikeastaan kaikkeen se haju. Välillä voi haista huomaamattomammin.
Tyhjillään olleet talot haisevat usein tunkkaiselta, vaikka eivät olisi homehtuneita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitäisikö nyt itkeä vain nauraa, mutta vastasin eilen tähän viestiin (toki hieman asian vierestä) kuinka mulla mitä ilmeisimmin on niin väärä ominaiskemia hajuineen että ihan kaikki on aina karsastaneet ja jos ovat olosuhteiden pakosta enempi joutuneet viettämään aikaa samassa tilassa/yhdessä niin sen ärsyyntymisen näkee..
Noh, näemmä tämä toimii jopa näin virtuaalisesti koska tuo viestini on poistatettu :-(
Anteeksi.
Muistan sun viestin, ja ei taatusti ollut siinä mitään vikaa! Joko se on poistunut vahingossa tai sitten joku ihan sairas tyyppi niitä poistattaa. Sitäkin näkee joskus. Eli noista kahdesta (itkeä vai nauraa) valkkaa se jälkimmäinen etkä enää pyytele itseäsi anteeksi. Viikonloppu alkoi, nyt iloitaan!
Ajatelkaa kuinka vahvasti koiramme haistavat meidät.
Joillain ihmisilläkin on todella herkkä hajuaisti. Se ei varmaan aina ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi likaisen tai rasvaisen päänahan haju on maailman kauhein.
Härskiintyneen talin haju on kuvottava.
Yksi selitys miehen hajulle voi tietysti olla se, jos hän asuu haisevassa asunnossa. Asuuko mies talossa, jossa haisee viemäri ja kellari? Vai onko ongelma miehen kodin epäsiisteys?
Tuo hajujuttu on kyllä jännä. Olen nirso miesten suhteen ja valtaosa miehistä haisee nenääni iljettävän pistävältä tai jopa silkalta paskalta. Jotkut harvat miehet tuoksuvat luonnostaan kuin maailman parhaalta hajusteelta, joka muistuttaa vähän jasmiinin ja myskin tuoksuja, mutta on vielä parempi. Olen kerran haistanut ihanan miehen kulkeneen vähän aiemmin samasta paikasta.