Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (936)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nuuhkaista myös niitä vaatteitaan ja vaihtaa ja pestä niitä tarpeeksi usein. Myös takkeja, pipoja, hanskoja, ei ainoastaan sukkia ja alusvaatteita yms.
Sama pyyhkeissä. Ummehtuneen pyyhkeen haju siirtyy iholle. Jos vaikka saunoo ja hikiselle iholle käärii pyyhkeen, kun menee välillä vilvoittelemaan, niin tottahan se pyyhe lemahtaa hielle aika äkkiä. Pyyhkeitä todellakin kuuluisi pestä usein, ettei se ala kerätä hajua. Itsellä on myös erikseen pyyhkeet esim. kasvoille, alapäälle ja suihkussa käyntiin.
Ja jos on kaiken puhtaudesta huolehtinut, niin voi vielä sipaista hyvää tuoksua, partavettä tai parfyymiä.
Totta! Haju on aina merkki LIASTA.
Saastaa ei kannata edes yrittää peittää parfyymillä. Lopputulos on oksettava.
Itse asiassa, rappukäytävällä ehkä haisee usein syöpä; voin vain kuvitella, miltä syöpäpotilaan koti haisee, ellei hän koskaan tuuleta, ja haju on vahva jopa rappukäytävällä! Ei se keuhkonesteiden haju joka tänään oli, eikä ruohon poltto, vaan "äklö imelä & raato".
Otan sen itse syystä tai toisesta varoittavana. Parhaimmillaan epäsopivuutta, pahimmillaan muuta. En kannata Tinderiä monestakaan syystä, mutta se on esimerkiksi baareja parempi kanava siksi että ihmisen reseptorit toimivat paremmin. Juuri tämä ominaistuoksun tunnistaminen. Edellisellä kerralla, kun koin epämiellyttävän hajun (siis ei hygienia-asia vaan juuri ominaist.), oli mies hetken aikaa partnerini. Hakkasi minua ja asia päätyi syyttäjälle, olisi pitänyt alusta asti luottaa omiin vaistoihin ja juosta. Ne menevät yli sanojen ja alun tekojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hometalossa asuvan haistaa jo kaukaa.
Mullakin tuli mieleen, että hometalossa asuu jos haju on perunakellarimainen. Tarttuu vaatteisiin ja oikeastaan kaikkeen se haju. Välillä voi haista huomaamattomammin.
No ei sen tarvi olla hometalo. Voi olla myös sitä 70-luvulle asti käytettyä puunkyllästeaineesta myöhemmin syntynyttä hajua jota kutsutaan, myös mummolahajuksi.
Miksi joillakin aivan pistävän inhottava hienhaju?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun elämässäni oli miesystävä joka olisi halunnut olla enemmän kuin ystävä.
Tosi mukava, huumorintajuinen, avulias ja hyvännäköinenkin mutta meidän feromonit ei kyllä kohdannut lainkaan.
Minua häiritsi hänen ominaistuoksunsa niin etten voinut kuvitellakaan mitään seksuaalista hänen kanssaan.
Nämä ominaishajut on otettava tosissaan. Ei ainakaan pidä lisääntyä sellaisen tyypin kanssa. Se on luonnon keino estää ei-sopivien geenien yhdistyminen.
Itseään ei kannata pakottaa "kyllä mä tähän vielä totun" ajatuksillaMitä sitten tapahtuu jos lisääntyy ei-sopivat geenit omaavan tyypin kanssa? Eikö lisääntyminen onnistu vai onko tuloksena joku kaksipäinen vauva?
:D ehdit ensin...
Vierailija kirjoitti:
Siitä johtuu ettei käy suihkussa.
Yhh, haju.
Tai jos käy niin ei osaa pestä itseään kunnolla. Exä kävi joka päivä suihkussa ja silti haisi pahalle.
Itse huomaan ummehtuneen emättimen hajun jo kaukaa 😷 kyllä etoo 🤢
mitä lähempää sukua olette toistenne kanssa sen pahemmalta haisette toistenne nenään! eli jos olet insesti-insesti-insesti niin ymmärrät miksi hänen eritteensä haisevat niin pahalle, koska se on luonnollinen tapa luonnolta ilmoittaa miksi insestiä ei kannata harrastaa, olet siis insesti
ja lapsistanne tulee vammaisia niinkuin olettekin jo valmiiksi
Ummehtunut perunakellarin haju johtuu yleensä kosteusvauriosta kotona. Pitää esim pestyä takkia, paitaa, housuja kerran. Sitten käytön jälkeen kaappiin. Ja taas otetaan muuten puhtaana, mutta homeen haju on jo pinttynyt. Se on vahva haju, jonka haistaa kauas. Esim joku pyöräilee ohitsesi, haistat tunkkaisen hokee hajun niinkin pienessä hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Hometalossa asuvan haistaa jo kaukaa.
Niin tai talossa on kukkiapurkeissa,joku voi luulla jo hometaloksi.Koska mullasta tulee se oma tuoksu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä johtuu ettei käy suihkussa.
Yhh, haju.Tai jos käy niin ei osaa pestä itseään kunnolla. Exä kävi joka päivä suihkussa ja silti haisi pahalle.
No sillä mätinahka liiasta pesemisestä ,eikä varman karvojakaan enää päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikea sanoa. Ei liity mitenkään asiaan mutta Luin juuri jutun psykologista, joka työskentelee hyväntekeväisyysjärjestössä, joka yrittää palauttaa kaapattuja pikkulapsia äideilleen. Eli Afrikan maissa on iso bisnes missä köyhiltä äideiltä usein ryöstetään vauvoja, joita myydään kovalla hinnalla uusille vanhemmille.
Yksi hämmästyttävä merkki on, että vauva tunnistaa oman äitinsä hajusta. Vauva ja taapero takertuu oikeaan äitiinsä tuoksun perusteella. On pikkulapsia, jopa 3v. jotka sanovat, että äiti tuoksuu "pahalle", silloin on epäily, että äiti ei ole lapsen oikea äiti, koska pikkulapsi pitää oman äidin luontaista tuoksua vaistomaisesti "omanaan".
Väkivaltainen äitini haisi pahalta.
Pahat henget kuulemma havaitaan joskus pahana hajuna. Kuulin sellaisen väitteen joskus. Raamattu sanoo, että uskossa oleva on Kristuksen tuoksu, mutta jumalattomalle se tuoksu on kuoleman haju.
Sitä sanotaan kalmaksi ja jopa koiratkin kavahtavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Syöpä haisee kuolemalle, raudalle, verelle. Riippuen mille asteelle edennyt, mutta sen haistaa. Diabetes voi joskus haista hengityksessä kynsilakan poisto aineelle, eli asetoniinille.
Mitä jos hiki haisee vähän imelälle ilman diabetesta? Tai oudolle? Voiko johtua hormonaalisesta ehkäisyssä?
Mun hiki on muuttunut sen jälkeen kun aloin käyttämään hormonaalista ehkäisyä. Ja hikoilen tosi paljon osittain ahdistuksen takia.
Ärsyttää koska osa varmaan luulee etten käy suihkussa mut yleensä tuun just kouluun tms suoraan suihkusta ja varmasti oon pessyt itseni kunnolla.. mut kun lähden ovesta ulod tai suihkusta 10min aikaa niin oon jo hikoillut. Pidän tummia paitoja ja neuleita peittääkseni ne hikiläiskät.. (koko kainalon kokoiset, joskus myös selässä/vatsassa). Antiperspiranttia en pysty käyttämään, mutta deodorantteja kyllä.
Inhoan sitä ettei voi ottaa esim. neuletta pois.
Kaikilla ihmisillä on ominaishaju, joka koostuu monesta tekijästä, mm. iholla olevista bakteereista, talista, hiestä ja jopa pieniltä osin henkilön ruokavaliosta. Lisäksi hajuun vaikuttaa ihmisen ikä sekä rasvakudoksen määrä ja hajun voimakkuuteen peseytymistottumukset ja yleisestä hygieniasta huolehtiminen. Jos haju ei poistu pesemällä, silloin on yleensä kyse nimenomaan siitä että kemiat ei kohtaa tai sitten henkilöllä saattaa olla jokin sairaus, joka tuottaa ikävää hajua. Omaan ominaishajuun ei voi ihan hirveästi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Aasialaiset taas sanovat, että valkoiset haisevat ällöttävälle.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Onko oikeasti näin, että aasialaisten mielestä valkoiset haisee ällöttävälle? Onpa "hauskaa!" :D Siis ihan oikeasti, mun mielestä tää on aika hauska, kun ei sitä itse ole tajunnut. En ole huomannut että kaikki aasialaiset haisisi. Sen olen huomannut, että todella monilla tummilla on tietynlainen tosi vahva ominaishaju. Mistä se tulee? Onko se ruokavalio?
Mun mielestä jotkut ulkomaalaiset, varsinkin tummemmat miehet haisee tosi pistävälle. En tiedä mistä se johtuu.
Vesi on varmaan vierasasia,niillehän järjestettiin kaivokeräyksiä ,mutta kuulemma pissivät siihen kun eivä tienneet mitä se tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Monen muun miehen hiki haisee nenääni pistävältä ja kamalalta. Oma mieheni ei omaan nenääni haise koskaan, vaikka olisi ollut pari päivää peseytymättä. Hänen vaatteensakaan eivät haise pahalle. Olemme match.
Minulla on työpaikkaihastus. Olen päässyt sen verran lähelle häntä, että tiedän hänen tuoksuvan huumaavalta. Viimeviikolla olimme samassa palaverissa ja työpaikkaihastukseni venytellessä huomasin, että hänen paidan kainalot ovat hiestä märät. Iski vastustamaton halu haudata naamani hänen kainaloonsa haistelemaan. En kuitenkaan tehnyt niin ja vieläkin mietin kuuma (ja hieman perverssi) tilanne oli mielestäni.
Kun syöpä synnytinelimissä on edennyt pitkälle, yksi oire (monista) on paha haju.