tupakka ja raskaus. olenko paha ihminen
Olen ollut polttamatta pian 6 viikkoa. 2 kertaa olen ottanut kaverilta parit savut ja nyt poltin melkein kokonaisen tupakin. Sain kamalat omantunnontuskat jokaisesta kerrasta, enkä ymmärrä miksi piti polttaa. Teinkö nyt kamalaa hallaa vauvalleni vai onko se kuinka paha synti. (olen rv 24)En halua polttaa enää loppuraskauden aikana.. :'(
Kommentit (70)
AP, vastaus omaan kysymykseesi oletko paha ihminen:
KYLLÄ, olet paha ihminen ja jo valmiiksi huono äiti lapsellesi.
SYY: se että asetat oman nautintosi lapsesi, vielä syntymättömän, edelle.
SEURAUS: emme voi tietää, MUTTA kaikkia noita riskejä olet lapsesi kohdalla lisännyt, se on fakta joka ei muuksi muutu vaikka eläisit loppuelämäsi kuin nunna.
Täysin terveen lapsen syntymä on hillitön IHME, raskauden aikana voi mennä väh miljoona asiaa ns vikaan, pelaat venäläistä rulettia oman alpsesi suhteen ja lisäät vikaan menemisten riskiä ja mahdollisuutta. PISTE.
Valitan, näin vain on ja sinun tehtäväsi on nyt aikuisena ihmisenä kantaa vastuu teoistasi ja hyväksyä se, et voi asialle enää mitään muuta.
Täällä monet ovat kertoneet noita "menestystarinoitaan" raskausajan tupakoinnista huolimatta. Minäpä kerron toisenlaisia tarinoita. Omassa suvussani on 2 naista polttanut raskausaikana. Toisella lapsi kuoli kohtuun (tupakointi suurentaa kohtukuoleman riskiä). Hän sai tuosta kamalasta kokemuksesta niin paljon voimia lopettaa tupakoinnin, ettei tehnyt sitä enää seuraavien lasten kohdalla. He syntyivät terveinä.
Toisella naisella kolme lasta, ja hän tupakoi kaikkien raskauksiensa läpi. Kaksi keskosta ja kaikilla oppimishäiriö.
Että tallaisia kokemuksia.
Suosittelen lopettamaan, niin ei tarvitse jossitella tulevaisuudessa, että onko joku vaiva tupakan aiheuttamaa. Eikä kärsiä syyllisyydestä.
55:lle
jos ap laittaa nautinnon lapsensa edelle, tällä periaatteellahan kaikki äidit ovat huonoa äitejä ja pahoja ihmisiä. Esim. Raskausdiabetes, seksin harrastaminen leikkipuistokeikan sijaan jne jne
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 15:16"]Taidanpa mennä tupakalle :)
t. rv 17
[/quote]
toivottavasti tukehdut tupakkaas lehmä!
Oletko jotenkin yksnkertainen vai vain tyhmä?
Raskaudenaikaisen diabeteksen puhkeamiselle ei paljoakaan voi, sen sijaan sille voi miten sitten sen asian hoitaa ja esim ruokavalionsa!!
Ja mikä tuo seksin harrastamisheitto oli leikkipuistokeikan sijaan? hmmm., viedäkö sikiö jota mahassaan kantaa leikkipuistoon vai harrastaa seksiä, kas siinäpä pulma joka todellakin asettaa sen sikiön vaaraan.
Herrajumala mitä porukkaa täällä pyörii:O
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 16:39"]
55:lle
jos ap laittaa nautinnon lapsensa edelle, tällä periaatteellahan kaikki äidit ovat huonoa äitejä ja pahoja ihmisiä. Esim. Raskausdiabetes, seksin harrastaminen leikkipuistokeikan sijaan jne jne
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:22"]
Kyllä täällä uskalletaan anonyymisti tulla huutelemaan ja haukkumaan maailman huonoimmaksi äidiksi ja pahaksi ihmiseksi. Kaikki huutelijat tuntuvat olettavan että olen vetänyt kuin korsteeni rv 18 asti, ovat niiin perkeleen väärässä!!! Poltin ennen plussausta yli 30 tupakkia päivässä ja heti plussauksesta vähensin 5 päivässä. Kokeilkaa tupakoimattomat itse korvata tuo määrä "ei millään" välillä oli päiviä etten polttanut, joskus meni 2 joskus 5. Rv 18 lopetin täysin. Koen olevani heikko jne, mutta tämä ei tee minusta pahaa ja huonoa ihmistä joka ei ansaitse saada lapsia. Menkää itseenne ja miettikää. Tai paremmin, menkää sen maha pystyssä olevan äidin luo ja antakaa luunappi otsaan ja haukkukaa naama punaisena kuinka paska ihminen hän on. Lyön tonnista vetoa ettei kukaan uskalla. Kuinka moni teistä lapsellisista on ottanut esim viiniä raskauden aikana. Päihde sekin kuin tupakkakin. Minäpä en ole pisaraakaan, enkä muutenkaan juo. en minäkään hauku teitä pahoiksi ihmisiksi jos haette kaljaa kaupasta olitte raskaana tai ette. -ap
[/quote]
Itse poltin 6 vuotta ja joinkin välillä reilumminkin ennen raskautumista, mutta kun aloin suunnittelmaan lasta niin siihen loppui kaikenlaisten päihteiden käyttö, enkä meinaa aloittaa uudelleen ihan hetkeen synnytyksen jälkeenkään. Minusta päihteet ei vain kuulu elämään johon kuuluu pieniä lapsia. Ja olen kyllä myös mennyt avautumaan odottajille jotka heiluu rööki tai juoma kädessä. Tai työntää lastenvaunuja röökiä polttaen. Ihan en sitä litsaria ole antanut vaikka kerroin viestissä 39 että tekis mieli.
Ai niin, unohdin vielä sanoa että korvasin sen tupakanpolton tuolla "ei millään". Eikä se minusta ole niin ihmeellistä, moni tuttunikin on lopettanut pelkällä luonteenlujuudella.
-39,60
Itse yritin koko raskausajan lopettaa, mutta välillä sorruin yhteen tupakkaan päivässä.
Istukkani oli tupakan takia kalkkeutunut. Seuraavissa raskauksissa en aio polttaa yhtäkään, tuntuu vieläkin aivan kauhealta ajatella rakkaan lapseni kärsimyksiä kohdussa :(
Olin tosi nuori, enkä ihan tarkalleen tiennyt tupakoinnin riskejä.
Lapsi kuitenkin syntyi yli nelikiloisena, kymmenen pisteen lapsena. Lapsella ei ole ollut oppimisvaikeuksia, eikä yhtäkään allergiaa.
Lapsella on huomattavan hyvä immuniteetti sairauksiin. Onneksi.
Kivittäkää jos haluatte, tiedän että tein väärin ja olen katunut sitä jo 10 vuotta. Siitä lähtien kun sain rakkaan lapseni syliin ensimmäistä kertaa.
Sinulle ap sanoisin, että älä enää tupakoi yhtäkään tupakkaa. Mutta älä myöskään stressaa jo tehdyistä asioista, sillä niiden vaikutuksiin et voi enää vaikuttaa.
Muista että stressikään ei tee hyvää vauvalle.
En ymmärrä naisia, jotka polttavat raskauden aikana. Ei nuo muutamat tupakat VÄLTTÄMÄTTÄ kovin suurta vauriota aiheuta,mutta älä ota edes sitä yhtä henkäystä.
Tupakoinnin lopettaminen on vain päästä kiinni. Nimimerkillä idiootti joka lopetti 4 vuoden tupakoinnin raskauden ja imetyksen ajaksi ja nyt poltan taas. Ehdit vedellä kuin korsteeni sitten kun voit olla varma ettei lapsesi kärsi!
Ps. Olen 19 vuotias;)
Sisareni poltti kaikkuen raskauksiensa ajan, kolme raskautta. Terveitä ovat lapset, hiukan olivat pieniä syntyessään, mutta täysin silti normaalipainoisia. Pieniä verrattuna meidän sisarusten lapsiin. Äitini on myös polttanut kaikkien neljän odottamisen ajan, ihan normi muksuja olemme olleet.