Siis onko noilla kiiltokuvaperheillä mitään ongelmia?
Näin kärjistetysti kysyttynä;) Luin juuri perheestä, joka asuaa Ullanlinnassa, on vaikutusvaltaiset urat, kauneutta ja tyyliä, nätit lapset ja "kaikki" kunnossa. Näitä perheitä riittää nykyään, nuoria hyvintoimeentulevia perheitä. Olen kade, saisipa elää tuollaista elämää.
Mutta joo, kaikilla on ongelmia mutta mieluummin poden flunssaa hienossa asunnossa tilaillen noutoruokaa lähikivijalkaravintoloista ja käyn näyttämässä kuntoni yksityisellä lääkäriasemalla eikä tarvitse miettiä onko varaa apteekin tuotteisiin. Mieluummin katselen kotona siistiä tyylikästä miestä joka osaa ja ymmärtää keskustelut kuin tukko hasottaen kalsareissa piereskelevää junttireiskaa.
Summa summarum, kiiltokuvaelämä olisi todella jees.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:21"]Raha mahdollistaa sen, että on aikaa olla aidosti läsnä lasten kanssa, antaa heille matkustamisen iloa, harrastuksia ja myös vaatteita ja laitteita, joilla voivat kehittää itseään ja kukaan ei kiusaa heitä.
Köyhien lapset joutuvat järjestään syrjäytyneiksi, koska heillä ei ole varaa tietotekniikkaan, vanhemmat tupakoivat ja juovat, saavat huonoa esimerkkiä kotonaan.
Rikkaammilla on varaa siivoojaan, joten on aikaa viettää lasten kanssa laadukasta aikaa, eikä tarvitse istuttaa lapsia telkkarin ääreen, kun tekee kotitöitä. Myös matkailu avartaa heitä ja opitaan maailmankansalaisiksi ja ei olla ennakkoluuloisia persuja.
Tilastollisesti tutkittuna rikkaisen lasten elämä on paljon onnellisempaa ja he ovat avarakatseisempia ja suvaitsevaisempia.
[/quote]
Peesi
Nuokin rikkaat pyyhkivät pyllynsä itse.
En jaksanut lukea muita vastauksia, mutta ihan alkuperäiseen avaukseen "luin juuri perheestä...": Siis luit lehdestä tuollaisesta perheestä! Sepä varmaan onkin koko todellisuus,millainen kuva jossain lehdessä annetaan... Mietipä jos omasta perheestäsi tehtäisiin lehtijuttu kuvien kera. Etkö silloin siivoisi hulluna, piilottaisi rumat esineet ja huonekalut, kävisi kampaajalla, pukeutuisi nätisti ja siististi... Minä ainakin! Kertoisitko lehtihaastattelussa, että olet loistokkaasta työpäivästäsi juristina/ylilääkärinä/arkkitehtina niin stressissä ja poikki, että vain tiuskit lapsillesi ja itket kaikki illat? Tai että lapsesi pissaa sänkyynsä joka yö? Tai että suvussasi kulkee vakavalle sairaudelle altistava geeni? En minä ainakaan.
Niin, että asiat eivät yleensä ole VAIN sitä miltä ne näyttävät. Ihan jokaisen ihmisen elämään kuuluu vastoinkäymisiä ja suruja.
Terveisin eräs, jonka elämästä saisi tuollaisen kiiltokuvahaastattelun,mutta toisen näkökulman ottaessaan saisi myös ihan päinvastaisen haastattelun. Ja molemmat olisivat totta. :)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:40"]
En jaksanut lukea muita vastauksia, mutta ihan alkuperäiseen avaukseen "luin juuri perheestä...": Siis luit lehdestä tuollaisesta perheestä! Sepä varmaan onkin koko todellisuus,millainen kuva jossain lehdessä annetaan... Mietipä jos omasta perheestäsi tehtäisiin lehtijuttu kuvien kera. Etkö silloin siivoisi hulluna, piilottaisi rumat esineet ja huonekalut, kävisi kampaajalla, pukeutuisi nätisti ja siististi... Minä ainakin! Kertoisitko lehtihaastattelussa, että olet loistokkaasta työpäivästäsi juristina/ylilääkärinä/arkkitehtina niin stressissä ja poikki, että vain tiuskit lapsillesi ja itket kaikki illat? Tai että lapsesi pissaa sänkyynsä joka yö? Tai että suvussasi kulkee vakavalle sairaudelle altistava geeni? En minä ainakaan.
Niin, että asiat eivät yleensä ole VAIN sitä miltä ne näyttävät. Ihan jokaisen ihmisen elämään kuuluu vastoinkäymisiä ja suruja.
Terveisin eräs, jonka elämästä saisi tuollaisen kiiltokuvahaastattelun,mutta toisen näkökulman ottaessaan saisi myös ihan päinvastaisen haastattelun. Ja molemmat olisivat totta. :)
[/quote]
Taas joku kateellinen yh-mamma vetää omiaan :DDDDDDDDDDD
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:40"]En jaksanut lukea muita vastauksia, mutta ihan alkuperäiseen avaukseen "luin juuri perheestä...": Siis luit lehdestä tuollaisesta perheestä! Sepä varmaan onkin koko todellisuus,millainen kuva jossain lehdessä annetaan... Mietipä jos omasta perheestäsi tehtäisiin lehtijuttu kuvien kera. Etkö silloin siivoisi hulluna, piilottaisi rumat esineet ja huonekalut, kävisi kampaajalla, pukeutuisi nätisti ja siististi... Minä ainakin! Kertoisitko lehtihaastattelussa, että olet loistokkaasta työpäivästäsi juristina/ylilääkärinä/arkkitehtina niin stressissä ja poikki, että vain tiuskit lapsillesi ja itket kaikki illat? Tai että lapsesi pissaa sänkyynsä joka yö? Tai että suvussasi kulkee vakavalle sairaudelle altistava geeni? En minä ainakaan.
[/quote]
No mut onneks musta sais hyvän artikkelin ku mä istun Korson baaris sätkä suussa.
Terguin Mirggu 49 v. Pitkäaikaistyötön
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:24"]Köyhyys näkyy myös siinä, että yksinhuoltajien perheiden pojat loistaa rikostilastoissa.
Rikkaan perheen lapsia harvoin huostaanotetaan ja lapset eivät harrasta automurtoja huumeiden ja kaljan takia. Mutta yksinhuoltajan varsinkin pojat loistaa nuuskan käytössä, huumeiden käytössä ja pikkurikoksiksissa.
[/quote]
Vittu mitä yleistystä! Tuo ei pidä pätkän vertaa paikkaansa! Itse olen keskituloisesta hyvin toimeentulevasta perheestä. En ole kylläkään sortunut rikkeisiin, enkä rikoksiin, mutta olen tupakoinut ja juonutkin joskus aika rankastikkin ja käytän nuuskaa. Kuitenkin perheessäni on ollut kaikki hyvin ja nytkin on ihan omassa perheessä kaikki hyvin. Lukio,armeija, ammattikoulu ja ammattikorkeakoulukin käytynä. Työelämäs olen ollut yli 8 vuotta hyväpalkkaisessa mutta vastuullisessa työssä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:10"]
Me emme ole rikkaita, mutta meillä on erittäin hyvä toimeentulo. Tarkoitan siis, että meillä ei ole ns. vanhaa rahaa eikä omaisuutta juurikaan, mutta rahaa tulee talouteen enemmän kun sitä saadaan kulutettua. Ja en osta kaupasta sitä halvinta vaihtoehtoa. Tämä rahan riittäminen on luonut meille mahdollisuuden harrastaa ja keskittyä perheeseen, rakastamiseen ja voimme matkustella yms.
[/quote]
Mua taas ahdistaa ajatus, että rahaa olisi yli oman tarpeen. Tunnen, että mun pitää siinä tilanteessa auttaa niitä, joilla ei ole mitään, ja tunnen syyllisyyttä jos elän vain omalle perheelle. Henkisesti mulle on helpointa kun selviää kohtuullisesti, ja voi silloin tällöin auttaa huono-osaisempia. Pidän pientä säästämisen pakkoa myös kasvatuksen kannalta kehittävimpänä tilana.
Kummallisen monella tuntuu olevan ajatus, että lapselle on hyväksi, jos vanhemmilla on millä mällätä. Itse en ajattele niin, mutta olenkin todella köyhästä perheestä. En usko että kykenisin samanlaiseen empatiaan ilman niitä kokemuksia.
Mukavimmat lapset tulee kuitenkin keskivertoperheistä. Kasvatuksessa menee usein vinoon noilla äveriäillä perheillä siten, että lapsista kasvaa omahyväisiä ja/tai leuhkoja. Asiat opitaan jo pienenä arvottamaan rahalla ja kaikella ulkoisella avulla.Kavereitakin joutuu valikoimaan, jotta olisivat yhtä hyviä kuin itse on.
Toisaalta köyhyys ei myöskään ole etuus. Itsetunto kärsii ja moni reppana pönkittää itseään kyseenalaisin keinoin.
Olenko ainut koko av:llä joka ei ole rahan perään? Meillä on melko köyhä perhe, mutta koen meidän olevan täydellinen perhe. Meillä asuu rakastuneet vanhemmat, joilla on hyvä parisuhde ja loistavaa seksiä. Meillä on kauniit ja lahjakkaat lapset.
En kadehdi ketään kenellä on rahaa enemmän. En ole ikinä kadehtinut, enkä tule koskaan kadehtimaan.
Joko tähän on vastaillut aikaisemmin kaikki alta 20vee av palstalaiset. Tai sitten olen todella ihmeissäni?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:46"]Mukavimmat lapset tulee kuitenkin keskivertoperheistä. Kasvatuksessa menee usein vinoon noilla äveriäillä perheillä siten, että lapsista kasvaa omahyväisiä ja/tai leuhkoja. Asiat opitaan jo pienenä arvottamaan rahalla ja kaikella ulkoisella avulla.Kavereitakin joutuu valikoimaan, jotta olisivat yhtä hyviä kuin itse on.
Toisaalta köyhyys ei myöskään ole etuus. Itsetunto kärsii ja moni reppana pönkittää itseään kyseenalaisin keinoin.
[/quote]
Tätä peesaan kympillä ! Puhut asiaa!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:40"]
[/quote]
Taas joku kateellinen yh-mamma vetää omiaan :DDDDDDDDDDD
[/quote]
Kateellinen yh-mamma?? :D Hieman meni pieleen. Naimisissa oleva, omakotitalossa asuva lääketieteen lisensiaatti. Miksi olisin kateellinen? Ja miksi "kiiltokuvaperheellä" ei voisi olla vaikkapa vakavia sairauksia?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:47"]
Olenko ainut koko av:llä joka ei ole rahan perään? Meillä on melko köyhä perhe, mutta koen meidän olevan täydellinen perhe. Meillä asuu rakastuneet vanhemmat, joilla on hyvä parisuhde ja loistavaa seksiä. Meillä on kauniit ja lahjakkaat lapset.
En kadehdi ketään kenellä on rahaa enemmän. En ole ikinä kadehtinut, enkä tule koskaan kadehtimaan.
Joko tähän on vastaillut aikaisemmin kaikki alta 20vee av palstalaiset. Tai sitten olen todella ihmeissäni?
[/quote]
Olen myös köyhästä perheestä ja vanhempani olivat naimisissa 55 vuotta ennen isäni kuolemaa. He olivat yksi onnellisimmista pareista, jotka tiedän. Kovaa oli elämä pientilallisena ja rahat olivat todella tiukilla välillä. Mutta vieläkin muistan, kun isäni oli kuolemaisillaan ja äitini istui vieressä silittämässä isääni työn rasittamilla käsillään. Siinä oli pari, joka rakasti toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:52"]Joillakin on ja joillain ei. Rikkaiden ja köyhien joukossa. Rikkaus ei tee automaattisesti ketään tyhjäksi ja pinnalliseksi, joka "ei ymmärrä tosielämästä mitään" ihan yhtä lailla kun kaikki köyhät eivät ole päässeet sisälle jostain elämää suuremmasta salaisuudesta: siitä kuinka olla onnellinen. Kaikki kritisoijat eivät aina ole kateellisia, vaan joskus vaan eri mieltä JNE.. stereotypioitahan on aina ollut ja tulee olemaan.
Mikä ap sua estää tavoittelemasta tuollaista elämää? Lähde rohkeasti peliin mukaan...
[/quote]
Miten sellaiseen vaan lähdetäön? Raha ja tyylikkyys vetää toisiaan puoleensa ja jos kumpaakaan ei ole niin millä esim. Se tyylikäs ja varakas hyvässä asemassa oleva mies pokataan? Ei millään, sillä sellaiset hakeutuu kaltaistensa naisten seuraan.
[/quote]
No en tiedä sun lähtökohtiasi, mutta kouluttaudu ja sivistä itseäsi, aina voi oppia uutta. Hanki omia kiinnostuksen kohteita, joihin panostat. Pidä huolta itsestäsi ja ARVOSTA itseäsi! :-) Vaikkei noilla luxus-elämää saavuteta tai "eliittikumppania" napata, niin joka tapauksessa tuo paljon miellekkyyttä arkeen.
[/quote]
Mä olen akateemisesti koulutettu, asiantuntijatehtävissä. Mutta ei se riitä, kun mussa ei ole sitä synnynnäistä tyylikkyyttä ja sellaista rentoa hienostuneisuutta. Sitä ei oikein voi päälkeliimatakaan, tai siis voi, mutta silloin se ei ole sama asia.
[/quote]
mitään synnynnäistä tyylikkyytä olekaan. siihen joko kasvetaan tai sitten se opetellaan. sinulla vaihtoehto lienee jälkimmäinen. + se on aikamoista teatteria myös, kulissit pidetään yllä vaikka mikä olisi.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:10"]
Olemme eläneet mieheni ja lapsemme kanssa pitkään yhdessä ja nähneet myös opiskeluajan köyhäilyn. Olimme silloinkin suht onnellisia, koska nautimme elämästä sillä elintasolla niin täysillä kun se oli vaan mahdollista. Nykyisin voimme nauttia vaan enemmän, koska ei tarvitse miettiä, että onko rahaa vielä huomenna tai entä jos auto hajoaa tms.
[/quote]
Toisin sanoen, ainakin teidän kohdallanne, raha toi jonkin verran lisää onnea jo valmiiksi onnelliselle perheelle. Mutta jos olisitte olleet opiskeluaikana riitainen ja onneton pari, enpä usko että olisitte onnellisia vieläkään.
Minä olen lähes varma siitä, että jos ihminen on onneton, niin sitten on. Rahasta riippumatta. Samoin, jos osaa elää onnellista elämää, sitä osaa elää köyhänäkin. Raha tekee sen kyllä helpommaksi, mutta ei muuta onnetonta perhettä onnelliseksi. Ts. raha ei tuo onnea.
Teille ketjun lukuisille "tilastonikkareille" huomio: korrelaatio ei merkitse kausaliteettia. Siis jos tilastollisesti on niin, että köyhissä perheissä on enemmän onnettomuutta, tämä ei kerro yhtään mitään siitä, tuoko raha onnea vai ei. Selitys voi olla myös se, että onnelliset perheet menestyvät muita todennäköisemmin elämässään myös taloudellisesti. Eli siis onnellisuus tuo rahaa eikä toisin päin.
Täysin samaa mieltä!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:47"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:21"]Raha mahdollistaa sen, että on aikaa olla aidosti läsnä lasten kanssa, antaa heille matkustamisen iloa, harrastuksia ja myös vaatteita ja laitteita, joilla voivat kehittää itseään ja kukaan ei kiusaa heitä.
Köyhien lapset joutuvat järjestään syrjäytyneiksi, koska heillä ei ole varaa tietotekniikkaan, vanhemmat tupakoivat ja juovat, saavat huonoa esimerkkiä kotonaan.
Rikkaammilla on varaa siivoojaan, joten on aikaa viettää lasten kanssa laadukasta aikaa, eikä tarvitse istuttaa lapsia telkkarin ääreen, kun tekee kotitöitä. Myös matkailu avartaa heitä ja opitaan maailmankansalaisiksi ja ei olla ennakkoluuloisia persuja.
Tilastollisesti tutkittuna rikkaisen lasten elämä on paljon onnellisempaa ja he ovat avarakatseisempia ja suvaitsevaisempia.
[/quote]
Peesi
[/quote]
No ei se ehkä ihan noin mustavalkoista ole.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:31"]
Köyhyys suurin syy huostaanottoihin. Se on vain kylmä fakta. Kylmä fakta myös, että köyhyys ja huono-osaisuus ja kouluttautumattomuus periytyy. Se on siis tilastollinen fakta ei av-mamman mutua.
[/quote]
Tuota tuota. Eiköhän huostaanottoprosessiin joutumisen syyt ole pikkuisen monimutkaisempia kuin rahan puute. Linkkiä tähän kylmään faktatietoon missä. Yksiselitteisiä syy-yhteyksiä on nimittäin äärimmäisen vaikeaa todeta ihmistieteissä, ja väittäisin, että rahan puute on ainoastaan yksi näkyvä tekijä siinä kokonaisvaltaisessa elämänhallinnan puutteessa, jota huostaanotettujen lasten vanhemmilla ilmenee.
Vai kuvitteletko, että huostaanotot voitaisiin perua kunhan vaan lyötäisiin setelitukkoa vanhempien käteen..
[/quote]
Googleta lapsiperheiden köyhyys lisääntyneet huostaanotot. Myös tästä ketjusta löytyy kaksi linkkiä uutisiin.
[/quote]
Joo, googletin, ja ensinnäkään yhtään tutkimusta en löytänyt. Mielipidekirjoituksia, kolumneja, hyvin perusteltuja analogioita (huostaanottojen lisääntyminen yhtä aikaa lapsiperheiden köyhtymisen kanssa jne) jne, mutta ei yhtään systemaattista tarkastelua, jossa olisi tutkittu tulojen ja huostaanottojen suhdetta siten, että muut selittävät tekijät (tukiverkostot, päihteet, arjenhallinta, lasten hyvinvointiin liittyvät asenteet jne) olisi vakioitu. Pelkkä korrelaatio ei kerro syy-seuraussuhteesta.
Toiseksi googlesta löytyneissä jutuissa raha oli yksi - toki merkittävä - esille nostettu asia, mutta myös muut tekijät mainittiin. Tärkeää on tajuta, että lasten huostaanotto on todennäköisempää silloin, kun rahan puutteen lisäksi perheen elämään liittyy kasautuneen huono-osaisuuden merkit, esimerkiksi tekijät, joita edellisessä kappaleessa luettelin. Pelkkä köyhyys ei ole huostaanoton peruste ikinä. Pointtini on, että älkää niputtako köyhien ihmisten elämäntapaan automaattisesti mitään muita ominaisuuksia.
Nimim. lähipiirissä monta pienituloista lapsiperhettä, ei yhtään huostaanottoa
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:03"]
Teille ketjun lukuisille "tilastonikkareille" huomio: korrelaatio ei merkitse kausaliteettia. Siis jos tilastollisesti on niin, että köyhissä perheissä on enemmän onnettomuutta, tämä ei kerro yhtään mitään siitä, tuoko raha onnea vai ei. Selitys voi olla myös se, että onnelliset perheet menestyvät muita todennäköisemmin elämässään myös taloudellisesti. Eli siis onnellisuus tuo rahaa eikä toisin päin.
[/quote]
Näitä perusasioita täällä saa jankata melkein joka ketjussa, onnea yritykseen tällä kertaa.. :)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:31"]
Köyhyys suurin syy huostaanottoihin. Se on vain kylmä fakta. Kylmä fakta myös, että köyhyys ja huono-osaisuus ja kouluttautumattomuus periytyy. Se on siis tilastollinen fakta ei av-mamman mutua.
[/quote]
Tuota tuota. Eiköhän huostaanottoprosessiin joutumisen syyt ole pikkuisen monimutkaisempia kuin rahan puute. Linkkiä tähän kylmään faktatietoon missä. Yksiselitteisiä syy-yhteyksiä on nimittäin äärimmäisen vaikeaa todeta ihmistieteissä, ja väittäisin, että rahan puute on ainoastaan yksi näkyvä tekijä siinä kokonaisvaltaisessa elämänhallinnan puutteessa, jota huostaanotettujen lasten vanhemmilla ilmenee.
Vai kuvitteletko, että huostaanotot voitaisiin perua kunhan vaan lyötäisiin setelitukkoa vanhempien käteen..
[/quote]
Googleta lapsiperheiden köyhyys lisääntyneet huostaanotot. Myös tästä ketjusta löytyy kaksi linkkiä uutisiin.
[/quote]
Joo, googletin, ja ensinnäkään yhtään tutkimusta en löytänyt. Mielipidekirjoituksia, kolumneja, hyvin perusteltuja analogioita (huostaanottojen lisääntyminen yhtä aikaa lapsiperheiden köyhtymisen kanssa jne) jne, mutta ei yhtään systemaattista tarkastelua, jossa olisi tutkittu tulojen ja huostaanottojen suhdetta siten, että muut selittävät tekijät (tukiverkostot, päihteet, arjenhallinta, lasten hyvinvointiin liittyvät asenteet jne) olisi vakioitu. Pelkkä korrelaatio ei kerro syy-seuraussuhteesta.
Toiseksi googlesta löytyneissä jutuissa raha oli yksi - toki merkittävä - esille nostettu asia, mutta myös muut tekijät mainittiin. Tärkeää on tajuta, että lasten huostaanotto on todennäköisempää silloin, kun rahan puutteen lisäksi perheen elämään liittyy kasautuneen huono-osaisuuden merkit, esimerkiksi tekijät, joita edellisessä kappaleessa luettelin. Pelkkä köyhyys ei ole huostaanoton peruste ikinä. Pointtini on, että älkää niputtako köyhien ihmisten elämäntapaan automaattisesti mitään muita ominaisuuksia.
Nimim. lähipiirissä monta pienituloista lapsiperhettä, ei yhtään huostaanottoa
[/quote]
Jauhat melkoista paskaa. Lue linkki 101 ja 102.
Ja tässä
http://www.kaleva.fi/juttutupa/terveys-ja-hyvinvointi/huostaanottoja-eniten-koyhissa-perheissa/3104715