Miksi niin monet uskovat ajattelevat evoluution olevan huuhaata?
Tiedehän ei missään nimessä edes ota kantaa siihen onko Jumala olemassa, jokainen päättäköön itse mihin uskoo, mutta miten voidaan kieltää tieteellisiä tosiseikkoja?
Tieteelliset tutkimukset, fysiikka, kemia, matematiikka jne. eivät ole mitään arvausleikkiä vaan tuottavat meille faktoja. Kun katsomme ympärillemme näemme vaikka kuinka paljon käytännön sovelluksia, jotka tiede on meille mahdolliseksi tehnyt. Ei olisi tietokoneita, eikä autoja, jääkaappeja tai pakastimia. Eivätkö ne kaikki jo kerro, että tiedemiehet tietävät mitä tekevät, että arvailulla niitä ei rakenneta? Ei kai kukaan voi väittää, että tietokonetta ei ole mahdollista rakentaa, jos todiste on suoraan edessä? Kun te sairastutte, te luotatte tieteeseen ja menette lääkätieteen asiantuntijan eteen kertomaan vaivanne ja olette tietoisia kuinka monia sairauksia pystymme nykyään hoitamaan juurikin tieteen takia. Miksi ihmeessä siis evoluutio tai alkuräjähdys olisivat ne asiat joista tiedemiehet eivät tiedä mitään? Ja miksi ihmeessä teidän uskonne on riippuvainen sellaisesta asiasta?
Kommentit (61)
No eihän evoluutioteoriaa ole voitu koskaan todistaa tieteellisesti todeksi teoriaksi
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:41"]No eihän evoluutioteoriaa ole voitu koskaan todistaa tieteellisesti todeksi teoriaksi
[/quote]
Taas yksi, joka ei tiedä mitä tieteellinen teoria tarkoittaa
Minusta kyllä uskovaisissakin on harvassa ne, jotka eivät usko evoluutioteoriaan. Lähinnä ovat näitä piskuisia fundamentalisti-ryhmiä. Usassa heitä on oikeasti paljon.
Helppoa se tuntuu olevan, kun vain päättää että se ei ole totta. Kaikki todisteet voi kuitata valheina tai paholaisen viettelyksinä.
Eli siis sormet korviin ja lallattelemaan.
Kehäpäätelmä. En ole ottanut selvää -> en ymmärrä -> evoluutio ei ole totta. Evoluutio ei ole totta -> ei tarvitse ottaa selvää -> en ymmärrä
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:43"]
Minusta kyllä uskovaisissakin on harvassa ne, jotka eivät usko evoluutioteoriaan. Lähinnä ovat näitä piskuisia fundamentalisti-ryhmiä. Usassa heitä on oikeasti paljon.
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/kolmasosa_suomalaisista_ei_usko_evoluutioon/5750463
Yleensä sitten jos otetaan esiin todisteita evoluutiosta, kriitikko katoaa paikalta. Valaistuneena vai sormet korvissa laa laa laa hokien, ken tietää.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:43"]
Minusta kyllä uskovaisissakin on harvassa ne, jotka eivät usko evoluutioteoriaan. Lähinnä ovat näitä piskuisia fundamentalisti-ryhmiä. Usassa heitä on oikeasti paljon.
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/kolmasosa_suomalaisista_ei_usko_evoluutioon/5750463
[/quote]
Niin ja lisään, että yhdysvalloissa prosentit ovat suhteellisen samoja.
En ole kuullut kenestäkään, joka ei uskoisi evoluutioon.
Jo sana evoluutioTEORIA kertoo että kyse on ainakin toistaiseksi pelkästä teoriasta, ei faktasta joka on voitu aukottomasti todistaa todeksi.
Evoluutio sen sijaan on todistettu, sitä tapahtuu, mutta se ei vielä riitä todistamaan koko evoluutioteoriaa lajien syntymisineen todeksi.
t. entinen tiedenainen (l. tutkija), nykyinen kotiäiti, joka kyllä uskoo evoluutioteoriaan nykytiedon valossa.
Miksi alkurähdys tai evoluutioteoria olisivat ristiriidassa uskon kanssa? Niin kuvittelee vain uskontokammoinen harhoissaan.
Jumala on luonut ne geenit sekä mahdolliset muutokset niihin. Se Jumalan keino säädellä luomaansa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:52"]
Jo sana evoluutioTEORIA kertoo että kyse on ainakin toistaiseksi pelkästä teoriasta, ei faktasta joka on voitu aukottomasti todistaa todeksi.
[/quote]
Jaa kertoo vai.
"Luonnontieteissä sanalla 'teoria' tarkoitetaan yhtenäistä tietojen järjestelmää,[1] joka selittää aiheeseen liittyvät havainnot, ja kokoaa yhteen tähänastisen ymmärryksen hallitsevian lakien muotoon. Havaintojen selittämisen lisäksi teorian pitää tehdä testattavia ennusteita aiheestaan. Luonnontieteellistä teoriaa ei pidä sekoittaa arkikielenkäytön teoriaan, jolla yleensä tarkoitetaan otaksumaa (vrt. yleinen virhetulkinta: jokin on "vain teoria"). Arkiajattelussa teoriaa pidetään usein jonain käytännöstä poikkeavana, jopa sille vastakkaisena asiana (vrt. todellisuus-käsite)."
Että sellainen "tiedenainen ja tutkija" tällä kertaa.
Uskovaisten "pätevin" argumentti on se, ettei meidän olemassaolomme vaan voi olla sattumaa, vaan sen on pakko olla jonkun suuremman luomaa. Huvittavinta on myös se, että väitetään että todisteita ei ole tai ne eivät ole riittäviä, itselle todisteeksi omiin uskomuksiin kuitenkin riittää yksi kirja.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:52"]
Jo sana evoluutioTEORIA kertoo että kyse on ainakin toistaiseksi pelkästä teoriasta, ei faktasta joka on voitu aukottomasti todistaa todeksi.
[/quote]
Anteeksi mutta ei kai muissa tieteissä kuin matematiikassa, joka on ihmisen itsensä määrittelemä, olekaan oikeaksi todistettuja faktoja? Kaikissa muissa tieteissä on vain teorioita.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:58"]
Uskovaisten "pätevin" argumentti on se, ettei meidän olemassaolomme vaan voi olla sattumaa, vaan sen on pakko olla jonkun suuremman luomaa. Huvittavinta on myös se, että väitetään että todisteita ei ole tai ne eivät ole riittäviä, itselle todisteeksi omiin uskomuksiin kuitenkin riittää yksi kirja.
[/quote]
Niinhän se on, mutta pidän tuota argumenttia silti hämmentävänä. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen ei tarkoita etteikö voisi uskoa myös korkeampaan voimaan. Voisihan sitä sanoa, että Jumala on alkuräjähdyksen takana. On vaan niin vaikea ymmärtää miten joillekin alkuräjähdyksen hyväksyminen tarkoittaisi, että Jumalaa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:52"]
Jo sana evoluutioTEORIA kertoo että kyse on ainakin toistaiseksi pelkästä teoriasta, ei faktasta joka on voitu aukottomasti todistaa todeksi.
[/quote]
Anteeksi mutta ei kai muissa tieteissä kuin matematiikassa, joka on ihmisen itsensä määrittelemä, olekaan oikeaksi todistettuja faktoja? Kaikissa muissa tieteissä on vain teorioita.
[/quote]
Tuossa nyt taas nähdään miten evuluutiokriitikot on tarpeeksi tyhmiä leikkiäkseen tutkijaa täydellisestä tietämättömyydestä käsin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:52"]
Jo sana evoluutioTEORIA kertoo että kyse on ainakin toistaiseksi pelkästä teoriasta, ei faktasta joka on voitu aukottomasti todistaa todeksi.
[/quote]
Jaa kertoo vai.
"Luonnontieteissä sanalla 'teoria' tarkoitetaan yhtenäistä tietojen järjestelmää,[1] joka selittää aiheeseen liittyvät havainnot, ja kokoaa yhteen tähänastisen ymmärryksen hallitsevian lakien muotoon. Havaintojen selittämisen lisäksi teorian pitää tehdä testattavia ennusteita aiheestaan.
[/quote]
Tätäpä juuri tarkoitin. Kaiken sen tiedon ja havaintojen perusteella mitä tähän saakka on kerätty, on kehitetty tällainen teoria. Mutta se on silti vain teoria, eli on mahdollista että kun tulevaisuudessa saadaan uutta tietoa, havaintoja, joiden perusteella teoriaa muutetaan. Ja voidaan jopa kumota.
Ja tässä yhteydessä en tarkoita tuota arkikielen sanontaa "vain teoria", joka varmaankin tarkoittaa paljon heppoisempaa kehitelmää.
t. se ex-tutkija
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 09:52"]
Jo sana evoluutioTEORIA kertoo että kyse on ainakin toistaiseksi pelkästä teoriasta, ei faktasta joka on voitu aukottomasti todistaa todeksi.
[/quote]
Anteeksi mutta ei kai muissa tieteissä kuin matematiikassa, joka on ihmisen itsensä määrittelemä, olekaan oikeaksi todistettuja faktoja? Kaikissa muissa tieteissä on vain teorioita.
[/quote]
Tuossa nyt taas nähdään miten evuluutiokriitikot on tarpeeksi tyhmiä leikkiäkseen tutkijaa täydellisestä tietämättömyydestä käsin.
[/quote]
Ei niin. Siksi pitäisikin ymmärtää että teoria ei koskaan ole yhtä kuin lopullinen totuus.
No tietämättömyyttähän se on eikä mitään muuta. Yleensä evoluutiokriitikko ei edes tiedä mitä evoluutioteoria tarkoittaa, joten helppoahan sitä on silloin kritisoida.