Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuksesta selvinneet, miten olette saaneet järjestettyä elämänne?

Vierailija
20.03.2014 |

Miten olette sopeutuneet elämään alentuneen stressinsietokyvyn kanssa? Oletteko vaihtaneet ammattia (mihin)? Miten olette selvinneet taloudellisista vaikeuksistanne?

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19:llä on taustallaan asioita, joista eräskin terapeutti totesi, että miten olet tuola taustalla onnistunut välttämään mielisairaalan suljetun osaston. Masennuksen voi kuitenkin laukaista aika pienikin asia, sellainen, jonka vähemmän stressiherkkä ohittaisi harteitaan kohauttaen. Itselläni viimeisimmän vakavan masennuksen laukaisi fyysinen vamma, jonka täydestä paranemisesta ei ole tietoa ja joka uusiutuu helposti. Olen kokenut myös esim. avioeron, mutta silloin en masentunut.

Vierailija
22/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että masennuksen toinen nimi on "masennuksena ilmenevä sopeutumishäiriö". Ihminen masentuu, kun hän ei pysty sopeutumaan elämänmuutokseen, jonka kohteeksi hän joutuu. Poikaystävän menettäminen voi olla erittäin kova kolaus ihmiselle, jolla on ollut turvallinen elämä. Jos sitten saman ihmisen aivoissa on vähänkin serotoniinivajausta, voi kehittyä masennus. Tosin kumpi näistä on syy ja kumpi seuraus (serotoniinin määrä vai koettu kolaus), en osaa sanoa. Kun ihmisestä tuntuu, että elämä pettää, pohja katoaa jalkojen alta, seinät kaatuvat päälle, se on masennusta. Sitten masennus hellittää, kun ihminen sopeutuu siihen asiaan ja löytää taas syitä elää. Moni tarvitsee tähän apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vastaa edelleen: hyväksyn masennuksen ja kaiken muunkin koska todellisuus on se mikä se on. Ja todellisuuden vastustaminen on se mikä ylläpiti pahinta oloani. Päästin irti.

Vierailija
24/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:36"]

Miten olette sopeutuneet elämään alentuneen stressinsietokyvyn kanssa? Oletteko vaihtaneet ammattia (mihin)? Miten olette selvinneet taloudellisista vaikeuksistanne?

[/quote]

Käyn etänä lukio-opintoja loppuun, luen tässä samalla pääsykokeisiin. Aion toteuttaa unelmani, eli hakea yliopistoon opiskelemaan. Harrastan itselle mieluisia asioita, eli valokuvaan ja käyn uimassa, sekä aloittelen tässä pikku hiljaa treenaamaan puoli-maratonia varten. 

Olen edellee eläkkeellä, mutta suunta on ylöspäin. Olen muuttunut pelkäävästä, kaikkea kammoavasta masentuneesta ihmisestä rohkeammaksi. En koe mitään tarvetta suorittaa elämääni, enkä enää välitä muiden mielipiteistä samalla tavalla. Osaan puolustaa itseäni, ja olla itselleni armollinen.

[/quote]

Ai miksi alapeukutin? Lukemani perusteella et ole selvinnyt, koska masentuneille on tyypillisiä ylimitoitetut tavoitteet ja "ideaalit".

Vierailija
25/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaa. Masennukseen kuuluu oman itsen näkeminen täytenä nollana ja kyvyttömyys tavoitteelliseen toimintaan. Tavoitteita ei ole, saati ylimitoitettuja.

Vierailija
26/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:36"]

[/quote]

Käyn etänä lukio-opintoja loppuun, luen tässä samalla pääsykokeisiin. Aion toteuttaa unelmani, eli hakea yliopistoon opiskelemaan. Harrastan itselle mieluisia asioita, eli valokuvaan ja käyn uimassa, sekä aloittelen tässä pikku hiljaa treenaamaan puoli-maratonia varten. 

Olen edellee eläkkeellä, mutta suunta on ylöspäin. Olen muuttunut pelkäävästä, kaikkea kammoavasta masentuneesta ihmisestä rohkeammaksi. En koe mitään tarvetta suorittaa elämääni, enkä enää välitä muiden mielipiteistä samalla tavalla. Osaan puolustaa itseäni, ja olla itselleni armollinen.

[/quote]

Ai miksi alapeukutin? Lukemani perusteella et ole selvinnyt, koska masentuneille on tyypillisiä ylimitoitetut tavoitteet ja "ideaalit".

[/quote]

Missä noin sanotaan? 

Vierailija
27/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Missä noin sanotaan? 

[/quote]

No kuten te varmasti tiedätte niin mm. hypomania ja maniakin on masennusta. 27 vaikuttaa hypomaaniselta.

Vierailija
28/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Missä noin sanotaan? 

[/quote]

No kuten te varmasti tiedätte niin mm. hypomania ja maniakin on masennusta. 27 vaikuttaa hypomaaniselta.

[/quote]

Lisään vielä... Tuollaiset "pikku tavoitteet" kyllä altistaa masennukselle. Yleensä masennuksen taustalla on juuri ylimitoitetut tavoitteet, JOLLOIN niitä voidaan nimittää masentuneille tyypillisinä piirteinä. Hypo ja mania on ns. käänteinen masennus (mutta edelleen masennus). T. Realisti

Vierailija
29/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vaikuta. Sinä sen sijaan vaikutat siltä, että haluat vain lytätä toisia. 

Vierailija
30/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:54"]Eikä vaikuta. Sinä sen sijaan vaikutat siltä, että haluat vain lytätä toisia. 

[/quote]

Se on sinun tulkintasi.

Vierailija
31/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin varmaan jollain muotoa masentunut taannoin. Pystyin kyllä toimimaan, siivoamaan ja tekemään pakolliset työt, että ihan lamaantunut en ollut. Nyt kun pahin olo on takana ja olen alkanut eheytymään, niin huomaan, että nyt jälkijunassa on alkanut tulemaan näitä oireita mitä olisi pitänyt kait olla masentuneena. En saa mitään aikaiseksi, kämppä on ihan läävä ja notkun vain, vailla tarkoitusta. Ehkä en ole vielä niin pitkällä parantumisessa kuin kuvittelen olevani? Tai sitten todella oireilen erikoisella tavalla. 

Vierailija
32/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41: Hypomaanikko ei malttaisi kirjoittaa noin jäsenneltyä tekstiä.

Vierailija
33/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman sairaalajakson jälkeen olen todennut että ei kannata lähteä diagnosoimaan masennuksia ihmisille heidän kokemustensa tai elämäntilanteidensa perusteella. Masennus on joillain enemmän kemiallisista syistä, toisilla henkisistä. Joillakin molemmat vaikuttaa. 

Itse selvisin masennuksesta lääkkeiden ja psykoterapian avulla, mutta kaikista eniten vaikutta oman mielenrauhan ja päättäväisyyden löytäminen. Kun sai ne kaikki asiat balanssiin, ymmärsi mitä kautta lähteä etsimään parempaa. 

Stressinsietokykyni ei ole koskaan ollut parempi kuin nyt, en stressaa ollenkaan. Nautin elämästä. 

Vierailija
34/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:57"]41: Hypomaanikko ei malttaisi kirjoittaa noin jäsenneltyä tekstiä.

[/quote]

Onko kansalliskirjailjoidemme Eino Leinon ja A. Kiven tekstit Sinusta jäsentymättömiä?

Vierailija
35/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo loppusuoralla lukion kanssa, tänä keväänä on jäljellä enää ne muutama pakollinen kurssi joka minulta on vielä käymättä. Tänään oli reaalin yo-koe. Uskon sen menneen vähintään kohtalaisesti. Edellinen ainakin meni. Eikä se ole mitään hypoa ja maniaa, minä ihan oikeasti olen näissä aineissa hyvä :)

Mutta tiedoksi sinulle: masentunut ihminen ei tarkoita samaa, kuin tyhmä ihminen tai ihminen, joka ei muuta tee kuin makaa, makaa, ja makaa. 

Toivon sinulle realisti myös unelmiesi toteutumista.

t: 27

Vierailija
36/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:37"]Roskaa. Masennukseen kuuluu oman itsen näkeminen täytenä nollana ja kyvyttömyys tavoitteelliseen toimintaan. Tavoitteita ei ole, saati ylimitoitettuja.

[/quote]

Tämä varmaan oli 27:n kommentti?

T. Realisti

Vierailija
37/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:01"]Olen jo loppusuoralla lukion kanssa, tänä keväänä on jäljellä enää ne muutama pakollinen kurssi joka minulta on vielä käymättä. Tänään oli reaalin yo-koe. Uskon sen menneen vähintään kohtalaisesti. Edellinen ainakin meni. Eikä se ole mitään hypoa ja maniaa, minä ihan oikeasti olen näissä aineissa hyvä :)

Mutta tiedoksi sinulle: masentunut ihminen ei tarkoita samaa, kuin tyhmä ihminen tai ihminen, joka ei muuta tee kuin makaa, makaa, ja makaa. 

[/quote]

Olet kyllä tosi herkkänahkainen. Ihmettelit, miksi alapeukutin ja minä vastasin. That's all. Olen lukenut koko ketjun tarkkaan läpi ja tuo sinun vastauksesi kysymykseen "miten olette selvinneet" särähti. Mitä sitten, kun olet juossut tavoitteesi jne. Mitä sitten tapahtuu? Oletko selvinnyt vai romahdatko? Ylimitoitetut tavoitteet suhteessa masentuneen voimavaroihin on yksi suurimpia riskitekijöitä. Deal with it. Ja toiseksi: etkö juuri itse väittänyt, ettei ylimitoitetut tavoitteet... Plaah. Taidat todella olla tyhmä. Minä nimittäin en ole (ainakaan noin). Hyh.

[/quote]

Ei tässä sinun vastauksessasi ole päätä eikä häntää. Minä todella olen jo selvinnyt pitkälle, ja kuten kirjoitin, suunta on vielä tästäkin ylöspäin. Sitähän kukaan ei tässä ketjussa tiedä tarkalleen, mistä olen tähän pisteeseen tullut? Sinä haluat nähdä minut paljon negatiivisempana, sinulla on tarve saada sanoa, etten ole jotakin - mitä se sitten onkaan.

Kuten kirjoitin jo ensimmäisessä viestissä, en välitä muiden mielipiteistä enää samalla tavalla kuin ennen. Keskustelun käyminen on mielenkiintoista silti. Tai olisi, jos olisi joku muu kuin sinä kenen kanssa käydä ajatustenvaihtoa tästä tilanteesta ja kaikista tulevista.

t: 27, joka ei ole ennustaja eikä siksi edes yritä vastata boldattuun kohtaan. 

Vierailija
38/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:01"]Olen jo loppusuoralla lukion kanssa, tänä keväänä on jäljellä enää ne muutama pakollinen kurssi joka minulta on vielä käymättä. Tänään oli reaalin yo-koe. Uskon sen menneen vähintään kohtalaisesti. Edellinen ainakin meni. Eikä se ole mitään hypoa ja maniaa, minä ihan oikeasti olen näissä aineissa hyvä :)

[/quote]

Olet kyllä tosi herkkänahkainen. Ihmettelit, miksi alapeukutin ja minä vastasin. That's all. Olen lukenut koko ketjun tarkkaan läpi ja tuo sinun vastauksesi kysymykseen "miten olette selvinneet" särähti. Mitä sitten, kun olet juossut tavoitteesi jne. Mitä sitten tapahtuu? Oletko selvinnyt vai romahdatko? Ylimitoitetut tavoitteet suhteessa masentuneen voimavaroihin on yksi suurimpia riskitekijöitä. Deal with it. Ja toiseksi: etkö juuri itse väittänyt, ettei ylimitoitetut tavoitteet... Plaah. Taidat todella olla tyhmä. Minä nimittäin en ole (ainakaan noin). Hyh.

[/quote]

Ei tässä sinun vastauksessasi ole päätä eikä häntää. Minä todella olen jo selvinnyt pitkälle, ja kuten kirjoitin, suunta on vielä tästäkin ylöspäin. Sitähän kukaan ei tässä ketjussa tiedä tarkalleen, mistä olen tähän pisteeseen tullut? Sinä haluat nähdä minut paljon negatiivisempana, sinulla on tarve saada sanoa, etten ole jotakin - mitä se sitten onkaan.

Kuten kirjoitin jo ensimmäisessä viestissä, en välitä muiden mielipiteistä enää samalla tavalla kuin ennen. Keskustelun käyminen on mielenkiintoista silti. Tai olisi, jos olisi joku muu kuin sinä kenen kanssa käydä ajatustenvaihtoa tästä tilanteesta ja kaikista tulevista.

t: 27, joka ei ole ennustaja eikä siksi edes yritä vastata boldattuun kohtaan. 

[/quote]

Kiitos muuten toivotuksista. Olen aina saavuttanut kaikki tavoitteet mitkä olen asettanut ja ne maisterinpaperitkin löytyy taskusta. Lukiokin on käyty jo vuosia sitten...

Vierailija
39/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvinnyt masennuksesta tai ei, 27 vaikuttaa joka tapauksessa huomattavasti tasapainoisemmalta kuin realistijankkaaja.

Vierailija
40/150 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:17"]Selvinnyt masennuksesta tai ei, 27 vaikuttaa joka tapauksessa huomattavasti tasapainoisemmalta kuin realistijankkaaja.

[/quote]

Niin varmaan vaikuttaakin.

t. Realisti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi