Ystävän mies heittäytyy elätettäväksi. Kuinka takoa tämä ystävän päähän?
Ystävä siis tapasi miehensä noin vuosi sitten. Miehellä on edellisestä liitosta lapsi, joka asuu ystäväni kotona joka toisen viikon.
Jo viime syksynä aloin huomaamaan miehestä outoja merkkejä. Ikää herralla jo lähes 30-vuotta, mutta vakituista (tai edes yli 2kk kestävää) työsuhdetta mies ei onnistu luomaan. Rahaa miehellä ei tilillä juurikaan ole ja näin ollen ystäväni elättää lähes kokonaan miehen ja tämän lapsen. He asuvat ystäväni vuokra-asunnossa (ystävä maksaa vuokran, sähkön ja veden) ja ystäväni maksaa heidän kaikkien ruoat. Kummasti mies on myös aina persaukinen kun lapsen synttärit, ystäväni synttärit tai joulu jne lähestyy. Juhlien järjestelyyn mies ei näin ollen osallistu eikä lahjoja hanki. Ystäväni säälistä osti miehen lapselle synttärilahjan ja leipoi kakun. Miehellä on kuitenkin kummasti varaa käydä baarissa ja pizzalla. Hänellä on myös kaupungin kalleimmalle kuntosalille jäsenyys ja varaa ostaa itselleen iphone, uusi kello ja autoon varaosia. Toisin sanoen mies selvästi haluaa käyttää rahojaan vain itseensä ja omaan mielihyvään maksattaen elämisensä muilla.
Tää mies sai myös yllättäen ihan hyvän työpaikan muutama kuukausi sitten paikallisesta firmasta. Kuitenkin nyt mies on sanonut haluavansa irtisanoutua (ja jo irtisanoutunut ystäväni selän takana) ja haluavansa jäädä työttömäksi. Työ nimittäin hänen mukaansa on täysin ajanhukkaa.
Tarviiko sanoa, että ystävälläni on hyvä työura ja sen mukainen palkka. Minusta koko juttu haiskahtaa siltä, että mies on huomannut ystäväni rahat ja tullut "haaskalle". Huomannut, että saa hyvän elintason toisen siivellä tekemättä yhtään mitään. Kun asiasta yritän sanoa ystävälle, hän haukkuu minut kateelliseksi. Haluaisin vain auttaa ennen kuin ystävä menettää koko omaisuutensa tuolle haaskalinnulle. Mutta miten?
Kommentit (157)
Lapsella voi olla myös äidinäiti tai äidinisä. Ja toiset isovanhemmat. Ehkä jopa kummi. Siis lapsen lahja-asioita ja vaatteita ym ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. On osunut omalle kohdalle pariin kertaankin tuollainen. Minulle ei kukaan huomauttanut asiasta. Valitettavasti. Mutta minä olen ihminen joka kestää kritiikkiä ja se on aika harvinainen piirre ihmisissä. Jos haluat pitää ystäväsi niin anna hänen tulla hyväksikäytetyksi. Ihmiset harvemmin haluaa tulla autetuksi varsinkaan silloin kun on tekemässä typeryyksiä.
Mullakin on osunu kohdalle, mutta huomasin liian myöhään. Useita tonneja maksoin miehen omia menoja yhteisten menojen lisäksi.. Olinhan toki tietosesti maksanut hänelle vaatteita kauppareissujen yhteydessä, mutta lopullinen summa yllätti. Eikä siihen ole ees laskettu asumiskuluja mukaan...
Olkaa varuillaan. Tinderissä tulee vastaan elättäjää vailla olevia miehiä. Osaavat näytellä omillaan toimeentulevaa kunnes muuttavat saman katon alle. Autot on usein kaverin tai leasing. Mikäli oma yrittävät saada naista maksamaan autosta.
Lainat/luotot tapissa.
Uskomattoman osaavia ne on manipuloimaan. Maksat kaikenlaista mikä ei edes kuulu sinulle. Ne jotenkin osaa esittää asian niin että alat luulla olevasi vastuussa heidän asioistaan.
Ystävälläsi on käynyt tuuri. Nythän joku siivoaa ja kokkaa valmiiksi, kun hän on töissä. Lisäksi sisustaa, asettelee torkkupeiton siististi, mutta huolettomasti sohvan reunalle ja aikatauluttaa seinien pesun.
Ystäväsi voisi kyllä ostaa oman ok:n. Miehen voi olla noloa kertoa harrastusryhmässään, että ollaan vain vuokra-asujia.
toistepäin tuo tilanne ihan normalia ja täällä haukuttas mies täydeksi siaksi jos edes vähä pyytäs että toinenki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
toistepäin tuo tilanne ihan normalia ja täällä haukuttas mies täydeksi siaksi jos edes vähä pyytäs että toinenki maksaa.
Ite ottavat elätettäviä. Syystä tai toisesta ei kiihotuta tasa-arvoisesta omat laskunsa hoitavasta ehdokkaasta. Työssäkäynti maittaa ja joka kerta maksan kahvilassa oman tilauksen.
Vierailija kirjoitti:
"Lapset kuuluu pakettiin, mies maksaa!!!!!!!!!!!!!!!" Tätähän te hoette palstalla joka ikinen päivä
Ei tässä lapset ole työttömäksi sohvalle tahallaan heittäytymässä.
Läheisellä sama tilanne. Yritin sanoa jotain hyvin hienotunteisesti, mutta se kääntyi itseäni vastaan. Tietenkin.
Naiset on tehneet tuota iät ajat. Nyt on miesten vuoro elää naisten siivillä :D
Eihän se välttämättä ole hyväksikäyttöä, vaan kaverisi voi olla ihan omasta tahdostaan elättäjänä. Jos hän on tyytyväinen, niin mikäs siinä. Ei kannata puuttua toisten asioihin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
No älä sinä sorru siihen. Muista pyytää naisilta aina maksu kaikesta. Ai niin mutta ei kukaan nainen tommosen katkeran nillittäjän kanssa halua olla, joten.....
Vierailija kirjoitti:
Naiset on tehneet tuota iät ajat. Nyt on miesten vuoro elää naisten siivillä :D
Joo, sulle naiset on juuria jotka antaa pllua ja miehet maksaa. Osta kuule reilusti ammattilaisilta, niin tiedät mistä maksat.
Pllunpuute tekee katkeraksi. Mene tumputtamaan kun et muuta sanomista keksi, runkkar'
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana oli yx kurssikaverit joka elätytti itsensä muijills. Iski aina uuden, ja muutti muijan luo, ja kun nuijalla rahat loppui, kun piti kahta opiskelijan tuloilla elättää, niin jätti Maijan ja etsi uuden. Eipä tarvinnut ottaa opintolainaa, tuet säästi osakkeisiin. Nyt on menestyvä alallaan ja veetusti fyffee. Tämmöisiä ihmisiä on olemassa
Muija, nuija ja Maija XD
Mullakin oli tällainen opiskellessa. Pikkuhiljaa hivuttautui asumaan vuokra-asuntooni. Kohta selvisi, että hänen kämpässään (äitinsä omistama) oli sähköt katkaisu. Minä 18v,umpirakastunut, katsoin läpi sormien.
Valmistuttua piti muuttaa pois opiskelija asunnosta, muutettiin yhteiseen vuokra-asuntoon. Oli mukavaa selvitellä säännöllisen väliajoin häätö uhkaa, kun mies ei ollutkaan maksanut osuuttaan.
Kaupassa kävin aina minä, omilla rahoillani.
Kerran hän nosti 20e kauppaan, ostettiin maitoa, jauhelijaa ja leipää muuta Perus hommaa jne. Juuri riitti tuo summa " Olipa kallista!"
Rahat oli kyllä riittänyt uuteen kitaraan, baariin ja parin naisen tatuoinnin maksuun! Tämä selvisi jälkeen päin.
Viimein erosin, kun taas vuokra rästejä.
Myöhemmin kuulin yhteiseltä tutulta, että kun mies joutui muuttamaan, se johtui, kun MINÄ olin jättänyt oman osuuden vuokrasta maksamatta.
Nyt hän pummii yhteisen tutun luona, nainen on todella rakastunut,somen perusteella. Oli jo meidän suhteen aikana ihastunut.
Tuossa käytetään hyväksi ystävääsi rahallisesti. Hoitaako se vielä tän miehen lapsen? Seurustelen miehen kanssa jolla lapsi. Mies hoitaa lapsen yksin vuorollaan. Näemme, kun lapsi äidillä. Mies maksaa ja hankkii myös omat ruokansa. Ja maksaa lapsensakin kulut ihan itse.
Kaverillanikin on tuollainen, erotuksena että mies käy töissä ja hänellä on naista parempi palkka. On kuitenkin tärkeämpää ja kivempaa ostaa statussymboleita, kuten kalliita vaatteita ja elektroniikkaa, kuin maksaa vuokraa tai ruokaa. Kaveri paikkailee jatkuvasti miehen varojensa yli elämistä. En voi asialle tietenkään mitään.
Kaverin miehet ovat aina olleet sellaisia "pelastamisen" tarpeessa olevia reppanoita, jotka eivät halua opetella hoitamaan omia asioitaan. Harmittava joutua katsomaan sivusta, kun itse en haluaisi tällaiseen kuvioon joutua. Ja sit miettii, tätäkö mun kaveri oikeasti haluaa. Täytyy vaan antaa olla, valitettavasti muuta ei voi, ja olla kaverin tukena muuten kuin yrittämällä antaa neuvoja, joita hän ei halua. Kuunnella vaan.
Niin kauan kuin ystäväsi ei valita ja ruikuta, ei kannata ottaa puheeksi.
Ymmärrään huolesi ystävästäsi. Mieti kuitenkin hetken aikaa. Ystäväsi on tehtävä omat elämänsä päätökset ja rakkausasioissa kolmas pyörä saa aina molempien vihat ja viestintuoja ammutaan. Jos kertoo menevänsä naimisiin, neuvo kuitenkin tekemään avioehto, ettei lokki vie puolta asunnosta lähtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Kaverillanikin on tuollainen, erotuksena että mies käy töissä ja hänellä on naista parempi palkka. On kuitenkin tärkeämpää ja kivempaa ostaa statussymboleita, kuten kalliita vaatteita ja elektroniikkaa, kuin maksaa vuokraa tai ruokaa. Kaveri paikkailee jatkuvasti miehen varojensa yli elämistä. En voi asialle tietenkään mitään.
Kaverin miehet ovat aina olleet sellaisia "pelastamisen" tarpeessa olevia reppanoita, jotka eivät halua opetella hoitamaan omia asioitaan. Harmittava joutua katsomaan sivusta, kun itse en haluaisi tällaiseen kuvioon joutua. Ja sit miettii, tätäkö mun kaveri oikeasti haluaa. Täytyy vaan antaa olla, valitettavasti muuta ei voi, ja olla kaverin tukena muuten kuin yrittämällä antaa neuvoja, joita hän ei halua. Kuunnella vaan.
No melko selvästi haluaa, jos tuo kerran on toistuva kuvio. Olet fiksu, kun et puutu. Jos kaveri harmittelee asiaa sinulle, niin sitten on toki fiksua huomauttaa, että ihan omasta valinnastaan hän tuollaisessa tilanteessa on.
Jos kyse on mun eksästä ja lapseni isästä tossa on totta joka sana. Sille miehelle on tärkeintä pitää kulissit pystyssä, ei sille oo väliä vaikkei tilillä oo penniäkään. Aina se joltakin "lainaa" saa ja tätä se itekin hokee. Tärkeempää kulkea kalliissa vaatteissa ja ajaa hienolla autolla, kun esim. syödä terveellisesti tai asua jossakin. Ne kun aina joku muu hoitaa. Tiiän mistä puhun ja voin sanoa, että tää oli yks suurimpia eron syitäkin.
Onnea vaan!