Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän mies heittäytyy elätettäväksi. Kuinka takoa tämä ystävän päähän?

Vierailija
18.11.2020 |

Ystävä siis tapasi miehensä noin vuosi sitten. Miehellä on edellisestä liitosta lapsi, joka asuu ystäväni kotona joka toisen viikon.

Jo viime syksynä aloin huomaamaan miehestä outoja merkkejä. Ikää herralla jo lähes 30-vuotta, mutta vakituista (tai edes yli 2kk kestävää) työsuhdetta mies ei onnistu luomaan. Rahaa miehellä ei tilillä juurikaan ole ja näin ollen ystäväni elättää lähes kokonaan miehen ja tämän lapsen. He asuvat ystäväni vuokra-asunnossa (ystävä maksaa vuokran, sähkön ja veden) ja ystäväni maksaa heidän kaikkien ruoat. Kummasti mies on myös aina persaukinen kun lapsen synttärit, ystäväni synttärit tai joulu jne lähestyy. Juhlien järjestelyyn mies ei näin ollen osallistu eikä lahjoja hanki. Ystäväni säälistä osti miehen lapselle synttärilahjan ja leipoi kakun. Miehellä on kuitenkin kummasti varaa käydä baarissa ja pizzalla. Hänellä on myös kaupungin kalleimmalle kuntosalille jäsenyys ja varaa ostaa itselleen iphone, uusi kello ja autoon varaosia. Toisin sanoen mies selvästi haluaa käyttää rahojaan vain itseensä ja omaan mielihyvään maksattaen elämisensä muilla.

Tää mies sai myös yllättäen ihan hyvän työpaikan muutama kuukausi sitten paikallisesta firmasta. Kuitenkin nyt mies on sanonut haluavansa irtisanoutua (ja jo irtisanoutunut ystäväni selän takana) ja haluavansa jäädä työttömäksi. Työ nimittäin hänen mukaansa on täysin ajanhukkaa.

Tarviiko sanoa, että ystävälläni on hyvä työura ja sen mukainen palkka. Minusta koko juttu haiskahtaa siltä, että mies on huomannut ystäväni rahat ja tullut "haaskalle". Huomannut, että saa hyvän elintason toisen siivellä tekemättä yhtään mitään. Kun asiasta yritän sanoa ystävälle, hän haukkuu minut kateelliseksi. Haluaisin vain auttaa ennen kuin ystävä menettää koko omaisuutensa tuolle haaskalinnulle. Mutta miten?

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuttua on. Ystävän mies persaukinen ja velkainen. Työtönkin on. Makaa kotona päivät pitkät. Ystävä maksaa kaiken ja hoitaa vielä miehen lapsetkin, kun ovat isällään. Turhauttaa ystävän puolesta, kun ei ymmärrä potkaista ukkoa pihalle.

Vierailija
42/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kokemusta tuollaisesta miehestä! Olin sillon parikymppinen ja ekassa oikeessa suhteessa. Mulle selvis, että mies on ihan persaukinen hyvin varhasessa vaiheessa, mutta vaaleanpunaisten linssien läpi katottuna ei se tuntunu niin kamalalta.

Mun isä vihas koko jätkää, äiti oli muhun tosi pettynyt ja kieltäyty enää koskaan tarjoamaan rahallista apua (jota olin itekin köyhänä opiskelijana tarvinnu). Alotin äidin "tempun" takia osa-aikatyöt ja olin ihan loppu. Poikaystävä muutti mun luokse koska oli saanu häädön omasta kämpästä ja varmaan aatteli että pääsee loisimaan ilmaseks mun nurkkiin kun oon niin kiltti. Katkasin välit mun parhaaseen ystävään, kun luulin että ystävä kateellisena koko ajan varoittelee mua koko jätkästä. Myöhemmin kun mullekin puupäälle totuus selvisi ymmärsin, että ystävä oli halunnut vain auttaa, mutta anteeksipyynnöt eivät enää sitä ystävyyssuhdetta pelastaneet.

Asuinkin siis ankeeta työn- ja opiskeluntäyteistä elämää nurkissa loisivan miehen kanssa. Mies kävi kyllä aina työkokeiluissa, mutta ei päässy työelämään kunnolla eikä saanu rahaa. Mä sit omista pienistä tuloistani maksoin kummankin asumisen, ruoat, hygieniatarvikkeet ja vaatteet. Otin enemmän vuoroja aina jos tiesin, että joku kallis ostos on tulossa. Meni vuosia noin. Sitten tulin raskaaksi tälle miehelle. ONNEKSI pidin pääni ja tein abortin. Ei tuntunut oikealta. Tuo aborttiasia hiersi meiän välit lopullisesti poikki ja samalla purkaantu kaikki sisäiset kaunat joita olin kaikki nuo vuodet sisälleni patonut. Erottiin ja muutin pois.

Meni hetki ja kuulin että eksä olisi löytänyt uuden naisen. Sen kanssa sillä ei kuitenkaan synkannu ja ajautu rappiolle -alko maistu ja koti meni. Enää en edes tiedä että onko hän elossa vai mitä hänelle kuuluu. Asun eri puolella suomea hyvätuloisen mieheni ja teini-ikäisen poikamme kanssa. Äitiini sain korjattua onneksi välit, mutta kuten edellä kerroin hyvän ystävän menetin. Se surettaa enemmän kuin menetetty vapaa-aika ja raha.

Eli auta ystävääsi. Älä luovuta vaikka ystävä ei sillä hetkellä sua usko. Se on kiitollinen muöhemmin kun et oo jättäny sitä pulaan noiden asioiden kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on ilmeisesti rakastunut ja siksi hän ei ota vastaan kritiikkiä miehestä. Sinuna kertoisin selvin sanoin mielipiteeni, jos hyväksikäyttö on näyttää olevan totta. Siis lempeä kannanotto. Se on välittämistä.

Vierailija
44/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuttua on. Ystävän mies persaukinen ja velkainen. Työtönkin on. Makaa kotona päivät pitkät. Ystävä maksaa kaiken ja hoitaa vielä miehen lapsetkin, kun ovat isällään. Turhauttaa ystävän puolesta, kun ei ymmärrä potkaista ukkoa pihalle.

Ei ymmärrä vai ei halua? Jos hän on tilanteeseen tyytyväinen, niin miksi se sinua turhauttaa?

Vierailija
45/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana oli yx kurssikaverit joka elätytti itsensä muijills. Iski aina uuden, ja muutti muijan luo, ja kun nuijalla rahat loppui, kun piti kahta opiskelijan tuloilla elättää, niin jätti Maijan ja etsi uuden. Eipä tarvinnut ottaa opintolainaa, tuet säästi osakkeisiin. Nyt on menestyvä alallaan ja veetusti fyffee. Tämmöisiä ihmisiä on olemassa

Kaverilla oli tällaisia miehiä. Elivät sossun tuilla ja kaverin rahoilla. Eräskin jäi kotiin(kaverin) katsomaan Muumeja ja polttamaan pilveä kun kaveri lähti kouluun ja töihin. Otti kaiken irti mitä sai.

Sitten löytyi rahakkaampi elättäjä ja kaveri jätettiin kuin nalli kalliolle. Minä olin kuulemma kateellinen kun huomautin joskus asiasta herätelläkseni kaveria.

Vierailija
46/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluaa irtisanoutua ja on jo irtisanoutunut. Siis kummin se nyt oli? Ja sinä tiedät että on irtisanoutunut mutta ystäväsi ei. Yllättävän paljon tiedät ystäväsi miesystävästä kuten sen ettei miehellä ole tilillä rahaa. Ja jos on rahaton niin silti kaivelee sitä jostain omiin huvituksiin.

Höpönlöpö.

Vierailija
47/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin ystäväsi ei valita ja ruikuta, ei kannata ottaa puheeksi.

Se vain mietityttää, että miten aloittaja tietää tilanteesta niiin tarkkaan - onko vain arvailua, jolloin tarkkaan ei voi tietää, vai onko ystävä kertonut/valittanut?

Vierailija
48/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverillanikin on tuollainen, erotuksena että mies käy töissä ja hänellä on naista parempi palkka. On kuitenkin tärkeämpää ja kivempaa ostaa statussymboleita, kuten kalliita vaatteita ja elektroniikkaa, kuin maksaa vuokraa tai ruokaa. Kaveri paikkailee jatkuvasti miehen varojensa yli elämistä. En voi asialle tietenkään mitään.

Kaverin miehet ovat aina olleet sellaisia "pelastamisen" tarpeessa olevia reppanoita, jotka eivät halua opetella hoitamaan omia asioitaan. Harmittava joutua katsomaan sivusta, kun itse en haluaisi tällaiseen kuvioon joutua. Ja sit miettii, tätäkö mun kaveri oikeasti haluaa. Täytyy vaan antaa olla, valitettavasti muuta ei voi, ja olla kaverin tukena muuten kuin yrittämällä antaa neuvoja, joita hän ei halua. Kuunnella vaan.

No melko selvästi haluaa, jos tuo kerran on toistuva kuvio. Olet fiksu, kun et puutu. Jos kaveri harmittelee asiaa sinulle, niin sitten on toki fiksua huomauttaa, että ihan omasta valinnastaan hän tuollaisessa tilanteessa on.

Tuskin haluaa. Hänellä on vain niin heikko itsetunto, että maksaa seurasta. Itse tämän kuvion eläneenä useamman kerran ja käsitelleenä ymmärsin, että olin aina ostanut rakkautta ja hyväksyntää. Siksi en ikinä vaatinut toiselta mitään ja totutusti olin lompakko auki kaukkialla. Se ehkä näytti ulospäin siltä, että halusin tehdä niin mutta oikeasti en vain muusta tiennyt enkä osannut muulla tapaa toimia.

Vierailija
49/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on muita hyväksikäyttäviä ihmisiä - oli ne sitten miehiä tai naisia. Jotkut vaan ovat niin kilttejä ja sinisilmäisiä, että joutuvat oppimaan kantapään kautta. Jos asiasta jotenkin vihjaa, niin alkuun vastataan "raha on vaan rahaa" ja sitten, kun se oma talous menee kuralle toisen takia, niin ehkä sitten oppii arvostamaan itseään ja sitä omalla työllä hankittua rahaa. Tunnen parikin höynäytettyä ja toisella meni 10 000€ säästöt kankkulan kaivoon ja toisella meni luottotiedot.

Vierailija
50/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masilman parhaan maan parhaat miehet😉

Vierailija
51/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
52/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhauttaa, kun mulle marisee jatkuvasti näistä asioista. Uskoo, että voi vielä muuttua.

Vierailija
53/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on muita hyväksikäyttäviä ihmisiä - oli ne sitten miehiä tai naisia. Jotkut vaan ovat niin kilttejä ja sinisilmäisiä, että joutuvat oppimaan kantapään kautta. Jos asiasta jotenkin vihjaa, niin alkuun vastataan "raha on vaan rahaa" ja sitten, kun se oma talous menee kuralle toisen takia, niin ehkä sitten oppii arvostamaan itseään ja sitä omalla työllä hankittua rahaa. Tunnen parikin höynäytettyä ja toisella meni 10 000€ säästöt kankkulan kaivoon ja toisella meni luottotiedot.

Minä tarvitsin luottotietojen menetyksen, että tajusin mitkä oikeudet minulla on omiin rahoihini ja sen, että muiden aikuisten ihmisten kulujen maksaminen ei ole minun asiani. Ei vaikka heille tulisi paha mieli kun jotain en heille maksa.

Vierailija
54/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhauttaa, kun mulle marisee jatkuvasti näistä asioista. Uskoo, että voi vielä muuttua.

Sano hänelle, että turha marista asioista, joihin voisi itse vaikuttaa hyvinkin helposti.

Vierailija
55/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap . Miksi puutut toisten asioihin? Elätkö itse miehesi palkalla?

Vierailija
56/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti ajattelee ystävän parasta, niin kyllä ihan selviin epäkohtiin kuuluu puuttua ja ilmeisesti ystävä on vielä avautunut näistä asioista, kun eihän ap muuten voi tietää noin tarkasti..? Karu fakta on vaan se, ettei ne hyväksikäytetyn silmät aukea, kuin vasta sitten, kun p*skat on jo housuissa. Jotkut ihmiset on niin läheisriippuvaisia ja ylikilttejä, jotka tekevät lähes mitä tahansa, jotta saa pidettyä kumppanin itsellään - saamatta mitään itse takaisin. Jotkut ihmiset osaa kieroilla ja manipuloida niin, ettei siihen oikein jää muuta vaihtoehtoa, kuin maksaa "rakkaudesta".

Kyllähän kaikki sen tietää, että ei ole normaalia, että toinen kiristää esimerkiksi erolla, kun ei saakaan haluamaansa ja toinen on niin sokea ja läheisriippuvainen, ettei missään nimessä halua erota, vaan maksaa kiltisti.

Vierailija
57/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon sinä tiedät heidän asioistaan.

Vierailija
58/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n "ystävä" pitää AP:tä jonain ongelmajätteen sijoituspaikkana, jonne voi kaataa kaikki parisuhteensa ongelmat. Ensi kerralla sano sille "ystävällesi", että asia ei sinulle kuulu.

Vierailija
59/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti ajattelee ystävän parasta, niin kyllä ihan selviin epäkohtiin kuuluu puuttua ja ilmeisesti ystävä on vielä avautunut näistä asioista, kun eihän ap muuten voi tietää noin tarkasti..? Karu fakta on vaan se, ettei ne hyväksikäytetyn silmät aukea, kuin vasta sitten, kun p*skat on jo housuissa. Jotkut ihmiset on niin läheisriippuvaisia ja ylikilttejä, jotka tekevät lähes mitä tahansa, jotta saa pidettyä kumppanin itsellään - saamatta mitään itse takaisin. Jotkut ihmiset osaa kieroilla ja manipuloida niin, ettei siihen oikein jää muuta vaihtoehtoa, kuin maksaa "rakkaudesta".

Kyllähän kaikki sen tietää, että ei ole normaalia, että toinen kiristää esimerkiksi erolla, kun ei saakaan haluamaansa ja toinen on niin sokea ja läheisriippuvainen, ettei missään nimessä halua erota, vaan maksaa kiltisti.

Juuri näin. Kotona tapahtuva henkinen manipulointi vaikka ei olisi uhkailuakaan. Näytetään surullista koiranpentu ilmettä ja pidetään viikkojakin mykkäkoulua ja mökötetään. Toinen vaihtoehto on, että joka tilanteessa kun näkee toisen aloitetaan marina ja aneleminen. Voidaan jopa kesken yöunien herättää ja muistuttaa miten joku olisi kiva saada. Nämä hyväksikäyttäjät on aivan lapsentasoisia käytökseltään.

Vierailija
60/157 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut joskus henkisesti todella pihalla ja oikein kunnolla höynäytettävissä oleva typerys. Joskus parikymppisenä silloinen poikaystävä saattoi ensin perua treffit ja soittaa sitten hetken päästä, että voinko siirtää 50€ hänen tililleen :) toki siirsin, koska elin jossain ihme todellisuudessa silloin ja kysyin vielä, että treffataanko vaikka huomenna sitten, kun tänään ei sopinut ja poikaystävä vastaa, että "joo, ollaan kuulolla" ja taas minä sain sitten seuraavana päivänä soittaa ja kysyä ja taas oli jotain esteitä. Samanlaisia tilanteita kävi muidenkin poikaystävien kanssa, kun minä kuvittelin saavani jotain suurta rakkautta ja arvostusta, kun olen toiselle mieliksi, en tosiaan saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme