av-salapoliiseille hommia: miehen puhelimesta löytyi
eiliseltä neljän minuutin puhelu joltain naiselta. oli siis nimi tallennettuna puhelimeen. koitin etsiä numeron omistajaa mutta oli ilmeisesti salainen. mitenkäs nyt selvitän kuka tämä naikkonen on. mitään en rupea mieheltä vielä kyselemään, tietää vaan olla entistä varovaisempi vastaisuudessa. nyt petturiukko rysänpäältä kiinni!
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 13:44"]
Kamalaa, jos tuntuu että on tarve tutkailla puolison puhelinta ja facebookia sen pelossa että se toinen pettää. Ap, ehkä miehesi kokee vahtaamisesi ja käyttäytymisesi jotenkin ahdistavana, kun vaihtelee puhelinkooodia aina säännöllisesti. Ja sinun ja muiden tiedoksi, on lainvastaista tutkia toisten fb-tilejä ja puhelintietoja. Eri asia on, jos olet saanut luvan tähän. Meillä on lupa käyttää toisen puhelinta soittamiseen, kun siitä ollaan yhdessä sovittu. Naurettavaa tuollainen käyttäytyminen ap:lta. Jos epäilet että pettää, niin KYSYT SUORAAN! Olet aikuinen, hitto vie.
[/quote]
Aikuinen aivan ja jos naimisissa toisen aikuisen kanssa niin ei silloin tarvitse kysellä saako toisen puhelimella soittaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:29"]
Aikuinen aivan ja jos naimisissa toisen aikuisen kanssa niin ei silloin tarvitse kysellä saako toisen puhelimella soittaa.
[/quote]
Näin ehkä teillä. Itse en soittaisi kenenkään puhelimella ilman, että kysyn lupaa. En edes lapseni.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:46"]
[/quote]
Näin ehkä teillä. Itse en soittaisi kenenkään puhelimella ilman, että kysyn lupaa. En edes lapseni.
[/quote]
Sairaaksi on mennyt maailma kun puhelimesta tullut joku pyhä esine.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 12:30"]
jos minä nyt tällä pienellä rikkeelläni saan selville sen että mies pettää niin se on sen arvoista! ap
[/quote]
Pieni rike? Viestintäsalaisuuden rikkominen on kyllä ihan poliisiasia ja tuomio pamahtais oikudessa. Ei se mikään pieni rike ole...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:46"]
[/quote]
[/quote]
Sairaaksi on mennyt maailma kun puhelimesta tullut joku pyhä esine.
[/quote]
Pyhä? Ei se ole sen pyhempi kuin vessa, kalsarit tai hammasharja. On tosin likaisempi kuin vessanpytty.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 13:14"]
Arvaanpa että ne joiden mielestä on ok SALAA lueskella toisten viestejä yms kun mitään luottamusta ei näemmä ole, olette todennäköisesti sellaisia perus suomalaisia vitun rumia levähtäneitä mursuja jotka tietää olevansa oksettavia = tottakai mies pettää :D Sitten vaan etsitään todisteita että voidaan erota, viedä mieheltä lapset ja ruikuttaa elatusmaksuja. Vitun kotiäidit ootte niin pohjasakkaa :D
[/quote]
Mun hyvännäköinen, suosittu ja huippuduunissa oleva ex MIES tutki tietämättäni kännykkääni vuoden ajan. Syynä se, että koska oli itse luisunut kaltevalle pinnalle etsi jotain tekosyytä tai oikeutusta teoilleen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:32"]
Onkos miehen puhelimen ronkkiminen mielestänne sallittu tässä tapauksessa: mies oli yötä eksänsä luona (tiesin tästä, luulin ettei heillä ole mitään kun suhde oli ollut ihan nuorena 20v sitten ja en siis ollut huolissani) palasi sieltä aamulla huumaantuneen oloisena ja sanoi, että mittää ei tapahtunu.
No, ronkin puhelimen ja fb:n viestin ja sain selville, että olipa kuitenkin tapahtunut ja lisäksi selvisi yksi aiempi salasuhde. Mies ei olisi näistä ikinä, ikinä oma-aloitteisesti kertonut. Kerroin miehelle mitä tein ja asioita puitiin puoli vuotta.
Oonko siis teidän mielestä rikollinen?
[/quote]
Olet.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:58"]
jos minä nyt tällä pienellä rikkeelläni saan selville sen että mies pettää niin se on sen arvoista! ap
[/quote]
Pieni rike? Viestintäsalaisuuden rikkominen on kyllä ihan poliisiasia ja tuomio pamahtais oikudessa. Ei se mikään pieni rike ole...
[/quote]
Hahaha ota se kukkahattu hetkeksi pois. Jos tuomio pamahtas niin kyllä kuule jtn muuta taustalla. Että ihan oikeudessa tuomittaisiin ja syynä esim: puhelin soi ja syytetty vastasi siihen. Tai kun kännykkä piippasi niin syytetty luki viestin.
hahahahaaaaaaaaa
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:56"]
35, on myös moraalisesti väärin tonkia toisen kännykkää. Sitä ei yksinkertaisesti saa tehdä, vaikka sormet kuinka syyhyäisivät. Jos saisin tietää mieheni tutkineen kännyäni, hän lentäisi ovesta ulos alle minuutissa, eikä paluuta olisi.
[/quote]
Hahahahaa kyllä on liitto sitten heikoilla jäillä :D
Ja on se kumma jos jaetaan koti/sänky/KOKOELÄMÄ niin ei saa toisen puhelimeen koskea ;)
[/quote]
Vaikka me jaamme sängyn ja kodin, niin esimerkiksi ystäviltäni tulleita tekstiviestejä emme jaa. Ne on tarkoitettu vain minulle. Samoin työasiat puhelimessani ovat vain minun silmilleni. Ei oikein työnantaja taitais hyväksyä sitä, että mun on näytettävä kaikki vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvat asiat miehelleni kun kerran jaamme kodin ja sängyn. Me emme mieheni kanssa ole yksi ja sama ihminen, olemme kaksi erillistä ihmistä omine henkilökohtaisine asioinemme. Jotkut niistä jaamme, jotkut emme.
Onneksi me jotka haluamme olla parisuhteessa kauemminkin kuin pari vuotta emme ole fanaattisen tarkkoja omasta kännykästä tai tietokoneesta juurikin sen takia että mitään salaamista ei ole ja toisekseen jos olisi niin emme ole niin tyhmiä että jättäisimme "johtolankoja".
Ihan saa vapaasti meillä käyttää mitä puhelinta tai kännyä haluaa ja nettipankkikin on yhteinen kun on toisten tiliin käyttöoikeus niin kaikki tilit näkyy molemmille.
Me ainakin haluamme olla yhdessä ja olemme olleetkin jo yli 20 vuotta ja mitään salattavaa ei ole...helppo hengittää ;) Ja myöskään mitään tarvetta ei ole kyylätä toista vaikka se olisi helppoa!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:30"]
Teostasi maksirangaistus on vuosi vankeutta, elli ei todellakaan ihan mikään pikkurike, vaikka onkin aika yleistä wt-piireissä, kuten muukin rötöstely.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
3 § (9.6.2000/531) Viestintäsalaisuuden loukkaus
Joka oikeudettomasti
1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
2) hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,
on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
[/quote]
Kyseessähän oli puhelutietojen nuuskiminen. Kumpikaan noista lain pykälistä ei ei päde tähän, koska kyseessä ollut pykälässä 1) tarkoitettu viesti, eikä pykässä 2) tarkoitettu puhelun sisältö.
Eli tämän mukaan ihan laillista toimintaa. Moraalisesti ehkä tuomittavaa, mutta toisaalta vaimoni saa kyllä katsella ja käyttääkin puhelintani mielinmäärin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:58"]
[/quote]
[/quote]
Hahaha ota se kukkahattu hetkeksi pois. Jos tuomio pamahtas niin kyllä kuule jtn muuta taustalla. Että ihan oikeudessa tuomittaisiin ja syynä esim: puhelin soi ja syytetty vastasi siihen. Tai kun kännykkä piippasi niin syytetty luki viestin.
hahahahaaaaaaaaa
[/quote]
Mutta kun laki kieltää sen viestin lukemisen. Ja homma on täysin selvä, tuomio tulee. Ei tarvita mitään muuta. Vaikka se puolison puhelin kuinka piippaisi ja tekis mieli lukea viesti salaa niin sitä EI saa tehdä.
Kirjesalaisuus eli nykyisin viestintäsalaisuus pohjautuu perustuslain yksityiselämän suojaa käsittelevään 10. pykälään: "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton." Kirjesalaisuuden rikkoja voidaan tuomita rikoslain perusteella viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Jos viestintäsalaisuuden loukkaus on törkeä, rikoksentekijä on tuomittava vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.[1]
»Joka oikeudettomasti
1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
2) hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta, on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.»
(Rikoslaki 38 luku 3 §)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:24"]
35, on myös moraalisesti väärin tonkia toisen kännykkää. Sitä ei yksinkertaisesti saa tehdä, vaikka sormet kuinka syyhyäisivät. Jos saisin tietää mieheni tutkineen kännyäni, hän lentäisi ovesta ulos alle minuutissa, eikä paluuta olisi.
[/quote]
Ja on se kumma jos jaetaan koti/sänky/KOKOELÄMÄ niin ei saa toisen puhelimeen koskea ;)
[/quote]
Vaikka me jaamme sängyn ja kodin, niin esimerkiksi ystäviltäni tulleita tekstiviestejä emme jaa. Ne on tarkoitettu vain minulle. Samoin työasiat puhelimessani ovat vain minun silmilleni. Ei oikein työnantaja taitais hyväksyä sitä, että mun on näytettävä kaikki vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvat asiat miehelleni kun kerran jaamme kodin ja sängyn. Me emme mieheni kanssa ole yksi ja sama ihminen, olemme kaksi erillistä ihmistä omine henkilökohtaisine asioinemme. Jotkut niistä jaamme, jotkut emme.
[/quote]
No en minäkään mieheni viestejä lue mutta jos omasta loppunu akku tms soitan hänen puhelimella ja jos soi saatan katsoa kuka soittaa.
Ex:n viestit luin kun kaikki vaistot sanoi että pettää mutta ei toki tunnustanut ja oikeassa olin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No en minäkään mieheni viestejä lue mutta jos omasta loppunu akku tms soitan hänen puhelimella ja jos soi saatan katsoa kuka soittaa.
Ex:n viestit luin kun kaikki vaistot sanoi että pettää mutta ei toki tunnustanut ja oikeassa olin.
[/quote]
Minäkin soitan, mutta kysyn aina ensin "luvan". Minusta se on ihan peruskohteliaisuutta, myös parisuhteessa. Viestejä en lue, ne eivät kuulu minulle.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 15:57"]
Eli tämän mukaan ihan laillista toimintaa. Moraalisesti ehkä tuomittavaa, mutta toisaalta vaimoni saa kyllä katsella ja käyttääkin puhelintani mielinmäärin.
[/quote]
Nähtävästi puhelimesi ja liittymäsi on omasi? Työnantajani ei kyllä tuollaista suvaitsisi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:46"]Työnantajani ei kyllä tuollaista suvaitsisi.
[/quote]
Lisäyksenä vielä tuohon: syynä siis oikeudesta tullut tuomio, kun työntekijän posteja oli luettu, meni melkoisen tarkaksi sen jälkeen nuo jutut.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:27"]
Me ainakin haluamme olla yhdessä ja olemme olleetkin jo yli 20 vuotta ja mitään salattavaa ei ole...helppo hengittää ;) Ja myöskään mitään tarvetta ei ole kyylätä toista vaikka se olisi helppoa!
[/quote]
Ymmärrän että ihmiset haluavat olla yhdessä ja jakaa asiat. Toivottavasti sinä ymmärrät, etten halua sinun jakavan minun asioita kenellekkään, edes puolisollesi. Jos haluan kertoa hänellekkin asian, niin kerron.
Toki tuollaiset asiat pitkissä ystävyyssuhteissa selviävät kuin itsekseen. Ihmiset tietävät teidän jakavan kaiken, joten eivät välttämättä kerro kaikkea sinulle/teille. Itsekkin teen näin ja jätän paljonkin asioita kertomatta tuollaisille kavereille. Ystäväksi en heistä ketään voisin enää kutsua.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:27"]
[/quote]
Ymmärrän että ihmiset haluavat olla yhdessä ja jakaa asiat. Toivottavasti sinä ymmärrät, etten halua sinun jakavan minun asioita kenellekkään, edes puolisollesi. Jos haluan kertoa hänellekkin asian, niin kerron.
Toki tuollaiset asiat pitkissä ystävyyssuhteissa selviävät kuin itsekseen. Ihmiset tietävät teidän jakavan kaiken, joten eivät välttämättä kerro kaikkea sinulle/teille. Itsekkin teen näin ja jätän paljonkin asioita kertomatta tuollaisille kavereille. Ystäväksi en heistä ketään voisin enää kutsua.
[/quote]
Minun YSTÄVÄpiirissä on perusoletuksena, että puolisolle jakaa asioita. Jos puolisolle ei saa kertoa, se pitää mainita erikseen. Eikä sellaisia asioita kerrota kuin henk.koht. Mutta jokaisissa kuvioissa tietty omat säännöt.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 16:39"]
Minun YSTÄVÄpiirissä on perusoletuksena, että puolisolle jakaa asioita. Jos puolisolle ei saa kertoa, se pitää mainita erikseen. Eikä sellaisia asioita kerrota kuin henk.koht. Mutta jokaisissa kuvioissa tietty omat säännöt.
[/quote]
Ok. Itse kuvittelen sähköpostien, tekstiviestien, fb-viestien olevan henkilökohtaisia. Mutta kuten sanoit, jokaisissa kuvioissa omat säännöt. Tekee itsellenikin hyvää muistutus, ettei kaikki arvosta yksityisyyttä samalla tavalla kuin itse teen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:00"]
Minun on nyt pakko kommentoida tähän kännykän lukemiseen. Täällä joku vaahtoaa pää punaisena, että mies lentäisi jos hänen kännykkäänsä katsoisi. Ensinnäkin MIKSI mies ei voi katsoa kännykkääsi? Miksi parisuheessa pitää pitää kännykkä salassa ja piilossa toiselta? Minun kännykkääni voi mieheni ainakin koska vain halutessaan katsoa. Mutta minulla onkin puhtaat jauhot pussissa.
Kyllä minulla ainakin nousee epäilyt siinä vaiheessa kun kännykkä on niin salaista, niin salaista, että siihen ei voi kumppanikaan koskea tai lentää pellolle.
[/quote]
Toki kännykkä ei kädessä kasva, mutta muuten voisi vaihtaa kännykän tilalle tissit tai pillu.