Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE Areenan Huostassa-ohjelma - lastensuojelussa järkyttäviä epäkohtia!!!

Vierailija
18.11.2020 |

Miksi näistä ei puhuta enemmän? Se, mitä näille nuorille tehdään on kuvottavaa ja RIKOLLISTA toimintaa! Lastensuojelun yksityistäminen tulee kalliiksi yhteiskunnalle ja murtaa nuoret!

Kiitos Ylelle epäkohtien julkisuuteen tuomisesta ja voimia erityisesti niille nuorille ja työntekijöille, jotka uhkailuista huolimatta puhuivat tässä ohjelmassa.

Kuuntele Huostassa Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-50674145

Kuunnelkaa, puhukaa ja vaatikaa muutoksia! Olen itse kuunnellut ohjelmaa, en ole millään tavalla mukana lastensuojelussa eikä minulla ole lapsia, mutta olen aivan järkyttynyt mitä Suomessa tapahtuu lapsille ja nuorille.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni kaksi lastensuojelun sosionomia. Molemmat irtisanoutuivat toistaiseksi voimassa olevista työsuhteista ja ottivat karenssit ja toisenkin ennen kuin löysivät muita töitä. Ennen kuin asiat muuttuvat merkittävästi eivät palaa alalle.

Vierailija
22/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijän pitäisi aina olla lapsen edun puolella, mutta en yhtään ihmettele, että osa heistä ei pysty enää tekemään työtään kunnolla. Keinot ja budjetti ovat rajallisia ja parhaimmillaan yhdelle työntekijälle on sälytetty vastuu 60-80 lapsesta. Eihän siinä kukaan pysy kaikkien asioista kokonaan kärryillä. Ja on tosi surullista, että niiden laitoksienkaan työntekijöihin ja oloihin ei voi luottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis järkyttävä tuo Punahilkan tarina. Millainen sosiaalityöntekijä syyttää 13-vuotiasta raiskatuksi tulemisesta?

Millainen sosiaalityöntekijä vähättelee perheväkivaltaa ja yrittää pakottaa lasta tapaamaan väkivaltaista vanhempaa huostaanoton uhalla? Oikeusprosessi asiasta oli käynnistä ja tuomio tuli.

Vierailija
24/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään aihe ylhäällä.

Vierailija
25/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis järkyttävä tuo Punahilkan tarina. Millainen sosiaalityöntekijä syyttää 13-vuotiasta raiskatuksi tulemisesta?

Millainen sosiaalityöntekijä vähättelee perheväkivaltaa ja yrittää pakottaa lasta tapaamaan väkivaltaista vanhempaa huostaanoton uhalla? Oikeusprosessi asiasta oli käynnistä ja tuomio tuli.

Tuohon millainen sosiaalityöntekijä pakottaa tapaamaan väkivaltaista vanhempaa. Jokainen. Onko muunlaisia työntekijöitä? Lapsen oikeus tavata etävanhempaa menee kaiken edelle. Viis siitä ettei lapsi halua tai tulee mustelmilla kotiin. Isä ( yleensä nämä ovat isiä) on hyvä ja riittävä vanhempi jos lapsi on hengissä palatessaan kotiin.

Vierailija
26/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus vaaditte muutoksia mutta samoista verovaroista kisaavat monet niinsanotut uhrit. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia kuin että sikana vain lisää rahaa johonkin sosiaaliseen toimintoon. Jaa miksi eivät ole? Siksi että jos jokin asia tehdään ihmisille tosi helpoksi, moraalisesti ja taloudellisesti, ihmiset tekevät sitä yhä enemmän. Eli jos kelvottomien ihmisten lisääntymiselle hankitaan yhä enemmän suojelullisia puskureita, minimoidaan vahinkoja, heidän vastuuttomuutensa vain lisääntyy ja he lisääntyvät yhtä helpommin.

Maailman parantaminen ei ole niin helppoa kuin että lisää rahaa vain johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen. Meinaan sitten samaan tekeväisyyteen kiinteästi liittyvä pahantekeväisyys tai vastuuttomuus lisääntyy samassa suhteessa. Voin keksiä useita esimerkkejä tästä.

Vierailija
27/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkkyä. Tuttavapiirissä on yksi perhekotiyritys, jonka johtaja tunnusti mulle ihan suoraan, häpeilemättä perustaneensa firman siksi, koska alalla on helppo rikastua. Oli itse ollut aiemmin kauan töissä yksityisessä lastenkodissa, jonka johtajasta tuli miljonääri ja multimiljonääri kun möi laitoksen isolle toimijalle. Tämä tuttavani itsekin on maakuntamme verolistojen kärjessä ollut jo kauan. 

Vierailija
28/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä asioista on uutisoitu vähän yksipuolisesti. Toki on todellisia epäkohtia, mutta pitäisi saada myös fiksuja nykyjärjestelmän puolustajia kertomaan tuloksista tai väittelemään. Nyt meinaa kuva noista palveluista muodostua kovin yksipuolisesti yhden osapuolen tarinoista; silloin ei kuulla eikä opita sitä miten tuo järjestelmä toimii alkuperäislähteiden kautta, vaan kriitikkojen tulkintojen kautta ja se ei ole oikein hyvää journalismia. Se on sama kuin käsiteltäisi Suomen sotahistoriaa venäläisten tutkijoiden kertomana. 

Vierailija
29/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoranta niminen yksityinen lastensuojeluläävä pohjanmaan persiissä on pelkkä rahastusmesta.

Jonkun tahon pitäisi tehdä tarkastuskäynti sinne.

Vierailija
30/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäni kaksi lastensuojelun sosionomia. Molemmat irtisanoutuivat toistaiseksi voimassa olevista työsuhteista ja ottivat karenssit ja toisenkin ennen kuin löysivät muita töitä. Ennen kuin asiat muuttuvat merkittävästi eivät palaa alalle.

Tämä on erittäin huono kehityssuunta, koska hyvät ja koulutetut, eettiset, lain henkeä ymmärtävät asiantuntijat jäävät pois. Eli kouluttautumattomat ja ilkeät toimijat pääsevät päsmäröimään. Erittäin huolestuttavaa.

Vierailija
31/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajille pyyntö, että tuokaa nämä asiat julkisuuteen. Vielä vahvemmin siis.

Vierailija
32/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näen entisenä lastensuojelun asiakkaana myös ne hyvät puolet mitä en taas nuorena nähnyt.  Niitäkin olisi hyvä tuoda esille myös.

Haluaisiko kertoa niistä tässä ketjussa?

voin kertoa.

Minut sijoitettiin lastenkotiin, äitini oli päihteiden käyttäjä.  Silloin kapinoin sijoitusta vastaan, minusta olisi ollut parempi olla äitini luona. Lastenkodissa kapinointi jatkui monenlaisena hölmöilynä, miksi minut lähettiin nuorisokotiin. Siellä minulla oli kuitenkin mahdollisuus harrasta mitä vaan ( jopa kalliita harrastuksia). Ei silloin pajon kiinnostanut.

Kuitenkin nyt jälikäteen olen arvostanut sitä, että sain esim.pelata jääkiekkoa, lähteä matkoille, koulunkäyntiä tarkkailtiin jne. Kaikki tämä olisi päihdeäidin luona jäänyt mahdottamaksi. Myös meidän välejä perheeni kanssa kuitenkin pidettiin tärkeinä ja niihin annettiin mahdollisuus.

Tuolta ajalta jäi ystäviä ja yksi on jopa tehnyt kanssani töitä.

Vierailija
33/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiopaatteja ja psykopaattejahan niistä on suuri osa. Kaikki asialliset työtekijät erotetaan/ kiusataan ulos tai jätetään työsuhde uusimatta ja keräävät itselleen hovin narsistisia saalistajia. On tullut nähtyä kaikenlaista.

Vierailija
34/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden laitoksessa työskentelevän jolla on diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö. En kerro onko kyseessä työntekijä, yrittäjä vai muu johtoasemassa oleva henkilö.

Tuon Punahilkan tarinat voisivat sopia osittain kyseiseen tyyppiin. Ei tiedä kuinka yleistä on, että nuo laitosten työntekijät ovat vaikeasti persoonallisuushäiriöisiä. Juuri sellaisia lapsuudessaan kaltoin kohdeltuja. 

Vierailija
35/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen lastensuojelullisessa työpaikassa töissä, mutta en kunnalla. Aiemmin jaksoin vielä puolustella kauheasti lasua, mutta valitettavasti työni puolesta olen nähnyt, että osa kunnista on täysin läpimätiä. Osa kunnista toimii ihanteellisesti kaikkien osapuolten kannalta, osa kohtelee lasta kuin paskaa ja osa taas pitää aivan liikaa biovanhempien puolta lasten kustannuksella. Olen joskus joutunut olemaan aviinkin yhteydessä. En hyväksy hiljaista hyväksyntääkään.

Vierailija
36/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi Teinilän lastenkotia koskeva viesti aina poistetaan. Siinähän vain kerrottiin, kuinka Siipi-osastolla nuoren käsi loukkaantui, kun häntä väkisin raahattiin pesuhuoneeseen. Raukkamaisesti henkilökunta pesi kätensä liiallisesta voimankäytöstä ja keksi syyttää nuoren vanhempaa käden satuttamisesta.

Lassilan lastensuojelun sosiaalityöntekijä asettui suojelemaan laitosta, vaikka olisi pitänyt suojella nuorta.

Vierailija
37/73 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi Teinilän lastenkotia koskeva viesti aina poistetaan. Siinähän vain kerrottiin, kuinka Siipi-osastolla nuoren käsi loukkaantui, kun häntä väkisin raahattiin pesuhuoneeseen. Raukkamaisesti henkilökunta pesi kätensä liiallisesta voimankäytöstä ja keksi syyttää nuoren vanhempaa käden satuttamisesta.

Lassilan lastensuojelun sosiaalityöntekijä asettui suojelemaan laitosta, vaikka olisi pitänyt suojella nuorta.

Seuraavalla kerralla tuodaan julki näiden tekijöiden nimet.

Asia on muutenkin tulossa nettiin jokaiselle palstalle.

Vierailija
38/73 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan aihe taas esiin.

Vierailija
39/73 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yksi lastensuojelun uhreista. Vanhempieni eron jälkeen asuin äitini ja siskojeni kanssa. Elämä oli kamalaa, oli väkivaltaa ja päihteitä ja äiti tuntui tekevän kaikkensa pilatakseen mun elämän. Sossut kävi meillä vuosien ajan, vasta 16-vuotiaana mut huostaanotettiin. Huostaanotto sinällään oli hyvin ymmärrettävä päätös, mut se mitä tapahtui sen jälkeen oli täysin väärin. Olin vuosia laitoksissa, ensin kolmessa paikassa ja viimeiset kolme vuotta neljännessä paikassa. Vaikka elämä äidin luona oli hirveää, olisin todellakin ollut mieluummin siellä kuin laitoksessa. Käytettiin sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa, mitään ihmisarvoa mulla ei ollut. Mattoon käärimistä, huoneeseen sulkemista, kaikki tavarat otettiin pois jne. Olin jatkuvasti mustelmilla. Äidin luo pääsin käymään kuuden viikon välein yhdeksi yöksi, siinä ajassa piti myös nähdä isää ja kaikkia muita tuttuja. Muuten olin laitoksessa. Pari lääkettä ei yhtään sopinut mulle mut en saanut puhua lääkärille, pakotettiin kärsimään.

Osastonhoitaja oli se suurin ongelma, sadistinen ihminen joka päätti ketkä on siellä töissä. Mukavimmat hoitajat lähtivät nopeesti pois. Oli niitä jotka halusivat satuttaa, niitä joita ei kiinnostanut, ja niitä jotka eivät pitäneet siitä mut joille työpaikka oli tärkeämpi. Lastensuojelun tarkoitus tuntui muutenkin olevan äitini sääliminen. Heti kun kerroin sen lyöneen mua, se alkoikin väittää että mä olisin ollut väkivaltainen. Ei tosiaan kuulunut mun tapoihin, en halunnut olla äitini kaltainen. Mut mua ei uskottukaan. Äiti käänsi kaikki mua vastaan, halusi vain eroon musta. Ketään ei kiinnostanut mikä oli totuus. Kukaan ei välittänyt siitä että mistä mun ongelmat johtui. Traumatisoiduin lastensuojelun takia entistä pahemmin ja menetin luottamukseni ihmisiin.

Vierailija
40/73 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahtoranta niminen yksityinen lastensuojeluläävä pohjanmaan persiissä on pelkkä rahastusmesta.

Jonkun tahon pitäisi tehdä tarkastuskäynti sinne.

On äärimmäisen tasokas paikka erittäin kipeille lapsille.