Miksi oikeasti työkyvyttömät ei pääse eläkkeelle?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha hakea mistään fyysisestä syystä. Kehitätte luottolääkärin kanssa masennuksen, niin pääset eläkkeelle.
Minulla on diagnoosilistassa nykyään VAIKEA masennus, sen kanssa sekä fyysisten, parantumattomien sairauksien kanssa en ole päässyt eläkkeelle. Tämä johtunee siitä, että masennukseen ei olla kokeiltu laajalti eri lääkkeitä eli "masennuksen hoitoa voidaan vielä parantaakin" niinkuin kielteisessä päätöksessä luki. Minun pitäisi kai alkaa esittää syöväni lääkkeitä, ja että niitä vaihdettaisiin ja sitten esittäisin uudelleen. Omasta mielestäni en ole kovin masentunut muuten, mutta elämä on vaikeaa fyysisten sairauksien takia, mikä vaikuttaa mielialaan ja tulevaisuuden näkymiin negatiivisesti. Ei minulla ole sellaista, että mikään ei kiinnostaisi ja kaikki tuntuu turhalta, en vaan pysty asioihin, joihin haluaisin pystyä ja se tietenkin harmittaa paljon.
Periaatteessa lääkkeiden syömiseen painostus on väärin itsemääräämisoikeuden kannalta.Tietenkin saat harjoittaa itsemääräämisoikeuttasi. Lopputulos on tämä.
Näköjään niin. En ihan tajunnut ajoissa, kuinka paljon vaatisi taktikointia. Oikeastihan sen pitäisi mennä niin, että työkyvyttömät pääsisivät sairauslomalle ja eläkkeelle. On käynyt sekin mielessä, että jos saisin työpaikan, niin siellä ainakin huomattaisiin, että en pysty, tehoaisiko se? Se olisi aika epäeettistä minulta, koska pitäisi valehdella olevansa terve, että saisi työpaikan.
Taktikoinnista: uskoisin, että "työkokeilusi" heikentäisi eläköitymismahdollisuuksiasi.
Miksi? Jos se johtaisi irtisanomiseen tai poissaoloihin ja sairauslomiin, niin eikö se ole silloin näkyvämpää, että ei työssä pärjää? "Työttömänä" voi olla vaan kuvitteellisessa työssä sen puutteellisen työkykynsä kanssa.
Ihmisten, jotka ovat kuntoutustuella/määräaikaisella eläkkeellä menneet töihin kuntoutustuen aikana kuntoutustukea ei jatketa: kun he hakevat jatkoa, sitä ei myönnetä.
Jos menee työkokeiluun osana kuntoutumisprosessia ja siitä jää sairaslomalle, se auttanee eläköitymisprosessissa. Omaehtoinen "työkokeilu" eli työhön meneminen heikentää mahdollisuuksia eläköityä.
Taktikoinnista: helpoimmalla pääset, kun haet ne lääkkeet.
jatkan...
Tällä hetkellä sinun ei katsota olevan hoitomyönteinen ja se vaikeuttaa (estää) eläköitymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha hakea mistään fyysisestä syystä. Kehitätte luottolääkärin kanssa masennuksen, niin pääset eläkkeelle.
Minulla on diagnoosilistassa nykyään VAIKEA masennus, sen kanssa sekä fyysisten, parantumattomien sairauksien kanssa en ole päässyt eläkkeelle. Tämä johtunee siitä, että masennukseen ei olla kokeiltu laajalti eri lääkkeitä eli "masennuksen hoitoa voidaan vielä parantaakin" niinkuin kielteisessä päätöksessä luki. Minun pitäisi kai alkaa esittää syöväni lääkkeitä, ja että niitä vaihdettaisiin ja sitten esittäisin uudelleen. Omasta mielestäni en ole kovin masentunut muuten, mutta elämä on vaikeaa fyysisten sairauksien takia, mikä vaikuttaa mielialaan ja tulevaisuuden näkymiin negatiivisesti. Ei minulla ole sellaista, että mikään ei kiinnostaisi ja kaikki tuntuu turhalta, en vaan pysty asioihin, joihin haluaisin pystyä ja se tietenkin harmittaa paljon.
Periaatteessa lääkkeiden syömiseen painostus on väärin itsemääräämisoikeuden kannalta.Tietenkin saat harjoittaa itsemääräämisoikeuttasi. Lopputulos on tämä.
Näköjään niin. En ihan tajunnut ajoissa, kuinka paljon vaatisi taktikointia. Oikeastihan sen pitäisi mennä niin, että työkyvyttömät pääsisivät sairauslomalle ja eläkkeelle. On käynyt sekin mielessä, että jos saisin työpaikan, niin siellä ainakin huomattaisiin, että en pysty, tehoaisiko se? Se olisi aika epäeettistä minulta, koska pitäisi valehdella olevansa terve, että saisi työpaikan.
Taktikoinnista: uskoisin, että "työkokeilusi" heikentäisi eläköitymismahdollisuuksiasi.
Miksi? Jos se johtaisi irtisanomiseen tai poissaoloihin ja sairauslomiin, niin eikö se ole silloin näkyvämpää, että ei työssä pärjää? "Työttömänä" voi olla vaan kuvitteellisessa työssä sen puutteellisen työkykynsä kanssa.
Ihmisten, jotka ovat kuntoutustuella/määräaikaisella eläkkeellä menneet töihin kuntoutustuen aikana kuntoutustukea ei jatketa: kun he hakevat jatkoa, sitä ei myönnetä.
Jos menee työkokeiluun osana kuntoutumisprosessia ja siitä jää sairaslomalle, se auttanee eläköitymisprosessissa. Omaehtoinen "työkokeilu" eli työhön meneminen heikentää mahdollisuuksia eläköityä.
Ja jos et halua syödä niitä lääkkeitä hae ne, mutta älä syö niitä vaan heitä roskiin. (Jos se on ainoa mahdollisuus päästä eläkkeelle.)
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke on suurempi kuin työttömän peruspäiväraha. On siis yhteiskunnan talouden kannalta järkevämpää roikottaa työkyvytöntä vaikka 20 vuotta pitkäaikaistyöttömänä kuin maksaa joka kuukausi työkyvyttömyyseläkettä.
Mutta ne työllistämisen yrittämiset erilaisin toimin ja eri lääkärien ajan tuhlaaminen kun työkkäri käskee kymmenettä kertaa työkyvyn arviointiin eivät kuluta verorahoja?
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastan ihan astamaa ja pääsin ihan helposti eläkkeelle.
Pitää kyllä varmaan olla tosi paha astma ja varmaan vielä sellainen, joka ei ole hoitotasapainossa, jotta sen vuoksi voi työkyvyttömyyseläkkeelle päästä. Astma kyllä rajoittaa työntekoa siten, ettei kaikkiin ammatteihin voi astman vuoksi hakeutua, mutta valtaosa töistä on kyllä astmaatikollekin täysin sopivia.
Minullekin tarjottiin pysyvää työkyvyttömyyseläkettä 10 vuotta sitten yhden kuukauden mittaisen psyk osastojakson päätteeksi.
Mitään nuppivaivoja ei tuota ennen ollut, eikä ole tuon jälkeen mitään masennuksen oireita ollut.
Oli vain innokas psykiatri joka syötti kaikille mielellään ketipinor lääkettä ja sai meidät kaikki osastolla olevat kooman kaltaiseen tilaan lääkitysvalinnoillaan.
Hän jopa soitteli kotiini viikkojen jälkeen osastolta pääsyn jälkeen ja vakuutteli minun olevan työkyvytön, sairas ja toivoton tapaus.
Luojan kiitos jossain limbisen järjestelmän kohdilla joku minulle viestitti ettei tuo kohjo tohtori puhu ihan järkeä.
Olen ollut töissä nyt 10 vuotta normaalisti vaativassa asiantuntijan työssä. Sairauslomalla näinä vuosina olen ollut 6 päivää flunssan oireiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää kyllä varmaan olla tosi paha astma ja varmaan vielä sellainen, joka ei ole hoitotasapainossa, jotta sen vuoksi voi työkyvyttömyyseläkkeelle päästä. Astma kyllä rajoittaa työntekoa siten, ettei kaikkiin ammatteihin voi astman vuoksi hakeutua, mutta valtaosa töistä on kyllä astmaatikollekin täysin sopivia.
Palomies ja astma ei vissiin sovi yhteen, mutta tässäkin tapauksessa vakuutusyhtiöt kyllä kouluttavat uuteen ammattiin.. eivätkä todellakaan päästä eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pääsin fyysisen sairauden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeen myönsi ja maksaa työeläkeyhtiö. Js hakija on työtön, niin monella hakemus kosahtaa siihen, että hakijalla ei ole esittää sairauspoissaoloja hakemuksen tueksi.
Miten työttömällä voisikaan olla sairaslomaa, mistä työpaikasta, kun ei ole sitä työpaikkaakaan, mistä voisi lääkärin todistuksella jäädä sairastamaan, sillä monen pitkään sairastaneen ja pitkään työttömänä olleelle ei sairaudestaan ja lääkärin kirjoittamista b-todistuksista huolimatta kela myönnä sairaspäivärahaa, ja eihän herran jestas sentään kukaan voi jäädä sairaslomalle ilman sairaspäivärahaa, silloin on pakko sairastella vaan kämäsellä työttömyyspäivärahalla, tajuatko?
Tietenkin työtön voi olla sairaslomalla. Itse olen ollut kohta vuoden vaikka olen työtön.
Ihan kukkua puhutte te joille tai joiden läheisille "on tarjottu eläkettä". Toki lääkäri voi sanoa että oletko miettinyt hakemista, mutta siinä on yleensä pitkä tie sen jälkeen. Se yksi lääkäri ei sitä päätä, eikä hakemukset mene välttämättä läpi, vaikka se lääkäri lausunnon kirjoittaisikin. Ja yleensä se eläke on aluksi määräaikainen, eli kuntoutustuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin, tai jouduin, astman vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka ihan toimistotyötä tein. Oma astmani on vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kukkua puhutte te joille tai joiden läheisille "on tarjottu eläkettä". Toki lääkäri voi sanoa että oletko miettinyt hakemista, mutta siinä on yleensä pitkä tie sen jälkeen. Se yksi lääkäri ei sitä päätä, eikä hakemukset mene välttämättä läpi, vaikka se lääkäri lausunnon kirjoittaisikin. Ja yleensä se eläke on aluksi määräaikainen, eli kuntoutustuki.
Ymmärsit varmaan kuitenkin mitä tässä joku on yrittänyt sanoa. Minulta lääkäri kysyi haluaisinko jäädä eläkkeelle. Olin aika yllättynyt kysymyksestä. Olin kuvitellut, että eläkkeellä päästään/joudutaan pää kainalossa. En halunnut jäädä koska, eläke olisi jäänyt pieneksi ja asia tuli täysin puskista muutenkin. Asia kuitenkin jäi hautumaan mieleeni ja 10 vuoden päästä otin asian uudelleen esille toisen lääkärin kanssa ja nyt olen jo seitsemän vuotta ollut eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
ja papereita myös pilataan tahallaan, niitä ei tehdä kunnolla. kirjoitellaan tyhjänpäiväisyyksiä ja jätetään tärkeät asiat pois. menkää asianajajan luo tekemään eläkepaperit , saatte vähävaraisina ilmaiseksi. oikeusaputoimistosta.
Minä kyllä tein eläkehakemukseni itse, ja se hyväksyttiin muutaman viikon päästä.
Koska Kelan kasvottomat ja nimettömät lääkärit voivat kumota potilasta näkemättä vaikka kymmenen erikoislääkärin diagnoosit. Tämä on täysin mielivaltainen systeemi, missä ei ole järjen häivää eikä oikeudenmukaisuutta. Ihme, että tällainen saa Suomessa laillisesti jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Koska Kelan kasvottomat ja nimettömät lääkärit voivat kumota potilasta näkemättä vaikka kymmenen erikoislääkärin diagnoosit. Tämä on täysin mielivaltainen systeemi, missä ei ole järjen häivää eikä oikeudenmukaisuutta. Ihme, että tällainen saa Suomessa laillisesti jatkua.
Sairaat ja heidän omaiset ovat uupuneita sekä monet häpeävät tilannettaan. Poliitikoistakaan ei löydy niitä, ketkä puolustaisivat kaikkein heikoimpien oikeuksia. Siksi kai mitään meteliä ei nouse eikä muutosta tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit varmaan kuitenkin mitä tässä joku on yrittänyt sanoa. Minulta lääkäri kysyi haluaisinko jäädä eläkkeelle. Olin aika yllättynyt kysymyksestä. Olin kuvitellut, että eläkkeellä päästään/joudutaan pää kainalossa. En halunnut jäädä koska, eläke olisi jäänyt pieneksi ja asia tuli täysin puskista muutenkin. Asia kuitenkin jäi hautumaan mieleeni ja 10 vuoden päästä otin asian uudelleen esille toisen lääkärin kanssa ja nyt olen jo seitsemän vuotta ollut eläkkeellä.
Lääkäri kysyi siksi, jos sinä olisit halunnut hakea eläkettä, jota varten hän olisi kirjoittanut eläkeyhtiölle lausunnon. Sitä lääkäri ei voi sanoa, mitä eläkevakuutusyhtiö päättää.
Kun sairausloma on jatkunut tarpeeksi pitkään, lähtee Kelalta automaattinen kirje, jossa kerrotaan työkyvyttömyyseläkkeelle hakemisesta. Itse luin kerran lehtijutun, jossa kirjeen saanut käsitti asian niin, että hänelle tarjotaan eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä diagnoosi ei riitä vaan lääkärin pitää tehdä kunnollinen lausunto sairauksista. Omaan hakemukseen kannattaa panostaa ja selittää siinä tarkasti, miten sairaudet vaikuttavat työntekoon ja muuhun elämään. Itse hommasin liitteiksi palkanlaskennasta työsuhteeni sairauspoissaolot ja työnantajalta lausunnon minun työkyvystä. Näköjään Keva vaatii nuo nykyään ihan automaattisesti.