Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi oikeasti työkyvyttömät ei pääse eläkkeelle?

Vierailija
18.11.2020 |

Päihdeongelmaiset läträäjät kyllä pääsee.

Kommentit (175)

Vierailija
21/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja papereita myös pilataan tahallaan, niitä ei tehdä kunnolla.  kirjoitellaan tyhjänpäiväisyyksiä ja jätetään tärkeät asiat pois.  menkää asianajajan  luo tekemään eläkepaperit , saatte vähävaraisina ilmaiseksi.   oikeusaputoimistosta.

Eläkehakemusta tekevän lääkärin arvovalta painaa eniten. Ne saa hakemukset läpi ilman selityksiä.

työkykyselvityksessä on  sos.työntekijä joka kirjoittaa eläkehakemuksen ja asiakkaan sosiaalisen tilanteen.  joten kyllä hän voi sotkea asioita merkittävästi eri tavoilla varsinkin jos asiakkaalla itsellä ei oikein ymmärrystä  asiaan riitä tai edes muisti toimi.  asiakkaan tulee mm. itse huolehtia siitä että kaikki valitukset hylkypäätöksistä lähetetään ajoissa. katsovat ettei virkailijoilla ole vastuuta asiassa.  tästä ei asiakkaalle mitään sanota.  kumma ettei virkailijoilla ole vastuuta tekemisistään.

Välillä minusta tuntuu, että tässä tavallaan koetellaankin ihmisen jaksamista elää. Välillinen painostus itsemurhaan.

Vierailija
22/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja papereita myös pilataan tahallaan, niitä ei tehdä kunnolla.  kirjoitellaan tyhjänpäiväisyyksiä ja jätetään tärkeät asiat pois.  menkää asianajajan  luo tekemään eläkepaperit , saatte vähävaraisina ilmaiseksi.   oikeusaputoimistosta.

Eläkehakemusta tekevän lääkärin arvovalta painaa eniten. Ne saa hakemukset läpi ilman selityksiä.

työkykyselvityksessä on  sos.työntekijä joka kirjoittaa eläkehakemuksen ja asiakkaan sosiaalisen tilanteen.  joten kyllä hän voi sotkea asioita merkittävästi eri tavoilla varsinkin jos asiakkaalla itsellä ei oikein ymmärrystä  asiaan riitä tai edes muisti toimi.  asiakkaan tulee mm. itse huolehtia siitä että kaikki valitukset hylkypäätöksistä lähetetään ajoissa. katsovat ettei virkailijoilla ole vastuuta asiassa.  tästä ei asiakkaalle mitään sanota.  kumma ettei virkailijoilla ole vastuuta tekemisistään.

Valitus on hidas ja epävarma tie, helpommin tekee uuden hakemuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke on suurempi kuin työttömän peruspäiväraha. On siis yhteiskunnan talouden kannalta järkevämpää roikottaa työkyvytöntä vaikka 20 vuotta pitkäaikaistyöttömänä kuin maksaa joka kuukausi työkyvyttömyyseläkettä. 

Tämä! Se pieninkin eläke on isompi kuin työmarkkinatuki joten tämä on täysin säästökysymys. Itse olen jo vuosia ollut kuntoutustuella, pysyvälle eläkkeelle tuskin pääsen kovin helposti. Olen kuitenkin kiitollinen että olen edes tällä koska en pysty tekemään töitä. Syy on täysin fyysinen (tapaturman aiheuttama) mutta olen jo pari vuotta kärsinyt masennusoireista jotka ovat täysin tämän tilanteeni tulosta, saisin heti töitä jos pystyisin niitä tekemään.

Vierailija
24/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montasairautta kirjoitti:

Samaa mietin. Mikään määrä lääkärin todistuksia ja lausuntoja ei riitä, kun kela lääkäri päättää etänä, että olet hänen mielestään kuitenkin työkykyinen. Ihmeellistä ettei tällaista sairaiden kyykytystä kukaan eduskunnassa tunnu haluavan selvittää. Toisaalta sairaat, vanhat ja vammaiset eivät ole niitä mediaseksikkäitä avun kohteita suomessa.

Kelan lääkärithän tietää aina parhaiten, vaikkei ole koskaan ihmistä tavanneetkaan. Potilaan henkilökohtaisesti tuntevan lääkärin sanalla ei välttämättä ole mitään merkitystä, kun Kelan lääkäri voi kävellä yli lukemalla vain yhden A4-paperin verran tekstiä. Näitä tarinoita kuulee aivan liikaa ja on omalle kohdallekin sattunut.

Vierailija
25/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan toiminta on ollut minun kohdallani sairastuttuani työttömänä ollessani vallan pöyristyttävää!  Olen ihmetellyt sitä, että itse kela pyysi hakemaan sairaspäivärahaa, ja eivät myöntäneet, vaikka minua tutkineet/hoitaneet lääkärit  ja joiden luona olen sairauksieni kanssa asioinnut vuositolkulla ovat kouraani iskeneet b-lausunnot työkyvyttömyydestäni jne. ja kela ja työeläkevakuutusyhtiö hyljännyt myös työkyvyttömyyseläkkeen kohdallani. 

Ja P#s#an Marjat mitään valituskirjelmiä ala rystäämään. Pitäköönsä ansaitsemani eläkevakuutusrahani, jakakoot kuoltuani sitten muille sairaille, mä killun sitten sairaana työnhakijana työvoimailutoimiston listalla normieläkkeeseen saakka, jos edes elän sinne saakka.

Vierailija
26/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastan ihan astamaa ja pääsin ihan helposti eläkkeelle.

Kauanko hait eläkettä, ja haitko helsingissä? Täällä ei fyysisillä sairauksilla tunnu pääsevän eläkkeelle, kun aina voi jotain ei niin fyysistä työtä tehdä, kelan mielestä.

Täällä kehäkolmosen ulkopuolisilla alueilla ei edes ole haettavana niitä työpaikkoja, johon mukamas kelan ja tahi työeläkeyhtiön mukaan näkemättä sairaskin ihminen mukamas kykenisi.  Ei näytä riittävän työpaikkoja terveillekään ja itseäni huomattavasti nuoremmille työnhakijatyöttömille normipalkkaista työtä, jolla pystyisi itsensä ja joissakin tapauksissa perheensäkin elättämään ilman toimeentulotukia, asumistukea jne.   Missä niitä töitä on, nih?

Vierailija
27/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pääsin fyysisen sairauden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeen myönsi ja maksaa työeläkeyhtiö. Js hakija on työtön, niin monella hakemus kosahtaa siihen, että hakijalla ei ole esittää sairauspoissaoloja hakemuksen tueksi.

Miten työttömällä voisikaan olla sairaslomaa, mistä työpaikasta, kun ei ole sitä työpaikkaakaan, mistä voisi lääkärin todistuksella jäädä sairastamaan, sillä monen pitkään sairastaneen ja pitkään työttömänä olleelle ei sairaudestaan ja lääkärin kirjoittamista b-todistuksista huolimatta kela myönnä sairaspäivärahaa, ja eihän herran jestas sentään kukaan voi jäädä sairaslomalle ilman sairaspäivärahaa, silloin on pakko sairastella vaan kämäsellä työttömyyspäivärahalla, tajuatko?

Vierailija
28/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kalliimmaksi kuin tt-tuella roikottaminen, siksi.

Vierailija
29/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitus on hidas ja epävarma tie, helpommin tekee uuden hakemuksen.

hylkypäätös tulee n. kuukaudessa.  et sinä mitään uutta hakemusta voi tehdä.   jos tulee jotain sairauksia lisää ne lisätään valituksiin.

Vierailija
30/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastan ihan astamaa ja pääsin ihan helposti eläkkeelle.

Kauanko hait eläkettä, ja haitko helsingissä? Täällä ei fyysisillä sairauksilla tunnu pääsevän eläkkeelle, kun aina voi jotain ei niin fyysistä työtä tehdä, kelan mielestä.

Mulla meni onnettomuudessa selkä ja oikea käsi. En pysty edes kahvikuppia nostamaan ilman kipuja. En ole vieläkään näin monen vuoden jälkeen keksinyt sellaista kevyttä työtä jota pystyisi tekemään. Siis sellaista ihan oikeaa työtä josta palkkaa maksettaisiin. Ehkä joku keskustelutyö asiakkaiden kanssa missä ei tarvitsisi kuitenkaan juurikaan kirjata mitään.

Vierailija
31/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pääsin fyysisen sairauden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeen myönsi ja maksaa työeläkeyhtiö. Js hakija on työtön, niin monella hakemus kosahtaa siihen, että hakijalla ei ole esittää sairauspoissaoloja hakemuksen tueksi.

Miten työttömällä voisikaan olla sairaslomaa, mistä työpaikasta, kun ei ole sitä työpaikkaakaan, mistä voisi lääkärin todistuksella jäädä sairastamaan, sillä monen pitkään sairastaneen ja pitkään työttömänä olleelle ei sairaudestaan ja lääkärin kirjoittamista b-todistuksista huolimatta kela myönnä sairaspäivärahaa, ja eihän herran jestas sentään kukaan voi jäädä sairaslomalle ilman sairaspäivärahaa, silloin on pakko sairastella vaan kämäsellä työttömyyspäivärahalla, tajuatko?

Sitten sen sairauslomatodistuksen kanssa mennään työkkäriin, jossa ollaan työkyvyttömänä työnhakijana. En tiedä tapaustasi tarkemmin, mutta yleensä työttömät työkyvyttömyyseläkkeen hakijat ovat 300 päivää Kelan sairauspäivärahalla, sitten vuoden työttömyyspäivärahalla ja taas 300 päivää Kelan päivärahalla, jos eläkevakuutusyhtiö ei myönnä kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä.

Vierailija
32/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tilanne, että pääsin sairauslomalle, mutta Kela ei suostu maksamaan edes sairauspäivärahaa. En tiennyt, että tämä on edes mahdollista. Diagnooseja on useita ja lääkäri todennut työkyvyttömyyden, mutta jossai siellä kaukana päätetään, että tämä pystyy ihan hyvin entiseen työhönsä. Oikea syy lienee, että sairauspäiväraha olisi enemmän kuin työttömyyspäiväraha.

Tuli olo, että miksiköhän mun kannatti juosta lääkäreillä ja kirjoituttaa ne b-lausunnot ja sairauslomat. Vaivaa heille ja itselleni ja jouduin kuitenkin maksamaan käynneistäni! (Itse, en ole sossun rahoilla.) Mitään en kumminkaan hyötynyt muuta kuin että työkkäri ei yritä laita mitään osoituksia. Eivät ne kyllä laittaneet ennenkään, sillä sielläkin uskotaan tilanteeni (onneksi).

Pahalta ja epäreilulta tuntuu, varsinkin kun tietää että sitä rahaa halutaan kylvää tiettyjen ihmisten harrastustoimintaan yms. turhaan ja epäloogisesti.

Vierailija
33/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kalliimmaksi kuin tt-tuella roikottaminen, siksi.

Itse en ainakaan edes saisi tt-tukea koska on puoliso joka on töissä ja työajoilta jääneitä säästöjä.

Vierailija
34/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön ja työtä tekevä ovat kumpainenkin ihan samalla tavalla sairauden takia sairaslomalla. Ei siihen työpaikkaa tarvita, että sairaslomalla ollaan. Olen itse ollut työttömänä ja sen jälkeen sairaslomalla, määräaikaisella eläkkeellä/kuntoutustuella ja tämän jälkeen toistaiseksi voimassa olevalla eläkkeellä. Ikinä en ole saanut sairaana ollessani työttömyyskorvauksia, ainoastaan sairaspäivärahaa.

Täällä ei tunnu kellään olevan mitään käsitystä siitä, mikä vakuutuslääkärin asema on. Joku täällä sanoi hakeneensa eläkettä 14 vuotta. Olisi ollut aikaa asiaan perehtyä.

Vierailija
35/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyykisistä syistä tuntuu pääsevän helpommin kuin fyysisistä. Tiedän muutaman nuoren miehen joille tarjottu eläkettä jo 30 korvilla psyykisistä syistä, ja toisaalta fyysisesti aivan romuja 6-kymppisiä, jotka eivät, lukuisista lääkärintodistuksista huolimatta, pääse eläkkeelle.

Johtuu kai siitä, että fyysisesti sairas pystyisi teoriassa tekemään edes hieman esimerkiksi etätyötä, joka on fyysisesti vain vähän kuormittavaa. Käytännössä sekin voi olla vaikeaa jos on kipuja, univaikeuksia kivun takia, tai voimia ja psyykkistä energiaa menee paljon sairauden itsehoitoon. Taloudellisestihan se osa-aikatyö ei ole yleensä kannattavaa vaan vaikeuttaisi tukien kanssa, ja henkisten resurssien puitteissa ei-kuormittava osa-aika työ ei välttämättä ole hyvä ajatus fyysisesti sairaallekaan. Mutta sillä voidaan perustella.

Jos ihmisellä on psyykekin ihan hajalla, niin ei ehkä voida niin helposti väittää, että kyllä hän pystyisi vähän vaikka tekemään puhelinmyyntiä tai jotain sairaudesta huolimatta. Toki oikeasti moni psyykkisesti sairas pystyisi osa-aikatyöhön ihan yhtä vähän tai paljon kuin fyysisestikin sairas.

Vierailija
36/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi oikeasti työkyvyttömät ei pääse eläkkeelle. Päihdeongelmaiset läträäjät kyllä pääsee."

Käsi sydämellä, kenen tai minkälaisen yrityksen uskot palkkaavan tämän "päihdeongelmaisen läträäjän?"

Saattaa olla uutta tietoa sinulle;  alkoholismi on sairaus.

Vierailija
37/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa työkyvytön kuuluisi eläkkeelle. Käytännössä näin ei tapahdu. Suomi on ihmeellinen maa.

Vierailija
38/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvystä voidaan olla monta mieltä.

Vierailija
39/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha hakea mistään fyysisestä syystä. Kehitätte luottolääkärin kanssa masennuksen, niin pääset eläkkeelle.

Vierailija
40/175 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi oikeasti työkyvyttömät ei pääse eläkkeelle. Päihdeongelmaiset läträäjät kyllä pääsee."

Käsi sydämellä, kenen tai minkälaisen yrityksen uskot palkkaavan tämän "päihdeongelmaisen läträäjän?"

Saattaa olla uutta tietoa sinulle;  alkoholismi on sairaus.

kumma ettei sitä sitten huomioida sairaanhoidossa. tiedän montakin joilta on evätty hoito  elleivät lopeta juomista esim. vuodeksi. tai tupakointia.  on alkoholisteja ja tupakoivia ennenkin kyetty hoitamaan, mikä ettei nykyisin?