Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautua YLIPAINOISEEN ystävään, joka saikulla jo 3 v selkäkipujen vuoksi

Vierailija
18.03.2014 |

Ja monesti kertonut että lääkärit suositelleet painon pudotusta selkäkipujen hoitoon. Painonpudotusken sijaan on lihonut ainakin 10 kiloa kolmessa vuodessa.

Kertoo siis ihan avoimesti jopa facebookissa milloin on mitäkin lääkäri sanonut ja mitä kipupiikkejä saanut, ja samana iltana vielä kuva herkkukorista joka syödään kullan kanssa sohvan nurkassa.

Kovasti siis kaipaa tukea rankkaan elämänvaiheeseen kun lääkärit ei tee mitään, ja ei pääse kiinni työelämään huonon selän takia.

Kerran erehdyin kertomaan kovista iskiaskivuista joiden takia olin pari kertaa parin viikon saikulla ja ne hävisi heti kun pudotin 30 kg painoa. Sain haukut ystäväni siskolta että kaikille laihduttaminen ei oo niin helppoa. (tämä keskustelu käytiin siis kirjallisesti erään ystäväni päivityksen yhteydessä kun valitteli lääkärin sanoja painonpudotuksesta) No eipä se mullekaan mitään helppoa ollut!!!

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtautua? Kuin ihmiseen näin ylipäätään. 

Anna olla, ei sun ole pakko kommentoida.

Vierailija
2/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu siihen kuten sairaaseen. Sehän on sairaslomalla. Ylipaino on myös sairaus, eikä

kaikki oikeasti pysty itse laihduttamaan ilman apua. Aloita sen kanssa yhteinen liikuntaharrastus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin kanssa, että anna olla.

Mä olen itse selkävikainen ja lievästi ylipainoinen. Mä kuulen vähän väliä, miten mä kuulemma paranisin (rakenteellisista) vioista, ku vaan laihduttaisin. Tiedän, että monen kohdalla näin, mulle on kuitenkin lekuritkin sanoneet, että mun kohdalla tolla ei olisi vaikutusta, painoa niin vähän ylimääräistä ja viat tosissaan rakenteellisia. Yhtä kaikki, ärsyttää, kun ihmiset tulee tietämään mulle asioista ja pyörittelevät silmiään, kun kerron ettei mun vikoja korjata laihduksella, ei edes leikkauksella.

Ja sitten se toinen puoli. Mulla auttaa liikunta, en voi liikkua paljoa tai tila pahenee, mutta sopiva liikunta sopivissa määrin auttaa. Ton mä olin aina tiennyt, mutta siitä huolimatta, vaikka lääkäritkin sanoi siitä, mun oli vaan itseni tajuttava asia ja ryhdistäydyttävä.

Toisin sanoen, silloin, kun en ollut valmis liikkumaan, olisi vain ärsyttänyt, jos joku olisi tullut vielä siitäkin neuvomaan liikaa.

Toisaalta, mä en ole koskaan enempiä valittanut oloani, se kun ei vinkumisella parane. Eli jos tää kaverisi valittaa, kun elämä on kurjaa eikä mitään voi tehdä, ni suosittelen ottaan etäisyyttä. Turhasta vinkujat on raskaita ja vie vaan turhaa energiaa.

Vierailija
4/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minuun pitäisi suhtutua? Kun on nivelrikkoa joka puolella varpaista lonkkiin, käsistä selkään. Kun on useampi välilevytyrä ja jatkuva kipulääkitys. Kuin ihmiseen, se olisi ok.

Ai niin, meneekö samalla ihmisarvo, jos on ylipainoinen? Aivan aivan aivan, sehän on laiskuutta ja itsekurin puutetta, eikä syömishäiriö jonka kanssa on itketty monet itkut. Kaikki muukin on siten omaa syytä, älä tuhlaa empatiaa :D Voisit oikeastaan jatkaa läskien haukkumista ja provojen tehtailua AV:lla, se nostattaa omaa mielialaasi.

Vierailija
5/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion osuus 80% ja liikunnan 20% laihtumisesta.

Ymmärrän toki jos nivelrikko ym. (teko)syyt estää syömästä terveellisiä pieniä annoksia...

Vierailija
6/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:22"]

Ymmärrän toki jos nivelrikko ym. (teko)syyt estää syömästä terveellisiä pieniä annoksia...

[/quote]

Jatka sinä vaan valitsemallasi tiellä, minä lähden toiseen suuntaan tässä. Heittäydy tyhmäksi ja pilkaa kavereitasi mammapalstalla, siitä kun tulee niin kaunis olo. Olet sitten kaunis sisältä ja ulkoa.

Vierailija
7/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:22"]

[/quote]

Jatka sinä vaan valitsemallasi tiellä, minä lähden toiseen suuntaan tässä. Heittäydy tyhmäksi ja pilkaa kavereitasi mammapalstalla, siitä kun tulee niin kaunis olo. Olet sitten kaunis sisältä ja ulkoa.

[/quote]

Ketä pilkkasin? En ymmärtänyt kommenttiasi.

Olen ex-tupakoija ja aikoinaan oli monta (teko)syytä jatkaa riippuvuuttaan. Jälkeenpäin asiat monesti vasta ymmärtää. Sinun asenteellasi tuskin silloinkaan.

Vierailija
8/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lääkkeet lihottavat. T. Lyricaa ja Triptylia selkänsä vuoksi syövä

Vierailija
9/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, oletko hänen lääkärinsä. :) Mikäli olet, niin ehkä sitten on paikallaan paukuttaa hänelle ravinto-oppia päähän. 

... Muussa tapauksessa suosittelisin, että jätä selkäkivut ja painon ruotiminen hänen ja lääkärinsä väliseksi asiaksi. Toki ymmärrän, ettei kukaan jaksa kuunnella hedelmätöntä valitusta jatkosyötöllä, siinä tapauksessa voi varmaankin ehdottaa muuta puheenaihetta, tai ainakin piilottaa hänen ilmoituksensa omalta seinältäsi.

Toki jos haluat ehdottomasti vaikuttaa hänen terveyteensä niin voithan kysyä itsellesi lenkki- tai uintiseuraa, missä hoituisi ns. sosiaalinenkin puoli siinä sivussa.

Mieti omalle kohdallesi: arvostaisitko todella, jos ihmiset ympärilläsi ryhtyisivät arvioimaan ulkomuotoasi, ruokavaliotasi, terveydentilaasi ja muuta, mitä ylipainoiset kyllä saavat ihan tarpeeksi kuulla muutenkin? Tarvitseeko sellaista kuulla omalta ystävältään?

Vierailija
10/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vaan että nämä saikuttajat saisivat pian potkut ja antaisivat työpaikkansa terveille ja tekeville. Luonto karsii heikot.

Vierailija
11/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eiköhän se kaverisi ole jo aikaa sitten tippunut Kelan sairaspäivärahoille, joten anna rassukan olla.

Kieltämättä tällaiset mitääntekemättömät lullukat ovat harmillisia, yrityskin parantua puuttuu.

Vierailija
12/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulitko ajatelleeksi, että luen mielipiteesi täältä? Luultavasti tulit ja et siten hämmästy miksi seuraava tapaamisemme peruuntuu.

Vierailija
13/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää ystävät ja muut lähimmäiset, sitten vaikka porukalla yllätätte ostamalla kuntosalijäsenyyden tälle selkävaivaiselle ja porukalla tsemppaatte!

Vierailija
14/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano sille että hyvä kun on selkäs kipeä, siitäs sait mokoma läskimooses, laiska paskiainen

Vierailija
15/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:43"]Riippuu siitä, oletko hänen lääkärinsä. :) Mikäli olet, niin ehkä sitten on paikallaan paukuttaa hänelle ravinto-oppia päähän. 

... Muussa tapauksessa suosittelisin, että jätä selkäkivut ja painon ruotiminen hänen ja lääkärinsä väliseksi asiaksi. Toki ymmärrän, ettei kukaan jaksa kuunnella hedelmätöntä valitusta jatkosyötöllä, siinä tapauksessa voi varmaankin ehdottaa muuta puheenaihetta, tai ainakin piilottaa hänen ilmoituksensa omalta seinältäsi.

Toki jos haluat ehdottomasti vaikuttaa hänen terveyteensä niin voithan kysyä itsellesi lenkki- tai uintiseuraa, missä hoituisi ns. sosiaalinenkin puoli siinä sivussa.

Mieti omalle kohdallesi: arvostaisitko todella, jos ihmiset ympärilläsi ryhtyisivät arvioimaan ulkomuotoasi, ruokavaliotasi, terveydentilaasi ja muuta, mitä ylipainoiset kyllä saavat ihan tarpeeksi kuulla muutenkin? Tarvitseeko sellaista kuulla omalta ystävältään?

[/quote]

Tiedän monta ylipainoista saikuttajaa jotka syövät epäterveellisesti, tupakoivat ja juovat kännit vähintään kerran viikossa. Ehkä sinä tunnet terveellisiä elämäntapoja omaavia sairaita ylipainoisia, mutta minä en. Joten silloin tekstini luulisi kyllä löytävän kohderyhmänsä.

Vierailija
16/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:42"]Monet lääkkeet lihottavat. T. Lyricaa ja Triptylia selkänsä vuoksi syövä

[/quote]

Itse en ole lihonut näistä. En käytä viljatuotteita, sokereita ja lihaakin kohtuudella. Hyvin on mennyt lihottamatta. Kuinka sinä sitten söit ennen lääkitystä ja sen aikana?

Vierailija
17/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:43"]

[/quote]

Kuten sanoin, olen itsekin ollut ylipainoinen. Kukaan ei suoraan tullut sanomaan mutta varmasti moni mietti itsekseen että jos vain tuokin saisi kiloja pois loppuisi iskiaskivut.  Ja tottahan se oli!

ap

Vierailija
18/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:42"]Monet lääkkeet lihottavat. T. Lyricaa ja Triptylia selkänsä vuoksi syövä

[/quote]

Itse en ole lihonut näistä. En käytä viljatuotteita, sokereita ja lihaakin kohtuudella. Hyvin on mennyt lihottamatta. Kuinka sinä sitten söit ennen lääkitystä ja sen aikana?

[/quote]

Jos sä et lihonut, se ei silti tarkoita etteikö joillain lääkkeet voi aiheuttaa lihomista. Voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
19/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta (v.) saikulla? Vai viikkoa (vko)?

Mikä sinua hänessä ärsyttää, miten hänen valintansa olla ylipainoinen on sinulta pois? Jätä kommentoimatta hänen valituksiaan lääkäreistä tai herkkukorejaan. Olkaa muuten toistenne kanssa tekemisissä niin kuin ihmiset nyt on. Kutsut häntä ystäväksi, ole siis ystävä. 

Vähän enemmän kyllä osottaisin myötätuntoa ihmiselle, joka on ollut selkäkipuisena ahmimassa herkkukoreja kotisohvalla kolmen vuoden ajan. Hulluksihan siinä tulisi! 

Vierailija
20/55 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin tuli paha kierre. Liikkuminen on vaikeaa kivun vuoksi, samalla paino helposti lisääntyy. Todella vaikea syödä alle kulutuksen, kun kulutus on olematon.