Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku ottanut punkkirokotetta?

Vierailija
31.07.2022 |

Miksi? Onko sinulla ollut joskus punkki?
Minä olen ikäni hyppinyt metsissä ja pusikoissa, eikä koskaan ole ollut punkkia.
Jos ottaisin rokotteen, mistä tietäisin että se tehoaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole punkkeja, vaan niiden levittämään puutiaisaivokuumetta vastaan. Lisäksi, mistä nyt ylipäänsä voit tietää, että vaikka jäykkäkouristusrokote tehoaa? Et sairastu?

Vierailija
2/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme, koko perhe. Mökkikunta tarjoaa ne ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, koska reissasin Itä-Suomeen. Tehon näkee, jos punkki kiinnittyy, mutta säästyy puutiaisaivokuumeelta. Saattaa säästyä muutenkin, mutta rokotteen kanssa sen saa vielä paljon paljon epätodennäköisemmin.  Ja kun se on jotain, mitä en todellakaan halua, niin valinta oli aika helppo.

Vierailija
4/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olen ikäni hyppinyt metsissä ja pusikoissa, eikä koskaan ole ollut punkkia."

Niin minäkin, ja minussa on ollut monta punkkia.

Rokotetta en tosin ole ottanut.

Vierailija
5/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut. Mutta välillä on käynyt mielessä pitäisköhän ottaa. Asun seudulla, jossa on paljon punkkeja ja niiden levittämiä tauteja. Sairastin itsekin pari vuotta sitten borrelioosin. Tiedän pari tältä seudulta, jotka saaneet puutiaisaivokuumeen, joten siksi välillä harkitsen rokotusasiaa.

Vierailija
6/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairastunut borrelioosin, ei ollut mikään helppo tauti, ja toipuminenkin kesti useita viikkoja.

Nykyään otan rokotteen.

Vierailija
7/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairastunut borrelioosin, ei ollut mikään helppo tauti, ja toipuminenkin kesti useita viikkoja.

Nykyään otan rokotteen.

Borrelioosi on bakteeritauti, johon auttaa nopeasti annettu antibioottikuuri.

Puutiaisaivokuume on virustauti, johon ei ole parantavaa hoitoa, ainoastaan enneltaehkäisevä rokote.

"Puutiaisrokote" ei siis suojaa borrelioosilta.

Vierailija
8/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutiaisaivokuumevirusta kantaa harva puutiainen, mutta Borrelia-bakteerin voi saada lähes kaikilta. Nämä ovat kaksi eri mikrobia ja kaksi eri tautia.

Borrelian riski kasvaa jos puutiainen on pitkään kiinnittyneenä. Jos puremakohtaan muodostuu sitkeä, leviävä, punainen läiskä, on syytä kipaista lääkäriltä antibioottikuuri.

Puutiaisaivokuumeeseen ei ole hoitoa vaan rokote, joka ehkäisee virustaudin puhkeamisen.

Jotenkin luulisi, että nämä peruskoulutason tiedot olisivat kaikille selviä jo.

Vierailija
9/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koskaan ei tule tietämään tehosiko rokote vai ei. On erittäin harvinaista saada puutiaisaivokuume.

Ehkä rokotteen teho on enemmänkin hyvä ja turvallinen fiilis?

Vierailija
10/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ottaneet koko perheelle muutama vuosi sitten, kun liikuimme paljon saaristossa. Puutiaisaivokuume on vaarallinen ja saaressa oli punkkeja paljon. Yksi lapsistani sairasti saman vuonna borrelioosin.

Vierailija
11/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun noita punkkeja ei saada tapettua sukupuuttoon tai muuten niiden leviämistä pystytä pysäyttämään. Sen sijaan on pitänyt ja onnistuttuaan kehittämään tujut rokotteet ihmisille. Ei mene oikein tämä. Toisaalta sama juttu se on muidenkin tuholaishyönteisten kanssa vakavampana nyt tietysti malariahyttynen ja vastaava, mutta ihan kodin tuholaisiinkin tämä pätee.

Vierailija
12/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta punkkia joka kesä, samaten perheellä. Punkkeja on sekä mökillä että kotipihassa. Olemme siksi ottaneet rokotteet.

Vierailija
13/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut, kun asun punkkilueella. Rokote on noin 20v. sitten kehitetty ja siitä on paljon tutkimustietoja ja turvalliseksi todettu. Suosittelen.

Vierailija
14/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun noita punkkeja ei saada tapettua sukupuuttoon tai muuten niiden leviämistä pystytä pysäyttämään. Sen sijaan on pitänyt ja onnistuttuaan kehittämään tujut rokotteet ihmisille. Ei mene oikein tämä. Toisaalta sama juttu se on muidenkin tuholaishyönteisten kanssa vakavampana nyt tietysti malariahyttynen ja vastaava, mutta ihan kodin tuholaisiinkin tämä pätee.

Punkkimäärät ovat lisääntyneet samassa tahdissa peura- ja kauriskantojen kasvaessa.

Vierailija
15/15 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yrität välttää punkkareita pusikossa? Irokeesit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän