Pyysin, ettei äitini antaisi lapselle sokerista iltapalaa. Mitäpä hän antoi...
Viiliksen! Sanoin, että antaisi vaikka ruisleipää tms, ei sokerista enää illalla. Syystä että ei saa sitten unta kun käy kierroksilla. Lapsi oli pari tuntia illalla äidilläni kun kävin lääkärissä ja äiti lupasi antaa iltapalankin. Kun hain lapsen, niin kuulin, että iltapala oli sitten ollut Viilis...
Ja ennen kuin aletaan vinkua kiittämättömäksi, niin olen tosi kiitollinen, että yleensäkään saan lapsen noin hoitoon! Mutta aina siellä on iltapalana sokeripommeja, pullaa, kuivakakkua tms. Arvatkaapa olinko lapsena ylilihava? Joka tapauksessa, jos erikseen pyydän, että älä anna sokerista, niin miksi sitä ei voi uskoa?!
Kommentit (62)
Ehkäpä äitisi ei tiennyt että viili on sokerista. Monet vanhemmat ihmiset ajattelevat sokerisen ruuan olevan jätskiä tai karkkia tai pullaa, viili ja jugurtti ei ole sokeriruokia.
Osta sinne ruoat valmiiksi ja pyydä äitiäsi antamaan niitä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:38"]
Vie ruokakassi mukanasi. Miksi äitisi pitäisikään syöttää omasta kukkarostaan sinun kersojasi.
[/quote]Ei se anna tuoda. Hän HALUAA syöttää omasta kukkarostaan minun ja muiden lastensa KERSOJA. Äiti ja isä käyvät myös meillä ainakin parin viikon välein syömässä.
ap
Ehkäpä äitisi ei tiennyt että viili on sokerista. Monet vanhemmat ihmiset ajattelevat sokerisen ruuan olevan jätskiä tai karkkia tai pullaa, viili ja jugurtti ei ole sokeriruokia.
[/quote]Tuo on muuten hyvin mahdollista. En tullut ajatelleeksi...
ap
Ei sun lapsesi siellä mummulassa liho jos ei siellä vakituiseen asu.
Ja toisekseen, ei ole olemassa sellaista kuin sokerihumala.
http://www.hs.fi/elama/a1355024269089
Yks viilis ei tee kenestäkään villiä eikä pilaa yöunia. Onkos lapsesi..erityislapsi?
Ehkä äitis ei ole kovin ravitsemustietoinen? Aika moni ihminen on tietämätön siitä mitä "sokerit" oikeasti tarkoittavat ja missä kaikessa sitä on. Moni vanhempi ihminen juo hyvällä halulla esim. täystuoremehuja, kun "nehän ovan vain hedelmästä", mutta karttavat trip-tyyppisiä "sokerimehuja".
Tai sitten äitisi ei vain välitä ohjeistasi.
Sokeri lapsen ravinnossa ei vaikuta uneen, eikä käytökseen muutenkaan. Ruisleivässkin on muuten sokeria, joka vaikuttaa verensokeriin. Sokerihumala on urbaanialegendaa.
Tutkimusten mukaan ei ole löydetty yksiselitteistä yhteyttä sokerin ja villiintymisen välillä. Olet naurettava ap. Äitisi tekee parhaansa hoitaessaan adhd mukulaasi ja sinä keuhkoat yhdestä viilistä!
Tutkimusten mukaan ei ole löydetty yksiselitteistä yhteyttä sokerin ja villiintymisen välillä. Olet naurettava ap. Äitisi tekee parhaansa hoitaessaan adhd mukulaasi ja sinä keuhkoat yhdestä viilistä!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:41"]
Vie ruokakassi mukanasi. Miksi äitisi pitäisikään syöttää omasta kukkarostaan sinun kersojasi.
[/quote]Ei se anna tuoda. Hän HALUAA syöttää omasta kukkarostaan minun ja muiden lastensa KERSOJA. Äiti ja isä käyvät myös meillä ainakin parin viikon välein syömässä.
ap
[/quote]
Jaa sä olet provo
No jaa, ruisleivässä on aika paljon hiilihydraattia, joka siis muuttuu elimistössä sokeriksi. Luulenpa ettei se viilis ole yhtään sen huonompi ratkaisu.
Taas näitä mammanlikkoja, jotka tarvitsevat lastenhoitoapuja milloin biletykseen, milloin kaljankittaukseen, milloin rakennekynsikorjauksiin. Roikutaan äidissä kiinni, vaikka itse ollaan jo "äitejä".
Opettele sanomaan suoraan, mitä haluat, sillä ongelmasi on todella krooninen. Tänään sokeriviili, huomenna banaanivälipala, ylihuomenna väärät kintaat ulkona. Tulet sitten tänne raportoimaan kaikesta, kun ei ole älliä tai kanttia sanoa asioita suoraan sille äidille.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:43"]
Ei sun lapsesi siellä mummulassa liho jos ei siellä vakituiseen asu.
Ja toisekseen, ei ole olemassa sellaista kuin sokerihumala.
http://www.hs.fi/elama/a1355024269089
[/quote]
Nimenomaan, tuon ajattelin itsekin sanoa. Sokerihumala on huuhaa-mutua.
Ei se yksi viilis mitään haittaa.
Toki mä ymmärrän ap, että sinua korpeaa, kun äitisi ei noudata pyyntöäsi. Moni ikäihminen ajattelee, että hän "tietää asiat paremmin" ja tuollainen sokerin karttaminen on trendipelleilyä. Mutta VAIKKA olisi eri mieltä, lapsen vanhemman toiveita olisi syytä noudattaa.
Tosin epäilen, että syy tuohon oli se, että äitisi ei tosiaan ymmärrä viiliksen sokerimääriä. Mieltää viilin kuin viilin terveelliseksi. (Ja olen äitisi kanssa samaa mieltä, se on ihan ok iltapala)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:41"]
ap
[/quote]
Jaa sä olet provo
[/quote]Ok. Miksi? Onko sinusta mahdotonta ajatella, että isovanhemmat haluavat hoitaa lapsenlapsia ja jopa, kauhistus sentään, maksaa ihan omasta pussistaan lastenlasten ruoat? Vaiko se, että meidän perhe on niin tiivis, että isovanhemmat käyvät ainakin kerran kahdessa viikossa (useimmiten muuten kerran viikossa kun käyvät meillä saunassa, heillä ei ole omaa) syömässä meillä. Ja mekin heillä aina silloin tällöin?
ap
En ole ap mutta kyllä meillä sokeri ihan selvästi vaikuttaa lapsiin villitsevästi ja ihan normaaleja lapsia ovat. Toiset ovat herkkiä kofeiinille, toiset sokerille, jotkut ovat vain yleisesti ymmärtämättömiä muiden suhteen... Uskon sokerihumalaan kokemuksen takia, sanokoon tutkimus mitä vain.
Meillä äitini antaa ihan tahallaan minun kieltämiäni ruokia. En todellakaan jättäisi lapsia sinne hoitoon, mutta kun käydään kylässäkin, niin jos käyn vaikka vessassa, niin ollaan viemässä lapsia kaapille josta löytyy jos jonkinlaista herkkua. Kun olen puhunut äidille tästä, hän sanoo että hänen käy sääliksi lapsia kun eivät saa tarpeeksi karkkia kotona. Äyhhh...
Oli muuten hänellä vähän eri meininki kun minä ja veljeni oltiin pieniä. Emme saaneet yhtään karkkia ennen kouluikää, koska äiti oli sitä mieltä että kun makeaan makuun ei totu lapsena, ei sitä myöhemminkään halua (omalla kohdallani tämä pitää paikkaansa, en ole koskaan välittänyt karkista). Korkeintaan ihan varovasti hedelmäsokerilla makeutettua jälkiruokaa saattoi sunnuntailounaalla olla. Mutta isoäitinä on sitten ihan eri linjoilla.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:48"]
Taas näitä mammanlikkoja, jotka tarvitsevat lastenhoitoapuja milloin biletykseen, milloin kaljankittaukseen, milloin rakennekynsikorjauksiin. Roikutaan äidissä kiinni, vaikka itse ollaan jo "äitejä".
Opettele sanomaan suoraan, mitä haluat, sillä ongelmasi on todella krooninen. Tänään sokeriviili, huomenna banaanivälipala, ylihuomenna väärät kintaat ulkona. Tulet sitten tänne raportoimaan kaikesta, kun ei ole älliä tai kanttia sanoa asioita suoraan sille äidille.
[/quote]Täällä on kyllä tosi outoa porukkaa. En osaa sanoa olisiko tässä ja parissa muussa kirjoituksessa säälittävämpää se, että olisitte tosissanne vai se, että teidän mielestä on hauskaa kirjoitella provovastauksia... Mutta ei siinä mitään, jatkakaa vain :) Vastailen jatkossa asiallisiin kirjoituksiin.
ap
Olen joskus sanonut kans äidille ettei kauheesti antaisi karkkia tai mehuja lapsille kun niissä on sitä sokeria. Oli sitten ostanut sokeroimattomia pillimehuja, no ojasta allikkoon, niissähän on kaikenmaailman makeutusaineita sitten. Kiitin vaan kun saatiin ne retkelle mukaan ja säilöin kaapin perukoille sitten kotona.