Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerät vikisevät opiskelijat

Vierailija
17.03.2014 |

Kyllähän ihminen tietää opiskelut aloittaessaan mitä tukia saa. Jos opiskelijan päätoimiset tuet ovat opintoraha, asumislisä ja opintolaina niin miksi vaatia lisää? Jos ei riitä, niin silloin tehdään töitä. Ja rahanhimoissaan niitä töitä tehdään aivan liikaa, sitten itketään naamakirjassa kun kela perii liikaa maksetut opintorahat takaisin. Ei ole vaikea laskea, ettei tee töitä liikaa.

Verratkaa työtöntä. Ensisijainen työttömän tuki on työmarkkinatuki. Sossusta ei heru mitään ennen kuin on työkkärin listoilla. Työttömyyskorvauksella elävä saa tienata 300€ kuussa ilman, että se vaikuttaa tukiin. Jos menee yli, kela perii tuet takaisin.

Miksi opiskelijat valitatte ja vaaditte jatkuvasti lisää rahaa? Teillä on opintolaina, työttömät eivät saa lainoja kelan piikkiin. Sitten ajaudutaan ottamaan pikavippejä ja luottoja. Opiskelija maksaa opintolainaa 30€/kk takaisin kun on valmistunut. Ei ole hääppöinen summa tuo.

Jos työttömille myönnettäisi työttömyyslainaa kelan takauksella, niin työttömyysprosemtti olisi varmaan kolminkertainen nykyiseen verrattuna. Opiskelu on vähän eri asia.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin samaa mieltä esim. työnteosta. Jos oikeasti saa palkkaa yli 20 000 euroa vuodessa, niin ei ole tarvetta enää nostaa opintotukea. Eri asia sitten ehtiikö tuossa enää opiskella. Olen kyllä eri mieltä siitä, että ei töihin noin vain mennä. Etenkin on vaikeaa löytää työpaikkaa, jossa voisi tehdä vain 10 tuntia viikossa. Lisäksi opiskelija-asunnot alkavat jo olla kalliita. Solutkin, eikä niitäkään riitä kaikille.

Vierailija
42/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä perusteluja tullut opiskelijoilta. 

Minua ihmetyttää perin juurin, miksi te kilpailette siitä kenellä menee kurjemmin ja kumman oloja pitäisi vielä kurjentaa entisestään! Kummallakaan ei hääppöisesti mene, ja molemmat saavat lokaa niskaansa yhteiskunnan elätteinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:05"]

Työttömät joutuvat hakea yhteishaussa vähintään kolmeen kouluun tai tulee karenssit niskaan.

[/quote]

Ei joudu. Ainoastaan ne työttömät, joilla ei ole ammattia, joutuu hakemaan, ei siis läheskään kaikki.

Vierailija
44/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Olen 18v opiskelija ja poikaystäväni myös. Asumme kaksiossa kahden koiran kanssa. Poikaystävä on lukiossa, minä ammattikoulussa. Saamme yhteensä ainoastaan asumislisää 150+150=300e. Teemme töitä opiskeluiden ohella ja jää reippaasti joku 1600e/kk käteen. Lainoja emme koskaan ole ottaneet.

Opiskelija itse päättää, millaista elämää elää. Harmi että niin moni haluaa elää köyhänä, älkää olko niin laiskoja.. :)

Vierailija
45/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 08:20"]

Miten niin opiskelin työttömäksi? Joku kateellinen siellä huutelee. Olin läpi opiskelun töissä museoissa, nyt työskentelen museovirastossa.

Opintolainaa nostin ekalle vuodelle, muutoin ei ollut tarvetta.

Ap

[/quote]

Hyvä tuuri on käynyt jos olet aina saanut töitä, mutta kappas vaan kun nykyään töitä voi olla jopa vaikea saada. Sellaisestkin ihmiset, joilla on koulutus ja työkokemusta voi olla pitkään ilman työtä, niin mitenkäs nuori ja kokematon opiskelija, jolla olisi paljon muutakin hommaa?

Mutta miksipäs täällä enää huutelet muutenkaan? Mielipiteesi on kyllä hyvin museoitunut.:D

Vierailija
46/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihanko ap FM:ksi itsensä luki? Kiva juttu, että koulusi oli niin iisiä, että pystyt tekemään ohessa töitä - moni meistä ns. pyhän kolmikon aloilla (ja myös moni muu) opiskelevista taas joutuu tekemään koulun eteen töitä hullun lailla ja siihen ei ohelle todellakaan jää aikaa mihinkään harrastelutöihin. Teen itse koulussa parhaimmillaan 10 h päivää, johon päälle todella suuret määrät opiskeltavaa. Haluan olla hyvä ammatissani ja koulu tulee olemaan koko ajan prioriteetti numero yksi, niin kuin sen opiskelijoille kuuluisi ollakin.

Olen todella kiitollinen mm. ilmaisesta koulutuksesta sekä vanhempien tuesta. En silti koe olevani muita opiskelijoita parempi saati koe suurta tarvetta tulla jeesustelemaan heille.

Vierailija
47/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 21:30"]

Työtön saa työttömyyskorvauksen, jonka maksajana on ammattiliitot, työnantajat ja vain osa menee valtion piikkiin.

[/quote]

Korjataanpas tämä karkea virhe, kun ei kukaan muu ole tähän tarttunut. Onko tämä ylläoleva harhaluulo yleinenkin? Todellisuudessahan valtio maksaa noin 95% työttömyyskorvauksista, kassojen osuus on melkein yhtä tyhjän kanssa.

Itse pidän opiskelua investointina. En tuijota pelkästään opintotukea ja asumislisää, vaan ymmärrän, että opinto-oikeus on rahanarvoinen asia. Lisäksi opintolainasta saa osan anteeksi verotuksen kautta. Itse nostin opintolainaa 4400€ ja takaisin maksettavaa jää vain 3900€ opintolainavähennyksen jälkeen. Profit!

Opintotuen määrästä on aina valitettu, kun ei ole tajuttu, ettei sillä ole tarkoituskaan elää. Jotkut silti elävät, ne jotka asuvat vaatimattomasti ja ovat tarkkoja rahankäyttäjiä. Bilettäjille ei tuet koskaan riitä.

Vierailija
48/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:05"]

Työttömät joutuvat hakea yhteishaussa vähintään kolmeen kouluun tai tulee karenssit niskaan.

[/quote]

Ei joudu. Ainoastaan ne työttömät, joilla ei ole ammattia, joutuu hakemaan, ei siis läheskään kaikki.

[/quote]

Itse olen ainakin ollut parissa pääsykokeessa, jossa kokeen alussa opettajat ovat kysyneet, että onko täällä sellaisia, jotka eivät missään tilanteessa halua ko. kouluun. Käsiä nousi ja tää lusmusakki haki todistukset kokeessa olosta ja lähtivät pois.

Että juu, tälläinen "pakko" kyllä, istua vartti infotilaisuudessa ja tuet jatkuu taas.

Vierailija
49/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa... 

Valmistuin opettajaksi kolmessa vuodessa (suoraan lukiosta) ja sain heti työpaikan. Maisterin tutkinto kolmessa vuodessa vei sen ajan, etten ehtiny tehdä työtä kuin kesällä. Asumislisä ja opintotuki menivät vuokraan ja sähköön.

Maksettavaa jäi: vesi, netti, puhelin + ruoka, hygienia, opiskeluvälineet ja -maksut...

Kiitos kouluja käyneiden vanhempieni, joiden tulotaso on kohtalaisen korkea. Mahdollistitte ahkeran opiskeluni ja pääsin nopeasti maksamaan lusmuille toimeentulotukea.

Vierailija
50/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:27"]

Opiskelijan ensisijaiset etuudet ovat vähemmän kuin työttömän työnhakijan (perus tilastotieto). 

Opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen aivan kuten työtönkin (haki työtä tai ei). Ainoastaan silloin toimeentulotuki voidaan evätä jos opiskelijalla on jo nykyisen opiskeltavaan rinnastettava ammattitukinto. 

Vaikka ihminen ei hakisi työtä, häneltä ei evätä toimeentulotukea, sitä vain voidaan alentaa 20 % 1 - 2 kuukaudeksi. 

Suurin osa toimeentulotuen hakijoista on pitkäaikaisasiakkaita, joila ei ole mitään aikomusta mennä minnekään. Opiskelijat sentään yrittävät jotain, ja todennäköisesti pääsevät töihin. 

Paljon mielummin annan heille tukea. 

[/quote]

Suurin osa toimeentulotuen hakijoista on pitkäaikaisasikkaita, totta. Ei kuitenkaan siksi, että heillä ei olisi aietta mennä töihin vaan koska he eivät pääse töihin. Ei mitään tulevaisuutta, ei koskaan parempia aikoja. Vain kituuttamista toimeentulotuella kunnes siirtyy kituuttamaan minimieläkkeellä.

Opiskelija sen sijaan elää hetken vähemmällä - tai sitten lainalla tai tekee töitä - ja sen jälkeen hänellä on se ilmaiseksi saatu koulutus, jonka avulla päästä töihin ties kuinka hyville liksoille. Ja jos jää työttömäksi, valtio maksaa lainan.

Ei tukia anneta sen mukaan kuka ne uurastuksellaan ansaitsee, vaan sen mukaan kuka ne tarvitsee. Onneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän