Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerät vikisevät opiskelijat

Vierailija
17.03.2014 |

Kyllähän ihminen tietää opiskelut aloittaessaan mitä tukia saa. Jos opiskelijan päätoimiset tuet ovat opintoraha, asumislisä ja opintolaina niin miksi vaatia lisää? Jos ei riitä, niin silloin tehdään töitä. Ja rahanhimoissaan niitä töitä tehdään aivan liikaa, sitten itketään naamakirjassa kun kela perii liikaa maksetut opintorahat takaisin. Ei ole vaikea laskea, ettei tee töitä liikaa.

Verratkaa työtöntä. Ensisijainen työttömän tuki on työmarkkinatuki. Sossusta ei heru mitään ennen kuin on työkkärin listoilla. Työttömyyskorvauksella elävä saa tienata 300€ kuussa ilman, että se vaikuttaa tukiin. Jos menee yli, kela perii tuet takaisin.

Miksi opiskelijat valitatte ja vaaditte jatkuvasti lisää rahaa? Teillä on opintolaina, työttömät eivät saa lainoja kelan piikkiin. Sitten ajaudutaan ottamaan pikavippejä ja luottoja. Opiskelija maksaa opintolainaa 30€/kk takaisin kun on valmistunut. Ei ole hääppöinen summa tuo.

Jos työttömille myönnettäisi työttömyyslainaa kelan takauksella, niin työttömyysprosemtti olisi varmaan kolminkertainen nykyiseen verrattuna. Opiskelu on vähän eri asia.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 21:30"]Suomen talous ei yksinkertaisi kestäisi, jos kaikki työttömät menisi opiskelemaan.

Työtön saa työttömyyskorvauksen, jonka maksajana on ammattiliitot, työnantajat ja vain osa menee valtion piikkiin.

Toisin kuin työttömien, opiskelijan kustannukset katetaan veronmaksajien rahoista (yhteiskunnan) - opintoraha, asumistuet, avustettu ruokailu, vakuutukset, terveydenhoito, oppilasasuntojen rakentaminen/kunnossapito jne.

Sen lisäksi yhteiskunta maksaa koulutuksen - opettajien palkat, koulujen rakentamisen ja ylläpidon (huolto, sähkö jne) hallintotehtävät, opiskeluun tarvittavat tilat, laitteet jne.

Kokonaiskustannukset yhtä tutkintoa kohden 60.000-100.000 euroa/opiskelija ja toisaalta työttömiä tarvitaan, jotta elinkeinoelämän rattaat pyörisi, koska vapaata työvoimaa on oltava aina saatavilla, juuri silloin kun työnantajat tarvitsevat ja vapaa työvoimaresurssi on niin työnantajille kuin yhteiskunnalle edullista, toisin kuin opiskelijoiden. 

"Miksi ette mene opiskelemaan, kun opiskelijoilla kerran on asiat niin paljon paremmin?"

[/quote]

[/quote] Yliopisto-opiskelijat maksavat noin 100 euron lukuvuosimaksun ylioppilaskunnalle, millä maksetaan mm

YTHS:n palvelut. Eli ei valtio terveydenhoitoa yksin maksa. Selvittäisit asioita vähän ennen kuin paasaat.

Vierailija
2/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:28"]

Paskanmarjat. 

Kukaan ei Suomessa elä niin huonosti kuin opiskelija. Mitä paremmin saatana asiasi hoidat, sen vähemmän yhteiskunta sinua tukee. 

Ei tietysti saisi valittaa kun tällainen luksus on opiskelu on kuitenkin esim. lukukausimaksuista vapaata. Puolensa ja puolensa. Eipä tämä vaan niin hääviltä nyt tunnu :D

[/quote]

Opiskeluaikana minulla oli rahaa kaikkein eniten. Oli varaa juhlia ja polttaa tupakkaa ja matkustellakin :)

Ihanaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se väärin että opiskelijan perusturva perustuu osittain lainarahaan. Miksi sossukin ei anna työttömille lainaa, joka pitäisi maksaa takasin?

Ehdottomasti opiskelijoille ensin toimeentulotukea vastaava perusturva ja sen päälle saisi ottaa lainaa opiskelukuluihin. Systeemin täytyy olla kannustava eikä passivoiva.

Vierailija
4/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanmarjat. 

Kukaan ei Suomessa elä niin huonosti kuin opiskelija. Mitä paremmin saatana asiasi hoidat, sen vähemmän yhteiskunta sinua tukee. 

Ei tietysti saisi valittaa kun tällainen luksus on opiskelu on kuitenkin esim. lukukausimaksuista vapaata. Puolensa ja puolensa. Eipä tämä vaan niin hääviltä nyt tunnu :D

[/quote]Ja tämä sorto perustuu siihen olettamukseen että vanhemmat sponsoroi nuoriaan. Kaikki ei kuitenkaan saa kotoaan apua.

Vierailija
5/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan älytöntä, että opiskelija jossain Joensuussa saa saman määrän opintotukea kuin pääkaupunkiseudulla. Ei nuo tuet riitä yhtään mihinkään täällä Helsingissä.

Vierailija
6/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin opiskelin työttömäksi? Joku kateellinen siellä huutelee. Olin läpi opiskelun töissä museoissa, nyt työskentelen museovirastossa.

Opintolainaa nostin ekalle vuodelle, muutoin ei ollut tarvetta.

Ap

Vierailija
7/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan OK, että työtön saisi opintotuen verran tukea ja loppu lainaa. Asumistuki olisi myös maksimissaan 200 e/kk, asui miten tahansa. Eiköhän sitä aika pian työttömät hakeutuisi töihin tai menisi kämppä vaihtoon. Kyllä perhekin voi asua soluasunnon huoneessa!

Vierailija
8/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyttä lätinää. Ap ei itse jaksanut opiskella ja nyt koitta saada täällä hyvitystä. 

Pläääääää

Vierailija
9/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 08:25"]Väsynyttä lätinää. Ap ei itse jaksanut opiskella ja nyt koitta saada täällä hyvitystä. 

Pläääääää

[/quote]

Jäikö itselläsi koulut kesken, kun et osaa lukea? Enhän minä jaksanut opiskella kuin vaan filosofian maisterin paperit Helsingin yliopistosta.

Ap

Vierailija
10/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 07:39"]

Paskanmarjat. 

[/quote]

Opiskeluaikana minulla oli rahaa kaikkein eniten. Oli varaa juhlia ja polttaa tupakkaa ja matkustellakin :)

Ihanaa aikaa.

[/quote]

Just näin oli mullakin ja kaikilla kavereilla. Eikä ketään meistä vanhemmat mitenkään hirveästi auttaneet.

Opiskelijana asemansa loistavuutta vain ei yleensä tajua. Helppoa ja mukavaa elämää se on, näin järjellä katsottuna.

Vierailija
11/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä keskustelu :D Vaikka tämä todennäköisesti onkin provo, voin vastata typerälle vikisevälle AP:lle.

Opintotuki perustuu siihen, että opiskelemalla ihmiset pääsevät parempiin töihin, ja näin siis palkka ja maksettavat verot nousevat. Opiskelijan tukeminen on valtiolle investointi: tukemalla opiskelijoita nyt valtio saa tulevaisuudessa parempaa verotuloa verrattuna tilanteeseen, jolloin näin ei tehdä. Työttömän tukeminen sensijaan ei perustu tällaiseen sijoitukseen pl. erilaiset koulutukset yms. ja raha on pysyvästi valtiolta pois. Miksi sitten työttömän tuet - erityisesti siis asumistuki jolla ei ole 200 euron kattoa - ovat niin paljon opiskelijan etuuksia suurempia? Valtio olettaa vanhempien elättävän nuoren opiskelijan, mikä on sinänsä paska oletus koska kun näin ei ole, ovat tuet auttamatta liian pienet. Vai miltä kuulostaisi tilanteeni: n. 480 euroa tukia kun vuokra kustantaa n. 440 euroa.  

Edellisen lisäksi eduskunnassa ollaan alettu huolestua siitä, että opiskelijat eivät valmistu riittävän nopeasti. Se johtuu siitä, että elättääkseen itsensä nuoren on pakko tehdä töitä. Tehdäkseen töitä nuori ei puolestaan voi opiskella täysipäiväisesti, joten valmistuminen venyy. Ministereiden kysymykseen "kuinka saada opiskelijat valmistumaan nopeammin?" on yksinkertainen vastaus: annetaan niille lisää rahaa. 

Vierailija
12/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ja toisaalta.

Kyllä itse hyvin muistan, kuinka se otti päähän vetää jotain tonnikalaa ja riisiä ja pihistellä jatkuvasti. 

Toisaalta omaa tyhmyyttä ja laiskuutta ei tullut käytettyä läheskään tarpeeksi opiskelijaruokailua, joka on muuten yksi tosi iso etu ihan taloudellisestikin opiskelijalle. Eipä työelämän makuun päästyä ollut mitenkäämn mahdollisuutta syödä sellaista lounasta markkinahintaan.

Opintoraha on kyllä pieni, mutta toisaalta opiskelu on väliaikainen vaihe elämässä, jonka ainakin pitäisi kestää vain jokunen vuosi ja sen tarkoituksena on antaa valmiudet ammattiin, josta tienaa parempaa palkkaa kuin jättämällä kouluttamatta itseään.

Opiskelijoilla on lisäksi muitakin etuja vaikkapa työttömään nähden. Esimerkiksi opiskelijaterveydenhuolto, jossa saa jopa erikoislääkärin palvelut maksutta. Tässäkin yksi palautus realismiin, kun valmistuttuani YTHS:llä käyttämäni gyne maksoikin Dextrassa aika rapsakasti. Sama lääkäri siis kyseessä.

Lisäksi nyt 20 vuotta myöhemmin olen ihan kivassa asemassa ja tienaan hyvin, eipä harmita enää opiskeluvuosina kituuttelu.

Opintolainaa nostin siinä vaiheessa, kun ekaan vakituiseen paikkaan vaadittiin autoa. Ostin lainalla sellaisen millä pääsin paikasta a paikkaan b ja sieltä paikkaan c ja vielä ehkä kotiinkin.

Kesät tehtiin duunia ja rahat säästettiin, ei ostettu merkkilaukkuja ja lounastettu parhaiden tyttöjen kanssa trendikkäissä kahviloissa.

Ja HUOM! Opiskelin vuosina 1990-1994 kun Suomi oli erittäin syvässä lamassa. Olo oli välillä aika epätoivoinen, kun ei tiennyt yhtään mitä tulee tapahtumaan ja onko mitään työtä valmistumisen jälkeen luvassa. Jos sai kesätöitä kuukaudeksi, sai olla onnellinen.

En väitä että tilanne olisi mitenkään helppo nytkään, opiskelijan näkökulmasta varmaan aika samanlainen kuin 90-luvun alussa. Mutta kaikki opiskelijat kituuttaa vuorollaan ja paasaa opintotuen pienuudesta ja siitä, kuinka epäreilua on, että työttömät tienaa paremmin. En kuitenkaan tunne yhtäkään, joka valmistumisen ja duunipaikan jälkeen jaksaisi kadehtia niitä työttömiä, että kun ne silloin sai niin ja niin paljon enemmän.

Vierailija
13/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua niin ärsyttää tuo ainainen jatkuva valitus siitä, että opintotuki on liian pieni ja enemmän tukea pitäisi saada yms. Suomessa on käytännössä ilmainen koulutus aina yliopistokoulutukseen saakka. Jokainen terve, normaaliälyinen ihminen pystyy opiskelemaan halutessaan itselleen hyväpalkkaisen ammatin eikä itse koulutus maksa itselle mitään. Lisäksi vielä valtio tukee tätä opintotuen muodossa. Eikä ymmärretä olla kiitollisia tästä vaan jaksetaan valittaa. Itse olen 32 vuotta ja kaksi yliopistotutkintoa ja työelämässä. Jos olisin opiskellut esim. USA:ssa samat tutkinnot olisi minulla todennäköisesti opintolainaa useita satoja tuhansia. Nyt opintolainaa 0 euroa ja hyvä palkka. 

Itse olen sitä mieltä, että jos tuo valitus ei lopu niin laitetaan yliopistokoulutus maksulliseksi kaikille, esim. 2000 eur/vuosi joka edelleen kansainvälisesti mitätön summa. Valmistumisajatkin samalla lyhenevät kun ei järkeä jäädä loisimaan ja bilettämään vaan tulee oikeasti opiskeltuakin koko rahan edestä. Tai pysytään nykyisessä systeemissä, joka erinomainen, ja lopetetaan valitus ja ymmärretään arvostaa ilmaista koulutusta ja vielä yhteiskunnan tuke opiskeluun. 

Vierailija
14/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei riitä, niin sitten mennään töihin" ja seuraavaksi puhuit työttömistä? Miten tuolla logiikalla on edes työttömiä, jos kerran töihin voi vaan "mennä."

Kyllä varmasti monet opiskelijat olisivat kiitollisia, jos löytäisivät jotain töitä koulun ohelle, ja vielä sellaisella aikataululla, joka ei sotkisi opiskeluja. Ja huom. Ei ole mikään sääntö, että opintolsinaa lyhennetään 30e kuussa. Minulla minimi 5000e lainasta on 50e kuussa.

Vierailija
15/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hankkia töitä kun nykypäivänä ei palkata ilman työkokemusta.

Vierailija
16/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hankkia töitä kun nykypäivänä ei palkata ilman työkokemusta.

Vierailija
17/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:36"]

Minua niin ärsyttää tuo ainainen jatkuva valitus siitä, että opintotuki on liian pieni ja enemmän tukea pitäisi saada yms. Suomessa on käytännössä ilmainen koulutus aina yliopistokoulutukseen saakka. Jokainen terve, normaaliälyinen ihminen pystyy opiskelemaan halutessaan itselleen hyväpalkkaisen ammatin eikä itse koulutus maksa itselle mitään. Lisäksi vielä valtio tukee tätä opintotuen muodossa. Eikä ymmärretä olla kiitollisia tästä vaan jaksetaan valittaa. Itse olen 32 vuotta ja kaksi yliopistotutkintoa ja työelämässä. Jos olisin opiskellut esim. USA:ssa samat tutkinnot olisi minulla todennäköisesti opintolainaa useita satoja tuhansia. Nyt opintolainaa 0 euroa ja hyvä palkka. 

Itse olen sitä mieltä, että jos tuo valitus ei lopu niin laitetaan yliopistokoulutus maksulliseksi kaikille, esim. 2000 eur/vuosi joka edelleen kansainvälisesti mitätön summa. Valmistumisajatkin samalla lyhenevät kun ei järkeä jäädä loisimaan ja bilettämään vaan tulee oikeasti opiskeltuakin koko rahan edestä. Tai pysytään nykyisessä systeemissä, joka erinomainen, ja lopetetaan valitus ja ymmärretään arvostaa ilmaista koulutusta ja vielä yhteiskunnan tuke opiskeluun. 

[/quote]

Miksi ei samalla lukukausimaksua 10 000 e/v? Mutta vastaavasti työttömille opintotukea vastaava kuukausikorvaus eli max 300 e/kk. Se työtön kun voi koska tahansa mennä yliopistoon opiskelemaan parempaa elämää varten.

Vierailija
18/50 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät joutuvat hakea yhteishaussa vähintään kolmeen kouluun tai tulee karenssit niskaan.

Vierailija
19/50 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/50 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä