Korona ja joulun vietto
Miten olette ajatellut viettää joulun tänä vuonna? Me saimme juuri kutsun jouluaatoksi puolison veljen luo, mutten halua/uskalla mennä sinne, koska sitten meitä olisi kaikkinensa 10 henkilö joulunvietossa. Miten ihmeessä se onnistuisi turvallisesti, syödään kuitenkin samassa joulupöydässä jne ja alkoholin nauttimisen jälkeen unohtuu loputkin turvavälit. Kun kerroin puolisolleni, etten minä eikä lapset lähde sinne, hän sanoi menevänsä sinne yksin. Saadaan varmaan kunnon riita aikaan tästä koronajoulum vietosta😒
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Näin jokainen osaltaan on päättämässä, annetaanko koronan levitä Suomessa, niin kuin se on levinnyt muualla maailmassa.
Mitä päätät, mamma: Korona vai ei koronaa? Tässä se ratkeaa.
Sukulaisia on tavattu ihan normaalisti koko syksy, joten joulu ei siihen mitään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin jokainen osaltaan on päättämässä, annetaanko koronan levitä Suomessa, niin kuin se on levinnyt muualla maailmassa.
Mitä päätät, mamma: Korona vai ei koronaa? Tässä se ratkeaa.
Sukulaisia on tavattu ihan normaalisti koko syksy, joten joulu ei siihen mitään vaikuta.
Niin. Toivotaan, että kellään heistä ei ole joulunakaan koronatartuntaa. Mitä enemmän kontakteja, sitä enemmän mahdollisuuksia levittää tautia. Yksinkertaista matematiikkaa.
Me jokainen päätetään, kuinka paha koronasta Suomessa tulee. Kaikki meistä, omalla käyttäytymisellämme.
Tämä kannattaa tajuta, kun tekee mieli moittia päättäjiä tai THL:ää.
En itsekään tiedä. Meitä olisi 10, mutta pitäisikö jakautua kahteen porukkaan? Ei osata päättää millään.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/694ddca1-5048-4b31-b7a7-abe9bc7a…
Joulu on peruttu ainakin Uudellamaalla, jos se osa porukasta ei ryhdistäydy, joka vähät välittää muiden terveydestä. Voi tulla tiukkoja rajoitustoimia.
Normi suku joulu täälläkin tiedossa.
Samoin kuten aina eli keräännytään lapsuudenperheen kanssa lapsuudenkotiin, puolisot ja lapset mukana. Käyn myös iäkkäiden yksinasuvien mummojeni luona jonain joulupäivänä. Iäkkäille pitkään jatkuva yksinäisyys voi koitua jopa kohtalokkaammaksi kuin korona ja omat isovanhempani ovat nimenomaan itse vaatineet, että joulunakin vieraillaan heidän luonaan.
Puolisoni kanssa vietämme joulun kahdestaan. Minulla jouluaaton aamuvuoro ja tapaninpäivän iltavuoro sekä korona antavat erinomaisen syyn olla tapaamatta muita ja voimme viettää joulun kuten haluamme.
Vietän joulun vanhempieni kanssa. Luvassa on rauhallinen joulu kotona ellei mitään yllättävää tapahdu.
Normaalisti tehdään niin, että mies on omilla vanhemmillaan ja ehkä isovanhemmillaan (syövät suvun kesken porukalla) ja minä omien vanhempien luona veljen ja hänen puolisonsa kanssa siihen saakka, kunnes mies illasta liittyy joukkoon, mutta tänä vuonna en itse asiassa tiedä mitä tehdä. Ainoa varma asia on, että tänä vuonna ei mene ainakaan täysin tällä kaavalla.
Meille on syntymässä tässä alle kahden viikon sisään vauva, jota en haluaisi viedä kyläilemään omille vanhemmilleni, koska vanhemmat ei huolehdi riittävästi koronaturvallisuudesta, vaikka siitä on monesti sanottu. Eivät käytä maskia, vaikka ovat riskiryhmää, äiti yskii minkä ehtii (kroonisen nuhan kylkiäisenä tulee kuiva ja kutiseva kurkku) ja suunnittelevat menevänsä teatteriin itsenäisyyspäivän tienoilla, vaikka edellinen koronan tartuntarypäs on nimenomaan teatterista lähtöisin. Kielsin kyllä menemästä ja velikin teki samoin, mutta taitavat silti tehdä mitä lystävät, kun ajattelevat, että tilanne on täällä perähikiällä sen verran vakaa, että uskaltaa käydä. Joo, toistaiseksi, mutta kohtahan se taas pikkujoulujen ym. illanistujaisten myötä leviää käsiin.
Sitten toinen muuttuja on miehen isovanhemmat. Hänen vanhempansa ja siskonsa ovat paljon varovaisempia kuin omat vanhempani, eivätkä todennäköisesti ole tänä vuonna järjestämässä samanlaista suvun keskeistä jouluateriaa kuin yleensä. Isovanhemmat on toivottaneet tervetulleeksi kylään maskin kanssa ja turvaväleistä huolehtien, mutta jo viimeksi miehen vanhemmat sanoivat, etteivät aio nyt kyläillä, joten oletan, ettei joulunakaan ole samanlaista kuin normaalisti. Ehkä mies käy omilla vanhemmillaan sisarensa kanssa syömässä, mutta en sitten tiedä mitä minä teen vauvan kanssa.
Olen harkinnut sitä, että kutsuisin vain veljeni ja tämän puolison joulupuurolle kylään ja sitten itse kävisin vain miehen vanhempien luona vauvan kanssa, mutta omat vanhemmat suuttuu tästä varmasti. Suuttuvat kyllä sittenkin, jos en käy kylässä ollenkaan ja vaikka en haluaisi olla jouluna yksin kotona vauvan kanssa, pitää ajatella pienokaisen hyvinvointia, eikä omaa, enkä voi yksinkertaisesti ottaa riskiä, että joku (=omat vanhemmat) tartuttaa taudin kuukauden ikäiseen vauvaan.
Vaihtoehtona on tietysti se, että menen normaalisti veljen ja kälyn kanssa vanhemmille, jos ovat terveitä, mutta vauva pidetään muista erillään, eli isovanhemmat saa katsoa mutta ei koskettaa. Toivoisin vaan kyllä heiltä parempaa asennetta, koska ei paljon huvita vierailla sellaisten ihmisten luona, jotka ajattelevat vain itseään, eivätkä vauvan hyvinvointia. Ja on kuitenkin äitini hartaasti toivoma lapsenlapsi kyseessä.
Voi kylläpä teette joulun vietosta vaikeaa. Ihan normaalia sukujoulua me vietetään ainakin.
Sillä porukalla, millä olisi oltu muutenkin. Viisihenkinen perhe ja esikoisen tyttöystävä...
Voi asiat tehdä vaikeasti jos haluaa. Kyllä meillä on perheen ydinjoukko kyläillyt ihan normaalisti toistensa luona koko vuoden. Ei joulu tee mitään poikkeusta.
Meillä tulee ensimmäinen joulu lasten syntymän jälkeen, kun olemme ydinperheen kanssa kotona. Esikoinen syntyi 17 vuotta sitten, ja sen jälkeen ollaan oltu isovanhemmilla joulut, toisilla aatto ja toisilla joulupäivä. Ihanaa, tunnelmallista joulua isomman perheen kesken. Yleensä sisarukseni perheineen mukana.
Nyt pitää suojella isovanhempia, emmekä mene heille. Ei olla käyty helmikuun jälkeen, paitsi pihalla ja terassilla, onneksi oli pitkä ja hyvä kesä.
Me olemme kotona aina, mutta juhlapäivät on vietetty isovanhemmilla, on siinä oma tunnelmansa. Vaarin vanhat rahisevat lp-levyt, ikiaikaiset joululevyt. Mummon tekemät piirakat, vanhan perinteen mukaiset jouluherkut. Yhteistä eloa ja naurua. Lapsuuskodin tunnelma....
Myöhäisillan ajelu kotiin (2 km) ja jouluvalojen ihastelu. Se kotiintulon tunne on myös ihana.
Vaan nyt se ei kai käy. Olemme kotona, nuoriso omissa huoneissaan, ei tule joulun tunnelmaa enää.
Peku kirjoitti:
Meillä joulua viettää samassa osoitteessa minä, mies, lapset 2x, anoppi, miehen setä, ja miehen mummo.
Silppu näköjään vaihtanut nimimerkkiä.
Ollaan perheen kesken kotona. Oma äitini ja siskoni tulevat ehkä syömään.
Yleensä on ollut sukujoulu, jossa ollaan aatto mun suvun luona (14hlö) ja joulupäivä miehen suvun luona (15hlö). Molemmissa paikoissa on yli 70-vuotiaita eli riskiryhmää. Meillä koulu loppuu vasta 22.12 eli ei ehditä olla karanteenissa ennen pyhiä. Tästä johtuen Tänä vuonna pidetään etäjoulu eli ollaan kotona oman ydinperheen kesken.
Nyt pitää keksiä jotain uusia omia joulutraditioita. Vähän stressaa.
Omassa kodissa oman perheen kanssa. Mikä onni, että omassa sekä puolison suvussa on ollut samanlainen tapa eikä mitään pakkosukulointijoulua. Aikaisintaan joulupäivän iltana tai tapanina voidaan käydä jossain kahveilla jos meidät kutsutaan. Yöksi tietenkin aina kotiin.
Tyttären luo varmaankin, ei haittaa yksin olokaan. Jos pojan perhe pyytää, menen sinne, siellä on kaksi pientä, 2 v ja 6 kk, itse olen 65 v. Täällä ei tähän mennessä yhtään todettua koronatapausta.
Ihan tavallinen sukujoulu vietetään. Noin 25 henkeä. Onneksi ei yhtään hysteerikkoa joukossa.
Ensin päivällä käyn lounaalla miehen vanhempien luona, jossa koolla myös miehen sisko puolisoineen ja lapsineen. Illaksi menen omien vanhempieni luokse, jossa mukana on myös oma siskoni perheineen. Mies tulee mukaan jos haluaa, mutta asia on vielä auki.
Itse taidan olla ainut, joka saattaa kuulua riskiryhmään (astma).