Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät anna koiransa maata sohvalla tai tulla sänkyyn viereen

Vierailija
17.11.2020 |

Niin

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Eivät varmasti ole onnellisia koiria, kun eivät saa olla lähellä. Koira on sosiaalinen laumaeläin, jolle tyypillistä käytöstä esim. nukkua kasassa lähekkäin ja lepäillä myös toisten vieressä. Meidän koirat ainakin kokisivat että niitä jostain rangaistaan, jos eivät saisi tulla sohvalle. Varmaan masentuisi etenkin meidän pienin sylikoira, joka ei rakasta mitään niin paljon kuin sitä että saa käpertyä sohvalla kerälle kainaloon ja oikein painautua lähelle. 

Minulle on kyllä ainakin todella terapeuttista itsellekin, kun joku rakastaa niin pyyteettömästi että haluaisi olla aina lähelläni. Aina haluaisi silityksiä, halailua ja hellittelyä. Ei ole ihanampaa olentoa kuin pikku koirani.

Vierailija
2/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisitkö itse kengät jalassa sänkyyn nukkumaan? En minä ainakaan.

Sohva mielestäni eri asia kuin sänky, toki ymmärrän, että kaikki eivät halua koiraa sohvallekaan. Ulkoa tuleva lika (muiden koirien uloste!!) ja punkit varmaan se suurin syy. Sohvalla ollaan kuitenkin verrattain lyhyt aika, kun taas yön aikana koiran turkista kyllä punkit löytävät tiensä ihmiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä ihmisiä.

Vierailija
4/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koirani saa kyllä tulla sohvalle, mutta sänkyyn ei. Nukun muutenkin huonosti, heräisin jatkuvasti koiran liikkumiseen. Sillä on oma peti ihan sänkyni vieressä.

Vierailija
5/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sohva mielestäni eri asia kuin sänky, toki ymmärrän, että kaikki eivät halua koiraa sohvallekaan. Ulkoa tuleva lika (muiden koirien uloste!!) ja punkit varmaan se suurin syy. Sohvalla ollaan kuitenkin verrattain lyhyt aika, kun taas yön aikana koiran turkista kyllä punkit löytävät tiensä ihmiseen.

Minä otin tämän huomioon valitessani rotua ja valitsin lyhytkarvaisen koiran. Tassut pestään jos ne ovat vähänkään likaantuneet. Lakanat toki pitää pestä useammin, mutta mielelläni itsekin vaihdan lakanat vähintään kerran viikossa jotta saa aina olla puhtaissa ja sileissä lakanoissa.

En ymmärrä miksi valita lemmikikseen sosiaalinen eläin jos sen ei anna kuitenkaan olla lähellä. Olisipa riipaisevaa jos tuo pappakoirakin jonka elämän tärkein asia on me ihmiset, ei saisi olla ihan kiinni iholla.

Vierailija
6/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. Eivät varmasti ole onnellisia koiria, kun eivät saa olla lähellä. Koira on sosiaalinen laumaeläin, jolle tyypillistä käytöstä esim. nukkua kasassa lähekkäin ja lepäillä myös toisten vieressä. Meidän koirat ainakin kokisivat että niitä jostain rangaistaan, jos eivät saisi tulla sohvalle. Varmaan masentuisi etenkin meidän pienin sylikoira, joka ei rakasta mitään niin paljon kuin sitä että saa käpertyä sohvalla kerälle kainaloon ja oikein painautua lähelle. 

Minulle on kyllä ainakin todella terapeuttista itsellekin, kun joku rakastaa niin pyyteettömästi että haluaisi olla aina lähelläni. Aina haluaisi silityksiä, halailua ja hellittelyä. Ei ole ihanampaa olentoa kuin pikku koirani.

Nyt kyllä inhimillistät koiraasi aika rankalla kädellä :D Eihän se koira näe tuota sohvattomuutta rangaistuksena, jos ei ikinä sohvalla ole ollut. Ja toisekseen: vaikka koira ei ole sohvalla, niin voi sitä silti hellitellä (isompi koira istuu sohvan vieressä tai pienemmän kanssa lattialla tai sylissä välillä).

Meillä siis koira sohvalla, mutta ymmärrän myös niitä, jotka eivät koiraa sohvallekaan halua. Kuten sanoit, niin ihminen sitä läheisyyttä sohvalla kaipaa jopa enemmän, koira vain pennusta asti oppinut siihen.

Vierailija
7/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otin tämän huomioon valitessani rotua ja valitsin lyhytkarvaisen koiran. Tassut pestään jos ne ovat vähänkään likaantuneet. Lakanat toki pitää pestä useammin, mutta mielelläni itsekin vaihdan lakanat vähintään kerran viikossa jotta saa aina olla puhtaissa ja sileissä lakanoissa.

En ymmärrä miksi valita lemmikikseen sosiaalinen eläin jos sen ei anna kuitenkaan olla lähellä. Olisipa riipaisevaa jos tuo pappakoirakin jonka elämän tärkein asia on me ihmiset, ei saisi olla ihan kiinni iholla.

Niin, kuten kirjoitin niin mielestäni sohva ja sänky eri asioita. Sohvalla saa olla lähellä ja paljon rapsutuksia. Yöt meillä koira nukkuu siellä missä on viileää.

Oletko siis sitä mieltä, että pitkäkarvaisia koiria ei kukaan saisi ottaa lemmikikseen? Jos siis pitää olla lyhytkarvainen koira, että pääsee sänkyyn nukkumaan.

Vierailija
8/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pestään koirien jalat joka lenkin jälkeen. Samoin pylly ja mahan alunen, jos on jäänyt likaiseksi. Sen verran pitää mielestäni viitsiä jos koiria ottaa, onhan lapsistakin vaivaa vielä paljon enemmän. Lapsetkin muuten saattaa olla likaisia ja vaikka puklata tai nenä vuotaa räkää, mutta ei niitä silti kielletä menemästä sohvalle.

Vierailija
9/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka ylipäänsä ottavat koiran. Sorry.

Vierailija
10/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iso koira ja vieläpä pitkäkarvainen. Tommosta rötkälettä ei kyllä kukaan halua viereensä nukkumaan :D Sohvalla kyllä saa olla niin paljon kun haluaa, lähtee sitten pois kun tulee kuuma.

Vierailija
11/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä ja mun koira(t).

Vierailija
12/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pestään koirien jalat joka lenkin jälkeen. Samoin pylly ja mahan alunen, jos on jäänyt likaiseksi. Sen verran pitää mielestäni viitsiä jos koiria ottaa, onhan lapsistakin vaivaa vielä paljon enemmän. Lapsetkin muuten saattaa olla likaisia ja vaikka puklata tai nenä vuotaa räkää, mutta ei niitä silti kielletä menemästä sohvalle.

Ei meillä likaiset ja räkäiset lapset mene sohvalle. Likaiset lapset pestään ja räkäisiä pyyhitään niin, ettei räkä ole huonekaluissa. Hyi.

Meillä on kolme lasta.

Vierailija
13/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka ylipäänsä ottavat koiran. Sorry.

Mä ajattelin tulla kirjoittamaan saman kommentin! Jonkun sokean opaskoiran vielä ymmärrän, muuta en.

Vierailija
14/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kuten kirjoitin niin mielestäni sohva ja sänky eri asioita. Sohvalla saa olla lähellä ja paljon rapsutuksia. Yöt meillä koira nukkuu siellä missä on viileää.

Oletko siis sitä mieltä, että pitkäkarvaisia koiria ei kukaan saisi ottaa lemmikikseen? Jos siis pitää olla lyhytkarvainen koira, että pääsee sänkyyn nukkumaan.

Minusta koiralle on hyvin tärkeää psykologisesti saada nukkua samassa paikassa kuin omistajakin. En minä ole pitkäkarvaisia koiria keltään kieltämässä, totesin vain että itse pelkäsin punkkeja sen verran että valitsin lyhytkarvaisen koiran jotta sen elämä olisi mahdollisimman hyvää luonani -> saa käyttäytyä mahdollisimman lajinomaisesti eli olla yhdessä laumansa kanssa.

Vierailija
15/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä iso koira ja vieläpä pitkäkarvainen. Tommosta rötkälettä ei kyllä kukaan halua viereensä nukkumaan :D Sohvalla kyllä saa olla niin paljon kun haluaa, lähtee sitten pois kun tulee kuuma.

Minulla on lähemmäs 70kg lyhytkarvainen ja niin vaan jaetaan sänky. Ihana nukkua sen vieressä ja se on sille selvästi tärkeää.

Vierailija
16/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ,koirat (sudet ja villikoirat) eivät luonossakaan nuku sängyissa vaan maassa ja kuopaisevat muutaman kerran lehtiä altaan ennenkuin käpertyvät nukkumaan. Lisäksi nykyään varsinkin kesä aikaan koirissa voi olla punkkeja ym. loisia, joita kukaan ei halua sänkyynsä eikä kyllä sohvallekkaan, joten koirat lattialla ja eri huoneessa nukkumassa, kuin missä ihmiset nukkuvat.

Lisäksi vieressä tuijottava koira tappaa seksielämän 100% :sti.

Vierailija
17/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvalle saa tulla mutta meillä lähtee corgista niin paljon karvaa, että sänkyyn ei päästetä muuta kuin lakanan vaihto päivänä.

Vierailija
18/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: sänky ja sohva kaksi eri asiaa.

Toisekseen: yleinen suositus on, että koiraa ei pestä jatkuvasti, etenkään pitkäkarvaista koiraa. Muutoin iho-ongelmat on taattuja.

Sekö se on sitä koiralle ominaista elämää, kun jatkuvasti kuurataan jostakin päästä? Ja tämä vain sen takia, että koira pitänyt totuttaa nukkumaan sängyssä, ihmisen takia. Koira kyllä mielellään nukkuu ihan sängyn vieressä omalla petillään, kun siihen on tottunut. Lähellä laumaa voi olla muutenkin kuin kainalossa kiinni.

Vierailija
19/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä inhimillistät koiraasi aika rankalla kädellä :D Eihän se koira näe tuota sohvattomuutta rangaistuksena, jos ei ikinä sohvalla ole ollut. Ja toisekseen: vaikka koira ei ole sohvalla, niin voi sitä silti hellitellä (isompi koira istuu sohvan vieressä tai pienemmän kanssa lattialla tai sylissä välillä).

Meillä siis koira sohvalla, mutta ymmärrän myös niitä, jotka eivät koiraa sohvallekaan halua. Kuten sanoit, niin ihminen sitä läheisyyttä sohvalla kaipaa jopa enemmän, koira vain pennusta asti oppinut siihen.

Höpö höpö, meillä ei ole mitenkään koiria "opetettu" tulemaan sohvalle, vaan ihan itse ovat siihen alusta asti tulleet ja aina hakeutuvat ihan oma-aloitteisesti syliin, viereen ja ihan kiinni ihmisiin. Ei niitä tarvitse siihen opettaa tai totuttaa, tuo nyt oli päivän paras että muka vain ihminen itse kaipaa sitä läheisyyttä. :D Koira ei nauti mistään niin paljon kuin siitä, että saa olla lähellä ja osallistua kaikkeen. Se on vielä äärimmäisen paljon sosiaalisempi eläin kuin ihminen, kärsii herkästi eroahdistuksesta jos jää yksin ja haluaisi mielellään olla aina mukana. Meilläkin seuraavat kaikkialle ja huoneesta toiseen tulevat perässä.

Että itse et taida koirien käyttäytymisestä ja lajityypillisistä piirteistä tietää, jos kuvittelet että sosiaalisuus ja fyysinen läheisyys on vain ihmisen tarve. Koira nimenomaan kärsii, jos ei sitä sosiaalisuutta tarpeeksi saa. Jos haluaa itsenäisemmän lemmikin, jota ei kiinnosta niin paljoa sylissä istuskella ja halailla, niin silloin parempi vaihtoehto on kissa. Tai kani. Tai vaikka kilpikonna. 

https://www.pets4homes.co.uk/pet-advice/the-pack-behaviour-of-the-domes…

Tuolta voit vaikkapa lukea lisää koiran käyttäytymisestä.

"Pack dogs like to sleep together, and both dogs in the wild and those within the home will usually choose to share bed space and cuddle up together, in order to gain companionship, protection, comfort and warmth."

"There is a great deal of debate as to whether or not it is ok to share your bed with your dog, but if dogs could speak, they would almost certainly say they should be allowed in the bed!"

Tämä sun "ihminen se enemmän kaipaa läheisyyttä"-argumentti on helppo todistaa vääräksi myös siten, että ei opeta koiraa mitenkään vaan antaa sen täysin vapaasti valita nukkumapaikkansa. Väitän, että lähes 100% tapauksista käy niin, että koira seuraa omistajaa sänkyyn ja sohvalle, ellei sitä erikseen kielletä. Toki jos koiralla on valtavan paksu turkki ja sisällä lämmin, niin silloin saattaa jäädä lattialle ihan siitä syystä että muuten tulee liian kuuma.

Vierailija
20/115 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo...minä olen ihminen ja nukun ihmisten kanssa ja koira on koira ja nukkuu lajitoveriensa kanssa. Ja se siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme